Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nové nebezpečenstvo: Falošné náhradné diely

Náhradný airbag bol síce neuveriteľne lacný, lenže sa pri nehode nikdy nenafúkne, takže fatálne ohrozí zdravie a život posádky. Nástrahou, ktorá zaplavila už aj slovenské a české inzertné servery, sú falošné náhradné diely z Ázie, prípadne poškodené dielce z havarovaných áut.
3 30 príspevkov 13.07.2016 / Soňa Zverková

Napodobeniny originálnych produktov spôsobujú nemalé škody nielen výrobcom, ale môžu byť aj potenciálne nebezpečné. Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) odhaduje, že len v roku 2013 dosiahla hodnota globálneho importu falzifikátov rôzneho druhu 461 miliárd dolárov (417,23 miliardy eur). Tieto produkty pochádzajú z ázijských krajín, najmä z Číny.

OECD a Európska komisia predpokladajú, že päť až desať percent dovozu tvoria napodobeniny, pričom obľúbeným cieľom falšovateľov sú automobilové náhradné diely. EK vyčíslila škody výrobcov náhradných dielov na päť až desať miliárd eur ročne. Vo svojej analýze označila brzdové obloženie za najčastejší falošný artikel a upozorňuje na prípady, keď boli vyrobené z dreva či dokonca z lisovanej trávy.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Rozsah problému dokazuje aj prípad z Británie zo začiatku tohto roka, keď tamojšia polícia odhalila predaj falošných airbagov Hondy pre modely CRV a Accord cez portál ebay. Polícia na základe platobných záznamov zistila, že tieto airbagy kúpilo najmenej 680 jednotlivcov a malých firiem. Polícia vzápätí informovala verejnosť, že tieto airbagy sa v prípade kolízie nenafúknu a predstavujú tak priame ohrozenie života vodiča a posádky.

Obľúbeným terčom falšovateľov sú produkty, ktoré sa ľahko kopírujú a prinášajú vysoký zisk. Nedávna štúdia Asociácie dodávateľov automobilových náhradných dielov identifikovala tri hlavné segmenty, konkrétne údržbu (olejové a vzduchové filtre, brzdy, tesnenia, káblové zväzky), opravy (tlmiče, kryty, predné a zadné svetlomety, plechy, tlmiče, predné sklá) a riadenie (ramená, spojovacie tyče).

Viac než dve tretiny napodobenín pochádza z Číny, ďalší významní „výrobcovia“ pracujú v Rusku, Indii, Pakistane a Uruguaji. Falošné diely sa dostávajú do distribučnými kanálmi, najvýznamnejším je internet, ktorý predstavuje až 12 percent globálneho predaja automobilových dielov. V priebehu nasledujúcich piatich rokov sa význam internetu z tohto hľadiska bude zvyšovať o 10 percent ročne.

zdroj: OECD 3 fotografie v galérii zdroj: OECD Zdroj: OECD

Fiktívne krádeže či zásobárne náhradných dielov

Na takéto „opravy“ sa neraz používajú ukradnuté autá, napríklad, spoločne s kusom podlahy sa odreže poškodená zadná časť a ku nej sa následne privarí zadná časť nepoškodeného ukradnutého vozidla. Odhalenie je pritom takmer nemožné, keďže identifikátory, medzi ktoré patrí aj VIN číslo, sa zväčša nachádzajú v prednej časti auta.

Staré autá sa kradnú každý rok. Napríklad, vlani bolo na Slovensku podľa predbežných údajov z operačných stredísk odcudzených 31 starých škodoviek, ako Škoda 105/120, Favorit, Forman a dokonca jedna MB 1000. K tomu môžeme pripočítať jedného Trabanta a jedného „žigulíka“. Zmizlo aj vyše sto Fabií rôznych ročníkov. Od januára do konca apríla tohto roka boli nahlásené krádeže piatich Favoritov, štyroch Felícií, šiestich vozidiel 105/120 a dokonca jednej Škody 1203. Do evidencie krádeží pribudli aj dva exempláre VAZ 2107.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

S najväčšou pravdepodobnosťou ide o fiktívne krádeže, keď majiteľ vozidlo buď predal na náhradné diely, alebo si ho za týmo účelom ponechal. Myslí si to polícia. „Polícia má dôvodné podozrenie, že vo väčšine prípadov nahlásených krádeží starších motorových vozidiel v poslednom období ide o účelové oznámenie krádeží,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka. Podľa jeho slov polícia v súčasnosti zvažuje opatrenia, ktoré by takýmto fiktívnym krádežiam mali zabrániť, neuviedol však podrobnosti.

Každému je jasné, že nekvalitné napodobeniny môžu ohroziť bezpečnosť vodiča a posádky. V prípade kolízie sa pirátsky pozvárané vozidlo môže doslova rozpadnúť na kusy. Ako hovorí Jan Dryák, marketingový riaditeľ českej spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá kontrolami vozidiel, takéto vozidlo je zvarované v nosných častiach rámu a v tuhej oblasti karosérie, ktoré by mali posádku chrániť.

Nanešťastie, laik prakticky nemá šancu rozpoznať nekvalitnú opravu, nakoľko zvárané časti sú prekryté blatníkmi, plastovými dielmi a obložením a aspoň sčasti natrené ochrannými nátermi. Nekvalitné opravy a úpravy by mohli rozpoznať len odborníci pri dôkladnej kontrole celého vozidla, preto neberte stav vozidla na ľahkú váhu. Ide o vaše peniaze aj bezpečnosť.


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×