Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Registračné poplatky sú schválené: Priplatíme si!

Slovenský parlament v treťom čítaní schválil zmeny registračných poplatkov, ktoré po novom spoplatňujú už aj ojazdené vozidlá. Ak prezident zákon podpíše, rozšírená daň na motoristov začne platiť 1. februára 2017.
4 70 príspevkov 23.11.2016 / Soňa Zverková

Nepríjemnosť pre motoristov z dielne ministerstva financií, o ktorej sme vás informovali v polovici októbra, je na svete. Slovenský parlament totiž v treťom čítaní definitívne schválil novelu zákona o správnych poplatkoch, ktorá mení registračné poplatky za vozidlo. Fakty zostali nezmenené: prvá evidencia na menej výkonné autá síce zlacnie, ale za ojazdené vozidlo si priadne priplatíme.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková

V súčasnosti sa pri zmene majiteľa platí správny poplatok 33 eur a pokiaľ sa vozidlo prehlasuje do iného okresu pribúda ďalších 33 eur za nové tabuľky s evidenčným číslom (TEČ). Poplatok za ojazdené vozidlá sa bude odvíjať od pôvodnej pri prvej evidencii, no podľa vopred stanoveného vzorca sa zohľadní vek vozidla. Sadzba 33 eur je stanovená ako minimum nezávislé od veku a výkonu. To znamená, že hoci podľa vzorca vyjde poplatok, povedzme, na 20 či 22 eur, nový majiteľ zaplatí vždy 33 eur. Poplatok sa uhrádza na príslušnom dopravnom inšpektoráte alebo v klientskom centre okresného úradu formou elektronického kolku.

Predávate vaše auto cez víkend? Hrozia problémy

Mnohí majitelia áut sa v dobrej viere môžu nechať zlákať k predaju vozidla cez víkend. Ak však kupujúci odmietne poskytnúť splnomocnenie, predávajúci môže čakať nemalé finančné výdavky.

Prvý návrh, ktorý ministerstvo financií zverejnilo v júli tohto roka, bol oveľa prísnejší voči majiteľom najvýkonnejších vozidiel. V druhom návrhu už poplatky zvýšilo pre všetky vozidlá, hoci v porovnaní so súčasnými sadzbami došlo k zníženiu. Naďalej platí, že zmena majiteľov ojazdených áut bude výrazne drahšia než podľa súčasnej, ešte platnej legislatívy. V porovnaní s posledným, októbrovým návrhom pribudol do tabuľky jazdeniek nový koeficient pre ročné vozidlá, ktorý pôvodne chýbal (presné prepočty nájdete nižšie v prehľadnej tabuľke).

Úľavy pre ZŤP a vozidlá s alternatívnym pohonom

Nezmenili sa ani finančné úľavy pre alternatívne palivá a telesne postihnuté osoby. Novela počíta s 50-percentným znížením poplatkov za vozidlách s alternatívnymi palivami a pohonom, napríklad, CNG, LNG, vodík a hybridy. Od poplatku za vyradenie z evidencie budú úplne oslobodené vozidlá, ktoré pôjdu na likvidáciu podľa príslušného zákona o odpadoch. Platiť nemusí ani majiteľ vozidla, ktoré získal dedením, na základe úradného príkazu, rozhodnutia súdu alebo pri zániku bezpodielového spoluvlastníctva manželov.

Zdroj: Autobild.sk 4 fotografie v galérii Zdroj: Autobild.sk

V prípade osôb so zdravotným alebo telesným postihnutím vznikajú dva režimy. Ten prvý sa týka úplného oslobodenia od registračného poplatku, na ktoré majú nárok osoby poberajúce kompenzačný príspevok za telesné postihnutie. V prípade, že takýto príspevok majiteľ nepoberá, registračný príspevok sa zníži o polovicu, najviac však o sto eur.

Registračné poplatky: Kúpa jazdenky zdražie

Ministerstvo financií navrhuje zníženie registračného poplatku pri prvej evidencii, zároveň však zavádza výrazné spoplatnenie ojazdených vozidiel. Návrh je práve v parlamente. Prinášame prehľad, ako...

Zachovaná zostáva aj možnosť motoristu obrátiť sa na znalca, aby sa na základe jeho posudku vypočítal iný koeficient zostatkovej hodnoty vozidla. Koeficient sa vypočíta ako pomer zostatkovej hodnoty vozidla a počiatočnej hodnoty vozidla (v eurách). Takto vypočítaný koeficient zostatkovej hodnoty vozidla zaokrúhlený matematicky na dve desatinné miesta sa použije v príslušnom vzorci. Uvedené poplatky sa však líšia od ostatných a vyvolali kritiku: „Je to v príkrom rozpore so samotnou podstatou zákona o správnych poplatkoch a bude to provokovať ku korupčnému správaniu,“ upozorňuje Ján Pribula, riaditeľ Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP).  


Ako vypočítať registračný poplatok pre ojazdené vozidlo

V nižšie uvedenom obrázku nájdete vzorec na výpočet registračného poplatku:

RP = Pkw x RVn-1

To znamená, že výsledný poplatok vznikne vynásobením sadzby za prvú evidenciu a koeficientu zostatkovej hodnoty, ktorý sa odvíja od veku vozidla odo dňa prvej evidencie. Koeficienty stanovilo ministerstvo financií a všetky nájdete v spomínanom obrázku.

Príklad:

Kupujete trojročnú Škodu Octavia Combi 1.6 TDI s výkonom 81 kW. Pôvodný registračný poplatok bol 167 eur, po novom to bude 90 eur. Výpočet sa odvíja od nového poplatku za prvú evidenciu, i keď majiteľ pôvodne zaplatil viac. Trojročné vozidlo má koeficient 0,56. Výsledný poplatok teda vypočítate nasledovne: RP = 90 x 0,56 = 50,40 eura.


zdroj: AUTO BILD 4 fotografie v galérii zdroj: AUTO BILD


V rozprave v druhom čítaní sa ozval jediný poslanec, bol ním Miroslav Ivan (SaS), ktorý vo svojom pozmeňovacom návrhu chcel vrátiť registračné poplatky do pôvodného stavu, čiže 33 eur za prvú evidenciu aj každú následnú zmenu majiteľa. Osoby s telesným postihnutím by mali platiť len symbolického 1,50 eura. Tento pozmeňujúci návrh koaliční poslanci neschválili.

Ako povedal pre náš portál, poplatok má ostať poplatkom, ktorý zodpovedá nákladom na administratívny úkon spojený s registráciou vozidla a nemá byť novou, majetkovou daňou. Upozornil na nesúlad pôvodného návrhu so Zmluvou o fungovaní EÚ, ktorá je jedným zo základných kameňov EÚ. Nesúlad spočíva podľa neho v tom, že dovezené vozidlo je pri prvom prihlásení do slovenskej evidencie zaťažené rovnako ako nové auto. Vláda následne predložila novelu, ktorú práve dnes parlament schválil. A v nej spoplatnila aj ojazdené autá. „Z poplatku, z ktorého urobili majetkovú daň, touto novelou prakticky zavádzajú „daň z prevodu vlastníctva motorového vozidla“. Inak sa to nazvať nedá,“ konštatuje Ivan.

AUTOBILD.sk komentuje

Je pravda, že v mnohých európskych krajinách sú poplatky aj za jazdenky vyššie a navyše motoristi musia platiť aj každoročnú daň za vlastníctvo motorového vozidla. Rovnako je pravda, že väčšina Slovákov nekupuje auto každý rok, ale v priemere každých päť či šesť rokov. To ale neznamená, že štát môže verejnosť donekonečna oberať o peniaze.

Návod: Čo treba robiť pri dovoze auta z cudziny?

VAŠA TÉMA Nejeden Slovák sa pri kúpe auta obzerá aj po zahraničných ponukách. Pokiaľ sa rozhodnete pre kúpu jazdeného alebo nového vozidla v inej krajine EÚ, počítajte s nemalou byrokratickou záťažou.

Nanešťastie došlo na naše slová spred štyroch rokov, keď sa prvýkrát zaviedli  registračné poplatky odstupňované podľa výkonu motora. Vtedy sme tvrdili, že ide o poplatok, ktorý bude môcť ministerstvo financií donekonečna zvyšovať. Aj sa tak stalo. Navyše logika celej novely nie je správna, v podstate ide o akési anti-šrotovné. Keď vláda v roku 2009 ponúkla motoristom, ktorí nechali zošrotovať svoje staré vozidlo, dotáciu 2 000 eur, bolo jej jasným cieľom odstrániť z ciest staré vraky. No zdá sa, že najnovší výtvor z dielne ministerstva financií chce presný opak: znova ich dostať na cesty. Čím staršie, tým lepšie, pretože sú lacnejšie.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka

A predkladatelia zabudli na jeden dôležitý faktor: prirodzenú kreativitu domácich vodičov. Doteraz predajcovia nových áut a dovozcovia jazdeniek zo zahraničia v mnohých prípadoch sami zaplatili registračný poplatok za prvú evidenciu alebo znížili cenu vozidla. To sa pochopiteľne skončí, inak by zbankrotovali. Lenže už teraz mnohí Slováci uvažujú o tom, ako poplatok obísť: Hovorí sa najmä o dvoch možnostiach. Prvou je, že zaevidujú vozidlo na svojich rodinných príslušníkov v zahraničí a budú na ňom jazdiť na Slovensku. Ďalšou možnosťou je zmluva medzi predávajúcim a kupujúcim, v ktorej predávajúci dáva svoje vozidlo do trvalého užívania „kupujúcemu“. To znamená, že auto je stále evidované na pôvodného majiteľa.

Okrem toho by nás zaujímalo, na aké účely sa tieto registračné poplatky použijú. Pokiaľ by sa tieto peniaze použili výlučne na výstavbu a modernizáciu ciest a diaľnic, ktoré sú v zúfalom ba až katastrofálnom stave, mohli by sme s privretím všetkých očí v redakcii súhlasiť. Ako však dokázala najnovšia štúdia Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), opak je pravdou.


Najnovšie články
Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?

Novinka sa snaží evokovať modely SUV, japonská automobilka vyzdvihuje variabilný interiér či ľahko prístupné sedadlá v treťom rade.

Sedemmiestne MPV Mitsubishi odhalené

Organizácia na ochranu spotrebiteľov Choice uviedla, že pri výmene sa občas nahradili staré airbagy novými, ale rovnako nebezpečnými.

Austrálsky úrad vyšetruje firmu Takata
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×