Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zimné pneumatiky: Najväčšie omyly vodičov

Na zimné pneumatiky sa možno spoľahnúť, len ak sú použité správne. Na osobných autách musia byť zásadne namontované na všetkých štyroch kolesách.
3 100 príspevkov 14.12.2016 / Redakcia AUTO BILD

Kúpa zimných pneumatík predstavuje nemalú časť nákladov na prevádzku auta. Zákon síce ich použitie na suchých cestách striktne nepredpisuje, no ich výhody v chladnom počasí sú nesporné. Niektorí vodiči si ich ale v snahe ušetriť montujú iba na jednu, zväčša hnaciu nápravu. Takéto riešenie je však možno ešte horšie, než celoročná jazda na letných plášťoch.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Zimné pneumatiky sú zväčša na prvý pohľad rozlíšiteľné vďaka štruktúre dezénu, ktorý zlepšuje ich vlastnosti na ceste pokrytej vrstvou snehu. Okrem toho sú navyše vyrobené zo špeciálnej zmesi, zachovávajúcej si pružnosť aj pri nízkych teplotách. Vďaka tomu majú v chladnom počasí lepšiu priľnavosť než letné plášte.

13 zaužívaných mýtov o zimných pneumatikách

Predpovede počasia aj správy z ciest naznačujú, že je najvyšší čas myslieť na zimné obutie. Nedajte sa pritom ovplyvniť fámami, ktoré o zimných pneumatikách kolujú.

Ak sú na jednotlivých nápravách použité pneumatiky rôzneho typu (letné/zimné) negatívne to vplýva na smerovú dynamiku auta, to znamená vlastnosti v zákrute, či pri inej zmene smeru jazdy. Neblaho môžu pôsobiť aj na pozdĺžnu dynamiku, čiže na brzdenie. Najhoršie to je pochopiteľne na snehu, či ľade, vplyv je však citeľný aj na suchej ceste.

Najčastejšie chyby

Asi najčastejšie sa takéhoto prehrešku dopúšťajú majitelia áut s predným pohonom. V snahe ušetri, zvyknú zimné pneumatiky osadiť len na predné kolesá s tým, že práve tie zabezpečujú prenos hnacej a v podstatnej miere aj brzdiacej sily. Letné plášte na zadnej náprave však majú podstatne menšiu priľnavosť, čo sa môže prejaviť ťažko zvládnuteľným pretáčavým šmykom v zákrute, ale aj pri prudšom brzdení.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Menej obvyklá, no rovnako nebezpečná, je kombinácia letných plášťov vpredu a zimných vzadu pri automobiloch so zadným pohonom. V tom prípade evidentne hrozia poriadne problémy hlavne pri brzdení, keďže práve predné kolesá by mali prenášať podstatnú časť brzdných síl. S letnými pneumatikami to však môže byť problém. Zároveň bude autu hroziť zvýšené nebezpečenstvo nedotáčavého šmyku.

Neduhom z podobného súdka je aj ignorovanie zimných pneumatík niektorými majiteľmi SUV. Tí sú presvedčení, že ich vozidlo vďaka pohonu štyroch kolies zvládne nástrahy zasneženého, či dokonca zľadovateného povrchu aj na letných, prípadne celoročných pneumatikách. To je však vážny omyl, keď sa šmýka, tak sa šmýka, bez ohľadu na počet poháňaných kolies.

M+S nemusí byť zimný plášť

Aby sme spravili zadosť zákonu, príslušný paragraf hovorí, že v čase od 15. novembra do 31. marca, ak je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu alebo ľadu, musí mať osobné vozidlo na všetkých kolesách namontované plášte s označením M+S, M.S., alebo M&S. Pritom sa odporúča, aby výška ich dezénu bola minimálne 4 mm a neboli staršie než 4 roky.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Treba však pripomenúť, že kombináciou písmen M a S (Mud + Snow = Blato a sneh) označujú výrobcovia aj celoročné plášte. Zárukou, že pneumatika je určená do zimných podmienok je preto iba symbol snehovej vločky olemovanej tromi kopcami. Nájsť ho možno na bočnici.

7 kľúčových otázok pri výbere zimných plášťov

Kúpa zimnej sady pneumatík je citeľným zásahom do väčšiny rozpočtov. Pozrite sa preto na sedem odporúčaní ako minúť svoje peniaze čo najrozumnejšie.

Pri automobiloch s jednou poháňanou nápravou, zvlášť prednou, sa počas prevádzky väčšmi opotrebúvajú práve pneumatiky, ktoré prenášajú výkon na cestu. V záujme rovnomerného opotrebúvania celej sady je preto možné po sezóne kolesá prestriedať. Samozrejme ak majú rovnaký rozmer a ak to výrobca nezakazuje.

Vždy však musí platiť pravidlo, že lepšie pneumatiky patria dozadu a horšie dopredu. Dôvod je jednoduchý: vodič dokáže, aj vďaka riadeniu, citlivejšie vnímať predné kolesá  Najmä menej skúsený vodič tak skôr odhalí skutočné vlastnosti auta, napríklad tým, že v zákrute bude potrebné väčšmi natočiť kolesá na prekonanie zvýšenej nedotáčavosti.


Najnovšie články
Ruské Lamborghini Huracán má 1 459 koní

Britský špecialista pre dvojlitrový motor prichystal turbodúchadlo, ladený výfuk, medizchladič či karbónový tepelný štít.

Mazda MX-5 so silným dopingom od BBR

Polícia v Británii má novú zbraň. Tentokrát nejde o žiadnu technickú vymoženosť, ale o možnosť konfiškácie vozidla na základe agresívnej či neprispôsobivej...

Superšporty z požičovne im zabavila polícia

Automobilový priemysel tvorí 44-% podiel na celkovej produkcii krajiny a z hľadiska vývozu predstavuje 35 %. V roku 2016 bolo na Slovensku vyrobených 1,04...

Automobilový priemysel čelí rizikám

Honda stanovila nový rekord na Nürburgringu, limitovanú verziu nemeckého súpera prekonala o viac než tri sekundy.

Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×