Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Milióny áut v ohrození: Dajú sa ľahko vykradnúť

FOTO
Odomykáte auto diaľkovým ovládaním? Pred zlodejmi nemusí byť v bezpečí. Najnovšia štúdia ukazuje, že problém sa týka obrovského počtu vozidiel rôznych výrobcov. Prinášame zoznam modelov, ktoré sa dajú vykradnúť ľahšie, ako sa čakalo.
3 28 príspevkov 12.08.2016 / Filip Kadlečík

Nástup moderných technológií je nezadržateľný a bytostne sa dotýka aj automobilového priemyslu. Pred niekoľkými dekádami sme sa zoznámili s diaľkovým odomykaním, dnes už ani nemusíme vyťahovať kľúčik. Všetko však má svoje plusy ale rovnako aj mínusy. V nedávno zverejnenej štúdii o výrazných nevýhodách hovoria odborníci na počítačovú bezpečnosť z univerzity v Birminghame.

Desiatky miliónov vozidiel po celom svete, ktoré disponujú systémom bezkľúčového či diaľkového otvárania, sú podľa nej prekvapivo slabo ochránené proti vniknutiu cudzej osoby, súhrnne by malo ísť o viac ako 100 miliónov vozidiel. Chyba sa však netýka len naoko starých automobilov, v prekvapivom zozname nájdete aj mnohé nové modely, od ktorých by majiteľ čakal vyššiu úroveň bezpečnosti.

Na to, aby zlodeji prelomili ochranu automobilu im stačí zostrojiť si hardvér za niekoľko desiatok eur 3 fotografií v galérii Na to, aby zlodeji prelomili ochranu automobilu im stačí zostrojiť si hardvér za niekoľko desiatok eur

Alarmujúci je najmä fakt, na ktorý sme upozornili už predčasom, že zostrojenie hardvéru potrebného na krádež zle zabezpečeného automobilu vyjde dlhoprstých len na niekoľko desiatok eur. A ochrana? Efektívna prakticky neexistuje. Jedinou možnosťou je znefunkčnenie vysielača diaľkového otvárania či štartovania automobilu. Výskumný tím odporúča používať na odomykanie a zamykanie radšej fyzický kľúč, resp. zvážiť zabezpečenie vozidla dodatočnými mechanickými bezpečnostnými prvkami. V takom prípade však majiteľ prichádza o všetky výhody spojené s moderným typom odomykania automobilu.

Ako je to možné?

Štúdia ukázala na dva systémy, ktoré majú výrazné slabiny. Koncern Volkswagen, zahrňujúci značky Škoda, Audi a Seat, v mnohých modeloch uvedených nižšie používa pri identifikácii vysielača (čiže kľúčika vo vašich rukách) štyri identifikačné reťazce. Tento systém zabezpečenia je známy pod menom 4-Scheme. Konkrétne reťazce dokážu zlodeji získať z dát uložených v automobile. Potom stačí už len vyslať replikovaný impulz diaľkového ovládania centrálneho zamykania a auto sa ochotne otvorí komukoľvek.

Ochranu 4-Scheme využívajú predovšetkým automobilky koncernu Volkswagen 3 fotografií v galérii Ochranu 4-Scheme využívajú predovšetkým automobilky koncernu Volkswagen

Iné automobilky nepoužívajú 4-Scheme, ale kryptografickú schému HiTag2. Tu spočíva trik v tom, že kľúčik k autu vysiela 8 rôznych signálov. Všetko, čo zlodeji potrebujú, je zachytiť každý z nich a majú vyhraté. Medzi takto zabezpečené automobily patria napríklad modely automobiliek Fiat, Alfa-Romeo, Nissan či Ford. V bezpečí však nie je ani Dacia či Opel (zoznam uvádzame nižšie). Paradoxne, nedostatky týchto modelov odkryli vedci až keď si uvedomili vážnosť celej situácie. Ide totiž prevažne o automobily príslušníkov tímu, či rôznych kolegov a priateľov výskumníkov. V žiadnom prípade teda nejde len o problém jednej značky.

Zastarané šifrovanie HiTag2 sa ešte stále vyskytuje v moderných automobiloch 3 fotografií v galérii Zastarané šifrovanie HiTag2 sa ešte stále vyskytuje v moderných automobiloch

Samotný Wolfsburg však uisťuje klientov o tom, že aj keď sa zlodejom auto otvoriť podarí, naštartovať ho vedieť nebudú. Výskumníci však naznačujú, že to nemusí byť celkom pravda, pretože ochrana imobilizéra je podľa štúdie v niektorých prípadoch podobne zastaralá ako systémy 4-Scheme či HiTag2. Chyba by sa nemala týkať moderných vozidiel, ktoré stoja na modulárnej platforme MQB. Je veľmi pravdepodobné, že zoznam rizikových modelov a automobiliek v nie je konečný. Táto štúdia sa totiž zaoberala len dvomi druhmi šifrovania signálu, ktoré nemusí používať každý výrobca.


Najnovšie články
Nádherný Countach: Klasika jazdí vidiekom

Šesťvalcové kupé s komplexne prepracovanou karosériou malo podľa výrobcu zvládnuť domácu trať Hethel v rovnakom čase ako špeciál 3-Eleven.

Evora GT430: Najsilnejší Lotus histórie

Zákaz vjazdu dieselových áut do európskych miest môže poškodiť schopnosť automobiliek investovať do vývoja vozidiel s nulovými emisiami.

Zákazy vjazdu dieselov do miest nepomôžu

Zlodeji v každej krajine radi číhajú na turistov, ktorí sú ich ľahkými obeťami. Ponúkame niekoľko rád a tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam.

7 rád, ako sa vyhnúť na dovolenke zlodejom

Kupé disponuje porciou 496 kW (675 k), podvozkom s komponentmi KW a karbónovými dielcami. Disciplína 0-100 km/h mu trvá 2,7 sekundy.

Modrý šíp: Porsche 911 dosiahlo 344 km/h

Facelift kórejského vozidla je pomerne decentný, zmien však narátame dosť. V interiéri sa objavil odlišný volant či volič automatickej prevodovky.

Kia Sorento podstúpila malú modernizáciu

Najmenšie SUV severskej značky by malo zákazníkom ponúknuť široké možnosti na prispôsobenie vlastnému vkusu.

Volvo XC40 staví na kvalitné materiály
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×