Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najväčšia slabina novej siete radarov a kamier

VAŠA TÉMA Vybudovanie systému kamier a radarov na Slovensku sa vôbec nemusí vyplatiť. A to nielen finančne. Skúsenosti zo zahraničia, kde podobnú sieť kontrolných bodov idú rušiť, dokonca naznačujú, že sústavné monitorovanie vodičov môže spôsobiť vyššiu nehodovosť.
3 79 príspevkov 09.02.2016 / Soňa Zverková

Nedávno sme vám priniesli mapu prvých 739 kontrolných bodov, na ktorých budú namontované kamerové systémy a radary. Tie by mali sledovať kritické úseky a okrem rýchlosti aj celý rad ďalších priestupkov, predovšetkým jazdu na červenú, nedovolené predchádzanie, zastavenie a státie. Podľa doterajších informácií by sa celý systém mal postupne rozšíriť na viac než 1 300 bodov, minister vnútra Robert Kaliňák pred rokom hovoril o čísle 1 341.

Pri spätnom pohľade nachádzame vo vyjadreniach, ktoré prišli s odstupom jedného roka, dva hlavné rozpory. Kaliňák pred rokom informoval, že na rýchlosť sa z počtu 1 341 bodov zameria len približne 280. Nie je jasné, či myslel permanentne aktívne radary alebo aj tie, ktoré budú kolovať po Slovensku podľa „vývoja dopravno-bezpečnostnej situácie“. Dnes, keď poznáme polohu a účel prvých 739 bodov, vychádza nám, že až 360 sú rýchlostné radary. Z nich je 200 permanentných a 160 tvoria prázdne skrinky, ktoré v prípade potreby umožnia nainštalovanie radaru. Podľa hovorcu ministerstva vnútra Petra Lazarova je možné, že sa v budúcnosti bude rozširovať aj počet radarov. Znamená to teda len jedno, počet radarov, ktoré budú merať rýchlosť bude vyšší, ako sa uvádzalo, čo opäť nastoľuje otázku o čo ide viac, či o bezpečnosť premávky alebo o plnenie štátnej kasy.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka

Druhý rozpor nachádzame v cene systému. Ministerstvo vnútra koncom januára vypísalo verejnú súťaž v hodnote 140 miliónov eur krátko pred voľbami. Náklady sa však oproti predchádzajúcim odhadom zvýšili takmer trojnásobne. Kým pred rokom hovoril Kaliňák o sume 49 miliónov eur, čo by v jednoduchom matematickom prepočte na vytvorenie jedného bodu znamenalo sumu 36.540 eur, po novom už ide o 104.400 eur na kus. Pochopiteľne táto cena nezahŕňa len samotný prístroj, ale aj softvér, káblové prepojenia, personálne zabezpečenie, údržbu a podobne, i tak však ide o extrémne nákladnú položku. Otázka za milión znie, či naozaj príde k rozšíreniu systému na vyše 1 300 bodov. Ak by bol totiž súčasný počet konečný, cena za kus by dosiahla takmer 189 500 eur, čo je oproti pôvodnému odhadu viac než päťnásobné zvýšenie.

Kamery sú dvojsečná zbraň

To, čo však môže byť ešte závažnejšie, je dosah celého systému na bezpečnosť premávky. Štúdie zo zahraničia ukazujú, že sieť kontrolných bodov bezpečnosť na cestách výrazne zhoršila. Kamery a radary totiž môžu relatívne rýchlo pomôcť k zvýšeniu disciplíny vodičov, no s nehodovosťou to paradoxne môže dopadnúť presne naopak.

Okrem toho môže dôjsť k zhoršeniu plynulosti premávky, nakoľko vodiči sa budú obávať predchádzať pomalé vozidlá. Kedysi sa zvykol hovorievať vtip, že Avia je najrýchlejšie vozidlo sveta, pretože je vždy v čele kolóny. Rovnaký princíp môžeme aplikovať na jazdu na červenú. Mnohí vodiči totiž v obavách, aby náhodou neboli posúdení, že prešli cez križovatku na červenú, môžu začať znenazdajky brzdiť, len pre častokrát neopodstatnený pocit z blížiaceho sa konca zelenej, a spôsobiť tak reťazovú nehodu. Nejde ani tak o „domácich“, ktorí križovatky poznajú, ako skôr o neznalých návštevníkov mesta alebo menej skúsených vodičov. Od motoristov to bude vyžadovať podstatnú zmenu v prístupe k šoférovaniu, a to môže najmä v začiatkoch fungovania systému spôsobiť nemalý nárast nehodovosti práve na kamerami sledovaných úsekoch a miestach.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Kamery na križovatkách sa navyše vôbec nemusia osvedčiť. Ako príklad si môžeme vziať dve štúdie vo floridskom meste Tampa Bay, kde kamery na križovatkách síce mali zabrániť jazde na červenú a priniesť zníženie nehodovosti, no nestalo sa tak. Podľa jednej štúdie sa počet nehôd na monitorovaných križovatkách v rokoch 2010 až 2015 zvýšil o 50 percent a podľa druhej, ktorá vychádzala z údajov tamojšej polície, až o 51 percent. Pritom druhá štúdia brala do úvahy len vážnejšie nehody, obyčajné „ťukance“ nezohľadnila.

Predseda mestskej rady Tampa Bay Frank Reddick chce po vypršaní platnosti príslušných zmlúv zrevidovať používanie kamier. Nielen pre veľmi sporné výsledky, ale aj preto, že prevádzkovateľ kamier získava z pokút viac peňazí než mesto. Výrazne sa proti používaniu kamier na Floride zasadzuje aj senátor Jeff Brandles, ktorý takéto pokuty označuje za skrytú daň. Vo svojej snahe zakázať ich používanie práve minulý týždeň dosiahol prvé víťazstvo, keď jeho návrh schválil Výbor Senátu pre dopravu.

„Už niekoľko rokov vidíme trend nemenného alebo rastúceho počtu dopravných nehôd. Táto štúdia hovorí, že rastie. Nikdy sme nevideli dôkaz, že kamery, ktoré sledujú jazdu na červenú, skutočne znižujú počet nehôd. Čo však vidíme naozaj dobre, je 150 miliónov dolárov (133,9 milióna eur), ktoré sa každoročne na Floride vyberajú na pokutách,“ vyjadril sa senátor pre viaceré floridské médiá. Práve s poukázaním na skúsenosti z Floridy sa obávame, že kamery síce jeden problém vyriešia, ale vytvoria dva ďalšie.

zdroj: Ministerstvo vnútra 3 fotografie v galérii zdroj: Ministerstvo vnútra


Najnovšie články
Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?

Novinka sa snaží evokovať modely SUV, japonská automobilka vyzdvihuje variabilný interiér či ľahko prístupné sedadlá v treťom rade.

Sedemmiestne MPV Mitsubishi odhalené

Organizácia na ochranu spotrebiteľov Choice uviedla, že pri výmene sa občas nahradili staré airbagy novými, ale rovnako nebezpečnými.

Austrálsky úrad vyšetruje firmu Takata
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×