Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon ST Cupra: Stále na vrchole

Horúce španielske kombi ponúka bezkonkurenčne namiešanú zmes praktickosti, každodennej použiteľnosti a rýdzo športovej nátury.
42 10 príspevkov 28.10.2016 / Marek Pokrývka

V roku 2014 sa skončila éra, v ktorej bol Renault Mégane R.S. považovaný za neohrozeného vládcu automobilov s predným pohonom. O jeho zosadenie z trónu sa na preslávenom nemeckom okruhu Nürburgring postaral Seat Leon Cupra 280. Odvtedy sa na vedúcej pozícii vystriedala Honda Civic Type R a následne VW Golf GTI Clubsport S. Do segmentu navyše vstúpil aj Peugeot 308 GTi.

Seat Leon ST Cupra vo vylepšenej verzii 290 42 fotografií v galérii Seat Leon ST Cupra vo vylepšenej verzii 290 Zdroj: Marek Pokrývka

Trieda hot-hatchov hrabúcich predkom sa teda v priebehu dvoch rokov nasýtila viacerými kvalitnými produktmi. Španiel stratil svoju pozíciu, no zachoval si jednu konkurenčnú výhodu. Na rozdiel od väčšiny súperov je totiž ponúkaný aj vo verzii kombi. Ako funguje športovec s praktickou karosériou sme zisťovali v redakčnom teste, ktorému sme podrobili vylepšenú verziu s prívlastkom 290.

Náturu prezradili oranžové prvky

Leon prešiel pred niekoľkými dňami medzigeneračnou modernizáciou, tá však zatiaľ nezasiahla špičkový model. Jeho doterajšia podoba je teda naďalej aktuálna. Vďaka tomu stále platí, že svoju dynamickú náturu vozidlo navonok nijako extra neprezentuje. Tvary predného nárazníka či dvojicu výfukových koncoviek lemujúcich difúzor možno poľahky prehliadnuť.

Dvojicu výfukových koncoviek možno prehliadnuť 42 fotografií v galérii Dvojicu výfukových koncoviek možno prehliadnuť Zdroj: Marek Pokrývka

V našom prípade však vozidlo disponovalo balíkom oranžových prvkov. Do tejto výraznej farby sa obliekli spätné zrkadlá, rámik masky chladiča i označenie variantu na veku batožinového priestoru. No jednoznačne najvýraznejšie ju svetu ukazovali devätnásťpalcové disky kolies. Tie jasne prezrádzali, že toto sivé kombi nie je nejakým naftovým lenivcom.

Napriek oživeniu zovňajška zostal interiér konzervatívny. Disponoval príplatkovým čalúnením sedadiel z alcantary a dvojfarebnej kože, okrem toho šlo vo všetkých smeroch o štandard. Od klasického modelu sa odlišoval minimálne. Chýbať tu nemohli kovové pedále ani identifikačný symbol verzie Cupra, ktorý sa okrem volantu a radiacej páky nachádzal aj na veku batožinového priestoru.

Okrem čalúnenia bol interiér kombi štandardom 42 fotografií v galérii Okrem čalúnenia bol interiér kombi štandardom Zdroj: Marek Pokrývka

Kufor má štandardne 587 litrov, čo je zhodné číslo s bežnými exemplármi. Pre každodenné používanie je športové kombi rovnako praktické ako akýkoľvek iný Leon ST. V tomto smere nedošlo k žiadnym ústupkom, nechýba ani možnosť odviezť 1 470 litrov batožiny po sklopení sedadiel.

Najrýchlejšie kombi na Nürburgringu

Náklad umožňuje Cupra 290 prevážať skutočne rýchlo. Môže za to známy prepĺňaný dvojliter, ktorý prešiel vlani miernym posilnením. V nami testovanom naladení ponúka najvyšší výkon 213 kW (290 k) a krútiaci moment 350 Nm, oproti predchodcovi má teda desať konských síl k dobru.

Tento rozdiel subjektívne nie je cítiť, benzínový turbomotor totiž už v minulosti ťahal ako bláznivý. Najmä nad tritisíc otáčkami zaberá naozaj parádne. Pohonná jednotka dáva španielskemu kombi špičkovú dynamiku, pričom v našom prípade jej sekundovala dvojspojková prevodovka. Jej práci nemáme čo vytknúť. Pri bežnej jazde je príjemná, pod plynom radí veľmi rýchlo a vďaka pádlam za volantom dokáže ponúknuť porovnateľnú porciu pôžitku ako predtým skúšaný manuál.

Desať konských síl k dobru nie je subjektívne cítiť 42 fotografií v galérii Desať konských síl k dobru nie je subjektívne cítiť Zdroj: Marek Pokrývka

Zvuková kulisa sa trochu zmenila. Štvorvalec totiž používa odlišné výfukové potrubie, ktoré vydáva výraznejšie tóny než v prípade predchodcu. Seat však zachoval „dochucovanie“ pomocou reproduktorov. Výsledný mix znie v interiéri lepšie než doposiaľ a krajší prejav má auto aj zvonku.

Leon ST Cupra 280 sa stal najrýchlejším kombi na Nürburgringu, kde dokonca mierne prekonal trojdverový model. Vylepšená verzia by pravdepodobne bola ešte lepšia. V porovnaní s hatchbackom sa zadná časť tohto variantu správa v zákrutách o štipku stabilnejšie, vozidlo predvádza naozaj špičkové jazdné vlastnosti. Prsty v tom má adaptívny podvozok i diferenciál VAQ.

Takmer tristo koní dokáže Seat vďaka palubnej technike výborne prenášať na asfalt, no prednými kolesami vie zároveň svedomito udávať smer. Kompaktné kombi je na ceste prekvapujúco agilné. Šofér sa za jeho volantom dokáže zabaviť, keďže súčasťou balíka sú okrem spomínaných prvkov a dobre nastavenom elektrickom posilňovači riadenia aj kvalitné brzdy. Paráda! Pozitívne navyše je, že kvalitným filtrovaním nerovností pruženie nijako neobmedzuje každodennú použiteľnosť.

Zadná časť kombi sa v zákrutách správa stabilnejšie 42 fotografií v galérii Zadná časť kombi sa v zákrutách správa stabilnejšie Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, pri plnom nasadení hltá turbomotor slušné prídely paliva. No komótnym štýlom jazdy dokáže svoj apetít výrazne upokojiť. Na vidieckej ceste sme s ním dosiahli spotrebu 6,3 l/100 km, pri diaľničných presunoch vykázal palubný počítač rovných osem. V meste bola Cupra smädnejšia. Pýtala si okolo desiatich litrov, na konci testu sme sa dostali tesne pod túto hranicu.

Kúpna suma nevyzerá nijako hrozne

Na slovenskom trhu sa Seat Leon štandardne predáva od 14 380 eur. Na všetky modely sa však sťahujú zľavy, ktorý základnú čiastku sťahujú na 12,5-tisíca. Samozrejme, za športovo ladené kombi zaplatia zákazníci omnoho viac: ceny štartujú na sume 27 720 eur. V prípade modelu Cupra 290 s dvojspojkovou prevodovkou hovoríme o čiastke vyššej ešte o ďalších vyše päťtisíc.

Viacero príplatkových prvkov si možno odpustiť 42 fotografií v galérii Viacero príplatkových prvkov si možno odpustiť Zdroj: Marek Pokrývka

Ako to už býva, nami skúšaný exemplár sa nezaobišiel bez extra prvkov. Z peňaženky potenciálneho budúceho majiteľa ťahalo financie špecifické čalúnenie, navigačný systém, lepšia audiosústava či balík oranžových doplnkov. Výsledkom bola nie práve nízka čiastka 35 378 eur. No ak zvážime, že na slávnom okruhu porazil Leon aj kombíky nesúce podstatne mastnejšie cenovky, nevyzerá táto suma nijako hrozne. V porovnaní s prémiovými súpermi sa Španiel predáva za málo peňazí. Navyše, viacero príplatkov si možno odpustiť a z ceny si aktuálne odpočítať bonus 1 100 eur.

Kombíku prakticky niet čo vytknúť

Seat Leon Cupra už síce nejaký čas nie je najrýchlejším hot-hatchom s predným pohonom na Nürburgringu, no jeho odroda ST je medzi kombi stále na vrchole. Nejde pritom len o nejaký čas nameraný na náročnej nemeckej trati. Tento model ponúka bezkonkurenčne namiešanú zmes praktickosti, každodennej použiteľnosti a rýdzo športovej nátury.

Medzi kombi je Leon ST Cupra stále na vrchole 42 fotografií v galérii Medzi kombi je Leon ST Cupra stále na vrchole Zdroj: Marek Pokrývka

Horúci španielsky kombík má vo verzii Cupra 290 špičkovú dynamiku, ktorá sa však nekončí na rovinke. V zákrutách predvádza špičkové jazdné vlastnosti. Takmer tristo koní dokáže výborne prenášať na cestu, no prednými kolesami vie zároveň svedomito udávať smer. Oproti predchodcovi sa prezentuje krajšou zvukovou kulisou. Vďaka tomu niet tomuto vozidlu prakticky čo vytknúť, problémom nie je ani kúpna cena. Najmä v porovnaní s prémiovými súpermi...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 984 cm3
Max. výkon
213 kW/290 k
pri otáčkach
5 900-6 400/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1 700-5 800/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 543 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 431 mm
Rázvor náprav
2 631 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 391 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 466 kg
Užitočná hmotnosť
609 kg
Celková hmotnosť
2 000 kg
Objem batožinového priestoru
587/1 470 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,6 l/100 km
Mesto - počas testu
9,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
154 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 380 €
Základná cena verzie
od 32 820 €
Cena testovaného exemplára
35 378 €

Najnovšie články
Honda HR-V: Na obzore je malý facelift

Hroziace zákazy dieselov v Nemecku podporujú dopyt po elektromobiloch tak veľmi, že výrobcovia nestíhajú. Na niektoré modely si musia Nemci počkať niekoľko...

Chcete elektromobil? Počkáte si aj rok

Neustále problémy Tesly s výrobou Modelu 3 nahrávajú konkurencii. Americkí zákazníci sa obávajú, že by mohli prísť o štátnu dotáciu na elektromobily, preto...

Zákazníci Tesly sú pre Model 3 frustrovaní

Britskí aristokrati nás zobrali do nádherného prostredia Vysokých Tatier aby nám ukázali to, čo by od nich laik nikdy nečakal. Geniálne jazdné vlastnosti,...

Roll-Royce na vlastnej koži: Autá z inej planéty

Dlho išlo o nepotvrdené informácie, dnes však už sú faktom. Volkswagen chystá ostrý Tiguan R a my o ňom poznáme niekoľko detailov. Ako sa popasuje s Atecou...

Športové SUV VW: Tiguan R s päťvalcom?

Americké úrady v súčasnosti preverujú viaceré automobilky, momentálne je v centre pozornosti Daimler. Podľa ich zistení sa aj v jeho vozidlách nachádzal...

Dieselgate: Nelegálny softvér aj v Mercedesoch?

Úpravca doprial trojlitrovému šesťvalcu ďalších 71 žrebcov, nadstavce blatníkov, 22-palcové disky kolies i nastaviteľné pruženie.

Širšie ramená a viac výkonu pre Audi SQ5
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×