Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Unikátna Škoda 1000 MBX oslavuje 50 rokov

V histórii značky Škoda nájdeme niekoľko automobilov, ktoré vo svojej dobe upútali pozornosť aj na náročných zahraničných trhoch. Nesporne k nim patrí aj dvojdverový model 1000 MBX, ktorý dizajnom predbehol svoju dobu.
23 57 príspevkov 09.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Škoda 1000 MB patrila svojho času k najrozšírenejším automobilom na našich cestách a ešte aj dnes by ju isto dokázali identifikovať aj tí najmladší motoristi. Elegantný dvojdverový model MBX bol však oveľa zriedkavejší, veď ho aj vzniklo len pár tisíc kusov. Práve zajtra uplynie od jeho premiéry rovných päťdesiat rokov.

Škoda 1000 MBX 23 fotografií v galérii Škoda 1000 MBX História dvojdverovej verzie siaha až do roku 1960, kedy vznikli dva prototypy s interným označením 990 Tudor. Ich karosériu s výrazne negatívnym sklonom C stĺpikov, nadväzujúcich na panoramatické sklo, a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami vyrobili v závode v Kvasinách, ktorý sa na podobné projekty špecializoval.

Atraktívne vyzerajúci automobil si zachoval veľkorysý vnútorný priestor základného sedanu 1000 MB, z ktorého technicky vychádzal, ako bonus ale ponúkol oveľa lepší výhľad do strán. Sťahovať sa dali nielen okná vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Zatvorené tak ostali už len malé výklopné trojuholníkové vetracie okienka.

Škoda 1000 MBX 23 fotografií v galérii Škoda 1000 MBX

Dodnes ladná a elegantná karoséria bola inšpirovaná najmä americkými automobilmi z 50-tych a 60-tych rokov. Podobné riešenie, so spúšťajúcimi sa B stĺpikmi, bolo pritom vtedy v Európe nanajvýš ojedinelé a okrem mladoboleslavských konštruktérov ho použila, aj to až o čosi neskôr, firma Mercedes na svojom kupé radu W114.

Škoda 1000 MBX De Luxe sa verejnosti prvýkrát predstavila na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si vtedy podmanila originálnymi tvarmi s veľkou presklennou plochou a práve spomenutým neobvyklým riešením karosérie, ktoré opticky vytváralo dojem, že mu chýbajú B-stĺpiky.

Škoda 1000 MBX 23 fotografií v galérii Škoda 1000 MBX

Tie sa však v skutočnosti končili ešte v samotnom pontóne, kryté vonkajším plášťom pod líniou zasklenia. Ich úzka horná časť zabezpečovala len tesnenie medzi prednými a zadnými oknami, s ktorými sa spoločne sťahovala dolu. Vtedy vznikla rozmerná, ničím nerušená voľná plocha, vďaka ktorej si cestujúci mohli užívať naozaj výnimočný výhľad von aj neobyčajný pocit vzdušnosti v priestrannom interiéri.

Na pohľad elegantná konštrukcia však mala aj svoje slabé stránky vo forme nízkej tuhosti samonosnej karosérie. Tá sa preto pri jazde krútila výrazne viac než v základnom štvordverovom prevedení, čo negatívne ovplyvňovalo jazdné vlastnosti. Okrem toho však vznikali problémy dokonca aj so zatváraním dverí, ktoré niekedy len ťažko zapadali do svojich zámkov.

S tradičným štvorvalcom vzadu

Pohonnou jednotkou dvojdverovej verzie bol spočiatku zážihový štvorvalec s objemom 988 cm3 a s výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 1/min, krútiaci moment dosahoval vrchol 75,5 Nm. Prípravu zmesi mala na starosti dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Automobil mal v tejto verzii pohotovostnú hmotnosť veľmi priaznivých 815 kg a uviezol 375 kg. Štvorvalec ho dokázal rozbehnúť na najväčšiu rýchlosť 127 km/h, priemerná spotreba pri jazde sa pohybovala v rozsahu 7,8 až 8,0 l benzínu na 100 km.

Škoda 1000 MBX 23 fotografií v galérii Škoda 1000 MBX Časovo náročná kompletizácia modelu MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky. Posledných dvanásť kusov z celkom 1 403 exemplárov litrovej verzie vzniklo na začiatku roka 1968.

Medzitým, už v novembri 1967, obohatila ponuku dynamickejšia verzia 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom zvýšeným na 1 107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos spočíval v jeho väčšej pružnosti, za ktorú vďačil lepšiemu priebehu krútiaceho momentu aj jeho vyššej špičke 81,4 Nm. Štvorvalec okrem toho dostal výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie.

Škoda 1000 MBX 23 fotografií v galérii Škoda 1000 MBX

Silnejších verzií sa do roku 1969 vyrobilo 1 114 kusov, celkom teda z dvojdverového modelu MBX vzniklo 2 517 exemplárov. V porovnaní s naozaj veľkosériovou produkciou základného štvordverového modelu 1000 MB, ktorého vzniklo 443 156 kusov síce išlo o malé čísla, aj tak ale táto verzia výrazne prispela k popularizácii značky Škoda na mnohých zahraničných trhoch, kam sa vyvážala.

Dnes patrí dvojdverový model MBX k vyhľadávaným a ceneným historickým vozidlám s výrazným rastom hodnoty. Na jeho úspechy nadviazalo kupé Škoda 110 R (1970-1980), nasledované automobilmi Škoda Garde a Rapid.


Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Aston Martin oslavuje otvorenie novej továrne vo veľkom štýle. V bývalom vojenskom hangári dal dokopy 28 áut, ktorých súhrnná cena dosahuje astronomické...

77 miliónov v pohybe: Driftujúce Aston Martiny

Novú mníchovskú päťku sme podrobili skúške v druhom najvyššom variante a nevyhli sa porovnaniam s jeho priamym súperom.

Test BMW 540i: Radosť nielen z jazdy

Automobil dosahuje o 43% vyšší prítlak než východiskový model, viacero zmien urobila automobilka aj na podvozku.

Lotus uvádza najdrsnejší Exige histórie

Pod výsledky automobilovej divízie sa podpísal práve úspech nových modelov. Podľa PSA Group tržby z nových modelov zvýšili celkový objem tržieb o 3,7 %...

Tržby PSA vzrástli na vyše 13 miliárd eur

Karoséria vozidla dostala nafúknuté blatníky, ktoré vypĺňajú 22-palcové ráfiky. Detaily o technike si úpravca necháva pre seba.

TechArt Grand GT je rozšírená Panamera

Päťka dostala najsilnejší naftový šesťvalec. Štvordverovej verzii stačí 4,4 sekundy na dosiahnutie 100 km/h, čo je len o desatinu viac než pri M5.

BMW M550d má štyri turbodúchadlá
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×