Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zahmlené okno? Takto ho spriehľadníte najskôr

VIDEO
K radostiam a starostiam zimnej jazdy patria aj väčšmi sa zahmlievajúce okná auta. Pozrite sa, ako sa s tým vysporiadať čo najrýchlejšie. Postup je veľmi jednoduchý.
4 71 príspevkov 14.01.2016 / Redakcia AUTO BILD

Dobrý výhľad z auta patrí k základným predpokladom bezpečnej jazdy. V chladnejších obdobiach roka však zväčša vodičovi komplikujú život nielen namrznuté, alebo zvonku znečistené okná, ale i vlhkosť, ktorá sa na ich povrchu usádza z vnútornej strany a spôsobuje ich zahmlievanie. Ako proti nemu bojovať čo najúčinnejšie?

foto: Auto BILD 4 fotografie v galérii foto: Auto BILD

Zabrániť zahmleniu okien po nastúpení do studeného auta v podstate ani nie je možné. Okamžite s príchodom šoféra a prípadne posádky sa totiž zvyšuje aj vlhkosť v interiéri, ktorú so sebou automaticky priniesli. Vôbec pritom nemusia mať mokré oblečenie, alebo topánky, pretože istý, a nie práve malý podiel vodnej pary prirodzene obsahuje aj ich dych.

Chladný vzduch ale dokáže absorbovať výrazne menej vlhkosti, než keď má vyššiu teplotu, tá „prebytočná“ sa preto okamžite začína zrážať na všetkých studenších povrchoch, s ktorými príde do styku, okná nevynímajúc. Práve na nich je pritom situácia asi najhoršia. Sklo totiž nie je nejaký extra dobrý tepelný izolant, takže ich vnútorný povrch bude chladný naozaj veľmi dlho.

foto: Auto BILD 4 fotografie v galérii foto: Auto BILD

Paradoxne, najviac zo všetkých sa bude zahmlievať čelné okno, ktoré je pre výhľad vodiča najpodstatnejšie. Príliš sa však tomu nedá zabrániť, pretože práve jeho smerom vydychuje najviac (prípadne mu pomáha aj spolujazdec) a okrem toho je navyše pri jazde najsilnejšie ochladzované. Jediným riešením je teda čo najrýchlejšie zvýšenie jeho teploty, buď prúdom zohriateho vzduchu z ventilácie, alebo pri luxusnejších automobiloch jeho priamym vyhrievaním.

Čo teda robiť, aby boli okná priezračné čo najrýchlejšie? Tajomstvo tkvie v čo najlepšej kombinácii nastavení viacerých prvkov ventilácie a prípadne klimatizácie tak, aby sa vzduch v kabíne zohrial a vysušil čo najskôr. Zopár áut má na to na palubnej doske špeciálne tlačidlo, pri väčšine ostatných však bude musieť iniciatívu prevziať sám vodič.

Vhod mu pritom môžu prísť rady, ktoré na svojom youtube kanále prezentuje istý Mark Rober. Na niektoré z nich by isto prišiel každý, o iných odporúčaniach to už ale platiť nemusí. Dôležité však je, že v konečnom dôsledku proti nim niet čo namietať. Pre čo najrýchlejšie spriehľadnenie zahmlených okien Mark odporúča:

- Výduchy z ventilácie nasmerovať na čelné sklo

- Nastaviť najvyššiu rýchlosť ventilátora

- Nastaviť kúrenie na najvyššiu teplotu

- Zapnúť klimatizáciu

- Vypnúť vnútornú recirkuláciu (uzavretý okruh)

- Pootvoriť okná

O nastavení ofukovania predného okna, aj ventilátore na maximálne otáčky, rovnako ako o pustení kúrenia naplno niet čo diskutovať, to robí isto každý. S klimatizáciou to už ale na prvý pohľad také jasné nie je. Jej pomoc je však skutočne účinná, pretože svojou činnosťou prispieva k vysúšaniu vzduchu. Logické je preto tiež pustiť do kabíny čo najviac čerstvého vzduchu a spraviť mu priestor pootvorenými oknami. Ak keď s nimi musí bojovať kúrenie.

Aby sme ale pri samej hre s ovládačmi na palubnej doske nezabudli, úplne najrýchlejšie a zároveň najspoľahlivejšie bude určite klasické, desaťročiami overené riešenie: zotretie vlhkosti z okna utierkou. V ideálnom prípade tou špeciálnou, napustenou prípravkom, ktorý jeho ďalšiemu zahmlievaniu zabráni, alebo ho aspoň o čosi zmenší.

foto: Auto BILD 4 fotografie v galérii foto: Auto BILD

A nakoniec, nezabudnite, že najrýchlejšie sa motor zohreje pri vyšších otáčkach a vyššom, než voľnobežnom zaťažení, nie pri státí na parkovisku. Ak teda chcete spraviť niečo v prospech jeho životnosti, vyrazte na cestu už pár sekúnd po naštartovaní. Na plynový pedál však samozrejme spočiatku, kým ručička teplomera nevystúpi do dostatočnej výšky, stúpajte opatrne.

 


Najnovšie články
Superstar svetovej rely si vyskúšala Formulu 1

PRVÁ JAZDA Na vrchole bežnej ponuky značky Mercedes-Benz stojí legendárna limuzína s jednoduchým označením. Trieda S nedávno prešla modernizáciou a my sme už...

Mercedes-Benz S 560: Zabudnite na pedále

Tuner prizval do svojej garáže sedan E200 s klasickým bodykitom, ktorý okorenil. Benzínový motor vybavil prídavnou riadiacou jednotkou.

Brabus ladí aj štandardnú triedu E

Nabrúsený variant malého hatchbacku mení atmosférický motor za prepĺňaný, presné parametre zatiaľ nie sú známe.

Suzuki Swift dostalo verziu Sport

Nissan Micra tretej generácie rozhodne nepatrí k najkrajším ani najrýchlejším automobilom sveta. Aj zo škaredého káčatka sa však môže stať beštia, ktorá svojim...

Beštiálna Micra: Motor v strede a 680 koní?

Novinka sa snaží evokovať modely SUV, japonská automobilka vyzdvihuje variabilný interiér či ľahko prístupné sedadlá v treťom rade.

Sedemmiestne MPV Mitsubishi odhalené

Organizácia na ochranu spotrebiteľov Choice uviedla, že pri výmene sa občas nahradili staré airbagy novými, ale rovnako nebezpečnými.

Austrálsky úrad vyšetruje firmu Takata
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×