Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Výrobca Takata roky tajil chybu airbagov

Takata už pred desiatimi rokmi vykonal tajné testy airbagov, no prikázal všetky údaje zničiť. Jeho najvyšším predstaviteľom teraz hrozí trestné stíhanie.
3 1 príspevok 11.11.2014 / Soňa Zverková

Problémy s airbagmi od japonského dodávateľa Takata naberajú úplne nový rozmer po tom, čo denník New York Times priniesol správu o rozsiahlom utajovaní nebezpečnej technickej chyby. Len v tomto roku presiahol počet zvolaných vozidiel 10 miliónov a problémy Takaty zasiahli celý rad automobilových značiek. V USA sa z politickej scény začínajú ozývať hlasy, ktoré žiadajú otvoriť trestné stíhanie spoločnosti resp. jej najvyšších predstaviteľov.

Airbag Takaty môže aj inak ľahkú nehodu zmeniť na smrtiacu pascu 3 fotografie v galérii Airbag Takaty môže aj inak ľahkú nehodu zmeniť na smrtiacu pascu Zdroj: archív

Podľa New York Times prvý zdokumentovaný prípad sa stal v roku 2004 v Alabame, keď vyvíjač tlaku v Honde Accord explodoval a zranil vodiča. Explózia bola tak silná, že v bočnom kryte airbagu vytvorila dieru. Takata a Honda vtedy odmietli uviesť podrobnosti o prípade, ktorý sa skončil mimosúdnym vyrovnaním medzi Hondou a poškodeným vodičom. Podľa vtedajšieho vyjadrenia hovorcu automobilky ich Takata ubezpečil, že udalosť bol len jednorazová anomália. Až v posledných rokoch sa ukázalo, že s jednorazovou anomáliou nemá táto chyba nič spoločné.

Tajné testy tajne zrušené

Prípad vtedy zarazil aj samotného výrobcu, ktorý následne tajne otestoval 50 airbagov z áut na šrotoviskách. Ako sa pre denník vyjadrili dvaja bývalí zamestnanci, pri testoch zistili v dvoch airbagoch závažné chyby, ktoré mohli viesť k prasknutiu oceľového puzdra. Technici predpokladali, že problém spôsobil spôsob zvárania puzdra, v ktorom sa nachádzali chemikálie spôsobujúce nafúknutie airbagu. Podľa nich konštrukcia bola slabá, v dôsledku čoho mohlo dôjsť k prasknutiu a následnému vyvrhnutiu ostrých úlomkov do priestoru kabíny.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: archív

Keďže očakávali zvolávaciu akciu, začali pracovať na konštrukčnom riešení problému. Vedenie Takaty však federálne úrady neinformovalo a namiesto toho po troch mesiacoch testy zrušilo. Laborantom nariadilo zničenie všetkých údajov aj testovaných airbagov. Utajenie nebolo problematické, nakoľko tajné testy sa vykonávali mimo pracovného času, cez víkendy a počas letných prázdnin v roku 2004.

BANNER300

Inými slovami, Takata vykonal testy štyri roky predtým, než oficiálne informoval úrady o problematických airbagoch. Nasledovali oficiálne testy, ktoré v novembri 2008 viedli k prvej zvolávacej akcii. Medzičasom sa do servisov museli porúčať milióny vozidiel. S airbagmi sa spájajú najmenej štyri úmrtia a najmenej 139 zranených osôb, píšu New York Times.

Život či peniaze

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: archív Takata priznal problémy na výrobnej linke pri plnení explozívnych chemikálií do puzdra airbagu, no problémy zasahovali ďaleko za múry továrne. Vlhkosť sa do airbagov dostávala aj počas prepravy a do automobilových fabrík prichádzali mokré. Hoci sa Takata snažil zlepšiť proces kontroly kvality už v roku 2004, nepodarilo sa.

Spoločnosť je totiž jedným z najväčších dodávateľov airbagov a na svetovom trhu má zhruba pätinový podiel. Keď automobilky začali hromadne používať systém zásobovania „just-in-time“, čiže diely prichádzali do tovární až vtedy, keď boli potrebné, tlak na Takatu narastal. Výrobca mal problémy pokrývať rastúci dopyt a prioritou nebola kvalita, ale včasné dodanie airbagov. Akonáhle by dodávku zmeškal a automobilka by musela zastaviť linky, hrozila mu mastná pokuta. To, že airbag mohol usmrtiť človeka, bolo v tom okamihu vedľajšie.

Facebook like button


Najnovšie články
Predaj áut v Číne vzrástol len mierne

Pri opise apetítu automobilov sa zväčša používa sloveso “spotrebuje”, pri týchto autách je však úplne na mieste aj vyjadrenie “zožerie”. Živiť výkonný stroj...

Číry luxus: Moderné autá s najväčšou spotrebou

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Mladá Boleslav pripravila špeciálnu verziu hatchbacku odkazujúcu na pretekára. Má špecifické farby, bohaté vybavenie a najmä motor 1.4 TSI.

Škoda Fabia dostala najrýchlejší variant

Mercedes-Benz ukázal interiér chystaného off-roadu. Podľa očakávania sa v ňom objavilo duo veľkých displejov, ktoré však nebude štandardom.

Kabína novej triedy G oficiálne odhalená

Dacia uvádza do slovenských obchodov novú verziu svojho populárneho SUV. Ponúkať ju bude v štyroch úrovniach a s piatimi motormi.

Duster druhej generácie prichádza na trh

Úrad rozhodol o zvolaní áut do servisov ešte 8. decembra. V celom svete sa zvolávanie týka 57 600 vozidiel, z toho 25 800 v Nemecku.

Pre emisie musí do servisov aj VW Touareg
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×