Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zimné pneumatiky: Najväčšie omyly vodičov

Na zimné pneumatiky sa možno spoľahnúť, len ak sú použité správne. Na osobných autách musia byť zásadne namontované na všetkých štyroch kolesách.
3 98 príspevkov 14.12.2016 / Redakcia AUTO BILD

Kúpa zimných pneumatík predstavuje nemalú časť nákladov na prevádzku auta. Zákon síce ich použitie na suchých cestách striktne nepredpisuje, no ich výhody v chladnom počasí sú nesporné. Niektorí vodiči si ich ale v snahe ušetriť montujú iba na jednu, zväčša hnaciu nápravu. Takéto riešenie je však možno ešte horšie, než celoročná jazda na letných plášťoch.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Zimné pneumatiky sú zväčša na prvý pohľad rozlíšiteľné vďaka štruktúre dezénu, ktorý zlepšuje ich vlastnosti na ceste pokrytej vrstvou snehu. Okrem toho sú navyše vyrobené zo špeciálnej zmesi, zachovávajúcej si pružnosť aj pri nízkych teplotách. Vďaka tomu majú v chladnom počasí lepšiu priľnavosť než letné plášte.

13 zaužívaných mýtov o zimných pneumatikách

Predpovede počasia aj správy z ciest naznačujú, že je najvyšší čas myslieť na zimné obutie. Nedajte sa pritom ovplyvniť fámami, ktoré o zimných pneumatikách kolujú.

Ak sú na jednotlivých nápravách použité pneumatiky rôzneho typu (letné/zimné) negatívne to vplýva na smerovú dynamiku auta, to znamená vlastnosti v zákrute, či pri inej zmene smeru jazdy. Neblaho môžu pôsobiť aj na pozdĺžnu dynamiku, čiže na brzdenie. Najhoršie to je pochopiteľne na snehu, či ľade, vplyv je však citeľný aj na suchej ceste.

Najčastejšie chyby

Asi najčastejšie sa takéhoto prehrešku dopúšťajú majitelia áut s predným pohonom. V snahe ušetri, zvyknú zimné pneumatiky osadiť len na predné kolesá s tým, že práve tie zabezpečujú prenos hnacej a v podstatnej miere aj brzdiacej sily. Letné plášte na zadnej náprave však majú podstatne menšiu priľnavosť, čo sa môže prejaviť ťažko zvládnuteľným pretáčavým šmykom v zákrute, ale aj pri prudšom brzdení.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Menej obvyklá, no rovnako nebezpečná, je kombinácia letných plášťov vpredu a zimných vzadu pri automobiloch so zadným pohonom. V tom prípade evidentne hrozia poriadne problémy hlavne pri brzdení, keďže práve predné kolesá by mali prenášať podstatnú časť brzdných síl. S letnými pneumatikami to však môže byť problém. Zároveň bude autu hroziť zvýšené nebezpečenstvo nedotáčavého šmyku.

Neduhom z podobného súdka je aj ignorovanie zimných pneumatík niektorými majiteľmi SUV. Tí sú presvedčení, že ich vozidlo vďaka pohonu štyroch kolies zvládne nástrahy zasneženého, či dokonca zľadovateného povrchu aj na letných, prípadne celoročných pneumatikách. To je však vážny omyl, keď sa šmýka, tak sa šmýka, bez ohľadu na počet poháňaných kolies.

M+S nemusí byť zimný plášť

Aby sme spravili zadosť zákonu, príslušný paragraf hovorí, že v čase od 15. novembra do 31. marca, ak je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu alebo ľadu, musí mať osobné vozidlo na všetkých kolesách namontované plášte s označením M+S, M.S., alebo M&S. Pritom sa odporúča, aby výška ich dezénu bola minimálne 4 mm a neboli staršie než 4 roky.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD

Treba však pripomenúť, že kombináciou písmen M a S (Mud + Snow = Blato a sneh) označujú výrobcovia aj celoročné plášte. Zárukou, že pneumatika je určená do zimných podmienok je preto iba symbol snehovej vločky olemovanej tromi kopcami. Nájsť ho možno na bočnici.

7 kľúčových otázok pri výbere zimných plášťov

Kúpa zimnej sady pneumatík je citeľným zásahom do väčšiny rozpočtov. Pozrite sa preto na sedem odporúčaní ako minúť svoje peniaze čo najrozumnejšie.

Pri automobiloch s jednou poháňanou nápravou, zvlášť prednou, sa počas prevádzky väčšmi opotrebúvajú práve pneumatiky, ktoré prenášajú výkon na cestu. V záujme rovnomerného opotrebúvania celej sady je preto možné po sezóne kolesá prestriedať. Samozrejme ak majú rovnaký rozmer a ak to výrobca nezakazuje.

Vždy však musí platiť pravidlo, že lepšie pneumatiky patria dozadu a horšie dopredu. Dôvod je jednoduchý: vodič dokáže, aj vďaka riadeniu, citlivejšie vnímať predné kolesá  Najmä menej skúsený vodič tak skôr odhalí skutočné vlastnosti auta, napríklad tým, že v zákrute bude potrebné väčšmi natočiť kolesá na prekonanie zvýšenej nedotáčavosti.


Najnovšie články
Nádherný Countach: Klasika jazdí vidiekom

Šesťvalcové kupé s komplexne prepracovanou karosériou malo podľa výrobcu zvládnuť domácu trať Hethel v rovnakom čase ako špeciál 3-Eleven.

Evora GT430: Najsilnejší Lotus histórie

Zákaz vjazdu dieselových áut do európskych miest môže poškodiť schopnosť automobiliek investovať do vývoja vozidiel s nulovými emisiami.

Zákazy vjazdu dieselov do miest nepomôžu

Zlodeji v každej krajine radi číhajú na turistov, ktorí sú ich ľahkými obeťami. Ponúkame niekoľko rád a tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam.

7 rád, ako sa vyhnúť na dovolenke zlodejom

Kupé disponuje porciou 496 kW (675 k), podvozkom s komponentmi KW a karbónovými dielcami. Disciplína 0-100 km/h mu trvá 2,7 sekundy.

Modrý šíp: Porsche 911 dosiahlo 344 km/h

Facelift kórejského vozidla je pomerne decentný, zmien však narátame dosť. V interiéri sa objavil odlišný volant či volič automatickej prevodovky.

Kia Sorento podstúpila malú modernizáciu

Najmenšie SUV severskej značky by malo zákazníkom ponúknuť široké možnosti na prispôsobenie vlastnému vkusu.

Volvo XC40 staví na kvalitné materiály
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×