Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Sedeli sme v novom SUV Seat Ateca

Kľúčový model španielskej značky sme si prezreli naživo. Zaujal nás robustným vzhľadom, diódovými svetlami i základnou pohonnou jednotkou.
42 28 príspevkov 11.02.2016 / Marek Pokrývka

Medzi najdôležitejšie premiéry tohtoročného ženevského autosalóna bude nepochybne patriť prvé sériové SUV španielskej značky Seat. Tá nás na jeho príchod pripravovala poriadne dlho. Jej plány na prípravu takéhoto modelu siahajú ešte do roku 2007, ako prvý ich zhmotnil koncept Tribu. Neskôr dostal dvoch nasledovníkov: v roku 2011 IBX a vlani 20V20. Teraz je tu sériový model, ktorý absolvoval premiéru včera vo večerných hodinách na pôde domácej Barcelony.

Nové španielske SUV Seat Ateca naživo 42 fotografií v galérii Nové španielske SUV Seat Ateca naživo Zdroj: Marek Pokrývka

Horúca novinka prichádza s jedným z viacerých mien, o ktorých sa počas ostatných týždňov šuškalo. Mimo hry zostali špekulácie o názve Aran i údajne definitívnom štítku Tecta. Ten však nebol ďaleko od reality, SUV totiž dostalo podobné označenie Ateca po dedinke neďaleko Zaragozy. Pri odhalení tohto mena i debute samotného automobilu sme nechýbali a kľúčový model španielskej značky sme si prezreli naživo. Vo vozidle sme okrem toho medzi prvými aj sedeli.

Dizajn španielskeho SUV je stávkou na istotu

Ešte pred samotným debutom španielskeho SUV bolo jasné, že bude vo veľkej miere vychádzať z koncernových zdrojov a využije čoraz populárnejšiu stavebnicovú architektúru MQB. Ateca čerpá najmä z druhej generácie typu Volkswagen Tiguan. Seat je však zabalený do celkom odlišnej karosérie, ktorej tvary ho jednoznačne radia do rodiny s barcelonskými koreňmi.

Novinka nás zaujala robustným vzhľadom 42 fotografií v galérii Novinka nás zaujala robustným vzhľadom Zdroj: Marek Pokrývka

Dizajn tohto kľúčového modelu sa automobilke nepodarilo utajiť. Na internet počas minulého týždňa unikla fotografia multimediálneho systému, ktorá zachytávala jeho línie. Ako sme vtedy mohli vidieť, prednou časťou pripomína Leon. Môžu za to najmä podobné diódové svetlomety. Tie však majú byť až o polovicu výkonnejšie než kúsky použité v spomínanom kompakte, navyše sa pri odbočovaní celá linka denného svietenia zmení na smerovku. Vyzerá to naozaj efektne.

SUV nás okrem svetiel zaujalo robustným vzhľadom. Nemá síce ani 4,4-metrovú dĺžku, ale pôsobí naozaj dospelo. Môžu za to najmä mohutné nárazníky a blatníky, ktoré vypĺňajú disky kolies s priemerom do devätnásť palcov. Výrezy na kolesá sú mierne hranaté a ostrých tvarov nájdeme na karosérii viac. Dizajn možno označiť za mierne konzervatívny, naživo však pôsobí vkusne a vcelku dynamicky. Vzhľadom na úspech typu Leon a súčasnú popularitu kompaktných SUV možno označiť štylistiku novinky za stávku na istotu.

SUV pripomína dizajnom kompaktný Leon 42 fotografií v galérii SUV pripomína dizajnom kompaktný Leon Zdroj: Marek Pokrývka

Seat Ateca je o niečo menší než Volkswagen Tiguan, najmä z hľadiska dĺžky. Jeho 4 363 milimetrov znamená vyše dvanásťcentimetrový hendikep. Šírka 1 841 je prakticky identická, vo výške 1 611 milimetrov taktiež nie je zásadný rozdiel. Rázvor náprav má hodnotu 2 630 mm. V tomto smere teda došlo k okresaniu, VW má totiž vyše päť centimetrov k dobru.

Priestranný interiér s povedomou architektúrou

Daňou za skracovanie karosérie je menší batožinový priestor. Kým Tiguan sa v tomto smere radí k premiantom triedy, Ateca bude zo základným objemom 510 litrov patriť k priemeru. V prípade modelov s pohonom 4x4 je k dispozícii 485 litrov. Zadné sedadlá možno sklopiť priamo z kufra, no s jeho podlahou vytvoria operadlá schod a nejdú celkom do roviny.

Batožinový priestor má základný objem 510 litrov 42 fotografií v galérii Batožinový priestor má základný objem 510 litrov Zdroj: Marek Pokrývka

Odhliadnuc od batožinového priestoru dosahuje Seat v kabíne rovnakú vzdušnosť ako príbuzný Volkswagen. Vodič s výškou 180 centimetrov sa dopredu zmestí bez ťažkostí a má dostatok miesta vo všetkých smeroch. To isté platí aj pre pasažierov na zadných sedadlách. Ak si spomínaná postava sadne za seba, zostáva jej takmer 10 centimetrov nad hlavou i pred kolenami.

V dizajne karosérie je síce cítiť vplyv typu Leon, no odkazy na populárny model nižšej strednej triedy sú vo vnútri ešte citeľnejšie. Interiér dostal skutočne povedomú architektúru. Opakuje sa tu motív hranatej palubnej dosky s centrálnou konzolou natočenou na vodiča, príbuzné tvary majú aj výduchy či panel klimatizácie. Koncernový pôvod je tu jednoznačný. Palubovka modelu Ateca však vyzerá podstatne robustnejšie než v kompakte a nadväzuje na mohutne pôsobiacu kapotu.

V interiéri sa opakuje motív hranatej palubnej dosky 42 fotografií v galérii V interiéri sa opakuje motív hranatej palubnej dosky Zdroj: Marek Pokrývka

Tvarovo teda kabína neprekvapí. Zaujal nás v nej kruhový ovládač jazdných režimov i  priečinok na mobilný telefón, ktorý by mal pojať naozaj veľké uhlopriečky. Okrem toho má ponúknuť bezdrôtové nabíjanie. To bude jedným z mnohých moderných prvkov vybavenia, ktorými môže SUV značky Seat disponovať. V zozname našiel miesto aj asistent pre dopravné zápchy.

Štartovacím motorom je litrový trojvalec

Už dlhší čas sa pošuškávalo, že základnou motorizáciou sa v tomto vozidle stane známy agregát 1.2 TSI. Seat však nakoniec prekvapil a do koncernového koša načrel ešte o niečo hlbšie. Kompaktnému SUV priradil ako štartovaciu pohonnú jednotku iba litrový trojvalec, čo mnohým nepochybne zdvihne žlč. Malý turbomotor známy napríklad z typu VW Golf ponúkne výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 200 Nm. Silnejšou alternatívou k „litráku“ bude štvorvalec 1.4 TSI disponujúci technológiou vypínania valcov ACT. Ten dosiahne parametre 110 kW (150 k) a 250 Nm.

Dvojlitrový diesel sa bude dodávať v dvoch naladeniach 42 fotografií v galérii Dvojlitrový diesel sa bude dodávať v dvoch naladeniach Zdroj: Marek Pokrývka

V naftovej časti ponuky sa trojvalec nekoná, štartovať bude 1,6-litrovým motorom produkujúcim maximálny výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 250 Nm. Samozrejme, v ponuke nesmie chýbať populárny agregát 2.0 TDI. Dvojlitrový turbodiesel sa bude dodávať v dvoch naladeniach so špičkou na úrovni 110 kW (150 k) alebo 140 kW (190 k).

Štandardom pri všetkých motoroch bude šesťstupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies. Vo výkonnejších variantoch si však má byť možné za príplatok zvoliť aj dvojspojkovú skriňu DSG so siedmimi stupňami, zákazníci budú môcť siahnuť aj po variantoch 4Drive. S pohonom všetkých kolies by mal tento Seat s prehľadom zvládnuť menej náročný terén.

Novinka pomôže značke upevniť trend rastu

Konkrétny exemplár SUV, v ktorom sme mali možnosť sedieť, patril k pilotnej sérii. Skutočná produkcia sa má začať koncom apríla. Ateca sa má vyrábať v českých Kvasinách, kde bude schádzať z pásov po boku príbuzného českého modelu. V predaji by sa mala novinka objaviť na jeseň. Samotní predstavitelia automobilky pritom priznali, že nejde o ich posledné SUV.

Seat Ateca bude schádzať z pásov v českých Kvasinách 42 fotografií v galérii Seat Ateca bude schádzať z pásov v českých Kvasinách Zdroj: Marek Pokrývka

Seat si od vstupu do ďalšieho trhového segmentu sľubuje, že mu pomôže upevniť trend rastu produkcie i predaja z ostatných rokov. Vlani sa Španielom podarilo predať 400-tisíc automobilov, čo bol najlepší výsledok od vypuknutia krízy. S pomocou modelu Ateca by sa mali čísla postupne prehupnúť cez magickú polmiliónovú hranicu. SUV sa tak stane ďalším pilierom tejto značky.


Najnovšie články
Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu

GR Super Sport Concept vo veľkej miere vychádza z vytrvalostného pretekára, okrem dizajnu bol motoršport aj zdrojom pohonu.

Toyota odhalila kupé s výkonom 1 000 koní

Zlodeji využijú čokoľvek, aby sa dostali k peniazom alebo cennostiam motoristov. V Česku, neďaleko našich hraníc, sa začínajú množiť krádeže podľa overeného...

Zlodeji oživili úspešný trik a vykrádajú vozidlá

Podľa predbežných údajov sme aj vlani prekonali miliónovú hranicu vozidiel vyrobených na Slovensku. Z hľadiska počtu vyrobených áut na 1 000 obyvateľov sme aj...

Vlani sa u nás vyrobilo vyše milióna áut

Netradičný kríženec kupé a hatchbacku sa rozmerovo takmer nezmenil. Má však upravený dizajn, lepšie vybavenie a tri pohonné jednotky.

Hyundai Veloster dostal rovno aj verziu N

Fiat Chrysler sa chce v budúcnosti zamerať na segment SUV a využiť pritom potenciál značky Jeep. Do roka 2022 by tak mohol zvýšiť zisk až dvojnásobne.

Fiat Chrysler chce zdvojnásobiť zisky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×