Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vodiči si priplatia: Nové registračné poplatky

Rezort financií pripravuje nové znenie zákona o správnych poplatkoch, ktorý zmení registrácie áut. Sadzby budú stanovené podľa výkonu motora aj veku vozidla a na rozdiel od minulosti sa bude registračný poplatok hradiť pri každom prepise auta.
7 186 príspevkov 15.07.2016 / Redakcia AUTO BILD

Keď sa pred časom zaviedli na Slovensku poplatky za registráciu motorového vozidla v závislosti na výkone jeho motora, verejnosť ich prijala so značnou nevôľou. Teraz pripravuje ministerstvo financií výraznú zmenu ich štruktúry, ktorá zasiahne ešte väčší počet motoristov. Po novom sa totiž bude platiť podľa výkonu nielen pri prvom zápise do evidencie, ale aj pri každej ďalšej zmene majiteľa. Na výšku sadzby pritom bude mať vplyv aj vek automobilu.

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Spomínané zmeny vyplávajú z pripravovanej novely zákona, ktorú rezort financií aktuálne posunul do medzirezortného pripomienkového konania. V prípade jej schválenia vstúpia novinky do praxe od 1. februára budúceho roku.

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Z návrhu je zrejmé, že sadzby vo výkonových kategóriách do 202 kW (275 k) klesli, pri najslabších motoroch dokonca citeľne. Naopak, pri výkonoch nad spomenutou hranicou, sú poplatky vyššie a pre najsilnejšie motory stúpli na viac než dvojnásobok pôvodnej sumy, resp. o 3311 eur.

Podľa analýzy rezortu financií sa vyšší poplatok dotkne len jedného percenta zákazníkov, ktorí si kúpia nový automobil, 47 percent kupujúcich zaplatí rovnako ako doposiaľ a až 52% vraj na nových sadzbách ušetrí.

V konečnom dôsledku, aj napriek poklesu vo väčšine tried, však motoristi odvedú podľa nového návrhu do štátnej kasy vyššie sumy. Poplatok v závislosti od výkonu sa totiž bude platiť nielen pri prvej registrácii, ale pri každej jednej zmene majiteľa. Pri zápisoch starších vozidiel však vstúpi do hry koeficient, závislý na ich veku, ktorý sumu zníži. Sadzba ale nikdy neklesne pod 33 eur.

V prípade ojazdeného vozidla sa suma vypočíta podľa nasledujúceho vzorca:

RP = Pkw * RV1-n

kde:

RP – výška poplatku

Pkw – sadzba poplatku za zápis vozidla v eurách podľa výkonu motora (prvá evidencia vozidla), ktorej hodnoty sú uvedené v prvej tabuľke.

RV1-n – koeficient zostatkovej hodnoty vozidla zodpovedajúci zostatkovej hodnote vozidla podľa veku vozidla v rokoch odo dňa prvej evidencie vozidla, ktorého hodnoty sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.

Okrem spomenutého výpočtu však zákon dovoľuje určiť hodnotu vozidla aj podľa znaleckého posudku.

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Z pravidiel je zrejmé, že po novom vyjde lacnejšie prvá registrácia staršieho vozidla, privezeného zo zahraničia, zvlášť s výkonnejším motorom. Ušetria pochopiteľne aj noví majitelia automobilov so slabšími agregátmi, no pri predaji z druhej ruky sa poplatok nezvýši len pri modeloch so skorším rokom výroby a s nižšími výkonmi. Tých vraj bude, aspoň podľa analýzy ministerstva financií, až 79 percent. Vo všetkých ostatných prípadoch ale taxy určite stúpnu, a nie málo.

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Automobily, ktorých sa nové sadzby dotknú najviac

Aj keď poplatky za prvé registrácie nových automobilov stúpli len v troch najvyšších kategóriách, pohľad na výkonové hranice, ktoré ich určujú prezrádza, že do nich patria aj vozidlá, ktoré nepatria k luxusným. Väčšinou sú to výkonnejšie modely typov, patriacich napríklad do nižšej strednej triedy. Ich cena nemusí byť extrémne vysoká, takže poplatok tvorí značné percento z celkových nákladov na kúpu.

V skupine s najvýkonnejším motorom, vyše 254 kW (345 k) možno pochopiteľne nájsť aj skutočne exkluzívne superšporty značiek Ferrari, Lamborghini, Pagani alebo Maserati a dokonca i Bugatti Veyron, na ktorom napríklad jazdí v súvislosti s daňami a vratkami známy podnikateľ Bašternák. S ohľadom na ceny týchto áut však pre ich majiteľov registračný poplatok čosi vyše 6-tisíc eur veľkú rolu hrať nebude. Dotkne sa však vozidiel, ktoré sú motoristom podstatne bližšie, a to tak výrazným spôsobom, že často bude tvoriť viac ako 10 percent z ich ceny. Pozrite si niekoľko príkladov:

Motor s výkonom 202 až 228 kW

Do tejto výkonovej kategórie patrí množstvo vozidiel nižšej strednej triedy s výkonnejším motorom. Prvým príkladom môže byť Seat Leon Cupra 290 SC za 28 690 eur, ktorého dvojliter TSI dosahuje maximálny výkon 213 kW (290 k). To znamená, že za registráciu vo výške 2 711 eur si po novom bude treba priplatiť takmer 10 percent ceny auta.

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Luxusným automobilom nie je ani Škoda Superb, ktorá má štvorvalec, naladený na 206 kW (280 k). Jej cenníková cena je 36 340 eur, takže registračný poplatok 2 711 eur tvorí vyše 7 percent z tejto sumy. Ešte väčší podiel, takmer 9 percent má registračná sankcia pri hatchbacku Honda Civic Type R, ktorý má motor s výkonom tesne na hranici, 228 kW (310 k) a stojí 32 390 eur.

Motor s výkonom 228 až 254 kW

Ford Mustang patrí k najprístupnejším kupé so silným agregátom a zadným pohonom na našom trhu. Aj najlacnejší model za 37 990 eur má motor s výkonom 233 kW (317 k), takže registrácia vo výške 4 249 eur by po novom stála vyše 11 percent z ceny samotného auta.

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

K automobilom so športovým charakterom patrí aj BMW M240i Coupé. Jeho šesťvalec dosahuje výkon 250 kW (326 k) a stojí 46 250 eur, za registráciu (4 249 eur) teda majiteľ zaplatí takmer 10 percent z nej. Do druhej najvyššej kategórie sa radí aj Opel Insignia OPC s výkonom 239 kW (325 k). Stojí 43 490 eur, no 4 249 eur, teda skoro desať percent si musí majiteľ pripraviť na zápis do evidencie.

Motor s výkonom vyše 254 kW

Do tejto kategórie spadajú prakticky všetky luxusné sedany, kupé, aj kabriolety a pochopiteľne aj exkluzívne superšporty. Popri nich sem však patrí trebárs aj Ford Focus RS, ktorého štvorvalec EcoBoost dosahuje výkon 257 kW (350 k). Cena auta je pritom priaznivých 37 990 eur, takže poplatok za registráciu vo výške 6 308 eur tvorí takmer 17 percent ceny auta!

zdroj: Auto BILD 7 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Zástupcom nižšej strednej triedy, hoci luxusnejšie ladeným, je aj Mercedes-AMG A45, ktorého motor má špičku výkonu 280 kW (381 k). Ešte aj pri jeho dosť vysokej cene 51 780 eur však tvorí taxa za zápis do evidencie (6 308 eur) viac než 12 percent z nej. Za prémiový automobil možno bez preháňania označiť aj Porsche 718 Cayman S, poháňané agregátom s výkonom 257 kW (350 k). No dokonca aj na jeho cene 66 148 eur má poplatok 6 308 eur podiel bezmála desať percent.

Náš záver:

Pripravovaná novelizácia zákona by mala byť reakciou vlády na kritiku z Európskej únie, že aktuálny stav spoplatňuje vyššou sadzbou iba prvú registráciu vozidiel, čím vlastne diskriminuje ich majiteľov. Po novom tak budú platiť viacej takmer všetci. Nakoniec, keď už máme drahší benzín či vyššie pokuty za rýchlosť než v mnohých európskych krajinách, prečo by sme nemohli niečo prihodiť aj za každý prepis auta.


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×