Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Milióny áut v ohrození: Dajú sa ľahko vykradnúť

FOTO
Odomykáte auto diaľkovým ovládaním? Pred zlodejmi nemusí byť v bezpečí. Najnovšia štúdia ukazuje, že problém sa týka obrovského počtu vozidiel rôznych výrobcov. Prinášame zoznam modelov, ktoré sa dajú vykradnúť ľahšie, ako sa čakalo.
3 28 príspevkov 12.08.2016 / Filip Kadlečík

Nástup moderných technológií je nezadržateľný a bytostne sa dotýka aj automobilového priemyslu. Pred niekoľkými dekádami sme sa zoznámili s diaľkovým odomykaním, dnes už ani nemusíme vyťahovať kľúčik. Všetko však má svoje plusy ale rovnako aj mínusy. V nedávno zverejnenej štúdii o výrazných nevýhodách hovoria odborníci na počítačovú bezpečnosť z univerzity v Birminghame.

Desiatky miliónov vozidiel po celom svete, ktoré disponujú systémom bezkľúčového či diaľkového otvárania, sú podľa nej prekvapivo slabo ochránené proti vniknutiu cudzej osoby, súhrnne by malo ísť o viac ako 100 miliónov vozidiel. Chyba sa však netýka len naoko starých automobilov, v prekvapivom zozname nájdete aj mnohé nové modely, od ktorých by majiteľ čakal vyššiu úroveň bezpečnosti.

Na to, aby zlodeji prelomili ochranu automobilu im stačí zostrojiť si hardvér za niekoľko desiatok eur 3 fotografií v galérii Na to, aby zlodeji prelomili ochranu automobilu im stačí zostrojiť si hardvér za niekoľko desiatok eur Zdroj: AUTO BILD

Alarmujúci je najmä fakt, na ktorý sme upozornili už predčasom, že zostrojenie hardvéru potrebného na krádež zle zabezpečeného automobilu vyjde dlhoprstých len na niekoľko desiatok eur. A ochrana? Efektívna prakticky neexistuje. Jedinou možnosťou je znefunkčnenie vysielača diaľkového otvárania či štartovania automobilu. Výskumný tím odporúča používať na odomykanie a zamykanie radšej fyzický kľúč, resp. zvážiť zabezpečenie vozidla dodatočnými mechanickými bezpečnostnými prvkami. V takom prípade však majiteľ prichádza o všetky výhody spojené s moderným typom odomykania automobilu.

Ako je to možné?

Štúdia ukázala na dva systémy, ktoré majú výrazné slabiny. Koncern Volkswagen, zahrňujúci značky Škoda, Audi a Seat, v mnohých modeloch uvedených nižšie používa pri identifikácii vysielača (čiže kľúčika vo vašich rukách) štyri identifikačné reťazce. Tento systém zabezpečenia je známy pod menom 4-Scheme. Konkrétne reťazce dokážu zlodeji získať z dát uložených v automobile. Potom stačí už len vyslať replikovaný impulz diaľkového ovládania centrálneho zamykania a auto sa ochotne otvorí komukoľvek.

Ochranu 4-Scheme využívajú predovšetkým automobilky koncernu Volkswagen 3 fotografií v galérii Ochranu 4-Scheme využívajú predovšetkým automobilky koncernu Volkswagen Zdroj: AUTO BILD

Iné automobilky nepoužívajú 4-Scheme, ale kryptografickú schému HiTag2. Tu spočíva trik v tom, že kľúčik k autu vysiela 8 rôznych signálov. Všetko, čo zlodeji potrebujú, je zachytiť každý z nich a majú vyhraté. Medzi takto zabezpečené automobily patria napríklad modely automobiliek Fiat, Alfa-Romeo, Nissan či Ford. V bezpečí však nie je ani Dacia či Opel (zoznam uvádzame nižšie). Paradoxne, nedostatky týchto modelov odkryli vedci až keď si uvedomili vážnosť celej situácie. Ide totiž prevažne o automobily príslušníkov tímu, či rôznych kolegov a priateľov výskumníkov. V žiadnom prípade teda nejde len o problém jednej značky.

Zastarané šifrovanie HiTag2 sa ešte stále vyskytuje v moderných automobiloch 3 fotografií v galérii Zastarané šifrovanie HiTag2 sa ešte stále vyskytuje v moderných automobiloch Zdroj: AUTO BILD

Samotný Wolfsburg však uisťuje klientov o tom, že aj keď sa zlodejom auto otvoriť podarí, naštartovať ho vedieť nebudú. Výskumníci však naznačujú, že to nemusí byť celkom pravda, pretože ochrana imobilizéra je podľa štúdie v niektorých prípadoch podobne zastaralá ako systémy 4-Scheme či HiTag2. Chyba by sa nemala týkať moderných vozidiel, ktoré stoja na modulárnej platforme MQB. Je veľmi pravdepodobné, že zoznam rizikových modelov a automobiliek v nie je konečný. Táto štúdia sa totiž zaoberala len dvomi druhmi šifrovania signálu, ktoré nemusí používať každý výrobca.


Najnovšie články
Lexus naznačuje svoju druhú vlajkovú loď

V Česku naďalej bodujú jazdenky, ktorých predaj vlani vzrástol výrazne viac než predaj nových áut. Spája sa s tým aj riziko podvodu, keďže podľa odhadov až 40...

Česi majú záujem najmä o jazdené autá

Špeciálny variant osemvalcového kupé má vyšší výkon, hutný zvuk pripomínajúci originál a množstvo dizajnových špecifík.

Mustang Bullitt ožíva na 50. narodeniny

V pokračovaní titulu Ant-Man od štúdia Marvel sa kórejský automobil predstaví ako špeciál disponujúcim prvkami kategórie hot-rod.

Veloster je pripravený na filmovú úlohu

Kupé-sedan disponuje vo verzii 53 šesťvalcom s dvomi formami prepĺňania a elektrickým dopingom, identické vnútornosti sa dostali aj do triedy E.

Mercedes-AMG: Silné medvede s iskrou

Slovenskí motoristi si v minulom roku mohli v autobazároch vyberať z ponuky až pol milióna ojazdených vozidiel. V rámci krajín V4 boli v ponuke nielen...

Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×