Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyhnite sa nečakanej poruche vášho motora

Remeň na pohon príslušenstva je pomerne lacná súčiastka, jeho poškodenie však môže na motore spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Ako sa im vyhnúť?
5 14 príspevkov 29.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Remeň na pohon príslušenstva motora je na pohľad nenápadným komponentom, na ktorom sa nemá čo pokaziť. Aj on si však na zabezpečenie bezproblémovej prevádzky žiada trochu pozornosti. Prvým znakom toho, že niečo nie je v poriadku je ostrý piskľavý zvuk, spôsobený jeho preklzávaním na remenici.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

Ak sa spomenuté zapišťanie ozve len občas, v chladnom počasí, alebo napríklad po prejazde auta cez kaluž vody, nie je dôvod na starosti. Navlhnutý a studený remeň má totiž prirodzene menšie trenie. Ak ho však počuť najmä po štarte a počas prvých kilometrov, znamená to, že už je starý a príliš vyťahaný. Vtedy bude potrebné ho čoskoro vymeniť, alebo – ak to konštrukcia motora dovoľuje – aspoň napnúť.

Hlavným problémom ale samozrejme nie je ten ušiam nepríjemný zvuk. Preklzávajúci remeň môže zapríčiniť napríklad horšie chladenie motora, či nižšie napätie v palubnej sieti. Ešte väčším rizikom je jeho mechanické porušenie, nastávajúce zväčša po dĺžke, oddeľovaním jednotlivých častí. Tie sa môžu ľahko namotať na remenicu kľukového hriadeľa a ak je rozvod poháňaný ozubeným remeňom, spôsobiť aj jeho poruchu.

Typy a funkcia remeňa na pohon príslušenstva

Remeň slúži na pohon príslušenstva motora, teda pomocných agregátov ako je alternátor, prípadne iný generátor elektrického prúdu, kompresor klimatizácie a v mnohých prípadoch tiež čerpadla chladiacej kvapaliny, posilňovača riadenia a pri starších automobiloch aj ventilátora chladiča. Remeň samotný je poháňaný priamo od kľukového hriadeľa. Prenos krútiaceho momentu je zabezpečený jeho tvarom, konkrétne trením jeho bokov o steny remenice.

foto: Auto BILD 5 fotografií v galérii foto: Auto BILD

V minulosti sa na tento účel používal najmä klinový remeň, nazvaný podľa priečneho prierezu v tvare klinu, resp. písmena V. Jeho vývojom vznikol klinový remeň so zúbkami, tie však neslúžia na prenos výkonu, ale zabezpečujú schopnosť opásať remenicu s menším priemerom. Pri súčasných motoroch je najčastejší drážkovaný remeň, ktorého priečny prierez v podstate pripomína niekoľko menších klinov vedľa seba. Ako materiál sa používa guma, vystužená kovovými, alebo textilnými vláknami.

Najväčšie riziko poškodenia remeňa hrozí vtedy, keď má niektorý z agregátov príliš veľký odber krútiaceho momentu. Takáto situácia môže nastať napríklad v zime, keď sú kladené mimoriadne požiadavky na palubnú sieť automobilu a alternátor tak pracuje na plný výkon.

Remeň je vyrobený z gumy zosilnenej oceľovými, alebo textilnými vláknami 5 fotografií v galérii Remeň je vyrobený z gumy zosilnenej oceľovými, alebo textilnými vláknami

Porušenie remeňa je vždy sprevádzané aj zvukovým efektom, okrem toho ho vodič môže identifikovať aj pomocou kontrolky dobíjania, ktorá sa mu okamžite rozsvieti na prístrojovej doske. Ďalšia prevádzka motora je v takomto stave vylúčená. Ak je rovnakým remeňom poháňané aj čerpadlo chladiacej kvapaliny hrozí jeho rýchle prehriatie a vážne poškodenie napríklad hlavy valcov, ohrozený môže byť aj ventilový rozvod.

Ako sa vyhnúť nečakanej poruche

Kto sa chce nepríjemnej poruche remeňa počas jazdy vyhnúť, mal by ho pravidelne kontrolovať. Prvým znakom skorého konca životnosti je jeho popraskaný povrch, či iné mechanické poškodenie. Okrem vizuálnej kontroly je ale vhodné skúsiť tiež jeho napnutie – medzi dvoma najvzdialenejšími remenicami na motore by pri zatlačení prstom bežnou silou, nemal jeho priehyb presiahnuť jeden až dva centimetre.

Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami by nemal presiahnuť 1 až 2 centimetre 5 fotografií v galérii Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami by nemal presiahnuť 1 až 2 centimetre

Výmena samotného remeňa zväčša nie je náročná a zvládne ju aj priemerne zručný mechanik. Dnes je to už ale práca pre servis, keďže je pri nej potrené demontovať rôzne kryty a ani prístup nebýva práve najjednoduchší.

Pri kúpe remeňa je dôležité dodržať len jeho rozmer a ani jeho cena nebýva vysoká, pohybuje sa maximálne na úrovni niekoľkých desiatok eur. Pri moderných motoroch je však potrebné pripraviť si väčší obnos peňazí na kladku, zabezpečujúcu jeho napínanie. Jej cena sa už zvykne vyšplhať aj vyše stovky.


Najnovšie články
Odhalenie: Nové SUV na základe Golfu

KLEBETY TÝŽDŇA Audi chce prekonať súperov v autonómnych funkciách, MINI chystá ďalší elektromobil a Volvo uvedie modelovú líniu 20.

Osemvalcový Range Rover Velar a BMW X7

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 30. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Počas minulého roka si svojho majiteľa našlo vyše 150-tisíc kusov tohto typu, k čomu prispel najmä veľký dopyt na nemeckom a čínskom trhu.

Mustang je najpredávanejším športovým autom

Na štart náročných pretekov sa postaví japonský hatchback s prepracovaným podvozkom, pneumatikami vhodnými do terénu a pôvodným pohonom.

Mongolskú rally absolvuje aj Nissan Leaf

V hierarchii značky zaujme novinka druhé najvyššie miesto, na domácej pôde však bude vlajkovou loďou. Stáť má na rovnakej platforme ako typ CX-9.

Mazda chystá ďalšie sedemmiestne SUV

Na tradičnom viedenskom sympóziu ukázal Wolfsburg aj trojvalec spaľujúci zemný plyn či techniku pripravovaných elektromobilov.

VW uvádza mikrohybridný motor 1.5 TSI
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×