Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

BMW X5 a Audi Q6: Nové SUV exkluzívne odhalené

Čo ponúknu chystané novinky z Mníchova a Ingolstadtu? Výkon 700 koní, štyri turbá, aj čisto elektrický pohon.
2 9 príspevkov 05.01.2016 / Michal Bednár

Všade iba samé SUV? Bulvárne teréniaky sú čoraz obľúbenejšie. A rovnako aj stále dôležitejšie pre výrobcov ako Audi a BMW. Práve oni sú majstrami sveta, keď ide o vyplnenie čo i len najmenšej štrbiny v portfóliu. Už čoskoro výrobca so sídlom v Ingolstadte uvedie opäť nového predstaviteľa tejto kategórie. Nový model Q6 bude čistým crossoverom s nádychom kupé. A meno by si mal urobiť predovšetkým ako ekologické SUV.

Eko... čo? Veď jeho karoséria je obrovská, vysoká a ťažká! Vo vysokej karosérii je však aj dostatok miesta pre batérie a riadiacu elektroniku. Aj BMW by chcelo s novým X5 urobiť ďalší skok v rámci efektívnosti. Mníchovčania však pôjdu na dvoch koľajniciach: benzínové a naftové motory pre klasických konzervatívnych zákazníkov a nový plug-in hybrid by mal prelomiť magickú hranicu 50 g CO2 na kilometer. Tieto SUV sú elektrizujúce. A my poznáme všetky ich detaily.

Audi vystavilo SUV elektrine

Budúce Audi Q7 bude vďaka svojej masívnej mriežke chladiča Singleframe akýmsi dinosaurom. Kontrastne bude pôsobiť nový model Q6, ktorý má jazdiť elektricky, bude štíhly ako Porsche, nóbl ako Bentley a napriek tomu pravé Audi. Model Q6 bude na pomery crossoverov nečakane plochý a aerodynamický. Cieľom pre údaj o odpore vzduchu cw bolo: „Lepšie ako 0,25“, cieľom pre hmotnosť základného modelu: hmotnosť pod 2 200 kg.

Zvonku SUV-kupé, vnútri eko: nové Audi Q6 by malo čisto elektricky prejsť až 400 km 2 fotografie v galérii Zvonku SUV-kupé, vnútri eko: nové Audi Q6 by malo čisto elektricky prejsť až 400 km

Inak, ako napríklad pri Tesle, ktorá pri svojich elektrických autách stavia na jedinečnej architektúre, bude Q6 veľkosériovým derivátom, ktorý by sa mal relatívne bezproblémovo vyrábať na existujúcich výrobných linkách. Veľké elektrické Audi bude vychádzať z budúcej generácie modelu Q5. Jeho dizajn s nádychom kupé bude jednoznačne plochejší ako pri iných modeloch s písmenom Q na začiatku. Okrem toho bude aerodynamika až do detailu prepracovaná, pričom brzdy a elektronika si budú vyžadovať najrozličnejšie nároky v rámci chladenia.

Batérie budú umiestnené medzi nápravami, podvozok bude na rozdiel od sériovej Q5 výrazne modifikovaný. Výkon balíku batérií by mal dosahovať zhruba 100 kWh a tým by mal „vyšachovať“ z hry aj najsilnejšiu verziu Tesly s 90 kWh. Americkú limuzínu by Audi chcelo tromfnúť aj v iných ohľadoch. Ide napríklad o náročné jazdy po diaľnici, extrémne dobíjacie a vybíjacie cykly, ale aj o minimálny dojazd 400 kilometrov – aj v najtvrdších podmienkach.

Modul vytvorený z Lithium-Ionových batérií zaťaží konštrukciu hmotnosťou zhruba 650 kg. Aby jazdná dynamika príliš netrpela, dostane model Q6 pneumatický podvozok so samostatnými závesmi kolies a integrovaným nastavovaním svetlej výšky podvozka. Pri vysokej rýchlosti sa tak môže ťažisko bez problémov znížiť.

Pohon všetkých štyroch kolies Quattro sa musí pri elektrickom pohonnom systéme zaobísť bez mechanického spojenia medzi nápravami. Namiesto toho sa o pohyb smerom vpred postarajú dva elektrické motory. Silnejší z nich bude bzučať vzadu a na suchom povrchu dokáže auto poháňať aj samostatne. Naplánované sú tri výkonnostné stupne – základný model bude mať výkon 230 kW (313 k) a obmedzený dojazd, stredný stupeň ponúkne 260 kW (354 k) a topmodel až 315 kW (428 k). Hoci sa nový model svojou kvalitou spracovania a materiálmi nebude líšiť od vyššieho modelu Q7, jeho cena by sa mala začínať na sume zhruba 60 000 eur.

SUV od BMW budú aj v budúcnosti bublať

Čože, už zase nové BMW X5? Tentoraz je čas výmeny skutočne krátky, už po piatich rokoch dostane, len v roku 2013 predstavená súčasná generácia, svojho nástupcu. Budúca X5 s kódovým označením G05 však dostane celkom novú „clusterovú“ architektúru s názvom CLAR. Bude výrazne ľahšia, tuhšia a flexibilnejšia. A to aj musí, lebo poslúži ako základ pre budúce crossovery a osobné autá od trojkového radu a X3 smerom nahor.

S výnimkou modelu X1 sa budú všetky SUV vyrábať v americkej fabrike v Spartanburgu (Severná Karolína). Štvrtá generácia X5 však nebude opäť väčšia, ale zato priestrannejšia. Nový dizajn sa bude vyznačovať výrazne lepšou aerodynamickou stabilitou pri súčasne zníženom odpore vzduchu. S novou „clusterovou“ architektúrou prinesie BMW aj stupňujúci sa mix materiálov: čím drahšie bude vozidlo, tým vyšší bude zisk, tým ľahšie budú suroviny.

Dobré bude ešte lepšie: nový dizajn modelu X5 bude viac evolúciou než revolúciou 2 fotografie v galérii Dobré bude ešte lepšie: nový dizajn modelu X5 bude viac evolúciou než revolúciou

Pre model X5 to znamená vyšší podiel hliníka, rôznorodo nasadené karbónové elementy, ako aj rôzne cielene nasadené štruktúrované plechy a spojenia kovu s plastom. V pláne sú aj ľahšie závesy kolies, miniaturizované dielce a motorčeky alebo klimatizačné kompresory, či hmotnostne optimalizované sedadlá. Základná verzia by sa vďaka tejto odtučňovacej diéte mala dostať zo súčasných 2 070 na 1 980 kilogramov.

Asi iba ťažko nájdete iný model BMW so širšou ponukou motorov ako X5. A to bude platiť aj pre nasledovníka od roku 2018, ktorý budú poháňať štvor-, šesť-, ale aj osemvalcové agregáty. Nové šesťvalce nájdete už tento rok v sedmičkových limuzínach, motor V8 prejde dôkladnou prerábkou (objem 4,0 namiesto 4,4 litra) a z technickej stránky sa v mnohom prispôsobí menším motorom. Model M50d bude, podľa našich údajov, poháňať naftový agregát s výkonom 300 kW (408 k) s až štvoricou turbodúchadiel (z toho dve budú elektrické). Model X5 M (doteraz 575 koní) bude profitovať z navýšenia výkonu na okrúhlych 441 kW (600 k).

Hybridná paleta začne „dvojitým srdcom“ z trojkovej triedy so 60 kW elektromotorom a skončí sa pri pohone „Power eDrive“ s Range Extenderom (predlžovačom dojazdu) výkonom až okolo 700 koní. Aktuálne BMW X5 ešte v tomto roku dostanete aj s benzínovým dvojlitrom a elektrickým motorom s výkonom 70 kW. Vo vylepšenom SUV to spaľovací motor vytiahne až na 190 kW (258 k) a elektrický motor dodá ďalších 95 kW. Aj batérie budú mať pri rovnakom objeme zvýšenú kapacitu. Cenovo sa hybrid dostane presne medzi modely X5 30d a 40d.


Najnovšie články
Šokujúce video: Vtipný štart, smutný koniec

Po uzavretí cesty pod Strečnom motoristi pravdepodobne prišli o časť jednej z možných obchádzkových trás. Od zajtra totiž bude úplne zatvorená R2 pri Zvolene.

Zajtra zatvoria R2 pri Zvolene

Japonský výrobca zverejnil obrázok, ktorý zachytáva povedomú siluetu nového SUV. Od existujúceho typu CX-9 sa má líšiť rozmermi i motorom.

Mazda CX-8 po prvýkrát oficiálne

Britská automobilka namontovala pod kapotu luxusného sedanu druhú najsilnejšiu verziu svojho kompresorom plneného osemvalca.

Jaguar XJR si odskočil do posilňovne

Milujete luxusné jachty, ale chcete si užívať rýchlu jazdu po asfalte? Bentley má pre vás odpoveď: spojilo sa s popredným výrobcom luxusných jácht Princess...

Bentley: Špeciálna edícia inšpirovaná jachtami

Dôvodom je predaj európskej divízie GM, ktorá zahrňuje nemeckú značku Opel a britskú značku Vauxhall. Okrem toho výsledky spoločnosti ovplyvnili jednorazové...

Zisk General Motors klesol o vyše 40 %

Diaľnice na Slovensku sú, žiaľ, plné vodičov, ktorí za svet neopustia stredný či ľavý jazdný pruh. Veď v pravom pruhu je kamión. To, že je od nich vzdialený...

Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×