Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako odhaliť problémy, ktoré trápia vaše brzdy?

Sezónne prezúvanie pneumatík je ideálny čas na kontrolu bŕzd. Pozrite sa ako odhalíte ich prípadné chyby.
3 28 príspevkov 18.04.2016 / Redakcia AUTO BILD

Automobil, ktorý nie je schopný spoľahlivo spomaliť a zastaviť ako neriadená strela. Stopercentný stav brzdového systému je pre bezpečnú prevádzku bezpodmienečnou nevyhnutnosťou. Základom je samozrejme starostlivosť o brzdy.

zdroj: AUTO BILD 3 fotografie v galérii zdroj: AUTO BILD

Dôležitá je najmä pravidelná kontrola najviac opotrebúvaných častí, teda obloženia a kotúčov, resp. bubnov. V dobrom servise preveria ich hrúbku vždy, keď majú auto na zdviháku, ideálnym termínom je aj pravidelné sezónne prezúvanie. Platničky sa obvykle menia najneskôr keď má ich trecia vrstva menej než dva milimetre, pri segmentoch bubnových bŕzd je hranica milimeter.

Kotúčové brzdy moderných áut pritom už takmer vždy majú v obložení integrovanú nejakú signalizáciu opotrebenia. Môže byť buď elektrická, vtedy sa na prístrojovej doske rozsvieti kontrolka, alebo mechanická. V tom prípade je súčasťou trecej vrstvy kovový tŕň, zasahujúci do nej po minimálnu povolenú hrúbku. Keď sa dosiahne, príde do styku s kotúčom, čo vydáva zreteľný zvuk, ktorý sa nedá prepočuť.

Cena závisí od rozsahu prác aj druhu auta

Náklady na servis brzdového systému závisia v prvom rade na tom, ktoré diely sú opotrebené. Najčastejšie sa mení len predné brzdové obloženie, kotúče zvyknú vydržať dlhšie, no ak sú potrebné nové, aj suma za opravu bude vyššia. Brzdy zadnej nápravy zvyknú vydržať oveľa viac kilometrov, než na predných kolesách. Nemalú rolu hrá aj veľkosť, kotúče, či platničky na mestský kompakt budú isto lacnejšie, než na nejaké veľké SUV, ktorých priemer je porovnateľný s rodinnou pizzou.

zdroj: AUTO BILD 3 fotografie v galérii zdroj: AUTO BILD

Samotná výmena obloženia trvá štandardne asi 20 až 30 minút na jedno koleso. Pri starších autách sa však môže skomplikovať, napríklad, ak sú pridreté či skorodované piestiky v strmeňoch, alebo valčeky bubnových bŕzd. Vymeniť brzdový kotúč trvá obvykle o čosi dlhšie než obloženie a aj pri ňom možno čakať problémy. Obvykle súvisia s problematickou demontážou, spôsobenou kombináciou korózie a opakovaného zohrievania a chladnutia týchto dielov.

Informácie o minimálnej povolenej hrúbke kotúča, resp. maximálnom priemere bubna sú obvykle vyrazené, prípadne odliate priamo na nich. Vo väčšine prípadov je dovolené opotrebenie v rozsahu dva až tri milimetre, potom už je potrebné ich vymeniť.

S narastajúcim opotrebovaním obloženia klesá hladina brzdovej kvapaliny v nádobke. I napriek tomu by sa ale nemala dopĺňať, až kým nedosiahne minimum. V opačnom prípade by po montáži nového obloženia, keď sú piestiky v opačnej krajnej polohe, vytekala z nádobky von.

Škrípanie a vibrácie, aj to môžu byť brzdy

Brzdy však môžu mať chyby nielen ku koncu životnosti, ale bez ohľadu na stupeň opotrebovania. Častým problémom je napríklad zadrhávanie, keď kolíše účinok počas jednej otáčky kolesa. Niekedy ho cítiť až vo volante, alebo v brzdovom pedáli a je nielen nepríjemné pre vodiča, ale negatívne pôsobí na celé zavesenie kolesa. Príčinou môže byť povrchová hrdza na kotúči po dlhšom parkovaní vo vlhkom prostredí, deformácia po prehriatí, alebo tiež zdeformovaný náboj kolesa.

zdroj: AUTO BILD 3 fotografie v galérii zdroj: AUTO BILD

Ak je korózia kotúča skutočne len na jeho povrchu, bude najlepšie indikátorom skontrolovať hádzavosť jednotlivých dielov a tak potvrdiť, či vyvrátiť ich deformáciu. S ohľadom na potrebné vybavenie to je ale pochopiteľne práca pre servis.

Pri niektorých typoch automobilov ale majú zadné kotúče tendenciu hrdzavieť v extrémnej miere. Príčinou je jazda s len pozvoľným brzdením, kedy sa platničky len sotva dotknú kotúča a tak z neho nemôžu odstrániť nečistoty a hrdzu. Riešenie je jednoduché, raz za čas, keď to dopravná situácia dovoľuje, párkrát poriadne stlačiť brzdový pedál. Ľahká korózia po daždi, či dokonca po nočnom parkovaní, vás ale samozrejme znepokojovať nemusí.

Dôvodom na návštevu servisu sú ale naopak neustále zvuky, vyskytujúce sa prípadne aj bez zatlačenia brzdového pedálu. To platí aj vtedy, ak auto pri brzdení ťahá do strany. Niekedy však vôbec nemusia byť na vine brzdy, ale podvozok, napríklad poškodená geometria.

Na druhej strane, ak auto ťahá do strany aj bez stlačeného brzdového pedálu, môže to byť znakom pridretých bŕzd na niektorom kolese. Pri takom podozrení je najlepšou prvou pomocou skontrolovať, či nie je niektorý z diskov kolies teplejší než ostatné. Či sa všetky brzdy spoľahlivo uvoľňujú, možno skontrolovať pri veľmi pomalej jazde. Brzdite až takmer do zastavenia, stlačte spojku a nechajte auto dobehnúť. Ak auto spomalí s ľahkým šklbnutím, bolo by dobré navštíviť servis.


Najnovšie články
Drifty na púšti: Ken Block opäť vyvádza

EXKLUZÍVNA JAZDA Najdrahšie bavorské vozidlo ohúri nielen motorom od značky Rolls-Royce, ale tiež absolútnym luxusom na štyroch kolesách.

BMW M760Li: Dvanásťvalcový elektromobil

Ford v stanovisku uviedol, že elektromobily sa budú predávať pod značkou, ktorá bude majetkom nového spoločného podniku, v ktorej budú mať obe firmy 50-%...

Ford chce v Číne vyrábať elektromobily

McLaren patrí k jedným z najvýnimočnejších automobilov histórie. Špeciál, ktorý fascinuje aj po desaťročiach, si preto logicky drží vysokú cenu. Tá...

Nový rekord: Cena McLarenu F1 stále rastie

Trinásť talianskych automobilov sa predalo v prepočte za 14 miliónov eur, polovicu z toho tvorilo jediné historické kupé.

Úžasná zbierka Ferrari: Ktoré je najdrahšie?

Wolfsburg pripravil pre kompakt s génmi MPV dizajnové zásahy, multimediálny systém s 9,2-palcovým displejom i nové motory.

VW Golf Sportsvan absolvoval facelift

Tisícka nových pracovných miest vznikla podľa neho vďaka príchodu nových produktov. Automobilka hľadá zamestnancov predovšetkým do výroby pre karosáreň,...

VW Slovakia plánuje prijať tisícku zamestnancov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×