Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test: Prístroj za 30 eur otvorí takmer každé auto

VAŠA TÉMA    Bezkľúčové systémy vozidiel sú náchylnejšie na zlodejské finesy, než sa mohlo zdať. No ani tradičné diaľkové ovládanie s plávajúcimi kódmi už nie je nepriestrelné. Zriadenie za necelých 30 eur dokáže odomknúť väčšinu automobilov za niekoľko sekúnd.
3 10.08.2015 / Soňa Zverková

Moderné autá sú čoraz komplexnejšie a ich súčasťou je nemenej komplexná elektronika. To, čo však najmä verejnosť zaujíma najviac, sú nielen jazdné vlastnosti a špecifikácie motora, ale aj zabezpečenie samotného vozidla.

Najjednoduchším systémom je klasický kľúč, ktorý je potrebné vsunúť do zámku dverí a následne do spínacej skrinky. V posledných desaťročiach ho pri otváraní dverí nahradilo diaľkové ovládanie, no na naštartovanie motora bol ešte stále potrebný kľúč. Zatiaľ najnovším evolučným krokom sú bezkľúčové systémy, keď sa vozidlo otvorí potiahnutím kľučky od dverí a motor sa štartuje stlačením tlačidla. Tento systém je pre motoristu veľmi pohodlný, keďže nemusí zhľadúvať kľúče, môže ich mať stále vo vrecku či v taške. Lenže je aj ľahko prekonateľný.

Ilustračná snímka. Zdroj: Continental 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Continental

Súčiastky za pár eur

Švajčiarska spoločnosť 3DB Technologies nedávno vypracovala štúdiu zraniteľnosti bezkľúčových systémov, v rámci ktorej vyskúšala hneď niekoľko spôsobov prekonania zabezpečenia vozidla. Pre test z bežne dostupných súčiastok vytvorili zlodejské zariadenia, ktoré ich v závislosti od použitých komponentov vyšlo na 100 až 1 000 dolárov (zhruba 92 až 920 eur). Tvorili ho dve veľmi jednoduché podomácky vyrobené antény, zosilňovač a dva 30-metrové káble.

S týmito pomôckami simulovali dva možné scenáre: v prvom zosilnili signál kľúča tak, že jeden koniec zariadenia umiestnili do blízkosti majiteľa vytipovaného vozidla. Pokiaľ použili zosilňovač signálu, majiteľ ani nemusel o prítomnosti zlodejov tušiť, nakoľko im stačilo zariadenie umiestniť na bránu domu. Druhý, veľmi podobný scenár fungoval na princípe zosilnenia vyhľadávacieho signálu vozidla. V oboch prípadoch sa auto otvorilo v momente, keď zlodej siahol na kľučku. Vzápätí mohol naštartovať a odísť. Autor štúdie Boris Danev a jeho tím dokázali takto ovládnuť vozidlo až na vzdialenosť 60 metrov.

Pomocou podomácky vyrobenej antény a kábla možno poraziť bezkľúčový systém. Zdroj: 3DB Technologies 3 fotografie v galérii Pomocou podomácky vyrobenej antény a kábla možno poraziť bezkľúčový systém. Zdroj: 3DB Technologies

Alarmujúci je fakt, že zariadenie vôbec nezasahovalo do kódovania signálu. Jediným obmedzením je dostatočne rýchly prenos signálu, podľa Daneva je to však teoreticky možné aj na kilometrové vzdialenosti. So svojím zariadením otestoval 10 modelov ôsmich výrobcov a pri prenose signálu na vzdialenosť 60 metrov, dokázal otvoriť a odísť so šiestimi z nich. Na kratšiu vzdialenosť podľahlo všetkých desať. Nie je pritom podstatné, že vozidlo je možné otvoriť a naštartovať iba jediný raz. To úplne stačí na to, aby zlodeji dostali auto do garáže, kde ho budú môcť upraviť štandardnými postupmi alebo jednoducho rozobrať na náhradné diely.

Ako sa brániť?

Majitelia takýchto vozidiel majú v zásade dve možnosti, ako zlepšiť zabezpečenie svojho vozidla. Jednoduchú Faradayovu klietku, ktorá odtieni signál kľúča, možno vyrobiť pomocou obyčajného alobalu a trebárs zápalkovej škatuľky. Pokiaľ zlodeji nepoužívajú príliš výkonný zosilňovač, signál cez hliník neprerazí. Ďalšou možnosťou je vyberať batériu z kľúča. Problém oboch riešení: majiteľ príde o všetky výhody, ktoré bezkľúčový systém ponúka.

Podstatnejšie Danevove odporúčania smerujú k výrobcom. Jedno z nich sa týka úpravy softvéru tak, že stlačením tlačidla na zatvorenie dverí sa automaticky bezkľúčový systém deaktivuje. Vozidlo bude možné otvoriť len stlačením príslušného tlačidla na karte či kľúči.

Tento spôsob by bol výhodný najmä v prípadoch, ak sa majiteľ nachádza v blízkosti vozidla, napríklad, v reštaurácii, alebo parkuje vo verejnej podzemnej garáži. Zatvorenie vozidla stlačením tlačidla na kľučke dverí rozhodne nepomôže, nakoľko systém musí umožniť odomknutie, keď sa kľúč dostane do aktívnej zóny. Tretie odporúčanie sa týka úpravy samotného kľúča alebo karty a zachová výhody, ktoré tento systém motoristom ponúka. Stačí na kľúč prirobiť páčku alebo tlačidlo, ktoré dočasne odpojí batériu.

BANNER300

Ani diaľkové ovládanie nie je nepriestrelné

Svoje muchy má aj tradičné diaľkové ovládanie centrálneho zamykania a zlodeji ich vedia využiť. S úplnou novinkou prišiel hacker Samy Kamkar na tohtoročnej hackerskej konferencii DefCon v Las Vegas. Podľa portálu Wired.com v prepočte za necelých 30 eur vyrobil zariadenie, ktoré označil za RollJam a jeho úlohou je prelomiť technológiu tzv. plávajúcich kódov. Táto technika spočíva na neustále sa meniacich kódoch, pričom ten najnovší ruší všetky predchádzajúce.

RollJam pripomína skôr Lego stavebnicu než nebezpečný nástroj zlodejov. Zdroj: Samy Kamkar 3 fotografie v galérii RollJam pripomína skôr Lego stavebnicu než nebezpečný nástroj zlodejov. Zdroj: Samy Kamkar

RollJam patrí medzi zariadenia určené na „lov“ kódov a jeho princíp je až desivo jednoduchý. Keď obeť prvýkrát stlačí tlačidlo na diaľkovom ovládaní, RollJam tento signál zablokuje, no zároveň uloží vyslaný kód. Majiteľ pochopiteľne stlačí ovládanie zas a prístroj opäť signál zablokuje, avšak tentokrát prvý získaný kód vyšle vozidlu. To sa odomkne, avšak RollJam má k dispozícii jeden platný kód. Zlodeji si prístroj vyzdvihnú neskôr a môžu auto otvoriť. A pokiaľ ho umiestnia priamo na vozidle, môžu takto získať aj kód pre naštartovanie motora.

Kamkar úspešne otestoval svoje zariadenie na vozidlách značiek Nissan, Cadillac, Ford, Toyota, Lotus, Volkswagen a Chrysler. Jeho cieľom však nie je uviesť RollJam do predaja, ale zobudiť automobilky, nakoľko zabezpečenie vozidiel je až na vedľajšej koľaji. Riešenie pritom existuje: sú to plávajúce kódy s pridaným časovým obmedzením ich platnosti. A RollJam má byť dôkazom, že súčasné technológie nestačia: „Je to hodená rukavica, ktorá hovorí: tu máte dôkaz o probléme,“ cituje Wired.com Kamkara. „Aj moje auto je náchylné k takémuto útoku. Nepovažujem to za správne, ak vieme, že to možno vyriešiť.“


Najnovšie články
Bez pokuty: Čo policajt vie riešiť napomenutím?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 26. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Tesla Model S v konfigurácii P100D je dôstojným súperom aj pre superšportové vozidlá. Niet sa čomu diviť, že si trúfa aj na McLaren MP4-12C. Ako dopadne ich...

Šprint Tesly Model S P100D proti McLarenu

V žilách Subaru koluje z pohľadu motoristického nadšenca modrá krv získaná mnohými víťazstavmi v rely. Tentokrát však prím nehrajú pretekárske vlohy,...

Test Subaru Outback: Synonymum komfortu

Limitovaná edícia bude vyrobená v počte 24 kusov. Vychádza z verzie Supersports, od ktorej sa odlišuje iba kozmeticky.

Bentley vytvorilo špeciálny Continental

Vozidlo vyzerá na prvý pohľad rovnako ako jeho väčší súrodenec označený deviatkou, detailné rozdiely v zadnej časti sa však nájdu.

Mazda CX-8: Nové SUV odfotili v Chicagu

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša viacero negatív a štandardne by sme sa mu mali vyhýbať. Niekde ho však prikazuje zákon.

Dilema pri parkovaní: Ako nechať kolesá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×