Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nenápadný a podcenený zabijak: Bočný vietor

VAŠA TÉMA Bočný vietor je často zanedbávané, no o to väčšie riziko pre bezpečnosť vozidla a jeho posádky. Najrizikovejšie sú mosty a prechody medzi stromami a poľami.
2 25 príspevkov 25.02.2016 / Soňa Zverková

Nie je to tak dávno, čo sa Slovenskom prehnali víchrice a prudké veterné poryvy. I keď sa o tom hovorí len zriedka, bočný vietor môže byť vozidlo a jeho posádku za určitých okolností veľmi nebezpečný. O to viac, že mnohí motoristi si neuvedomujú riziká, ktoré sa s ním spájajú. A najviac pri frajerskej jazde s jednou rukou na volante.

Stromy fungujú ako prirodzené vetrolamy. Po výjazde do otvorenej krajiny môže vietor zaúčinkovať ako baranidlo. Zdroj: Dreamstime 2 fotografie v galérii Stromy fungujú ako prirodzené vetrolamy. Po výjazde do otvorenej krajiny môže vietor zaúčinkovať ako baranidlo. Zdroj: Dreamstime

Z hľadiska silného bočného vetra sú najrizikovejšie dve situácie: výjazdy z lesa a mosty. V tom prvom prípade nehovoríme o lesných cestách, ale okresných cestách, ktoré vedú cez zalesnenú oblasť. Kritický je najmä úsek, kde sa končí lesný porast alebo zastavaná oblasť a začína sa otvorená plocha, napríklad, polia. Vodiči by mali v takomto úseku zbystriť pozornosť, chytiť volant obidvoma rukami a podľa možnosti spomaliť.

Silný vietor môže totiž zafungovať ako baranidlo a vozidlo sfúknuť do priekopy alebo do protismeru. A čím vyššia rýchlosť, tým je vozidlo náchylnejšie na poryvy. Najviac sú ohrozené vozidlá s veľkými bočnými plochami, najmä kamióny a dodávky, no bočný vietor dokáže poriadne zamávať aj s ľahkými osobnými autami. A pokiaľ je vozovka mokrá alebo zasnežená, šmyku sa vyhnete len zázrakom.

Mosty sú rizikové aj na jar

Druhým rizikovým miestom sú mosty. Nad riekou vetru v pohybe nebránia budovy ani stromy. Navyše v chladnom období vzniká vysoké nebezpečenstvo námrazy, keďže vzduch nad vodou je chladnejší a k tomu musíme pripočítať aj studenú mostnú konštrukciu a asfalt na nej. Toto riziko pretrváva aj na začiatku jari, keď mnohí ľudia podľahnú dojmu, že sa otepľuje a námraza nehrozí.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

To síce môže byť pravda, avšak teplomery merajú teplotu vzduchu, a nie teplotu vozovky. Zubaté slnko začiatkom jari nedokáže prehriať vzduch nad mrazivou vodou ani zohriať podchladenú mostnú konštrukciu. Na mostoch preto buďte v strehu najmä v skorých ranných hodinách a určite zložte nohu z plynu, ak je vozovka vlhká alebo mokrá.

V kritických úsekoch ciest bývajú osadené dopravné značky Bočný vietor (A32). No aj keby neboli, vodič by mal pri rýchlostiach mimo obce zásadne držať volant oboma rukami, ktoré v kritickej situácii zabezpečia oveľa lepšiu a rýchlejšiu reakciu než frajerský spôsob jazdy s jednou rukou. A je jedno, či ide o bočný vietor alebo kaluže na ceste.


Najnovšie články
Dopravné policajné hliadky na dnes

Aston Martin oslavuje otvorenie novej továrne vo veľkom štýle. V bývalom vojenskom hangári dal dokopy 28 áut, ktorých súhrnná cena dosahuje astronomické...

77 miliónov v pohybe: Driftujúce Aston Martiny

Novú mníchovskú päťku sme podrobili skúške v druhom najvyššom variante a nevyhli sa porovnaniam s jeho priamym súperom.

Test BMW 540i: Radosť nielen z jazdy

Automobil dosahuje o 43% vyšší prítlak než východiskový model, viacero zmien urobila automobilka aj na podvozku.

Lotus uvádza najdrsnejší Exige histórie

Pod výsledky automobilovej divízie sa podpísal práve úspech nových modelov. Podľa PSA Group tržby z nových modelov zvýšili celkový objem tržieb o 3,7 %...

Tržby PSA vzrástli na vyše 13 miliárd eur

Karoséria vozidla dostala nafúknuté blatníky, ktoré vypĺňajú 22-palcové ráfiky. Detaily o technike si úpravca necháva pre seba.

TechArt Grand GT je rozšírená Panamera

Päťka dostala najsilnejší naftový šesťvalec. Štvordverovej verzii stačí 4,4 sekundy na dosiahnutie 100 km/h, čo je len o desatinu viac než pri M5.

BMW M550d má štyri turbodúchadlá
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×