Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bezpečnostný pás: Aké sú pravidlá a pokuty?

VIDEO
Vozidlá sú bezpečnostnými pásmi vybavené pre jasný účel, a tým je záchrana životov. Aké pravidlá platia v súvislosti s pripútaním sa v aute? Pripravili sme pre vás detailný prehľad – od toho, kto platí pokutu, ak je v aute bez pásu, až po to, ako sa majú zapínať deti a tehotné ženy.
3 146 príspevkov 27.04.2016 / Soňa Zverková

Pre väčšinu motoristov je používanie bezpečnostných pásov automatická činnosť. Sadnú, pripútajú sa a vyrazia na cesty. Nájdu sa však ľudia, či už je to vodič alebo člen posádky, ktorí pásy odmietajú. Dôvody si možno len domýšľať, v každom prípade tak ohrozujú nielen svoj život, ale aj životy ostatných členov posádky.

Zákon o premávke jasne definuje, že všetky osoby na miestach povinne vybavených bezpečnostnými pásmi ich musia použiť. Výnimku tvoria vodiči silových zložiek, inštruktori autoškoly, taxikári v obci, osoby s výškou pod 150 cm a ľudia, ktorí sa nemôžu pripútať zo zdravotných dôvodov.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Výnimky pre taxikárov a nízke osoby prestávajú platiť v momente, ak sedia na sedadle, ktoré je chránené airbagom. Osoba, ktorá sa nepripúta zo zdravotných dôvodov, sa pri cestnej kontrole musí preukázať príslušným lekárskym osvedčením, starým najviac jeden rok od dátumu vydania.

Zákon určuje aj zodpovednosť za používanie bezpečnostných pásov. V zásade platí, že každý cestujúci zodpovedá sám za seba a teda aj pokutu 50 eur platí nepripútaná osoba, a nie vodič. Za deti a mentálne postihnuté osoby nesie zodpovednosť človek, ktorý ich sprevádza, napríklad, rodič alebo asistent. Ak ich osoby nikto nesprevádza, zo zákona za ich pripútanie zodpovedá vodič alebo ním poverená osoba.

Ako je to pri dopravnej nehode

Problém nastáva pri dopravnej nehode, zameriame sa výlučne na osobné vozidlá. V tomto prípade rozlišujeme dva scenáre: buď vodič nehodu nezavinil alebo zavinil. Prvý scenár má vcelku jasné riešenie. Podľa docenta trestného práva a súdneho lekára Petra Kováča ak vodič nehodu nezaviní, nenesie zodpovednosť za zranenie alebo úmrtie nepripútaného člena posádky, nakoľko cestujúci porušil povinnosť, ktorú mu ukladá zákon o premávke.

Druhý prípad, čiže zavinená nehoda, je oveľa komplikovanejší. Vtedy sa spúšťa súdnoznalecké dokazovanie príčiny úmrtia. Súdny znalec z odboru zdravotníctva musí určiť, či k úmrtiu došlo v priamom dôsledku zlyhania vodiča alebo preto, že obeť nepoužila bezpečnostný pás. Podľa Kováča ak pre porušenie povinnosti použiť bezpečnostný pás vznikne ťažší následok, nemožno ho prisúdiť vodičovi, ale len poškodenému. „Vodič, ktorý zaviní nehodu, môže zodpovedať len za následok, ktorý by vznikol pri použití bezpečnostného pásu,“ zdôrazňuje právnik.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Nech je to akokoľvek, oveľa jednoduchšie je podobným prípadom predchádzať. Existujú vodiči, ktorí ani len nenaštartujú, kým sa všetci v aute nepripútajú. A presne to odporúčame všetkým motoristom. Akonáhle máte vo vozidle niekoho, kto sa nepripúta, nepohnite sa z miesta. Ako vodič sa môžete riadiť heslom, že demokracia sa končí za dverami autami a vo vnútri vládne absolutistický režim. Môžete diskutovať o hudbe alebo najvhodnejšej trase, ale z hľadiska bezpečnostných pásov je vodič neobmedzeným vládcom. Ak sa to niekomu nepáči, môže vystúpiť a použiť taxík alebo autobus.

Pri vážnej nehode spojenej so zranením to bude práve vodič, na koho sa polícia a súdy primárne zamerajú. Vyšetrovanie môže vodiča oslobodiť od viny za úmrtie človeka a minimálne pred zákonom bude „čistý“. Subjektívny pocit viny je však niečo úplne iné a každý, kto niečo podobné zažil, vie o tom svoje. A pocit viny si vodič ponesie so sebou celý život. Použitie pásu je otázkou pár sekúnd, načo teda zbytočne riskovať?

O to viac, že nepripútaný človek sa vo vozidle môže zmeniť na neriadenú strelu, keďže nemá šancu odolávať silám pri náraze. A týmto spôsobom môže usmrtiť ostatných členov posádky, alebo im spôsobiť ťažké zranenia s trvalými následkami. Dokazuje to, napríklad, video írskeho Úradu pre bezpečnosť premávky. I keď ide o starší dokument, na aktuálnosti nestratil.

Deti vo vozidle

Dieťa musí za každých okolností sedieť riadne pripútané v autosedačke alebo tzv. vajíčku. Na prednom sedadle sa smie používať vajíčko iba vtedy, ak je deaktivovaný airbag. Deti staršie ako tri roky a s výškou pod 150 cm sa na prednom sedadle nesmú prepravovať, povinnosť použiť primeranú detskú autosedačku však platí aj naďalej. A na sedadlách, ktoré nie sú vybavené pásmi, sa dieťa do troch rokov nesmie nachádzať ani omylom.

Odporúčame rodičom, aby ani na krátkych trasách neprepravovali deti na kolenách bez pripútania. Nech by bol človek akokoľvek silný, pri náraze nemá šancu dieťa udržať. Vždy ich pripútajte a nedovoľte, aby si, napríklad, kľakli a pozorovali svet zadným oknom. Nasledujúce video z Británie viac ako jasne dokumentuje, čo sa deje vo vozidle počas čelnej zrážky v rýchlosti 48 km/h.

Vo vozidle sa okrem vodiča nachádza na prednom sedadle dieťa vo vajíčku, vzadu sedí nepripútané 10-ročné dieťa a trojročný potomok kľačí sa sedadle a pozerá sa von cez zadné okno. Staršie dieťa pri kolízii narazí do hlavy vodiča, čím mu spôsobí vážne zranenia. Figurína trojročného dieťaťa preletí cez celú kabínu a narazí do čelného skla, čo takmer isto neprežije. Video ukazuje aj to, čo sa stane s dieťaťom vo vajíčku, ak nie je deaktivovaný airbag. Podľa komentára v dokumente dieťa zrejme neprežije pre rozsiahle zranenia mozgu.

Tehotné ženy a pásy

Mnohé nastávajúce mamičky môžu mať obavy z používania bezpečnostných pásov, zákon ich však z tejto povinnosti nevyníma. Tehotné ženy zvyknú mať strach, že pásy ublížia dieťaťu. Odborníci sa zhodujú v tom, že opak je pravdou. Bezpečnostné pásy pri bežnej jazde dieťa neobmedzujú a pri nehode môžu zachrániť hneď dva životy. Náraz do volantu totiž môže nenarodenému potomkovi ublížiť oveľa viac než bezpečnostný pás.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Alfou a omegou je správny spôsob pripútania. Vodorovný pás musí byť umiestnený čo najbližšie k panve, aby pri kolízii nedošlo k jeho pošmyknutiu na bruško. Ramenný pás musí viesť krížom cez hrudník rovnako ako u každého iného vodiča. Pre tehotné ženy existuje aj celý rad špeciálnych bezpečnostných pásov, ktoré zabránia vykĺznutiu pásu na brucho.

Dôležitosť správneho použitia pásu dokumentuje nasledujúci video záznam zrážky pri rýchlosti 30 km/h. V prvej časti je figurína pripútaná nesprávne, vodorovný pás je upevnený cez tehotenské bruško a pri kolízii figurína pod ním skĺzla. V tomto prípade je zranenie ženy aj dieťaťa viac ako isté. V druhej časti je znázornené správanie sa figuríny so správne zapnutým bezpečnostným pásom. Rozdiely sú zreteľné a nevyžadujú žiadny ďalší komentár.


Najnovšie články
Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však...

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Na záberoch zverejnených na sociálnych sieťach môžeme vidieť čierny a červený exemplár SUV, oba mali putovať do arabského sveta.

Cullinan: Prvé kusy už Rolls-Royce dodal

Manipulácia s odometrom je na Slovensku starým známym fenoménom, ktorý však mala z našej reality vymazať novela zákona z roku 2016. Podarilo sa jej to? Aká je...

Pravda o stáčaní km: 20 populárnych jazdeniek

Novinka má rozmermi tesne podliezť klasický Tiguan, predávať sa bude pravdepodobne výhradne na čínskom trhu.

Tharu: Volkswagen pripravuje ďalšie SUV

Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom

Po minuloročnom uvedení na autosalóne v Šanghaji by malo SUV z francúzskej dielne koncom tohto roka zaútočiť aj na európske trhy. V čele útoku bude najsilnejší...

Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×