Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Registračné poplatky: Kúpa jazdenky zdražie

Ministerstvo financií navrhuje zníženie registračného poplatku pri prvej evidencii, zároveň však zavádza výrazné spoplatnenie ojazdených vozidiel. Návrh je práve v parlamente. Prinášame prehľad, ako sa poplatok prejaví na cenách najpredávanejších áut, v prípade, že ho poslanci schvália.
13 123 príspevkov 19.10.2016 / Soňa Zverková

Na motoristov sa valí nepríjemnosť z dielne ministerstva financií. V súčasnosti sa slovenský parlament v prvom čítaní zaoberá novelou zákona o správnych poplatkoch, ktorý mení registračné poplatky za vozidlo. Hoci poplatok za prvú registráciu vozidla, ktorý je odstupňovaný podľa výkonu motora, vo väčšine prípadov klesne, vzhľadom na spoplatnenie jazdených áut však v konečnom dôsledku zaplatíme viac. Ak parlament novelu schváli, zmeny začnú platiť od 1. februára 2017.

V súčasnosti sa pri zmene majiteľa platí správny poplatok 33 eur a pokiaľ sa vozidlo prehlasuje do do iného okresu pribúda ďalších 33 eur za nové tabuľky s evidenčným číslom (TEČ). Sadzba 33 eur je v novele stanovená ako minimum nezávislé od veku a výkonu. Poplatok za ojazdené vozidlá sa bude odvíjať od pôvodnej pri prvej evidencii, no podľa vopred stanoveného vzorca sa zohľadní vek vozidla. Poplatok uhrádza nový majiteľ na dopravnom inšpektoráte alebo v klientskom centre okresného úradu formou elektronického kolku.

zdroj: Autobild.sk 13 fotografií v galérii zdroj: Autobild.sk Zdroj: Autobild.sk

V porovnaní s prvým návrhom, o ktorom sme informovali v júli, ministerstvo poplatky za prvú evidenciu zvýšilo. Jedinou výnimkou sú poplatky za najvýkonnejšie autá, ktoré podstatne klesli. Združenie automobilového priemyslu (ZAP) už vtedy vyjadrilo nesúhlas. Ján Pribula, riaditeľ ZAP, vtedy upozornil, že navrhované riešenie zvýhodňuje neekologické a staré vozidlá, čo je v rozpore so snahou v celej EÚ. „Novela eliminuje záujem o obnovu vozidlového parku a ide proti záväzkom SR v oblasti ochrany zdravia obyvateľstva a životného prostredia aj formou znižovania emisií z dopravy,“ upozorňuje Pribula.

Nižšie sadzby pre ZŤP a alternatívne palivá

Ministerstvo financií v novele počíta so znížením aj odpustením poplatkov v určitých prípadoch. Sadzby sa o polovicu znižujú pri vozidlách s alternatívnymi palivami a pohonom, napríklad, CNG, LNG, vodík, hybridy. Od poplatku za vyradenie z evidencie budú úplne oslobodené vozidlá, ktoré pôjdu na likvidáciu podľa príslušného zákona o odpadoch. Platiť nemusí ani majiteľ vozidla, ktoré získal dedením, na základe úradného príkazu, rozhodnutia súdu alebo pri zániku bezpodielového spoluvlastníctva manželov.

V prípade osôb so zdravotným alebo telesným postihnutím vznikajú dva režimy. Ten prvý sa týka úplného oslobodenia od registračného poplatku, na ktoré majú nárok osoby poberajúce kompenzačný príspevok za telesné postihnutie. V prípade, že takýto príspevok majiteľ nepoberá, registračný príspevok sa zníži o polovicu, najviac však o sto eur.

Novela zákona zároveň umožňuje obrátiť sa na znalca a na základe jeho posudku sa vypočíta iný koeficient zostatkovej hodnoty vozidla. Koeficient sa vypočíta ako pomer zostatkovej hodnoty vozidla a počiatočnej hodnoty vozidla (v eurách). Takto vypočítaný koeficient zostatkovej hodnoty vozidla zaokrúhlený matematicky na dve desatinné miesta sa použije v príslušnom vzorci. Tieto poplatky však odlišný od ostatných a vyvolal kritiku: „Je to v príkrom rozpore so samotnou podstatou zákona o správnych poplatkoch a bude to provokovať ku korupčnému správaniu,“ upozorňuje Ján Pribula, riaditeľ ZAP SR.

zdroj: Autobild.sk 13 fotografií v galérii zdroj: Autobild.sk Zdroj: Autobild.sk

Ministerstvo financií v dôvodovej správe vysvetľuje zavedenie poplatku na základe analýzy postupov ostatných krajín EÚ, kde zväčša registračný poplatok nesie znaky majetkovej dane a environmentálne aspekty používania vozidla. „Spravodlivým kritériom na stanovenie základu poplatku je hodnota vozidla. Určenie sadzby poplatku len podľa výkonu motora, ako je tomu v súčasnosti, nie je dostatočné,“ argumentuje ministerstvo.

Ministerstvo uvádza, že ročne sa u nás vykoná približne 415 000 registračných úkonov (prvá registrácia, zmena majiteľa). Podľa jeho analýzy sa výška poplatku nezmení pre 67 percent motoristov, ktorí doteraz platili 33 eur. V prípade 16 percent majiteľov bude registrácia drahšia a naopak, 17 percent motoristov ušetrí. Oslobodenie od poplatku pri likvidácii vozidla sa ročne dotkne približne 26 400 majiteľov.

Koľko zaplatíte pri kúpe jazdenky?

Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR za prvých deväť mesiacov tohto roka sme určili desať najpredávanejších modelov. V prehľade uvádzame „surové“ katalógové ceny nového vozidla v konkrétnej verzii v základnej resp. najnižšej možnej výbave, čiže bez akýchkoľvek zliav, akcií či bonusov, ktoré jednotlivé značky ponúkajú v rôznych formách a v podstate nepretržite. Poplatky znevýhodňujú najmä tých, ktorí chcú využiť nižšiu cenu jazdenky a získať auto s výkonnejším motorom.

Na základe vzorca ministerstva financií sme vypočítali registračný poplatok, ktorý budete musieť zaplatiť pri kúpe ojazdeného vozidla. Zatiaľ ide o návrh, ktorý ešte neprešiel prvým čítaním, preto počítame aj s možnosťou, že v priebehu legislatívneho procesu nastanú zmeny. Akonáhle bude novela schválená, budeme vás informovať.

1. Škoda Fabia 1.2 TSI

zdroj: Škoda Auto 13 fotografií v galérii zdroj: Škoda Auto Zdroj: Škoda Auto

Výkon motora: 66 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 10 740 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 33 €

b) Po novom: 33 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 33 €

- 3-ročné: 33 €

- 5-ročné: 33 €

- 7-ročné: 33 €


2. Škoda Octavia Combi 1.6 TDI

zdroj: Škoda Auto 13 fotografií v galérii zdroj: Škoda Auto Zdroj: Škoda Auto

Výkon motora: 81 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 19 490 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 167 €

b) Po novom: 90 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 61,20 €

- 3-ročné: 50,40 €

- 5-ročné: 34,20 €

- 7-ročné: 33 €


3. Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI

zdroj: Škoda Auto 13 fotografií v galérii zdroj: Škoda Auto Zdroj: Škoda Auto

Výkon motora: 92 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 16 050 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 217 €

b) Po novom: 110 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 74,80 €

- 3-ročné: 61,60 €

- 5-ročné: 41,80 €

- 7-ročné: 33 €


4. Suzuki Vitara 1.6 VVT

zdroj: Suzuki 13 fotografií v galérii zdroj: Suzuki Zdroj: Suzuki

Výkon motora: 80 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 14 200 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 33 €

b) Po novom: 33 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 33 €

- 3-ročné: 33 €

- 5-ročné: 33 €

- 7-ročné: 33 €


5. Kia cee´d 1.6 GDi

zdroj: Kia 13 fotografií v galérii zdroj: Kia Zdroj: Kia

Výkon motora: 99 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 15 490 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 327 €

b) Po novom: 210 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 142,80 €

- 3-ročné: 117,60 €

- 5-ročné: 79,80 €

- 7-ročné: 54,60 €


6. Hyundai i30 Kombi 1,6CRDi

zdroj: Hyundai 13 fotografií v galérii zdroj: Hyundai Zdroj: Hyundai

Výkon motora: 81 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 18 280 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 167 €

b) Po novom: 90 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 61,20 €

- 3-ročné: 50,40 €

- 5-ročné: 34,20 €

- 7-ročné: 33 €


7. Hyundai Tucson 2,0 CRDi

zdroj: Hyundai 13 fotografií v galérii zdroj: Hyundai Zdroj: Hyundai

Výkon motora: 136 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 32 290 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 787 €

b) Po novom: 700 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 574 €

- 3-ročné: 392 €

- 5-ročné: 266 €

- 7-ročné: 182 €


8. VW Golf 1.4 TSI

zdroj: VW/Porsche Slovakia 13 fotografií v galérii zdroj: VW/Porsche Slovakia Zdroj: VW/Porsche Slovakia

Výkon motora: 110 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 21 690 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 397 €

b) Po novom: 260 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 176,80 €

- 3-ročné: 145,60 €

- 5-ročné: 98,80 €

- 7-ročné: 67,60 €


9. Škoda Superb 2.0 TDI

zdroj: Škoda Auto 13 fotografií v galérii zdroj: Škoda Auto Zdroj: Škoda Auto

Výkon motora: 140 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 30 540 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 787 €

b) Po novom: 700 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 574 €

- 3-ročné: 392 €

- 5-ročné: 266 €

- 7-ročné: 182 €


10. Kia Sportage 1,7 CRDi

zdroj: Kia 13 fotografií v galérii zdroj: Kia Zdroj: Kia

Výkon motora: 85 kW

Katalógová cena v základnej výbave: 22 390 €

Registračné poplatky

1. Prvá evidencia:

a) Doteraz: 167 €

b) Po novom: 90 €

2. Zmena majiteľa ojazdeného auta:

a) Doteraz: 33 € (+ 33 € za tabuľky s evidenčným číslom pri zmene okresu)

b) Po novom:

- 2-ročné: 61,20 €

- 3-ročné: 50,40 €

- 5-ročné: 34,20 €

- 7-ročné: 33 €


Najnovšie články
Volvo V60 akoby z oka vypadlo bratovi

Nemecké mestá aj politici chcú vo veľkom zakazovať vjazdy dieselových vozidiel. Zabudli na veľmi dôležitý faktor: políciu. Práve tá by totiž mala kontrolovať...

Nemecká polícia: Zákazy dieselov sú nereálne

Ropné trhy sú stále rozkolísané, doterajší vývoj skôr nahráva peňaženkám motoristov. Táto situácia sa však môže veľmi rýchlo zmeniť.

Benzín a nafta: Budeme opäť tankovať lacnejšie?

Renaultu sa minulý rok neuveriteľne darilo. Jeho prevádzkový zisk dosiahol najvyššiu úroveň v histórii automobilky. Nemalou mierou sa pod tento úspech podpísal...

Renault má za sebou rekordný rok

Hoci Volkswagen neustále zápasí s dôsledkami emisnej aféry, jeho predaj sa postupne zotavuje. Dokazuje to aj rekordný január, ktorý koncern označil za najlepší...

VW zažil najlepší január vo svojej histórii

Stavba repliky je častokrát lacnejšia než kúpa pôvodného originálu. Pod karosériou tohto starého Volva sa skrýva ostré BMW M3 generácie E36. Prestavba však má...

Netradičná premena: M3 skrytá pod Volvom

KLEBETY TÝŽDŇA Audi pripravuje model S6, Hyundai začal testovať ostrý Fastback N a do Ženevy príde reinkarnácia kupé Lancia Stratos.

Príťažlivý Peugeot 508 a oživený Stratos
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×