Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

BMW i8: Mníchovský Armageddon

EXKLUZÍVNA JAZDA Bavorský plug-in hybrid má dizajn Batmobilu a supermodernú techniku. Je to cesta k záchrane superšportov?
48 27 príspevkov 13.09.2016 / Marek Pokrývka

Za emisnými normami stojí ušľachtilý cieľ chrániť našu planétu, ich celoplošná aplikácia však so sebou prináša aj negatíva. Nejde pritom len o postupné miznutie atmosférických motorov z cenníkov. Rastúci tlak na znižovanie množstva výfukových exhalátov je existenčnou hrozbou pre automobily z elitnej športovej kategórie, ktoré im už museli urobiť početné ústupky. Príkladom je dvanásťvalec Lamborghini Aventador pracujúci niekedy len v polovičnej konfigurácii.

BMW i8 vyvoláva na ceste úžas publika ako máloktoré auto 48 fotografií v galérii BMW i8 vyvoláva na ceste úžas publika ako máloktoré auto Zdroj: Marek Pokrývka

Niektorí výrobcovia sa bruselským nariadeniam rozhodli vyhovieť pomocou zmiešaného pohonu, pričom elektrinu zároveň využili na vyplnenie medzier spaľovacieho motora. Tak vzniklo hviezdne trio od značiek Ferrari, McLaren a Porsche. Dokáže tento recept zachrániť superšporty pred dopadom emisného meteoritu a vyhynutím? Na to sme hľadali odpoveď počas exkluzívnej jazdy s BMW i8.

Vzhľad hodný Batmanovho auta

Tento mníchovský model už nie je horúcou novinkou, v predaji sa objavil zhruba pred dvomi rokmi. Jeho význam to však nijako neznižuje. A zároveň to vôbec neobmedzuje úžas publika, ktorý športový plug-in hybrid na ceste vyvoláva. Naozaj máloktoré auto je cieľom toľkých vystretých ukazovákov a zdvihnutých palcov ako práve í-osmička. Ulice mesta tento automobil prosto milujú.

Tvary plug-in hybridu nadiktovala vo veľkej miere aerodynamika 48 fotografií v galérii Tvary plug-in hybridu nadiktovala vo veľkej miere aerodynamika Zdroj: Marek Pokrývka

Bavor sa v bežnej premávke ani náhodou nestratí, za čo môže v prvom rade jeho silueta. Na asfalte pôsobí ako futuristická placka. Vozidlo je poriadne nízke a široké, pričom tvary jeho svalnatej karosérie vo veľkej miere nadiktovala aerodynamika. Vzduchový kanál vedúci ponad zadné blatníky priamo skrz diódové koncové svetlá neuvidíte skutočne nikde inde...

Exotickú náturu kupé zdôrazňujú krídlové dvere či zamračené svetlomety, ktoré okrem klasickej LED technológie využívajú aj laser. K ekologickej sfére sa zasa auto hlási pomerne úzkymi pneumatikami. Zároveň ju dávajú najavo modré prvky na karosérii, ktoré sú typické pre divíziu BMW i. V našom prípade kontrastovali s tmavosivým a čiernym lakom. Výsledkom tejto kombinácie bol vzhľad hodný Batmanovho auta, hollywoodski producenti by sa za takúto rekvizitu hanbiť určite nemuseli.

Kokpit štvormiestnej vesmírnej lode

S dizajnom zovňajšku korešponduje interiér, ktorý je jednoznačne orientovaný na vodiča. Nájdeme v ňom viacero súčiastok známych z iných modelov značky. Zabalené sú však do odvážnejšie tvarovaných panelov, ktoré pozostávajú z viacerých recyklovaných materiálov. Subjektívne pôsobí pomerne luxusne. Hlavným motívom kokpitu je high-tech nádych dodávaný dvomi palubnými displejmi so špecifickou grafikou, vďaka ktorým sa za volantom cítite ako veliteľ vesmírnej lode.

Posádku korábu môžu teoreticky tvoriť štyria pasažieri. No ak hovoríme o zadných sedadlách, reč môže byť len o deťoch. Priestrannosťou tieto korýtka skutočne neoplývajú. V prípade núdze síce pojmú aj dospelého človeka, ale hrozí mu obmedzenie prísunu krvi do nôh i stuhnutie krčnej chrbtice. Oficiálne štvormiestne auto je teda v realite skôr pre dvoch. Zadné miesta budú zväčša slúžiť len ako odkladací priestor, keďže kufor bohvieako veľký nie je.

Interiér superšportu je jednoznačne orientovaný na vodiča 48 fotografií v galérii Interiér superšportu je jednoznačne orientovaný na vodiča Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor sa nachádza celkom vzadu za motorom a vhodný je akurát na pár nákupných tašiek. BMW i8 má ešte ďalšie ťažkosti. Nastupovanie i vystupovanie je malou rozcvičkou, keďže treba prekonať mohutný prah a sedadlá sú ukotvené poriadne nízko. S takýmito obmedzeniami sa však pri superšportoch ráta. Úprimne povedané, pocit výnimočnosti zažívaný pri každom otváraní krídlových dverí všetky nedostatky zmazáva. A odpustíte im aj náročný operačný rádius ich mechanizmu.

Úplne oddelený pohonný systém

Bavorská í-osmička nepôsobí futuristicky len tak, reálne ide o jedno z najmodernejších automobilov na súčasnom trhu. Základom jej konštrukcie je klietka z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Tá je nielen extrémne tuhá, ale zároveň sa postarala o udržanie hmotnosti na akceptovateľných číslach. Napriek množstvu palubnej techniky podlieza 1,5-tonovú hranicu.

Časti pohonu všetkých kolies spolu inteligentne spolupracujú 48 fotografií v galérii Časti pohonu všetkých kolies spolu inteligentne spolupracujú Zdroj: Marek Pokrývka

Pohonný systém superšportu pozostáva z dvoch častí, ktoré sú od seba fyzicky úplne oddelené. Pod velením elektroniky však spolu inteligentne spolupracujú. Uprostred auta je masívnym krytom chránený prepĺňaný trojvalec, ktorý si našiel cestu aj pod kapotu MINI Cooper. No v í-osmičke je naladený omnoho drsnejšie. Motor má síce iba 1,5-litrový zdvihovým objem, no dosahuje maximálny výkon 170 kW (231 k) a krútiaci moment 320 Nm. Zadné kolesá poháňa cez šesťstupňový automat.

Druhou časťou skladačky je synchrónny elektromotor roztáčajúci prednú nápravu. Dosahuje špičkové parametre 96 kW (131 k) a 250 Nm, pričom je spojený s dvojstupňovou prevodovkou. Podľa výrobcu má dosť sily na samostatné rozhýbanie vozidla a vďaka akumulátoru s kapacitou 7,1 kWh by mal Bavor byť schopný prejsť nejakých 37 kilometrov bez lokálnych emisií či dopĺňania elektriny. Batériu možno nabíjať pomocou konektora v ľavom prednom blatníku. Reálny dojazd je o niečo kratší než hovorí papier, počítať možno s rozmedzím 20 až 30 km.

Na akumulátor by malo BMW i8 prejsť asi 37 kilometrov 48 fotografií v galérii Na akumulátor by malo BMW i8 prejsť asi 37 kilometrov Zdroj: Marek Pokrývka

V hlavnej úlohe elektrický Jekyll

Ako sme sa osobne presvedčili, reči o jazde bez zapnutia spaľovacieho motora nie sú len marketingom. Netreba pritom veľmi hľadieť na plynový pedál. BMW i8 takúto prevádzku s prehľadom zvláda, pričom dynamicky na tom vôbec nie je zle. Za svišťania vpredu uloženej pohonnej jednotky sa s ňou najmä v meste dokážete pohybovať bez najmenších problémov či brzdenia premávky.

V režime eDrive sa superšport správa ako akékoľvek iné akumulátorové vozidlo, v hlavnej úlohe je vtedy elektrický doktor Jekyll. Bavor jazdí veľmi ticho a pokojne. Medzi jeho silné stránky patrí štart z miesta, ktorý vie zvládnuť aj razantnejšie. Vo vyšších tempách elektromotor postupne začína slabnúť. Kupé napriek tomu vie na batériu absolvovať aj okresné cesty, no udržiavať treba rozumné tempo. Pri väčšom tlačení na plyn totiž dôjde k prebudeniu trojvalca.

Kupé sa v režime eDrive vie pohybovať bez brzdenia premávky 48 fotografií v galérii Kupé sa v režime eDrive vie pohybovať bez brzdenia premávky Zdroj: Marek Pokrývka

Pri každodennom jazdení je najlepšie nechať riadenie pohonného systému na počítač . V komfortnom móde pracuje sústava inteligentne tak, aby minimalizovala spotrebu paliva bez nejakého obmedzenia pohodlia pasažierov. To prichádza až po zvolení možnosti Eco Pro. Limituje sa práca klimatizácie, plynový pedál dostane maslové reakcie, veď to poznáte...

Trojvalcový Hyde šokuje zvukom

Kúpiť si bavorský Batmobil a jazdiť s ním neustále ako s ekologickým Priusom by však bol hriech. Toto auto už navonok vyžaruje rýchlosť. Supermoderná technika dokáže sľuby dané dynamickým zovňajškom splniť: BMW i8 akceleruje z pokoja na stovku len za 4,4 sekundy. Subjektívne ide vďaka okamžitému krútiacemu momentu elektromotora o skutočnú raketu. Po zadupnutí plynového pedálu do podlahy je pokojný doktor Jekyll minulosťou a na scénu nastupuje neľútostný pán Hyde.

Superšport akceleruje z pokoja na stovku len za 4,4 sekundy 48 fotografií v galérii Superšport akceleruje z pokoja na stovku len za 4,4 sekundy Zdroj: Marek Pokrývka

Na auto tejto kategórie je systémový výkon 266 kW (362 k) pomerne málo, no deficit sily v ňom určite pociťovať nebudete. Skôr naopak. Najmä v športovom režime funguje hybridný pohon všetkých kolies brilantne a vozidlo sa prezentuje prudkými štartmi z miesta. Okrem toho dokáže slušne akcelerovať v takmer akomkoľvek prevodovom stupni. Šesťstupňový automat pritom pracuje rýchlo a radí s razanciou, pohon vtedy pôsobí naozaj výbušne.

Futuristické kupé neprekvapí len svojou rýchlosťou, ale doslova šokuje zvukom. Ten má dve tváre. V interiéri sa trojvalcový motor snaží imitovať podstatne väčšiu pohonnú jednotku a pomáhajú mu v tom reproduktory. Mierne syntetický výsledok však neznie vôbec zle. Keď sa k tomu pridá svišťanie elektromotora, vzniká zaujímavá harmónia. Prekvapením je akustický prejav zvonku. Žiadne sklamanie sa nekoná, aj samotný výfuk malého motora dokáže narobiť na ulici cirkus.

Zábavná jazda sa odrazí na spotrebe

BMW i8 teda šprintérskym nadaním nesklame, no dokáže s podobnou gráciou rezať aj zákruty? Odpoveďou je jednoznačné áno. Batéria je uložená v centrálnom tuneli a rozdelenie hmotnosti na nápravy je vďaka tomu takmer ideálne. Vozidlo má okrem toho nízko položené ťažisko. Ak si k tomuto základu prirátame extrémne tuhú karbónovú konštrukciu a výborne naladené pruženie využívajúce adaptívne tlmiče, na svete je automobil s perfektnými jazdnými vlastnosťami.  

Bavor má nízko položené ťažisko a tuhú konštrukciu 48 fotografií v galérii Bavor má nízko položené ťažisko a tuhú konštrukciu Zdroj: Marek Pokrývka

Plug-in hybrid má presné riadenie, ktoré v športovom režime stuhne spolu s podvozkom. Povely volantu nasleduje í-osmička bez akýchkoľvek protestov. V zákrutách sa nízke kupé vôbec nenakláňa a najmä tiahle oblúky zvláda rezať vysokou rýchlosťou. Vinou relatívne úzkych pneumatík však má občas pri prudších zmenách smeru problémy s trakciou. BMW i8 dokáže prejavovať pretáčavé i nedotáčavé tendencie, závisí to od aktuálnych podmienok a fungovania jednotlivých súčastí pohonu. Aj vďaka tomu dokáže byť čas strávený za jeho volantom skutočne zábavný.

Samozrejme, dynamická jazda sa odrazí na spotrebe. Pri plnom nasadení si dokáže prepĺňaný trojvalec vypýtať príslušnú dávku paliva, čísla z dvojciferného teritória sú samozrejmosťou. V bežnej premávke však dokáže dosiahnuť oficiálnu hodnotu 2,1 l/100 km. Reálna spotreba paliva záleží nielen od dynamiky jazdy či režimu, ale aj od využívania externých zdrojov elektrickej energie.

Spotrebu plug-in hybridu možno sledovať na displeji 48 fotografií v galérii Spotrebu plug-in hybridu možno sledovať na displeji Zdroj: Marek Pokrývka

Apetít automobilu možno sledovať na centrálnom displeji, pričom nejde len o benzín. Systém monitoruje aj odber elektriny. Vďaka tomu je jasne vidieť, že zázračne nízke čísla na strane benzínu sú zväčša vyvážené veľkým čerpaním z batérie. No dôležitý je v tomto prípade najmä oficiálny rozmer problematiky. Superšport má normované emisie oxidu uhličitého 49 g/km, papierovo je teda veľmi čistý. Bruselskí úradníci naň preto nemôžu povedať krivého slova.

Výber techniky má jasný zmysel

BMW i8 je automobil, ktorý pri svojom uvedení vyvolal hurikán emócií. Väčšina bola pozitívna. Ľudia ochkali nad jeho dizajnom a parametrami, no objavili sa aj hlasy ohŕňajúce nos nad jeho zmiešaným pohonom využívajúcim prepĺňaný trojvalec. Zlú krv však títo ľudia vyvolávali neprávom. Výber techniky tohto bavorského modelu má jasný zmysel: ukázať svetu, že napriek papierovým hodnotám spĺňajúcim sny ekologických nadšencov sa dá postaviť skutočný superšport.

BMW i8 je stroj, ktorý ničí obavy z vyhynutia superšportov 48 fotografií v galérii BMW i8 je stroj, ktorý ničí obavy z vyhynutia superšportov Zdroj: Marek Pokrývka

Na model i8 sa možno pozerať ako na mníchovský Armageddon. Ide o pojazdnú bombu, ktorá ničí obavy z emisného meteoritu znamenajúceho vyhynutie áut tejto kategórie. Je jednou z ciest k ich záchrane. V bežnom živote dokáže ticho fungovať bez lokálnych emisií, no okrem doktora Jekylla drieme v í-osmičke aj pán Hyde schopný poriadne zabaviť svojho vodiča. A najmä o to pri takýchto exotických strojoch ide.

Samozrejme, za technologickú lahôdku s bavorským pasom si zákazník pekne zaplatí. V kontexte priamych i nepriamych konkurentov však cena štartujúca v okolí hranice 130-tisíc eur vôbec nevyznie hrozivo. Väčšina modelov podobného razenia totiž stojí omnoho viac...


Najnovšie články
Porovnanie elektroáut: Ktoré vás dovezie ďalej?

Vystrelenie elektromobilu smerom k červenej planéte inšpirovalo francúzsku pobočku značky, z Elona Muska si uťahuje úsmevnou reklamou.

Škoda predbehla Teslu v misii na Mars

Rusko je pre nemecké automobilky stále atraktívny a nevzdali sa ho ani počas niekoľko rokov trvajúceho prepadu. BMW je ďalším koncernom, ktorý tam plánuje...

BMW sa Ruska nevzdalo, postaví tam nový závod

Kompakt štvrtej generácie predvádza dynamickú siluetu, predné svetlá s LED architektúrou a športovo štylizované vyhotovenie ST Line.

Nový Ford Focus celkom bez maskovania

Mercedes-Benz zmodernizoval svoju triedu C. Vizuálnej stránky sa facelift výrazne nedotkol, no prináša dvojicu obrazoviek a viaceré technológie.

Céčko bude odteraz jazdiť aj autonómne

Po decembrovom poklese sa v Európe v januári opäť oživil predaj vozidiel. Najväčší nárast zaznamenali Španielsko a Nemecko a január bol veľmi pozitívny najmä...

V januári bodovali najmä francúzske značky

Od klasického modelu sa kupé Iacocca Silver Edition odlišuje čistými líniami. Predávaný exemplár má kompresor a doposiaľ nenajazdil ani 800 kilometrov.

Do dražby sa chystá výnimočný Mustang
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×