Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nové dôkazy: GM tajil smrtiacu chybu áut

Doteraz platilo, že príčinou aféry okolo chybného zapaľovania bola nekompetentnosť a nedbalosť. Nové dôkazy naznačujú, že GM o rizikách vedelo a úmyselne sa ich snažilo zatajiť.
1 7 príspevkov 19.03.2015 / Soňa Zverková

Advokáti pozostalých po obetiach, ktoré prišli o život pri nehode spôsobenej chybnými spínacími skrinkami General Motors, získali prístup k pôvodne dôverným interným dokumentom. Na základe materiálov, ktoré obsahujú komunikáciu medzi vedením GM a právnym oddelením, budú požadovať nové vypočúvanie súčasných aj bývalých vrcholových manažérov GM.

Podľa portálu Automotive News z ich vyjadrení vyplýva, že dokumenty sú v príkrom rozpore so správou Antona Valukasa, bývalého federálneho prokurátora. Ten prišiel k záveru, že príčinou aféry bola nekompetentnosť a nedbalosť, no nešlo o úmyselnú snahu zatajiť problém. A tak sa mohlo stať, že viac než 10 rokov jazdili po cestách milióny áut s nebezpečnými spínacími skrinkami.

Ilustračná snímka. Zdroj: General Motors

Najnovšie zistenia advokátov z celých USA môžu otvoriť novú kapitolu v afére spínacích skriniek GM, ktorá sa ponesie v znamení nových informácií o tom, ako sa automobilka postavila k riešeniu problému. „Dokumenty jasne ukazujú, že vedeli o bezpečnostných rizikách, ale rozhodli sa ich ignorovať,“ povedal Lance Cooper, advokát jednej z poškodených rodín. „To nebola nekompetentnosť. To bola zatajovanie.“

BANNER300

GM musel tieto dokumenty vydať v rámci druhej žaloby Kena a Beth Meltonovcov, ktorých dcéra Brooke zahynula vo svojom Chevrolete Cobalt v marci 2010. Ich prvá žaloba proti GM sa skončila v roku 2013 mimosúdnym vyrovnaním v hodnote päť miliónov dolárov. Proces prinútil automobilku verejne priznať technickú chybu a zvolať milióny vozidiel. V druhej žalobe obvinili GM z podvodu pri prvom procese a vďaka tomu sa Cooper s partnerom dostali k dôverným dokumentom.

Tieto materiály môžu podľa právnikov zohrať kľúčovú úlohu v prípadoch masových žalôb súvisiacich so spínacími skrinkami. Podľa Automotive News prvá z nich by sa mala do pojednávacej siene dostať v januári budúceho roka. Dovtedy chcú advokáti zorganizovať novú sériu vypočúvaní manažérov GM a ich výsledky okamžite zverejňovať.

 

Chybné spínacie skrinky

Vzhľadom na nedostatky v konštrukcii spínacích skriniek mohli ťažké prívesky na kľúči alebo hrboľatá cesta spôsobiť otočenie kľúča do polohy „vypnuté“ za jazdy, čo malo za následok nielen vypnutie motora, ale aj deaktivovanie väčšiny elektronických systémov, vrátane airbagov a posilňovačov.

GM v polovici minulého roka vytvoril kompenzačný fond v hodnote 600 miliónov dolárov. Jeho správcom sa stal právnik Ken Feinberg, ktorý získal úplnú nezávislosť pri určovaní nárokov na odškodné. Automobilka do jeho rozhodnutí nijako nezasahuje. Fond doteraz schválil nároky na odškodné v prípade 67 úmrtí a 113 zranení. Ďalších takmer 1 500 je v štádiu skúmania.


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×