Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zvolávacie akcie: Pravda o návštevách servisov

Zvolávacie akcie sú takmer každodenným javom a väčšinou ide o detaily, ktoré nestoja za zmienku. Dôležité preto nie sú ani tak počty, ako skôr potenciálne dôsledky pre vodiča. Aj o tom hovorí najnovšia, mimoriadne detailná štúdia.
7 7 príspevkov 25.11.2016 / Soňa Zverková

Každá automobilka sa snaží predávať čo najkvalitnejšie vozidlá. Z tohto dôvodu majú interné procesy kvality, ktoré majú za úlohu vychytať nedostatky. Problém však nastane v momente, keď problém zaviní konštrukčná chyba. V tom okamihu nastáva čas na zvolávacie akcie, ktoré sú ale najviac medializované v USA, kde majú najprísnejšie pravidlá.

ilustračná snímka 7 fotografií v galérii ilustračná snímka Zdroj: AUTO BILD

Odhliadnuc od súčasného emisného škandálu Volkswagenu asi najrozsiahlejšie, ale z pohľadu vodiča či posádky neporovnateľne nebezpečnejšie, zvolávacie akcie na globálnej úrovni vyhlásili General Motors a Takata. V prvom prípade išlo o chybné zapaľovanie, keď sa kľúč v spínacej skrinke mohol za jazdy prepnúť do polohy „vypnuté“, čo znamenalo nielen deaktiváciu airbagov, ale najmä posilňovačov riadenia a bŕzd. GM zvolal desiatky miliónov vozidiel a musel odškodniť pozostalých po vyše 130 obetiach a stovky zranených.

Zvolávacie akcie: Tieto značky mali problémy

Minulý rok sa po rekordoch z roka 2014 zaznamenal druhý najvyšší počet zvolaných vozidiel v histórii. V priebehu týchto dvoch rokov sa v USA kvôli poruchám muselo do servisov vrátiť až 108 miliónov...

Druhým prípadom sa stali airbagy od japonského dodávateľa Takata, ktoré sa nachádzali vo vozidlách mnohých značiek. Odhaduje sa, že po celom svete ide až o 80 miliónov áut. Príčinou bol prienik vlhkosti do vyvíjačov tlaku, v dôsledku ktorého došlo k explózii puzdra airbagu. Odletujúce úlomky plastu a kovu sa tak zmenili na šrapnely, ktoré usmrtili alebo zranili desiatky ľudí.

Čo všetko naznačujú zvolávacie akcie

Na viaceré aspekty zvolávacích akcií sa zamerala štúdia spoločnosti iSeeCars, ktorá analyzovala 31 rokov histórie zvolávacích akcií. Využila pri tom dáta o predaji vozidiel v USA a informácie o zvolávacích akcií Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (NHTSA) od januára 1985 do septembra 2016.

Z analýzy vyplynuli tri kategórie. Prvou je miera zvolávania, ktorá porovnáva počet vozidiel s technickým defektom na tisíc predaných áut. Druhú by sme mohli označiť ako reakčný čas. Táto kategória sleduje, ako rýchlo a ochotne výrobca identifikuje problém a najneskôr do troch rokov od začiatku predaja daného modelového ročníka vyhlási zvolávaciu akciu. Tretia kategória charakterizuje postoj automobiliek, keďže hodnotí počet zvolávacích na základe vlastného vyšetrovania s počtom akcií nariadených NHTSA.

Miera zvolávania

V priebehu 31-ročného obdobia dosiahla priemerná miera zvolávania 1 115 vozidiel na každých tisíc predaných. Jedenásť z 18 sledovaných automobiliek sa v rebríčku zaradili nad týmto priemerom. Ako možné, počet zvolaných áut prevyšuje počet predaných? Jednoducho. Znamená to, že rovnaké autá sa zvolávajú z rôznych príčin.

Zvolávačky čoskoro môžu zaplatiť motoristi

Aféra General Motors môže priniesť častejšie zvolávacie akcie a vo väčšom objeme. Ak sa stanú normou, môžu sa náklady pretaviť do predajnej ceny vozidla.

Spotrebitelia určite nie sú nadšení, ak sa ich vozidlo stane súčasťou zvolávacej akcie, nakoľko to znamená stratu času v servisoch. Je pravdepodobné, že v budúcnosti sa skôr budú snažiť kúpiť auto od výrobcu s najnižšou mierou zvolávania. Jednotkou v tejto kategórii sa stalo Porsche, ktoré muselo zvolať len 531 vozidiel na každých tisíc predaných. Na opačnom konci je Volkswagen, ktorý zvolal 1 800 áut na každých tisíc predaných.

zdroj: iSeeCars 7 fotografií v galérii zdroj: iSeeCars Zdroj: iSeeCars

Závažnosť problémov

Rozdiely medzi prístupom jednotlivých automobiliek k zvolávacím akciám je možné vidieť podľa vážnosti problému, ktorý k zvolávačke viedol. Mieru zvolávania totiž možno zvážiť aj podľa potenciálnych následkov. Kým väčšina vozidiel (88,1 percenta) sa zvoláva pre problémy, ktoré môžu zaviniť smrť, zranenie, nehodu alebo požiar, niektoré sú menej vážnejšie, napríklad, nesprávne uvedené telefónne číslo v manuáli.

Vidieť to pri porovnaní General Motors a VW. Hoci GM je z hľadiska miery zvolávania na šiestom mieste, príčiny až v 90,1 percenta prípadov môžu mať pre vodičov vážne následky. Naproti tomu je síce VW na poslednom mieste z hľadiska počtu zvolávacích akcií, no až 77,6 percenta vozidiel neohrozuje život ani zdravie vodiča alebo posádky. Rovnako aj Volvo, ktoré sa teší reputácii bezpečnej značky, nemá veľmi hviezdne výsledky. No i tak má najnižšiu mieru potenciálne nebezpečných závad (71 percent).

zdroj: iSeeCars 7 fotografií v galérii zdroj: iSeeCars Zdroj: iSeeCars

Trendy zvolávacích akcií

Analýza sa pozrela aj na tri „päťročnice“ od roka 2012, ktoré sú azda najrelevantnejšie, nakoľko väčšina áut na cestách pochádza práve z tohto obdobia. Priemerná miera zvolávania v posledných piatich rokoch prudko vzrástla na 2 380 na každých tisíc predaných áut, čo predstavuje zhoršenie až o 122 percent. Podľa iSeeCars dôvodom sú nielen airbagy Takata a zapaľovanie GM, ale aj čoraz väčšie množstvo elektroniky vo vozidlách. Navyše niektorí výrobcovia zaznamenali v časoch krízy v rokoch 2008 a 2009 prepad predaja vozidiel, takže miera zvolávania klesla a v posledných piatich rokoch opäť výrazne stúpla.

Zvolávacie akcie: Kuriozity aj vážne nedostatky

Vaša téma Niekedy ide o uvoľnený kryt, inokedy o vážnu hrozbu požiaru. Automobilky zvolávajú svoje výrobky, aby zahladili staré hriechy.

Pri pohľade na jednotlivé automobilky sa nám ponúkajú obrovské rozdiely. Pozoruhodné je víťazstvo Volva, ktoré za posledných 15 rokov prešlo pôsobivými zmenami. Kým v prvej päťročnici (2002 až 2006) ešte dosahovalo dvojnásobok sektorového priemeru, v posledných piatich rokoch (2012 až 2016) už len štvrtinu. Servisy tak musí navštevovať 516 áut na tisíc predaných, čo v porovnaní s predchádzajúcou päťročnicou (2007 až 2011) predstavuje zlepšenie o 57 percent. Na poslednom mieste skončilo Porsche so zhoršením o 705 percent.

zdroj: iSeeCars 7 fotografií v galérii zdroj: iSeeCars Zdroj: iSeeCars

„Reakčný čas“

Štúdia iSeeCars analyzovala počet zvolávacích akcií a porovnala ich s počtom zvolávačiek do troch rokov od začiatku predaja daného modelového ročníka. Cieľom bolo zistiť, ako rýchlo automobilky reagujú na technické problémy. Do veľkej miery to závisí od interných procesov, to znamená od toho, ako rýchlo dokážu vyhodnotiť informácie o technických problémoch, vykonať vlastné testy a vypracovať riešenie. V priemere výrobcovia vyhlásili zvolávaciu akciu do troch rokov od začiatku predaja daného modelového ročníka v dvoch tretinách prípadov.

Najrýchlejšie a najúčinnejšie reagovala Tesla, ktorá dosiahla 100-percentnú úspešnosť. Spomedzi veľkých koncernov dosiahol najlepší výsledok General Motors (74,7 percenta). Hoci v prípade problému so zapaľovaním katastrofálne zlyhal, z historického hľadiska všetky zvolávacie akcie vyhlásil do troch rokov od začiatku predaja daného modelového ročníka. Najhorší výsledok má Mazda, ktorú poškodili problémy so skratmi zapaľovania a problém zasiahol vozidlá vyrobené až pred 20 rokmi.

zdroj: iSeeCars 7 fotografií v galérii zdroj: iSeeCars Zdroj: iSeeCars

Vlastné vs. nariadené zvolávanie

Postoj automobiliek k technickým problémom svojich vozidiel najlepšie dokumentuje to, či zvolávaciu akciu vyhlásia vo vlastnej réžii alebo až na príkaz NHTSA. Regulačný úrad môže nariadiť zvolávaciu akciu na základe prešetrovania sťažností verejnosti. Hoci výrobca nemusí odhaliť všetky problémy, o jeho postoji určite veľa napovie, ak väčšinu zvolávacích akcií vyhlási až na príkaz NHTSA.

Nie je prekvapením, že Tesla patrí medzi najzodpovednejšie automobilky. Už len preto, že je v podstate nováčikom v branži. Autá totiž začala predávať v roku 2008, preto má menšiu klientelu a dokáže s ňou udržiavať priamy kontakt. Tradičná značka Ford naproti tomu obsadila posledné miesto s hodnotou (29,6 percenta), keďže v priebehu 31 rokov až 18 z 20 zvolávacích akcií vykonal na príkaz NHTSA. Pritom každá zvolávacia akcia sa dotkla viac než milióna vozidiel.

zdroj: iSeeCars 7 fotografií v galérii zdroj: iSeeCars Zdroj: iSeeCars


Najnovšie články
Mazda6 prejde ďalšou modernizáciou

Čínsky trh s autami tento rok zasiahlo zrušenie dočasných daňových stimulov na kúpu auta, ktoré vlani pomohli zvýšiť ich predaj o 15 %.

Rast predaja áut v Číne sa spomalil na 0,4 %

Neznalosť zákona síce neospravedlňuje, no môže narobiť v premávke poriadny chaos. Tentokrát sa týka jedného pravidla pre nákladné vozidlá v obci.

Toto veľa vodičov nevie: Jazda na dvojprúdovke

Zábery populárneho automobilového nadšenca ukazujú dva exempláre vylepšeného hyperšportu, ale aj neohlásený šesťkolesový off-road.

Devel Sixteen: Prekoná všetky rekordy?

Vlani uniknuté patentové obrázky nakoniec nezachytávajú sériový model, ale virtuálny koncept navrhnutý pre svetoznámu konzolovú hru.

Malá sestra Hondy NSX bude len digitálna

Pripravované vozidlo bude podľa dobre informovaných zdrojov historicky najextrémnejším zástupcom značky, pôjde o nástupcu hybridu P1.

McLaren P15 príde ešte pred Vianocami

Generálna prokuratúra v New Jersey a nemecká automobilka potvrdili, že spor urovnali. Podľa zástupcov štátu firme pôvodne hrozila pokuta až vyše 1,2 miliardy...

VW zaplatí štátu New Jersey 69 mil. USD
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×