Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Milióny áut v ohrození: Dajú sa ľahko vykradnúť

FOTO
Odomykáte auto diaľkovým ovládaním? Pred zlodejmi nemusí byť v bezpečí. Najnovšia štúdia ukazuje, že problém sa týka obrovského počtu vozidiel rôznych výrobcov. Prinášame zoznam modelov, ktoré sa dajú vykradnúť ľahšie, ako sa čakalo.
3 28 príspevkov 12.08.2016 / Filip Kadlečík

Nástup moderných technológií je nezadržateľný a bytostne sa dotýka aj automobilového priemyslu. Pred niekoľkými dekádami sme sa zoznámili s diaľkovým odomykaním, dnes už ani nemusíme vyťahovať kľúčik. Všetko však má svoje plusy ale rovnako aj mínusy. V nedávno zverejnenej štúdii o výrazných nevýhodách hovoria odborníci na počítačovú bezpečnosť z univerzity v Birminghame.

Desiatky miliónov vozidiel po celom svete, ktoré disponujú systémom bezkľúčového či diaľkového otvárania, sú podľa nej prekvapivo slabo ochránené proti vniknutiu cudzej osoby, súhrnne by malo ísť o viac ako 100 miliónov vozidiel. Chyba sa však netýka len naoko starých automobilov, v prekvapivom zozname nájdete aj mnohé nové modely, od ktorých by majiteľ čakal vyššiu úroveň bezpečnosti.

Na to, aby zlodeji prelomili ochranu automobilu im stačí zostrojiť si hardvér za niekoľko desiatok eur 3 fotografií v galérii Na to, aby zlodeji prelomili ochranu automobilu im stačí zostrojiť si hardvér za niekoľko desiatok eur

Alarmujúci je najmä fakt, na ktorý sme upozornili už predčasom, že zostrojenie hardvéru potrebného na krádež zle zabezpečeného automobilu vyjde dlhoprstých len na niekoľko desiatok eur. A ochrana? Efektívna prakticky neexistuje. Jedinou možnosťou je znefunkčnenie vysielača diaľkového otvárania či štartovania automobilu. Výskumný tím odporúča používať na odomykanie a zamykanie radšej fyzický kľúč, resp. zvážiť zabezpečenie vozidla dodatočnými mechanickými bezpečnostnými prvkami. V takom prípade však majiteľ prichádza o všetky výhody spojené s moderným typom odomykania automobilu.

Ako je to možné?

Štúdia ukázala na dva systémy, ktoré majú výrazné slabiny. Koncern Volkswagen, zahrňujúci značky Škoda, Audi a Seat, v mnohých modeloch uvedených nižšie používa pri identifikácii vysielača (čiže kľúčika vo vašich rukách) štyri identifikačné reťazce. Tento systém zabezpečenia je známy pod menom 4-Scheme. Konkrétne reťazce dokážu zlodeji získať z dát uložených v automobile. Potom stačí už len vyslať replikovaný impulz diaľkového ovládania centrálneho zamykania a auto sa ochotne otvorí komukoľvek.

Ochranu 4-Scheme využívajú predovšetkým automobilky koncernu Volkswagen 3 fotografií v galérii Ochranu 4-Scheme využívajú predovšetkým automobilky koncernu Volkswagen

Iné automobilky nepoužívajú 4-Scheme, ale kryptografickú schému HiTag2. Tu spočíva trik v tom, že kľúčik k autu vysiela 8 rôznych signálov. Všetko, čo zlodeji potrebujú, je zachytiť každý z nich a majú vyhraté. Medzi takto zabezpečené automobily patria napríklad modely automobiliek Fiat, Alfa-Romeo, Nissan či Ford. V bezpečí však nie je ani Dacia či Opel (zoznam uvádzame nižšie). Paradoxne, nedostatky týchto modelov odkryli vedci až keď si uvedomili vážnosť celej situácie. Ide totiž prevažne o automobily príslušníkov tímu, či rôznych kolegov a priateľov výskumníkov. V žiadnom prípade teda nejde len o problém jednej značky.

Zastarané šifrovanie HiTag2 sa ešte stále vyskytuje v moderných automobiloch 3 fotografií v galérii Zastarané šifrovanie HiTag2 sa ešte stále vyskytuje v moderných automobiloch

Samotný Wolfsburg však uisťuje klientov o tom, že aj keď sa zlodejom auto otvoriť podarí, naštartovať ho vedieť nebudú. Výskumníci však naznačujú, že to nemusí byť celkom pravda, pretože ochrana imobilizéra je podľa štúdie v niektorých prípadoch podobne zastaralá ako systémy 4-Scheme či HiTag2. Chyba by sa nemala týkať moderných vozidiel, ktoré stoja na modulárnej platforme MQB. Je veľmi pravdepodobné, že zoznam rizikových modelov a automobiliek v nie je konečný. Táto štúdia sa totiž zaoberala len dvomi druhmi šifrovania signálu, ktoré nemusí používať každý výrobca.


Najnovšie články
BMW: Británia musí brať do úvahy obavy firiem

Prémiová divízia koncernu Toyota ohlásila debutanta pre šanghajský autosalón originálnou trojrozmernou grafikou.

Odvážne SUV Lexus NX čaká omladenie

Bugatti Chiron sa často pasuje do úlohy kráľa automobilového priemyslu. Doteraz ho do tejto úlohy stavali predovšetkým ohromujúce technické parametre...

Bugatti Chiron: Takto ľahko dosiahne 351 km/h

Po takmer dvojmesačnej prestávke sa obnovili rokovania o mzdách, keď rozhodca ministerstva práce rozlúskol dilemu o tom, ktoré z dvoch odborových organizácií...

Vo VW Slovakia sa obnovilo kolektívne vyjednávanie

Budúca generácia á-osmičky dostane obrovskú masku chladiča, interiér vychádzajúci z konceptov Q8 a údajne aj motor 5.0 V10 TDI.

Nové Audi A8: Vlajková loď prezradená

Posledné roky Seatu boli skutočne divokou jazdou. Automobilka sa však našťastie odrazila od dna a jej finančná situácia sa neustále zlepšuje. Firme by malo...

Budúcnosť Seatu: Veľké SUV aj elektromobilita

Ktosi s bujnou fantáziou a prebytkom peňazí zmenil luxusné kupé na špeciál, ktorý by pokojne zvládol rolu v známom filme Mad Max.

Šialené: Bentley ako armádny off-road
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×