Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako v zime naštartovať? Na toto sa nespoliehajte!

Štartovacie káble s vlastným zdrojom energie môžu byť vhodným pomocníkom, ak sa autobatéria vybije. Na to, či sú spoľahlivé a splnia to, čo výrobca sľubuje, sa pozreli technici auto-moto klubu ÖAMTC. Z výsledkov drahých štartovacích káblov boli veľmi znepokojení.
4 65 príspevkov 22.01.2016 / Soňa Zverková

V chladnom počasí sa batérie všetkých zariadení vybíjajú rýchlejšie než v teplejších podmienkach. Výnimkou nie sú ani autobatérie, ktoré trpia dlhým státím áut v nočných mrazoch. Najmä motoristi, ktorí jazdia prevažne krátke trasy v mestách, sa jedného dňa môžu dožiť nepríjemného prekvapenia, keď auto odmietne naštartovať. Keďže moderné autá sa už nesmú zapriahnuť za iné vozidlo a roztiahnuť, zostáva zavolať do servisu alebo použiť štartovacie káble.

Testované štartovacie káble, tzv. boostre. Zdroj: ÖAMTC 4 fotografie v galérii Testované štartovacie káble, tzv. boostre. Zdroj: ÖAMTC

Pokiaľ problém nastane v meste, určite sa nájde vodič, ktorý pristaví naštartované auto, otvorí prednú kapotu a prepojí svoju batériu s tou vybitou v druhom vozidle. Čo však v prípade, že sa nešťastný motorista nachádza v riedko osídlenej oblasti, prípadne sa nechce spoliehať na náhodu, či sa mu niekoho podarí zastaviť? Aj tu existuje pomoc. Ide o drahšiu obdobu tradičných štartovacích káblov, avšak na rozdiel od nich nemajú svorky na oboch koncoch, ale len na jednom. Ten druhý tvorí dodatočný zdroj energie, ktorého úlohou je vykompenzovať úbytok energie v autobatérii. Označujú sa anglickým slovom „booster“, vo voľnom preklade to znamená „posilňovač“ resp. prídavný zdroj energie.

Moderné boostre na autobatérie možno využiť aj na nabitie počítačov či mobilných telefónov, nakoľko obsahujú viacero typov rozhraní, vrátane USB. Otázka za milión však znie: ako sú spoľahlivé? Presne na to sa pozrel rakúsky autoklub ÖAMTC, ktorý otestoval sedem prístrojov s lítium-iónovými batériami. Technikov zaujímala ich bezpečnosť, funkčnosť, výkon a jednoduchosť manipulácie s nimi. Z tohto pohľadu sa zdá, že minúť 80 až 180 eur za zariadenie, ktoré sa použije možno párkrát za život, navyše s výsledkami, aké dosiahli technici, nemusí byť ideálna investícia.

Najprv sa testovalo pri izbových teplotách, neskôr na mraze. Zdroj: ÖAMTC 4 fotografie v galérii Najprv sa testovalo pri izbových teplotách, neskôr na mraze. Zdroj: ÖAMTC

Katastrofálne výsledky testu

Pozrime sa najprv na to, či vlastnosti prístrojov zodpovedali údajom výrobcov. Z testu ÖAMTC vyplynulo, že ani nie. Pri izbovej teplote niektoré zariadenia prekvapili neobvykle vysokou kapacitou, napríklad, Xlayer Powerbank. V ťažších podmienkach už vyzerala situácia oveľa horšie. Pri teplotách okolo 0°C splnil sľuby výrobcov len jeden jediný produkt, konkrétne Afendo 5in1. Pri teplotách -18°C už zlyhali všetky.

„Pokiaľ je energia v batérii dostatočná, no nestačí na naštartovanie, môže booster znamenať podstatnú výhodu,“ hovorí technik ÖAMTC Steffan Kerbl. „Zázraky však nemožno očakávať, ak sa batéria pri nízkych teplotách vybije a booster je skladovaním vo vozidle podchladený.“

Spojenie oboch svoriek sa môže v reálnom živote stať, preto je takáto reakcia z hľadiska bezpečnosti neprípustná. Zdroj: ÖAMTC 4 fotografie v galérii Spojenie oboch svoriek sa môže v reálnom živote stať, preto je takáto reakcia z hľadiska bezpečnosti neprípustná. Zdroj: ÖAMTC

Dôležitým aspektom testu bola aj bezpečnosť, najmä reakcia na skrat. V tejto disciplíne však až tri zariadenia ( Xlayer Powerbank, Kunzer MPB90, APA Power Pack) úplne zlyhali, keďže došlo k výraznému nárastu teploty, dymeniu a následnému roztaveniu puzdra. „Hoci sa ani jedno zariadenie nevznietilo, takýto vývoj je neprijateľný a prístroje sa príslušným spôsobom prepadli v rebríčku na posledné miesta,“ kritizuje Kerbl.

Rady a tipy odborníkov ÖAMTC

Ak vozidlo nenaštartuje, môže to mať celý rad príčin. Kerbl preto radí, aby motoristi použili štartovacích pomocníkov, či už sú to tradičné káble alebo boostre, len vtedy, ak je vylúčená technická závada na vozidle či autobatérii. Ak si vodič nie je istý, radšej by si mal vyžiadať pomoc mechanikov, napríklad, prostredníctvom asistenčnej služby svojej poisťovne. V opačnom prípade by mohlo dôjsť k vážnym poruchám počas jazdy.

Z hľadiska boostrov ÖAMTC odporúča skladovať ich pri izbovej teplote, a nie v podchladenom vozidle. Iba vtedy si udržia plnú kapacitu a môžu reálne pomôcť. Ak nie je možné booster uchovávať v teplejšom prostredí, môže sa motorista pokúsiť šetrne ho zahriať.

zdroj: ÖAMTC 4 fotografie v galérii zdroj: ÖAMTC


Najnovšie články
Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na stredu 26. júla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Sébastien Ogier je superhviezdou kolotoča World Rally Championship. V spolupráci s firmou Red Bull si na chvíľu vyskúšal, aké je to sedieť v monoposte Formuly...

Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×