Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Volvo S90: Krok správnym smerom

Švédsky sedan môže smelo súperiť s prémiovými Nemcami. Ponúka honosný interiér, moderné vybavenie i komfortný podvozok.
51 21 príspevkov 05.10.2016 / Marek Pokrývka

Predvlani otvorilo Volvo novú kapitolu svojich dejín. Odštartovala ju druhá generácia typu XC90, ktorá vniesla do plachiet švédskej značky svieži vietor vo viacerých smeroch. Veľké luxusné SUV však nezostalo dlho osamotené. Po jeho stopách sa vydali ďalšie vozidlá nesúce deväťdesiatku v označení: sedan S90 a následne odvodené kombi V90, vrátane terénnej verzie Cross Country.

Volvo S60 T6 Inscription sme podrobili testu 51 fotografií v galérii Volvo S60 T6 Inscription sme podrobili testu Zdroj: Marek Pokrývka

Limuzína vyššej strednej triedy už pri premiére ukázala, že je navrhnutá podľa rovnakého dizajnového jazyka ako spomínaný športovo-úžitkový stroj. To nie je všetko. Štvordverová novinka stojí na rovnakej platforme, má takmer zhodný interiér i ponuku motorov. Styčných bodov je teda dosť. Ako sa tieto gény prejavili na výsledku sme zisťovali v teste, ktorému sme podrobili verziu T6 AWD Inscription.

Žraločia tvár a priestranná kabína

Volvo S90 pri svojej oficiálnej premiére mnohých potešilo. Jeho línie totiž vo veľkej miere vychádzajú z tri roky starého dvojdverového konceptu, čo platí najmä o prednej časti. Tá pôsobí veľmi dravo. Do žraločej tváre s výraznými rebrami grilu doplnenými diódovými kladivami Thora sa nejeden fanúšik okamžite zaľúbil. Palec hore zväčša dostala aj silueta s plynulo sa zvažujúcou strechou.

Zadné partie limuzíny sú trochu kontroverzné 51 fotografií v galérii Zadné partie limuzíny sú trochu kontroverzné Zdroj: Marek Pokrývka

Bohužiaľ, zadné partie vozidla sú pre mnohých trochu kontroverzné. Stvárnenie veľkých koncových svetiel a veka batožinového priestoru vyvolalo nejedno zdvihnuté obočie. Švédsky sedan možno napriek tomu bezpečne označiť za atraktívne auto. V našom prípade k tomu dopomáhal zaujímavý modrý lak, ktorý dopĺňali pochrómované prvky a veľké dvadsaťpalcové disky kolies.

V interiéri nemôže byť o nejakých protichodných názoroch ani reč. Limuzína má takmer rovnakú kabínu ako príbuzné SUV, ktoré bolo z tohto hľadiska terčom všeobecnej chvály. Zvnútra je hlavným rozdielom medzi spomínanou dvojicou tvar palubnej dosky s vertikálne orientovanými výduchmi. Rovnaké sú ovládacie prvky a dokonca i predné sedadlá, ktoré sú v tomto prípade ukotvené o niečo nižšie. Posed je podľa očakávaní podstatne športovejší. Dostatok priestoru však zostal zachovaný, vodič a spolujazdec pocitmi klaustrofóbie určite nebudú trpieť.

Sedadlá sú ukotvené o niečo nižšie než v SUV 51 fotografií v galérii Sedadlá sú ukotvené o niečo nižšie než v SUV Zdroj: Marek Pokrývka

Ani na zadných sedadlách nemožno hovoriť o deficite miesta. Pasažierovi s konfekčnou výškou tu zostáva naozaj komfortná rezerva pred kolenami, nad hlavou je to pre klesajúci strop o niečo menej. Problémy tu môžu mať len skutoční dlháni. Pre bežných ľudí pôjde o príjemné miesto na život aj pri dlhších cestách, k čomu prispieva celkom pohodlné tvarovanie sedačiek.

Batožinový priestor má v bežnej konfigurácii 500 litrov, čo je v danom segmente nepísaný štandard. Na bežné používanie to úplne stačí. Nechýba možnosť sklopiť operadlá zadných sedadiel, no výsledný objem Volvo neudáva. Podlaha kufra nie je celkom rovná a stúpa smerom k operadlám.

Štandardne má kufor sedanu 500-litrový objem 51 fotografií v galérii Štandardne má kufor sedanu 500-litrový objem Zdroj: Marek Pokrývka

Honosné vyhotovenie interiéru

Skutočnou pýchou tohto automobilu je vyhotovenie jeho interiéru. Ide v stopách SUV, čo znamená moderný minimalistický dizajn a hmatateľný pocit luxusu. Na tomto fronte Švédi v ostatných rokoch výrazne zapracovali. Testované vozidlo disponovalo kombináciou dvoch farieb kože, ktorú dopĺňalo nelakované drevo a niekoľko kovových plôch. Výsledok pôsobil skutočne honosne.

Švédsky sedan dáva pasažierom pocit luxusu 51 fotografií v galérii Švédsky sedan dáva pasažierom pocit luxusu Zdroj: Marek Pokrývka

Podobne ako Volvo XC90 dostala aj limuzína veľký tablet kraľujúci palubnej doske. Občas naň síce pri ovládaní treba hodiť očko, no intuitívnosťou radíme tento systém k najlepším na trhu. Pomocou neho sa ovláda takmer všetko. Jeho široké možnosti si zaslúžia pochvalu, špeciálnym plusom je pre nás možnosť zapnutia klasického tempomatu. Palec hore si zaslúži aj elegantné grafické spracovanie. Centrálnu obrazovku pritom opäť dopĺňa digitálny prístrojový panel vykúkajúci spoza volantu.

Zo zoznamu moderného vybavenia musíme vypichnúť čiastočne autonómnu funkciu Pilot Assist. Tú síce už poznáme zo severského SUV, no sedan dostal jej vylepšenú verziu. Vďaka tomu zvláda automobil samostatne jazdiť vo vyšších rýchlostiach a taktiež menej často upozorňuje vodiča na neprítomnosť rúk na volante. Najmä pri diaľničných presunoch funguje výborne. Systém sa však stále nedokáže celkom vyrovnať s prudšími zákrutami, na ktoré si treba dať pozor.

Štvorvalec s dvojitým prepĺňaním

Po teste modelu XC90 D5 sme neboli celkom presvedčení o motore, keďže naftový dvojliter mal s veľkým SUV dosť práce. V príbuznom sedane sme mali k dispozícii silnejšiu strojovňu. Za štítkom T6 AWD sa síce skrýva opäť dvojlitrový štvorvalec, ale ide o benzín prepĺňaný turbodúchadlom i kompresorom. Táto kombinácia z neho dokáže dostať výkon 235 kW (320 k) a krútiaci moment 400 Nm.

Vyše tri stovky koní vedia v spolupráci s osemstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies rozbehnúť limuzínu na stovku už za 5,9 sekundy. To je naozaj úctyhodný čas. Subjektívne by sme tipovali o niečo viac, za čo môže interiér s komfortom obývačky. Pravdu o akcelerácii prezrádza rýchlomer. Čosi však napovedá aj motor, ktorý má pod záťažou prekvapujúco drsný zvuk s akustickou kulisou dvojitého prepĺňania. Za normálnych okolností má pritom veľmi tichý prejav.

Motor má pod záťažou prekvapujúco drsný zvuk 51 fotografií v galérii Motor má pod záťažou prekvapujúco drsný zvuk Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek dvojlitrovému objemu spaľovacej jednotky nie je tento potentný pohonný reťazec prísľubom úspornej jazdy za pár drobných. Prax to potvrdzuje. V meste sa pod desať litrov dostanete len ťažko, my sme zakončili našu urbanizovanú prevádzku na čísle 10,8 l/100 km. Mimo ulíc klesla priemerná spotreba na 6,9 litra. Pri tuzemskom diaľničnom maxime 130 km/h si štvorvalec pýtal len o trochu viac benzínu, dosiahli sme s ním výsledok 7,5 litra na sto kilometrov.

Podvozok s mäkším naladením

Ešte viac než motor nás počas testu zaujímal podvozok, keďže pri SUV bol sklamaním. Napriek príplatkovému vzduchovému pruženiu na 21-palcových kolesách neponúkol očakávaný komfort. Pri limuzíne sme mali opäť najväčšie dostupné ráfiky, ale tentokrát šlo o dvadsať palcov.

Testovaná verzia sedanu mala 20-palcové disky 51 fotografií v galérii Testovaná verzia sedanu mala 20-palcové disky Zdroj: Marek Pokrývka

Našťastie, naše počiatočné obavy Volvo po prvých kilometroch rozptýlilo. V porovnaní so svojím súrodencom jazdí novinka omnoho lepšie. Tvrdé rázy hlučne prenášané do karosérie pri prejazde nerovností sú minulosťou, typ S90 ich dokáže aj na dvadsiatkach filtrovať podstatne kvalitnejšie. Pneumatický podvozok tu konečne predvádza očakávané komfortné správanie.

Z hľadiska pohodlia patrí švédsky sedan k tým najlepším v segmente, hanbiť sa dokonca nemusí ani pred novou generáciou triedy E. To však už nemožno povedať o jazdných vlastnostiach. Na tomto fronte Volvo mierne zaostáva, pri snahe o rýchle rezanie zákrut cítiť jeho mäkšie celkové naladenie. Prudšie zmeny smeru sa prejavujú pomerne výraznými náklonmi karosérie.

Podvozok funguje pri bežnom používaní výborne 51 fotografií v galérii Podvozok funguje pri bežnom používaní výborne Zdroj: Marek Pokrývka

Dokáže tento charakter prekážať? Reálne veľmi nie, v rámci bežného používania hodného takmer päťmetrovej limuzíny funguje všetko výborne. Až pri skutočne ostrom tempe sa dostaví pocit ťažkopádnosti. Môžu zaň citeľné nedotáčavé tendencie podporené riadením, ktorému by nezaškodilo viac presnosti. Zábavný faktor ani vo verzii T6 AWD nehľadajte. Rýchlu jazdu zvláda nemecká konkurencia vo všeobecnosti lepšie, no pre 99% vodičov budú schopnosti severského sedanu dostatočné.

Základnou cenou preskočilo súperov

Volvo S90 vstúpilo na slovenskom trhu do predaja so štartovacou cenou 48 300 eur, čím celkom výrazne preskočilo svojich hlavných súperov. Prakticky všetci totiž štartujú o päťtisíc nižšie. Švédsky model to však vyvažuje lepším základným pohonom i bohatším vybavením. Nami testovaný variant niesol štítok 61 200 eur, ku ktorému sa pridali príplatkové prvky za takmer dvadsaťtisíc.

Variant T6 AWD Inscription má cenu 61 200 eur 51 fotografií v galérii Variant T6 AWD Inscription má cenu 61 200 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Najväčšou extra položkou bol balík Business Connect Premium obsahujúci navigačný systém, výkonnú audiosústavu od firmy Bowers & Wilkins a parkovacieho asistenta. Za skratkou Xenium sa zasa skrývalo strešné okno, head-up displej či rozšírené kožené čalúnenie. Príplatok si vyžiadali aj 20-palcové kolesá alebo vzduchové pruženie. Suma na konci účtu za tento bohato naložený automobil dosiahla 80 610 eur, čo nie je v kontexte podobne vybavených protivníkov veľa. Skôr naopak.

Konkurencieschopný švédsky sedan

Volvo v nás po otvorení novej kapitoly svojej histórie zanechalo zmiešané dojmy. Druhá generácia typu XC90 totiž bodovala dizajnom, interiérom i vybavením, no nepresvedčila motorom a podvozkom vyslovene sklamala. Automobilka si však evidentne svoj prešľap uvedomila. Pri príbuznom sedanu urobila krok správnym smerom a na problémových partiách výrazne popracovala. Spravila z neho naozaj konkurencieschopný produkt vyššej strednej triedy.

Volvo S90 môže súperiť s prémiovými Nemcami 51 fotografií v galérii Volvo S90 môže súperiť s prémiovými Nemcami Zdroj: Marek Pokrývka

Štvordverové vozidlo poskytuje s pneumatickým pružením skutočne špičkový komfort. V tomto smere patrí k najlepším, aj keď trochu zaostáva jazdnými vlastnosťami pri rýchlom tempe. Ani s motorom T6 AWD preto v limuzíne netreba hľadať zábavu. V priamom smere je rýchla, no za pár drobných jazdiť nebude. Dvojliter navyše pod záťažou drsným zvukom trochu narúša všeobecne tichý prejav.

Nedostatky vyčítané SUV teda výrobca pri sedane vo veľkej miere odstránil. Technická stránka vozidla v nás zanechala lepší dojem, aj keď sila novinky stále tkvie v najmä v jeho dizajne a luxusnom interiéri. Aj vďaka tomu môže Volvo S90 s prémiovými Nemcami smelo súperiť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 969 cm3
Max. výkon
235 kW/320 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
2 200-5 400/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 963 mm
Šírka
1 879 mm
Výška
1 443 mm
Rázvor náprav
2 941 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 817 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 892 kg
Užitočná hmotnosť
543 kg
Celková hmotnosť
2 360 kg
Objem batožinového priestoru
500 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,2 l/100 km
Mesto - počas testu
10,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
165 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 48 300 €
Základná cena verzie
od 61 200 €
Cena testovaného exemplára
80 610 €

Najnovšie články
Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent

Najväčšie plány má aktuálne Škoda Auto, ktorá už v Indii pôsobí. Vlani dodala zákazníkom na tamojšom trhu 17 400 vozidiel.

České automobilky investujú v Indii

Rumunská firma ACF Track vystrojila populárne SUV gumenými pásmi, hlavnou nevýhodou tejto úpravy je cena.

Dacia Duster ako tank do ťažkého terénu

K zníženiu dochádza po obchodnom spore medzi Trumpovou administratívou a čínskymi predstaviteľmi, v ktorom však v posledných dňoch prišlo k uvoľneniu.

Čína zníži clo na dovoz áut z 25 % na 15 %

Kalifornský elektrický sedan prichádza s pohonom všetkých kolies, dostupný bude v dvoch modeloch: All-Wheel Drive a Performance.

Tesla Model 3: Na stovke pod 4 sekundy

Pri SUV segmentu B sa ako hlavná výčitka často skloňuje fakt, že nedisponujú pohonom všetkých kolies. Neplatí to vo všetkých prípadoch. Testovanému modelu...

Test Hyundai Kona: Aký je život s exotom?

Na slovenský trh prichádza konkurencieschopný francúzsky hot-hatch i najmenší člen rodiny Renault so športovými ambíciami.

Mégane R.S. a Twingo GT: Štartuje predaj
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×