Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Stáčanie kilometrov a miliardové škody

Od začiatku marca hrozia autobazárom, ktoré predávajú autá s upravenými odometrami, veľké pokuty. Novela zákona však postihuje aj prípadné obete manipulátorov a môže spôsobiť miliardové škody.
4 54 príspevkov 23.02.2016 / Soňa Zverková

Od 1. marca vstupuje do platnosti novela zákona prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá sa zameriava predovšetkým na tému stáčania odometrov. Nanešťastie, novela je v parlamentom schválenom znení zbytočná a dokonca kontraproduktívna.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Do schváleného znenia zákona totiž v rámci doplňujúcich návrhov poslancov preniklo ustanovenie, ktoré je podľa právnej analýzy Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) protiústavné. Sporné ustanovenie znie: „Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“ Protiústavný je odlišný prístup k vlastníctvu rovnakej veci. Inými slovami, firmy ich nesmú vlastniť ani predávať, ale bežní občania môžu? Prečo?

Novela nepostihuje len tých, čo zarábajú na stáčaní kilometrov, ale aj vlastníkov z radov firiem. To znamená, že spoločnostiam zostanú nepredajné autá, ktoré od 1. marca nebudú môcť autobazáry prijať. Pokiaľ pôjdeme do dôsledkov, takéto autá sa nesmú objaviť ani inzertných portáloch, ktoré sú obvykle taktiež právnické osoby. Podobný problém budú mať aj súkromné osoby, hoci svoje auto budú môcť predať povedzme známemu alebo priateľovi. Aj v ich prípade totiž kamenné aj internetové autobazáry musia odmietnuť inzerovať vozidlo, u ktorého je podozrenie na stočené kilometre.

zdroj: Auto BILD 4 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD

Ďalším potenciálnym kameňom úrazu sú niektoré vágne formulácie, ktoré umožňujú ľubovoľný výklad. Ako typický príklad môžeme uviesť definíciu oprávnenej manipulácie, ktorú smie vykonávať „výrobca, zástupca výrobcu alebo autorizovaný servis na základe pokynov výrobcu“. I keď táto definícia umožňuje nastavenie odometra na správnu alebo aspoň približne správnu hodnotu, problematické sú slovíčka „pokyn“ a „výrobca“. Nie je totiž jasné, či ide o výrobcu odometra alebo celého vozidla. Rovnako je potrebné odpovedať na otázku, či si majiteľ zmanipulovaného vozidla musí od výrobcu vyžiadať povolenie resp. príkaz na úpravu odometra alebo tým autori zákona msleli len návod na obsluhu.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Predseda správnej rady IDH Ondrej Matej poukázal aj na iný problém. A tým je chýbajúca definícia vozidla so zmanipulovaným odometrom. Ako doplnil Matrin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá overovaním histórie vozidiel, prípadné nezrovnalosti v grafe vývoja najazdených kilometrov môžu súvisieť nielen s úmyselnou manipuláciou, ale aj s ľudskou chybou pri zadávaní stavu odometra do počítača. Jednoducho povedané, môže ísť o obyčajný preklep. Názorne to dokumentujú nasledujúca fotografia, kde obyčajný preklep technika, napríklad, na STK, môže pre majiteľa znamenať pohromu. Vozidlo sa totiž stáva nepredajným a majiteľovi hrozia likvidačné sankcie.

zdroj: Cebia 4 fotografie v galérii zdroj: Cebia

Matej preto navrhuje radikálne riešenie: zrušiť novelu a vytvoriť novú, ktorá by mohla reálne niečo vyriešiť. Cebia odhaduje, že novela zasiahne asi milión vozidiel, či už súkromných alebo firemných, pričom mnohí majitelia ani nemuseli tušiť, že stav počítadla nezodpovedá realite. Tieto autá budú prakticky nepredajné a ich hodnota výrazne klesne. Podľa Pajera je priemerná cena jazdenky u nás asi 6 000 eur a pri počte jedného milióna vozidiel s neoveriteľnou minulosťou tak škody pre občanov aj firmy dosiahnu šesť miliárd eur. A doplatia hneď viacnásobne. Po prvé, kúpili nadhodnotené auto, ktoré im zostane visieť na krku ako bezcenný tovar a riskujú sankcie, ak ho predsa dajú do bazáru a príde sa na to, že predávajú zmanipulované vozidlo.

Pajer zároveň upozornil, že najväčšie riziko kúpy auta so zmanipulovaným odometrom sa spája s inviduálnym dovozom zo zahraničia. Podľa jeho odhadov sa v Česku predáva vyše 60 percent zahraničných jazdeniek so stočenými kilometrami, v priemere je odometer prikrášlený o 82 000 km. I keď Pajer neposkytol údaje pre Slovensko, môžeme smelo predpokladať, že situácia u nás bude veľmi podobná. Cebia odhaduje, že na Slovensku sa každý rok predá približne 72 000 zmanipulovaných jazdeniek a pri priemernej škode 700 eur si tak podvodníci prídu asi na 50 miliónov eur ročne.

AUTOBILD.SK komentuje

Vôbec sa nečudujeme, že Ondrej Matej navrhuje zrušiť novelu, vyčistiť stôl a začať odznova. Zákon by mal totiž chrániť poctivých ľudí a rovnako aj prípadné obete manipulácie, nakoľko k stočeniu kilometrov môže dôjsť kedykoľvek počas života vozidla. Kto a ako bude dokazovať, kedy a ako došlo k manipulácii? Ktoré údaje a z akých zdrojov budú slúžiť ako relevantný zdroj informácií o histórii vozidla? Tieto a mnohé ďalšie otázky novela nerieši. Je síce chvályhodné, že poslanci a rezort dopravy sa rozhodli podniknúť kroky proti manipulácii s identifikátormi vozidiel. Avšak keď sa niečo začne, malo by sa to robiť poriadne a zvážiť všetky dôsledky. Najmä pre nevinných.

zdroj: Auto BILD 4 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD


Najnovšie články
Fascinujúca evolúcia Range Roveru na videu

Na viedenskom autosalóne sme mali možnosť zoznámiť sa nielen s novými vozidlami značky, ale aj šéfdizajnérom Gilesom Taylorom.

Rolls-Royce chce zaujať aj na Slovensku

Volkswagen chce s čínskou automobilkou vytvoriť spoločný podnik a spustiť výrobu. Do novej továrne plánuje investovať miliardy eur.

VW plánuje výrobu v Číne

Kórejská automobilka len pred niekoľkými dňami v Detroite po prvýkrát predstavila model Stinger. Teraz sme sa s pravdepodobne najkrajším zástupcom značky Kia...

Stinger GT: Najkrajšiu Kiu sme videli naživo

Dvojlitrový turbomotor má výkon 170 kW (231 k) a krútiaci moment 350 Nm, ktorý štandardne putuje na všetky kolesá druhej generácie SUV.

Do rodiny JCW prichádza aj Countryman

Omladenie zasiahlo najmä prednú časť auta. Šesťvalec je minulosťou, pôvodný automat nahradila modernejšia desaťstupňová prevodovka.

Mustang pôsobí po facelifte agresívnejšie

Naftový model 520d má papierovú spotrebu iba 3,9 l/100 km. Mníchov okrem neho prináša zmeny aj pre rady 3,4 a 6.

Nová päťka v najhospodárnejšej verzii
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×