Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pozor na núdzový jazdný pruh v cudzine

VIDEO
Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.
3 14 príspevkov 23.05.2016 / Soňa Zverková

S blížiacou sa dovolenkovou sezónou plánujú mnohí našinci navštíviť zahraničné destinácie. Pre tých, ktorí sa chcú do svojho cieľa dostať autom, upozorňujeme na opatrenie platné pri dopravných zápchach a kolónach. Týka sa najmä našich susedných krajín a je veľká pravdepodobnosť, že práve cez ne povedie trasa na dovolenku. Konkrétne hovoríme o Česku, Rakúsku, Švajčiarsku, Nemecku a Slovinsku.

Na území týchto štátov sú vozidlá v prípade kolóny povinné vytvoriť tzv. núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. V nemecky hovoriacich krajinách sa označuje ako záchranárska ulička, čo je voľný preklad z nemeckého slova Rettungsgasse. Ide o povinnosť vodičov pri výraznom spomalení alebo zastavení premávky na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách vytvoriť v strede minimálne tri metre široký voľný jazdný pruh slúžiaci na prejazd záchranných zložiek. Nie je pritom podstatné, čo je vzniku príčinou kolóny. Vodiči v dlhej zápche nemajú šancu odhadnúť, čo sa pred nimi nachádza, za každých okolností sú povinní voľný pruh vytvoriť a udržiavať ho otvorený aj po prejazde záchranárov či hasičov.

Núdzový jazdný pruh musí zostať zachovaný aj po prejazde záchranárov. Zdroj: ARBÖ 3 fotografie v galérii Núdzový jazdný pruh musí zostať zachovaný aj po prejazde záchranárov. Zdroj: ARBÖ Zdroj: ARBÖ

Všetky vyššie spomínané krajiny majú rovnaké pravidlá, až na jednu výnimku. Na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere jazdy je princíp jasný. Vozidlá v ľavom pruhu sa musia natlačiť čo najviac k ľavému okraju vozovky a smú použiť aj stredový deliaci pás. Vozidlá v pravom pruhu sa nasmerujú čo najviac vpravo, vrátane krajnice.

Ak má diaľnica tri a viac pruhov, platí, že vozidlá v ľavom jazdnom pruhu sa natlačia do najviac k ľavému okraju vozovky, vozidlá v ostatných pruhoch čo najviac k pravému okraju, vrátane krajnice. Zobrazuje to aj inštruktážne video rakúskej diaľničnej spoločnosti Asfinag, ktoré popisuje radenie na dvoj-, troj- a štvorprúdovej komunikácii. Výnimkou pri viacpruhoch je Česko, kde platí opačné garde: vozidlá v pravom pruhu sa musia nasmerovať k pravému okraju vozovky, autá v ostatných jazdných pruhoch sa tlačia čo najviac vľavo.

Jednoznačne najvyššie pokuty za porušenie povinností súvisiacich s núdzovým jazdným pruhom hrozia v Rakúsku. V prípade, že vodič nevytvorí tento pruh alebo ho využije pre seba, zaplatí sankciu až do výšky 726 eur. A pokiaľ týmto správaním obmedzí jazdu záchranných zložiek, hrozí mu pokuta až 2 180 eur. V Nemecku sú postihy oveľa nižšie, pohybujú sa v rozpätí od 20 do 100 eur, avšak za určitých okolností môže polícia začať trestné stíhanie. Výšku pokút za tento priestupok vo Švajčiarsku a v Slovinsku sa nám zistiť nepodarilo, v Česku zaplatí vodič do 2 000 Kč (zhruba 74 eur).

Ako je to na Slovensku

Na Slovensku povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh neplatí, podľa zákona sú vodiči povinní umožniť prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy akýmkoľvek možným spôsobom. Pokiaľ situácia vodičovi neumožňuje vyhnúť sa, môže prejsť križovatkou pred záchranármi a uhnúť v prvom možnom momente. Ako sme spomínali v článku o výcviku policajných vodičov, nikto neočakáva, že si motoristi utrhnú nápravy na vysokých obrubníkoch. Platí tu však jedna zásada: vždy zapnite smerovku na strane, do ktorej vybočíte. Pokiaľ je cesta voľná, spomaliť nemusíte, no rozhodne sa vyhýbajte prudkému brzdeniu. Týmto spôsobom jasne naznačíte, že o vozidle so sirénami a majákmi viete.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

Ak vodič neumožní prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy, dostane podľa aktuálneho sadzobníka pokutu 100 eur. Sankcia sa zvýši o 50 eur v momente, ak vodič svojím konaním ohrozí záchranné vozidlo a pokiaľ zaviní dopravnú nehodu, vec sa automaticky presúva do správneho konania. V prípade, že sa vodič zaradí do kolóny, napríklad, pôjde za sanitkou, dostane pokutu 50 eur.

Pri jazde po slovenských mestách možno veľmi jednoducho rozpoznať vodičov, ktorí pravidelne navštevujú Rakúsko či Nemecko. Akonáhle vznikne kolóna, niektorí vodiči sa spontánne tlačia k ľavému či pravému okraju vozovky. A keďže nezachádzajú na krajnicu, ale len k bielej čiare, je jasné, že sa nesnažia zablokovať „riaditeľov zemegule“, ktorí sa kamsi ponáhľajú. I keď náš zákon núdzový jazdný pruh nepozná, je pozitívne, že sa takéto spontánne prejavy skúseností zo zahraničia prenášajú k nám. A neraz ich príklad nasledujú ostatní vodiči, hoci nemusia poznať dôvod.

zdroj: Auto BILD 3 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD


Najnovšie články
Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent

Najväčšie plány má aktuálne Škoda Auto, ktorá už v Indii pôsobí. Vlani dodala zákazníkom na tamojšom trhu 17 400 vozidiel.

České automobilky investujú v Indii

Rumunská firma ACF Track vystrojila populárne SUV gumenými pásmi, hlavnou nevýhodou tejto úpravy je cena.

Dacia Duster ako tank do ťažkého terénu

K zníženiu dochádza po obchodnom spore medzi Trumpovou administratívou a čínskymi predstaviteľmi, v ktorom však v posledných dňoch prišlo k uvoľneniu.

Čína zníži clo na dovoz áut z 25 % na 15 %

Kalifornský elektrický sedan prichádza s pohonom všetkých kolies, dostupný bude v dvoch modeloch: All-Wheel Drive a Performance.

Tesla Model 3: Na stovke pod 4 sekundy

Pri SUV segmentu B sa ako hlavná výčitka často skloňuje fakt, že nedisponujú pohonom všetkých kolies. Neplatí to vo všetkých prípadoch. Testovanému modelu...

Test Hyundai Kona: Aký je život s exotom?

Na slovenský trh prichádza konkurencieschopný francúzsky hot-hatch i najmenší člen rodiny Renault so športovými ambíciami.

Mégane R.S. a Twingo GT: Štartuje predaj
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×