Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Koľko prerábate na oprave vášho auta?

Každá návšteva autoservisu pre väčšinu motoristov znamená neplánovaný a nie práve malý výdavok. Nie však vinou servisu, ale stratégie, ktorá namiesto jednoduchej opravy počíta s výmenou celého a teda drahého modulu.
3 34 príspevkov 28.07.2016 / Soňa Zverková

Servis z času na čas potrebuje každý, kto má svoje auto. Väčšina motoristov nemá šancu odhadnúť druh poruchy, preto sa návšteva servisu neraz podobá návšteve zubára. V prípade vozidla nejde o fyzickú bolesť, ako skôr o tú finančnú. Pritom práve túto oblasť zasahuje neuveriteľné plytvanie, ktoré majiteľom vozidiel prináša zbytočné náklady a servisy sú zväčša bezmocné. Presne na tento aspekt ich fungovania sa pozrela štúdia z Nemecka a paralely sa určite nájdu aj u nás.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka

V roku 2020 sa bude po nemeckých cestách pohybovať zhruba 50 miliónov vozidiel a po započítaní návštevníkov ich bude ešte viac. Pokiaľ by sa tieto dopravné prostriedky zaradili za sebou, dĺžka kolóny by zodpovedala vzdialenosti od Zeme na Mesiac. Tri nemecké organizácie – Handwerkskammer für Oberfranken, Univerzia Bayreuth a Fraunhoferov inštitút – sa vo svojej štúdii KfZ-Service Engineering 2020 pozreli na oblasť, ktorá neraz ťahá za kratší koniec. Konkrétne na úlohy servisov a výzvy pre nadchádzajúce roky. „Tieto výzvy súvisia najmä s kvalitou a komplexnosťou tejto úlohy, ktoré priniesli pravdepodobne najväčšie zmeny od vynájdenia automobilu,“ píše sa v štúdii.

Vo vozidlách pribúda elektronika, napríklad stlačenie plynového pedálu už neotvára klapky karburátora pomocou tiahla, ale vysiela elektronický signál príslušnej riadiacej jednotke vstrekovacieho systému. A vzhľadom na čoraz väčšie zastúpenie elektroniky a softvéru vo vozidlách servisy viac než polovicu pracovného času trávia prácou s diagnostickými počítačmi a aktualizáciou softvéru. Nové schopnosti súvisiace s hľadaním chýb v riadiacich jednotkách narastajú na úkor klasických remeselných zručností a olejom zamastených rúk mechanikov. Tento vývoj prináša existenčné výzvy najmä nezávislým dielňam.

Zbytočné výmeny, keď stačí oprava

Ďalší problém spôsobuje fakt, že v prípade akejkoľvek chyby sú mnohé menšie náhradné diely, najmä v prípade elektroniky, nedostupné. Servisy musia vymieňať celé moduly, napríklad elektronicky ovládané turbodúchadlá, servo riadenie či reflektory. Ďalším príkladom sú LED svetlomety, kde vypálenie jedinej diódy vedie k výmene celého dielca. Dióda pritom stojí pár eur, kompletné predné svetlo v tom lepšom prípade 200 eur. Najväčšie problémy spôsobujú zriedkavé závady, ktoré servis nedokáže určiť ani na základe diagnostiky. V takých prípadoch sa často vymieňajú „podozrivé“ komponenty, čo je najmä z pohľadu zákazníka zbytočne nákladná investícia.

zdroj: KfZ-Service Engineering 3 fotografie v galérii zdroj: KfZ-Service Engineering

Ceny týchto náhradných dielov neraz dosahujú alebo až presahujú hodnotu sedem- až desaťročného vozidla, čo pochopiteľne vyvoláva nevôľu motoristov. Pri novších autách v tom „najlepšom veku“ vedú k veľkému plytvaniu, keď sa moduly jednoducho vyhodia. Podľa výsledkov štúdie ide celkovo o 250-tisíc až jeden milión komponentov ročne. V Nemecku sa najčastejšie sa menia moduly ovládania okien a merače množstva nasávaného vzduchu, ktoré môžu stáť aj niekoľko stoviek eur. Medzi ďalšie kritické dielce, ktorých ceny sa už môžu pohybovať v rádoch tisícok eur, patria turbodúchadlo s variabilnou geometriou, riadiaca jednotka motora alebo prevodovky, ABS, multimédiá, elektrohydraulický alebo elektrický posilňovač riadenia.

Servisy museli v nejednom prípade použiť drahé diely. No nie preto, že by si to klienti želali. Zo štúdie vyplýva, že až 75 percent zákazníkov by uprednostnilo lacnejšie repasované diely. Problém spočíva v obmedzenej ponuke výrobcov: až 97 percent servisov žiada zväčšenie sortimentu dostupných dielov. Náhradné diely v súčasnosti pochádzajú z troch zdrojov. Prvým sú samotné automobilky, ktoré ich však zväčša prestávajú dodávať 15 rokov od ukončenia výroby daného modelu. Druhým sú dodávatelia automobiliek, ktorí tieto diely ponúkajú aj pod vlastnou značkou a tretím a azda najnebezpečnejším zdrojom sú falzifikáty.

Nespokojní motoristi aj servisy

Ďalším zdrojom frustrácie je čoraz komplikovanejšia elektronika aj z pohľadu samotných motoristov. Pneumatiky musia byť povinne vybavené meračmi tlaku a jednoduché dofúkanie po chladnej noci nemusí stačiť. Neraz musia vodiči listovať v manuáli, aby kontrolka tlaku konečne zhasla. A to nehovoríme o defekte a potrebe spárovať aj rezervné koleso s riadiacou jednotkou. Kedy ste naposledy menili žiarovku? Väčšina motoristov, ktorá nemá potrebné zručnosti, to už bez návštevy servisu nedokáže. Ani na výmenu batérie už niekedy nestačí kľúč a šikovnosť, nakoľko aj jediný moment bez stáleho prísunu elektrickej energie môže vyradiť niektoré riadiace jednotky.

Na podobné komplikácie sa sťažujú aj samotné servisy, ak namiesto jedného malého plastového dielu musia vymeniť celú montážnu skupinu, napríklad, celé vnútorné obloženie piatych dverí, ak praskol jeden z tlmičov. Ani výjazdová technická služba zväčša nedokáže motoristovi na mieste pomôcť, nakoľko by museli rozobrať polovicu vozidla. Nešťastníkovi tak zostane jediná voľba: odťahová služba. K drahej oprave tak pribudnú zbytočné náklady, ktoré by inak vyriešila jednoduchá oprava alebo výmena malého dielu.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Autori štúdie navrhujú celý rad riešení, či už vo forme opravy chybného dielu alebo dostupnosťou menších komponentov, ktoré nevyžadujú výmenu celých modulov. Dokonca rozoberajú možnosť opravy menších porúch turbodúchadiel s variabilnou geometriou, LED svetlometov či vyčistenia vstrekovacieho systému common-rail priamo na mieste, čiže na ceste. Ďalšou možnosťou je používanie repasovaných dielov. Štúdia poukazuje aj na veľký budúci potenciál 3D tlačiarní, napríklad pri výrobe stieračov či nekritických komponentov.

Štúdia prichádza k záveru, že nemeckí motoristi by vďaka takýmto opatreniam mohli ročne ušetriť na servisných nákladoch až 4,5 miliardy eur. Pre Slovensko síce čísla nemáme, ale keďže je u nás evidovaných vyše 2,8 milióna vozidiel, celkové úspory by mohli dosiahnuť desiatky až stovky miliónov eur ročne. A to je nezanedbateľné číslo, pre nemeckého aj slovenského motoristu...


Najnovšie články
Trik: Čo robiť, ak vojdete na diaľnicu bez známky?

Demontáž alebo deaktivácia filtra pevných častíc je v Rakúsku nelegálna a úrady sa rozhodli zakročiť. Dolné Rakúsko žaluje zhruba 50 firiem, ktoré túto službu...

Rakúsko žaluje firmy, ktoré demontujú DPF filtre

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 30. marca 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Mnoho fanúšikov Formule 1 na exkluzívne preteky v posledných rokoch zanevrelo. Vraj im niečo chýba. Dvojica historických vozidiel teraz veľmi presne ukázala,...

Historické pretekárske autá v tesnom súboji

V severnej časti Laponska otvorila nové skúšobné centrum kórejská značka Hankook a dovolila nám nakuknúť do zákulisia.

Zimné pneumatiky: Kde a ako sa testujú?

Veterána vyrobila automobilka pod strechou pilotnej továrne. Nejde o klasického svalovca, pod kapotou by ste osemvalec hľadali márne.

Prvé kupé Ford Mustang ide do dražby

Americká automobilka Ford investuje vyše miliardu dolárov do troch závodov v štáte Michigan. Okrem modernizácie závodov by investícia mala vytvoriť vyše 100...

Ford investuje do troch závodov miliardu dolárov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×