Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Žiadne rozrážanie: Ako dať prednosť sanitke?

VIDEO
Ako dať správne prednosť vozidlám záchranného systému? Zásady sú jednoduché, no nedávne udalosti naznačujú, že mnohí vodiči ich buď drzo ignorujú alebo ich vôbec nepoznajú.
3 10 príspevkov 01.06.2016 / Soňa Zverková

Slovenskou verejnosťou v posledných dňoch otriasla arogancia vodiča v kabriolete s partizánskym evidenčným číslom, ktorý išiel pred sanitkou a ani za svet nechcel uhnúť. Navyše mnohí vysvetlenie jeho konania mnohí považujú za chabú výhovorku. Nech boli dôvody jeho nezmyselného chovania akékoľvek, v každom prípade platí, že neznalosť zákona neospravedlňuje. A táto neznalosť ho pravdepodobne vyjde draho. Ide o závažný priestupok, za ktorý mu hrozí mu pokuta 60 až 300 eur plus zákaz činnosti do dvoch rokov.

Video:

Zákon o cestnej premávke hovorí, že „vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.“ Umožnenie bezpečného a plynulého prejazdu však rozhodne neznamená povinnosť civilných vozidiel „prerážať“ cestu. Výstražná funkcia smeroviek či blikanie svetlami nikdy nedokážu nahradiť špeciálne sirény a maják. A okrem toho, za volant vozidla s právom prednostnej jazdy si nemôže sadnúť hocikto. Vyžaduje si to špeciálny výcvik a povolenie ministerstva vnútra.

Žiadne prudké manévre

Jednotné pravidlá vyhýbania sa vozidlám s právom prednostnej jazdy neexistujú. Autori zákona očividne počítajú so zdravým rozumom všetkých zúčastnených. V zásade platí, že na viacprúdovej ceste v meste záchranári obyčajne jazdia v ľavom pruhu, ak to situácia dovoľuje, a v križovatke si zas vyberajú miesto prejazdu podľa počtu vozidiel. V praxi to znamená asi toľko, že zvolia jazdný pruh, v ktorom stojí menej áut.

Ak počas jazdy za sebou zbadáte majáky alebo počujete sirény, za každých okolností sa vyhýbajte prehnaným reakciám. Žiadne dupanie na brzdu ani strhávanie volantu do strany. Vo väčšine prípadov stačí spomaliť a uhnúť k najbližšiemu okraju vozovky. Prudkými reakciami ohrozujete vozidlo s právom prednostnej jazdy aj ostatných vodičov, ktorí musia sledovať nielen sanitku, ale aj vás. Na troj- a viacprúdovej ceste nie je vždy potrebné zastaviť, ale určite spomaľte. A rozhodne vždy zapnite smerovku v smere, do ktorého uhnete. Smerovka a prípadne aj svietiace brzdové svetlá vodičovi sanitky naznačia, že ho vidíte.

zdroj: Auto BILD 3 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD

Týmto spôsobom výrazne pomôžete vodičovi sanitky, ktorý musí sledovať všetky ostatné vozidlá. Práve preto je možné označiť jazdu Partizánčana za bezohľadnú. Vodič sanitky totiž nie je telepat a nemá šancu odhadnúť, čo vlastne chcel majiteľ kabrioletu dokázať. Nezačne zrazu brzdiť? Čo urobí v križovatke? Rozprávali sme sa s celým radom policajtov, hasičov aj vodičov sanitiek a všetci poukazovali na skúsenosti, keď iné vozidlá neuhli. Nanešťastie, až príliš často z obyčajnej frajeriny. Postoj posádky sanitky a verejnosti je preto viac ako pochopiteľný.

Ako sa vyhnúť na rôznych typoch ciest

Pred niekoľkými rokmi sa hovorilo, že je potrebné zapnúť výstražnú funkciu smerových svetiel. Hasiči, policajti aj vodiči sanitiek považujú tento spôsob za veľmi mätúci, nakoľko nevedia, kam vlastne vozidlo uhne a či nejde o poruchu. Oveľa lepšie je zapnúť smerovku do smeru, v ktorom uhýbate, a mierne spomaliť. Aj zapnutou smerovkou do jednej strany totiž dávate vodičovi auta s majákmi najavo, že o ňom viete. A následne ho o tom presvedčíte aj príslušným manévrom.

zdroj: Auto BILD 3 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD

Toto pravidlo dodržiavajte na všetkých druhoch ciest nezávisle od počtu jazdných pruhov. Rovnako aj vtedy, ak vozidlo s právom prednostnej jazdy vidíte v protismere. Na dvojprúdovej ceste s jedným pruhom pre každý smer zapnite pravú smerovku a uhnite k svojmu pravému okraju vozovky. Na trojprúdovej ceste to môže na prvý pohľad vyzerať komplikovane, no i tu je princíp jednoduchý.

Autá v pravom pruhu sa majú zaradiť k pravému okraju vozovky, v ľavom pruhu zas k ľavému. Vozidlá v strede sa musia vyhnúť do rovnakej strany ako autá vzadu. Samostatnou kapitolou je toľko kritizovaný diaľničný trojpruh medzi Bratislavou a Trnavou. Verte, či nie, ale vozidlá sa aj bez pádu do priekopy alebo poškodenia spätných zrkadiel dokážu vyhnúť tak, že pomedzi ne s dostatočnou rezervou prejde vyslobodzovací žeriav.

Stresujúce križovatky

Najväčší stres pre obidve strany barikády, čiže pre „civilistov“ aj vodičov vozidiel s právom prednostnej jazdy, vyvolávajú križovatky. Odporúčame počúvať rádio s rozumnou hlasitosťou, aby ste sirénu vôbec počuli. Akonáhle sa ozve, ihneď skontrolujte spätné zrkadlá a ostatné smery, aby ste zistili, odkiaľ sa vozidlo s majákmi blíži. Pokiaľ ho máte za chrbtom, vždy uhnite na rovnakú stranu ako vozidlo za vami. V opačnom prípade popletiete vodičov pred vami a sanitka či hasiči skrátka neprejdú.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR

V križovatke bývajú možnosti vyhýbania sa veľmi obmedzené. Nikto neočakáva, že si vodiči na vysokom obrubníku odrhnú nápravu alebo olejovú vaňu. Pokiaľ nemôžete uhnúť do strany, smiete vojsť do križovatky aj na červenú, samozrejme, pomaly a s maximálnou opatrnosťou. V prvom rade preto, že vodiči, ktorí majú zelenú, nemusia ihneď rozpoznať, čo sa deje. Ak je priestor pre vozidlo s právom prednostnej jazdy dostatočný a nebránite vodičom v ostatných smeroch, zostaňte stáť. Pohľadom v spätnom zrkadle kontrolujte, kedy vášmu smeru zasvieti zelená.

Pokiaľ musíte vojsť príliš hlboko do križovatky, aby ste uvoľnili priestor sanitke, môžete ju prejsť. Rozhodne nezostaňte stáť v strede. Názorne to dokumentuje situácia z nasledujúceho videa (zhruba od 30. sekundy), kde sa vodič dodávky pomaly vysunul do križovatky, čím vozidlá vo voľnom smere upozornil na výnimočnú situáciu. Následne križovatku prešiel a uhol na stranu až za ňou. Podotýkame, že vodič policajného vozidla tento manéver pochválil.

Video:

Chodci

Chodci sú úplne samostatnou kategóriou účastníkov cestnej premávky. Niekedy akoby na priechodoch a v ich blízkosti strácali akýkoľvek pud sebazáchovy. Všetky ustanovenia o prednosti chodcov strácajú platnosť v momente, keď sa blíži vozidlo s právom prednostnej jazdy s rozsvietenými majákmi a prípadne aj so zapnutou sirénou.

Zákon hovorí jasnou rečou: „Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy“. Pokiaľ sa už nachádza na vozovke, „musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd“. Inými slovami, zrýchliť krok a čo najskôr opustiť vozovku.

Záverečné odporúčania

Hudba

Počúvajte hudbu s rozumnou hlasitosťou, aby ste vôbec mali šancu sirénu zachytiť. Z pohľadu sanitky, hasičov alebo policajtov nie je nič horšie, ako auto nadskakujúce v rytme basov, v ktorom vodič nepočuje ani vlastné myšlienky.

Video:

Spätné zrkadlá

Spätné zrkadlá nie sú v aute na parádu. Aj pri státí v kolóne alebo v križovatke odporúčame z času na čas skontrolovať situáciu za sebou, v nejednom prípade, napríklad, za tmy, uvidíte blikajúce majáky skôr než sa ozve siréna.

Bezpečná vzdialenosť

V kolóne a na križovatke udržiavajte od predchádzajúceho vozidla bezpečnú vzdialenosť, ktorá umožní manévrovanie. Minimálnu vzdialenosť odhadnete tak, že po zastavení vidíte zo svojho miesta vrchnú časť nárazníka predchádzajúceho vozidla. Pochopiteľne nehovoríme o autobusoch a nákladných vozidlách. Od nich si radšej udržujte väčší odstup.

Počkajte na prejazd vozidla s majákmi

Nikdy sa v križovatke s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy nepriraďujte k autu so zapnutými majákmi. Hovoríme o situácii, keď vozidlo s právom prednostnej jazdy ide v pravom pruhu a ľavý je voľný. Vodič sanitky nemôže vedieť, či ste ho zaregistrovali a navyše musí mať priestor pre prípad kolíznej situácie.


Najnovšie články
BMW zastavuje výrobu v Číne a v Južnej Afrike

Britský hyperšpot zlomil čerstvý rekord Nürburgringu. Napriek tomu ho nemožno stopercentne prijať, keďže daná verzia nie je naozaj sériová.

McLaren P1 LM: Benzín porazil elektrinu

Mnohí motoristi podceňujú upratovanie a tepovanie vozidla, no nemali by. Najnovšie výsledky mikrobiologického rozboru vás možno budú šokovať.

Nepríjemná pravda o aute: Špinavšie než WC?

Pilot stajne Renault osedlal ostrý hatchback na známom okruhu. Vozidlo sa ukázalo v kamufláži, technické detaily si značka necháva pre seba.

Mégane R.S. po prvýkrát na verejnosti

Podľa očakávania sa zlacňovanie palív zastaví a v najbližšom období by mali mierne zdražieť, zmena však zatiaľ nebude dramatická. Ďalší vývoj nie je jasný.

Pokles palív sa zastavil, pôjdu mierne nahor

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 29. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

PRVÁ JAZDA Ešte pred krátkym časom sa o automobilke Alfa Romeo dalo povedať, že absolvovala návrat zo záhrobia. Modelom Giulia sa, zdá sa, prvýkrát po dlhom...

Alfa Romeo Stelvio: Na tvári vám vyčarí úsmev
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×