Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Honda Civic 1.8 i-VTEC: Rozlúčka

Atmosférickému motoru pod kapotou populárneho japonského kompaktu zvoní hrana, jeho dosluhujúce vydanie sme preto opäť vzali do rúk.
37 29 príspevkov 07.10.2016 / Marek Pokrývka

Trend znižovania objemu pohonných jednotiek už svojimi chápadlami dotkol takmer všetkých automobiliek. No kým európske značky sa mu zväčša ochotne poddali, vo východnej Ázii bolo nadšenie menšie. Viacero tamojších automobiliek sa „hladkých“ benzínových motorov dlho držalo, pričom medzi nich patrila aj japonská Honda.

Honda Civic 1.8 i-VTEC bude onedlho minulosťou 37 fotografií v galérii Honda Civic 1.8 i-VTEC bude onedlho minulosťou

Táto firma bola dlhé roky známa svojimi ostrými atmosférickými agregátmi, pod tlakom emisných noriem však bola aj ona nútená zmeniť kurz. Nedávno predstavená desiata generácia jej bestselleru Civic už bude štartovať s prepĺňaným litrovým trojvalcom. Dosluhujúce vydanie číslo deväť sme preto opäť vzali do rúk a využili to na rozlúčku s 1,8-litrovým agregátom.

Futuristický a praktický kompakt

S týmto automobilom sme sa pôvodne zoznámili pekných pár rokov dozadu a facelift ho zásadne nezmenil. Jeho vplyv sme vlani ochutnali počas rande s variantom Type R. No kým športový model bol úplnou novinkou, pri klasických verziách došlo najmä ku kozmetickým zmenám.

Japonský hatchback facelift zásadne nezmenil 37 fotografií v galérii Japonský hatchback facelift zásadne nezmenil

Omladený kompakt pôsobí v porovnaní s predchodcom dynamickejšie, za čo môžu ostré svetlomety s pásom diód i modifikované nárazníky. Ten zadný imituje difúzor. Futuristické vozidlo má okrem toho upravené koncové svetlá prepojené spojlerom a tiež svieže disky kolies. Kombinácia výraznej červenej farby s čiernymi prvkami a leštenými kolesami japonskému hatchbacku celkom sekne.

Z hľadiska dizajnu však táto Honda nemusí byť po chuti každému, čo platí aj o jej interiéri. Ten ešte stále pôsobí ako z budúcnosti. Môže za to najmä delená palubná doska s displejmi v hornej časti, ktoré dopĺňa centrálne umiestnená obrazovka multimediálneho systému. Kabínu určite nemožno kritizovať z hľadiska priestrannosti. V tomto smere patrí Civic k tým lepším zástupcom nižšej strednej triedy a 477-litrový kufor je rekordérom. Praktické sú zadné sedačky Magic Seats.

Z hľadiska priestrannosti nemožno Civic kritizovať 37 fotografií v galérii Z hľadiska priestrannosti nemožno Civic kritizovať

Veľký batožinový priestor sa podarilo tvorcom dosiahnuť použitím jednoduchej zadnej nápravy, ktorá bola už pri predchodcovi terčom kritiky. Automobilka však podvozok dobre vyladila. Napriek tejto konštrukcii ponúka dobrý kompromis medzi agilnými jazdnými vlastnosťami a komfortom vhodným pre slovenský asfalt. V našom teste sme si však najviac všímali motor bez turbodúchadla. Tomu zvoní hrana a nepochybne bude mnohým fanúšikom v budúcnosti chýbať.

Unavený a tichý aj svižný a športový

Skúšané vozidlo nieslo oficiálny prívlastok 1.8 i-VTEC, za ktorým sa skrýval štvorvalec so zdvihovým objemom 1 798 kubických centimetrov. Písmená v mene značia variabilné ovládanie ventilov. Maximálny výkon 104 kW (142 k) je aj v súčasnosti slušným číslom, krútiaci moment 174 Nm už menej. Porovnateľne silné agregáty so slimákom sa pýšia hodnotami vysoko cez dve stovky.

Atmosférický štvorvalec má výkon 104 kW (142 k) 37 fotografií v galérii Atmosférický štvorvalec má výkon 104 kW (142 k)

V kontexte všadeprítomných prepĺňaných áut pôsobí tento Civic pri bežnej jazde trochu unavene. Pod plynom sa toho v prvej polovici otáčkomera veľa nedeje, aj keď na pokojné presuny to stačí. Skutočnú silu z neho treba dolovať. Nad hranicou troch tisícov sa už slušne zobúdza a následne dokáže svižne ťahať takmer k šiestim. Bližšie k obmedzovaču už jeho prejav mierne vädne.

Spomínaný pokles výkonu však nie je v prípade tohto štvorvalca taký výrazný ako pri niektorých turbomotoroch, pokojne sa preto dá točiť až takmer k sedmičke. Pod záťažou pritom vyludzuje príjemné športové tóny. Za normálnych okolností je však veľmi tichý, obľúbiť si ho teda môžu aj milovníci pohonných jednotiek s minimálnym akustickým sprievodom.

Spotreba spojená s emisiami je hlavným dôvodom, pre ktorý motory tohto typu končia. No je to v skutočnosti taká tragédia? Nie celkom, v meste sme s benzínovým 1,8-litrovým štvorvalcom dokázali jazdiť za rovných osem litrov a pri diaľničnej stotridsiatke apetít o tri decilitre klesol. Na okresných cestách sme s Hondou dosiahli priemerný výsledok 6,3 l/100 km.

Spotreba benzínu nie je žiadnou tragédiou 37 fotografií v galérii Spotreba benzínu nie je žiadnou tragédiou

Uvedené čísla nie sú žiadnym zázrakom, v bežných podmienkach ich väčšina porovnateľne silných motorov so slimákom vie podliezť. Karta sa však obracia pod záťažou. Japonský kompakt ani pri drsnejšej jazde nehltá kvantá paliva a čísla na displeji neletia raketovo nahor tak ako pri mnohých modernejších alternatívach. Mimochodom, jednoduchšia konštrukcia má tiež čosi do seba...

Veľké celoplošné zvýhodnenie

Honda Civic deviatej generácie nesie na našom trhu štandardnú základnú cenu 15 990 eur. Aktuálne však celkom neplatí, nakoľko importér ponúka na výbehový model veľké celoplošné zľavy: 2,5-tisíca a viac. Tie dokáže finálnu čiastku za vozidlo skutočne zásadne ovplyvniť.

Zľava 3,5-tisíca stláča cenu stláča na 17 490 eur 37 fotografií v galérii Zľava 3,5-tisíca stláča cenu stláča na 17 490 eur

S nami testovaným motorom má japonský kompakt bežnú cenu 17 490 eur, pričom vďaka spomínanému zvýhodneniu šlo o konečnú čiastku. Ako je to možné? Za hatchback s vybavením Elegance si automobilka pýta 19 990 eur, multimediálny systém Connect s navigáciou stojí ďalšiu tisícku navyše. No bonus tu dosahuje až 3,5-tisíca a finálnu sumu stláča na východiskovú pozíciu.

Vyslovene do koša ešte nepatrí

Rozlúčka s atmosférickými motormi pod kapotou typu Civic nedopadla vôbec tak zle, ako by si niektorí bruselskí úradníci pravdepodobne predstavovali. Žiadna tragédia so spotrebou sa nekoná. Deviata generácia bestselleru Honda bude onedlho minulosťou, ale vyslovene do koša ešte nepatrí z hľadiska dizajnu, interiérového vybavenia ani svojich pohonných jednotiek.

Ak jazdíte ostrejšie, 1.8 i-VTEC je vhodnou voľbou 37 fotografií v galérii Ak jazdíte ostrejšie, 1.8 i-VTEC je vhodnou voľbou

Japonský kompakt s motorom 1.8 i-VTEC je vhodnou voľbou najmä vtedy, ak často jazdíte ostrejšie. Prečo? V tomto prípade totiž neprekáža jeho unavený prejav v nízkych otáčkach ani vyšší apetít v bežnom režime. Pod plynom sa totiž karta obracia. V prospech vozidla hrá aj výrazná zľava, v tejto verzii až 3 500 eur. Downsizing má okrem toho mnoho odporcov. Ste jedným z nich a hľadáte kompakt s dobrým atmosférickým srdcom a výhodnou cenou? Práve teraz je čas na Civic.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 798 cm3
Max. výkon
104 kW/142 k
pri otáčkach
6 500/min
Max. krútiaci moment
174 Nm
pri otáčkach
4 300/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 370 mm
Šírka
1 795 mm
Výška
1 440 mm
Rázvor náprav
2 595 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 261 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 336 kg
Užitočná hmotnosť
489 kg
Celková hmotnosť
1 750 kg
Objem batožinového priestoru
477/1 378 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,1 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
145 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 15 990 €
Základná cena verzie
od 20 990 €
Cena testovaného exemplára
20 990 €

Najnovšie články
Bez pokuty: Čo policajt vie riešiť napomenutím?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 26. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Tesla Model S v konfigurácii P100D je dôstojným súperom aj pre superšportové vozidlá. Niet sa čomu diviť, že si trúfa aj na McLaren MP4-12C. Ako dopadne ich...

Šprint Tesly Model S P100D proti McLarenu

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy,...

Test Subaru Outback: Synonymum komfortu

Limitovaná edícia bude vyrobená v počte 24 kusov. Vychádza z verzie Supersports, od ktorej sa odlišuje iba kozmeticky.

Bentley vytvorilo špeciálny Continental

Vozidlo vyzerá na prvý pohľad rovnako ako jeho väčší súrodenec označený deviatkou, detailné rozdiely v zadnej časti sa však nájdu.

Mazda CX-8: Nové SUV odfotili v Chicagu

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša viacero negatív a štandardne by sme sa mu mali vyhýbať. Niekde ho však prikazuje zákon.

Dilema pri parkovaní: Ako nechať kolesá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×