Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nissan Leaf: Výhodnejší než bežné auto?

VIDEO
Testovanie najpopulárnejšieho elektromobilu odhalilo jeho silné stránky i slabiny. Do prvej kategórie patria nízke prevádzkové náklady, nevýhodou je dojazd.
34 61 príspevkov 22.06.2016 / Filip Kadlečík

Nissan nedávno zväčšil kapacitu batérií úspešného modelu Leaf, ktorá narástla na 30 kWh. Práve preto sme sa rozhodli preveriť jeho schopnosti v mestskej premávke. Zaujímalo nás hlavne to, ako obstojí v porovnaní s bežnými kompaktmi. Naplánovali sme si trasu s dĺžkou približne 100 kilometrov. Je dôležité podotknúť, že sme celý čas jazdili len v rámci mesta.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Naša modelová trasa mala čo najvernejšie zohľadňovať bežné cesty vodiča, ktorý sa pohybuje predovšetkým v meste. Samozrejme, nie každý deň šoféri v uliciach prejdú stovku kilometrov, avšak túto vzdialenosť sme chceli naplniť pre objektivitu porovnania.

Zoznámte sa s modelom Leaf

Prvé reakcie ľudí na dizajn tohto elektromobilu sú zväčša rozpačité. Kontroverzným prvkom sú najmä vystúpené predné svetlá. Tie však svoju úlohu plnia perfektne, Nissan svieti na výbornú. Podľa samotnej karosérie by laik nespoznal, že ide práve o elektromobil. Konštrukcia pôsobí robustne, na šírku má vrátane spätných zrkadiel bezmála dva metre.

Po motorickej stránke Leaf nezaostáva za bežnými automobilmi. Nie je síce žiadny pretekár, avšak na bežné jazdenie má výkonu viac ako dosť. Jeho synchrónny motor fungujúci na striedavý prúd dosahuje maximálny výkon na úrovni 80 kW (109 k) a to v rozpätí od 3008 do 10 000 ot./min. Vysoký krútiaci moment 245 Nm dostupný od nulových otáčok prispieva k dostatočnej agilite auta, predovšetkým pri mestských rýchlostiach.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Tento elektromobil akceleruje z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy. Maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo hodnoty 145 km/h. Leaf je pri jazde veľmi pohodlný, prispieva k tomu najmä komfortne naladený podvozok a mäkké riadenie. Na diskoch s priemerom 17 palcov ponúka elektrický Nissan vysokú mieru pohodlia. Neznamená to však, že si s ním nemožno užiť aj štipku zábavy, aj keď rátať treba s veľkými náklonmi karosérie.

V interiéri Leaf prekvapí bohatým priestorom. Na predných sedadlách je na úrovni ramien dostatok miesta aj pre dvoch statných mužov. Neurazí ani priestor pre vodičove nohy, ktorý je hlavne v oblasti kolien dostatočne široký. Vzadu si pasažieri užívajú dobrý výhľad vpred, pretože zadné sedadlá Leafu sú pre batérie umiestnené vyššie, než je zvyčajné. Leaf ponúka štedrý priestor aj na zadných sedadlách. Vodič s výškou 185 cm si za seba sadne s veľkou rezervou.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Technologické vybavenie auta je na dobrej úrovni. Multimediálny systém funguje bez problémov, ťažkosti nerobí ani pripojenie mobilného telefónu. Jedna vec je však v Leafe sklamaním: rozpoznávanie hlasu v angličtine nefunguje pri menu nastavenom v slovenčine.

Interiér by mohol poskytovať lepšie možnosti pre odloženie mobilného telefónu. K dispozícii je len jedna priehradka na stredovom paneli. V nej však jedno zariadenie lieta a dva priemerne veľké sa do nej nezmestia. Priestorov na odloženie tekutín bol dostatok. Umiestnenie batérii pod sedadlá umožnilo zachovať slušný objem kufra, ktorý dosahuje 370 l.

Sto kilometrov v Bratislave

Z dôvodu objektivite porovnania sme sa v Leafe vôbec neobmedzovali, mali sme zapnutú klimatizáciu, spárovaný telefón i stierače. Počas testu sme taktiež využívali rôzne funkcie multimediálneho systému. V elektromobile si vodič môže zapnúť aj režim ECO, ktorý tlmí reakciu plynového pedálu a tým šetrí energiu, počas testu sme však tento režim nevyužívali. Testovacia jazda sa totiž mala čo najviac podobať jazde v automobile s konvenčným pohonom.

Cesta
Vzdialenosť
Stav batérie
Doma
0 km
100%
Do práce
3,6 km
98 %
Stretnutie v práci
18 km
86 %
Z práce
3,6 km
83 %
Z domu športovať
6,5 km
79 %
Zo športu domov
6,1 km
75 %
Pre kamaráta na letisko
13,5 km
67 %
Z letiska domov
14,7 km
56 %
Z domu do kina
16,8 km
46 %
Z kina domov
17,7 km
37 %
Celá trasa
100,5 km
63 % - minutá kapacita batérie

Auto sme nabíjali v domácom prostredí. Nabíjanie doma vás vo väčšine prípadov vyjde lacnejšie než použitie nabíjacej stanice, z ktorých je medzičasom už veľká časť spoplatnená. Leaf sa cez noc stihne dobiť do plna takmer vždy. V závislosti od toho, ako veľmi je batéria vybitá, na to potrebuje najviac 15 hodín. Ak však človek dobíja priebežne počas dňa, tak na plné nabitie nebude určite treba viac než 10.

Jazda do práce je v Leafe príjemná, človek si veľmi rýchlo navykne na dokonalé ticho a pokoj v kabíne. K výhodám tohto automobilu patrí tiež fakt, že počas nabíjania je možné na diaľku si nastaviť čas začiatku kúrenia/chladenia kabíny, takže vás vždy privíta príjemná teplota. Ticho, ktoré panuje v kabíne, dá dobre vyniknúť sústave reproduktorov značky Bose.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Po príjazde do práce sme síce v našom prípade vozidlo nedali nabíjať, ale mnohí zamestnávatelia už myslia na elektromobilitu a niektoré garáže, resp. parkovacie miesta, sú vybavené elektrickou prípojkou určenou pre takéto modely. Z práce sme sa potrebovali dostať na stretnutie, ktoré sa malo odohrať na bratislavskej Kolibe.

Boli sme zvedaví, ako na prudký kopec zareaguje akumulátor. Stalo sa presne to, čo sme čakali. Na trase dlhej dva kilometre nám dojazd klesol o celých 10 km. Úmyselne sme sa však vracali tou istou trasou, aby sme zistili, ako efektívne funguje rekuperácia energie.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Rekuperácia sa v elektromobile stará o spätné dobíjanie batérie počas jazdy. V okamihu, keď dáte nohu dole z plynu, začne automobil pocitovo brzdiť elektromotorom a dobíjať batériu. Efekt sa zvyšuje použitím brzdového pedála. Funguje to výborne: keď sme sa vracali z Koliby z kopca nadol, všetky „stratené“ kilometre sa nám dobili späť.

Nabíjanie elektromobilu

Po práci sme s Nissanom absolvovali ešte niekoľko jázd, či už za športom, na letisko, prípadne do kina. Kino sme si schválne vybrali ako poslednú zastávku našej cesty. Obchodné a zábavné centrá sú totiž v súčasnosti vybavené nabíjačkami pre elektromobily a je celkom reálne, že počas filmu sa vám auto dobije na plných 100%.

Jazda na Leafe môže byť v jednom ohľade predsa len stresujúca. Šofér má neustále tendenciu sledovať momentálny dojazd, ktorý postupne klesá v závislosti od štýlu jazdy. Vodič automobilu so spaľovacím motorom takúto situácie zažije málokedy, pretože čerpacie stanice sú dnes v podstate na každom kroku. Elektromobil si však len tak ľahko nedobijete.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Pri plánovaní zastávok na dobíjanie treba myslieť na fakt, že na Slovensku je viacero prevádzkovateľov rýchlonabíjačiek. Každý má odlišné pravidlá používania nabíjačiek, či už ide o spoplatnenie, alebo identifikáciu. Väčšinou treba mať vybavenú kartu, ktorú priložíte k nabíjaciemu stojanu a ten sa vám odomkne. V dnešnej dobe nájdete málo rýchlonabíjačiek, ktoré nie sú chránené prinajmenšom PIN-om.

Kde sa Leaf najlepšie uplatní?

Leaf sa jednoznačne hodí najviac do mestskej premávky. Má veľmi komfortný podvozok a dobré zrýchlenie, ktoré práve v meste často príde vhod. Podľa nášho názoru sa však ešte viac uplatní pri dochádzaní zo satelitnej oblasti väčšieho mesta. Dôvod je jednoduchý: nedá sa totiž očakávať, že ľudia bývajúci v mestských častiach s núdzou o parkovacie miesta, nieto ešte o garáže, si budú mať elektromobil kde pohodlne nabíjať.

Dlhé trasy momentálne nie sú doménou Leafu. Niežeby nebol pohodlný. Problémom je ešte stále relatívne obmedzený dojazd. Ak si totiž chcete nechať zapnutý multimediálny systém, spojenie s telefónom, prípadne klimatizáciu, prejde Leaf na jedno nabitie maximálne 200 kilometrov. V prípade, že by ste chceli ísť rýchlosťou 130 km/h, sa akčný rádius ešte zmenší. Postupné zvyšovanie dojazdu je však len otázkou času.

video:

Ako je to s nákladmi

V súčasnosti odrádza od kúpy elektromobilu hlavne vyššia vstupná investícia. Za rovnako vybavený Leaf, ako sme mali k dispozícii my, zaplatí záujemca 36 160 eur. V porovnaní s bežnými kompaktmi je cena elektromobilu podstatne vyššia. Rovnako vybavený diesel kúpite v priemere o 12 246 eur lacnejšie, zatiaľ čo v prípade benzínu ušetríte až 13 457 eur.

V praxi znamená tento cenový rozdiel asi toľko, že z finančného hľadiska začnete naftový automobil v porovnaní s Leafom preplácať až po najazdení 217 688 km. Benzínové vozidlo preplatíte skôr, a síce po najazdení 147 136 km. Samozrejme, tento výpočet platí pri súčasnej cene palív. Leaf však pre veľký cenový rozdiel netreba zatracovať.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Pomocnú ruku by totiž mohol podať aj štát. Napríklad v Nemecku môžu záujemcovia o elektromobil po novom získať dotáciu až 4 000 eur. V prípade, že by sa aj naši vodiči dočkali takejto podpory štátu, by sa cenový rozdiel podstatne znížil a benzínový motor by ste začali preplácať oveľa skôr, po najazdení 103 400 kilometrov. Diesel v aute by ste za podmienok, ktoré sú v Nemecku, preplatili už po 146 583 kilometroch.

Porovnanie nákladov v meste na prejdenie trasy 100 km
 
Nafta
Benzín
Elektrika
Trasa
100
100
100,5
Spotreba*
5,18 l
7,23 l
18,9 kWh
Cena paliva**
1,086 €
1,265 €
0,0538 €***
Náklady na prejdenie testovacej trate
5,63 €
9,15 €
1,02 €
Rozdiel v nákladoch v porovnaní s Leafom
4,61 €
8,13 €
-
Rozdiel v cene v porovnaní s Leafom*
12 246 €
13 457 €
-
Náklady na palivo na 200 000 km
11 260 €
18 300 €
2 040 €
Bod (najazdené kilometre), kedy začnete preplácať auto s bežným naftovým/benzínovým motorom
Bez podpory
217 688 km
147 136 km
-
S podporou 4 000 € (Nemecko)
146 583 km
103 400 km
-
*Spotreba spaľovacích motorov, rovnako ako priemerná cena, vychádza z porovnania desiatich najpredávanejších modelov kompaktných hatchbackov na Slovensku
**Zohľadnená cena palív je priemernou cenou 23. týždňa roku 2016
*** Cena za kWh je očistená od iných poplatkov(odberné miesto…), vychádza z cenníka ZSE

Jazdou na elektromobile však človek šetrí neustále. Nabitie batérie na plnú kapacitu v domácich podmienkach vás bude stáť približne 1,70 eura. Tento fakt platí pri cene za kWh, ktorá je očistená od rôznych paušálnych poplatkov. Túto metodiku sme zvolili z toho dôvodu, že každá domácnosť využíva elektrickú sieť aj na prevádzku iných spotrebičov. Preto by nebolo fér, ak by sa náklady na nabíjanie elektromobilu počítali zo súhrnnej ceny.

Nissan Leaf 34 fotografií v galérii Nissan Leaf Zdroj: Marek Pokrývka

Rozdiely v nákladoch medzi elektrickým a konvenčným pohonom sú v bežnej prevádzke markantné. Na trase 100 kilometrov v meste vás jazda naftovým automobilom bude stáť o 4,61 eura viac, za benzín zaplatíte o 8,13 eura viac. Elektromobil vás teda pri kúpe bude stáť  viac, avšak odvďačí sa každodennou úspornosťou a šetrnosťou.

Technické údaje
Motor a pohonný systém
Typ elektromotora
synchrónny na striedavý prúd
Max. výkon
80 kW/109 k
pri otáčkach
3008-10000/min
Max. krútiaci moment
254 Nm
pri otáčkach
0-3008/min
Palivo
elektrina
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 445 mm
Šírka
1 770 mm
Výška
1 550 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 535 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 570 kg
Užitočná hmotnosť
395 kg
Celková hmotnosť
1 970 kg
Objem batožinového priestoru
370 l
Kapacita batérie
30 kWh
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť
144 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,5 s
Spotreba
Mesto - počas testu
18,9 kWh/100 km
Diaľnica - počas testu
15,5 kWh/100 km
Vidiek - počas testu
13,3 kWh/100 km
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
29 050 €
Cena testovaného exemplára
36 160 €

Zdroj: Vytvorené v spolupráci s Nissan Sales CEE


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×