Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Osobný strážca: Mercedes S-Guard

Airbagom a elektronikou sa bezpečnosť nekončí. Aspoň nie pre určitú klientelu, ktorá má dôvod obávať sa o svoj život. Práve pre ňu prichádza na trh pancierový Mercedes triedy S.
9 19 príspevkov 30.07.2014 / Soňa Zverková

Väčšina motoristickej verejnosti si pri slove bezpečnosť predstaví airbagy a asistenčné systémy. Neplatí to však pre každého. Najmä nie pre tých, ktorí stoja v žiari reflektorov a neraz aj v krížovej paľbe kritiky. Neobávajú sa ťukancov na križovatkách ani hraničných jazdných situácií, ale skôr útokov s kriminálnym alebo dokonca teroristickým podtónom.

Luxus na druhú a pod ním pancier 9 fotografií v galérii Luxus na druhú a pod ním pancier Zdroj: Mercedes

Brnenie v norkovom kožuchu

Pre túto malú, no zato majetnú klientelu vyrábajú automobilky pojazdné pevnosti, ktoré odolajú balistickým strelám a ochránia životy svojich vzácnych pasažierov. Odborne sa nazývajú vozidlá špeciálnej ochrany. Zvonka nenápadné, zvnútra luxusné ako bežné sériové modely. No v skutočnosti ide o brnenie ukryté v norkovom kožuchu, ktoré je voľbou mnohých hláv štátov, šéfov koncernov a vlastne každého, komu naháňa strach postoj verejnosti k ich politickému či majetkovému statusu.

Po skúškach vyzeral Mercedes ako ementál, pasažieri však neutŕžili ani škrabanec 9 fotografií v galérii Po skúškach vyzeral Mercedes ako ementál, pasažieri však neutŕžili ani škrabanec Zdroj: Mercedes

Trh s takýmito vozidlami nie je až taký malý, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ročne sa predá asi 30-tisíc opancierovaných limuzín. Najväčší podiel z tohto koláča si berie Mercedes. Automobilka s trojcípou hviezdou vo svojom erbe vyrába špeciálne vozidlá už osemdesiat rokov a jej produkty sú súčasťou vozových parkov deväťdesiatich vlád a kráľovských domov.

A keďže si chce Mercedes svoju korunu udržať, obnovil modelový rad označený ako Guard a po roku ponúka v špeciálnej úprave aj novú triedu S. V portfóliu už je model E-Guard a opancierovaná trieda G. Podobné „bezpečné“ automobily predáva napríklad aj Audi, BMW či britský Land Rover, ich ponuka však nie je taká široká, zväčša zahŕňa iba jeden až dva modely.

Za bezpečnosť sa platí

Sklá vydržali aj streľbu z vojenských útočných zbraní 9 fotografií v galérii Sklá vydržali aj streľbu z vojenských útočných zbraní Zdroj: Mercedes Nič nie je zadarmo a špeciálne úpravy dupľom. Za príplatok 200 000 eur a po stovkách odpracovaných hodín sa predĺžená verzia S600 zmení na pojazdný trezor, na ktorom si vylámu zuby vojenské útočné zbrane, ručné granáty a nálože rôzneho druhu.

Fabrika už v úvodnom štádiu výroby kabínu výrazne posilní a takmer hermeticky uzavrie. Hovoríme o zhruba piatich stovkách dielov z centimeter hrubej a viacnásobne kalenej špeciálnej ocele, o kobercoch z takmer nezničiteľných aramidových vlákien a pochopiteľne aj o presklených plochách z hrubého pancierového skla. A keďže medzičasom sa najväčším rizikom stali výbušné zariadenia, prvýkrát je kompletne opancierovaný aj podvozok.

Špeciálne úpravy si vyžadujú stovky pracovných hodín 9 fotografií v galérii Špeciálne úpravy si vyžadujú stovky pracovných hodín Zdroj: Mercedes

K týmto „pasívnym“ bezpečnostným prvkom pochopiteľne pribúda aj špeciálna technika a vybavenie, ktoré poznáme len z bondoviek. Nehovoríme o modrých majákoch, sirénach, vonkajších reproduktoroch či držiakoch zástaviek na predných blatníkoch. Vodič totiž môže použiť zopár vychytávok, pri ktorých by aj policajti zbledli závisťou. Automatický hasiaci systém pre podvozok a motorový priestor. Nepriestrelné pneumatiky, ktoré aj po vyfúknutí umožňujú jazdu. Klimatizačný systém, ktorý zabezpečí čerstvý vzduch aj pri útoku jedovatým alebo slzným plynom. Alebo špeciálna nádrž, ktorá sa po priestrele sama zacelí.

BANNER300

Ukočírovať pancier nie je hračka

Mercedes pri konštrukcii vypočítal potrebné vlastnosti a na vlastnej strelnici hlboko pod fabrikou v Sindelfingene otestoval odolnosť novej triedy S. Vozidlo získalo certifikát Štátneho skúšobného úradu pre zbrane a strelivo, ktorý potvrdzuje, že vydržalo 500 výstrelov z veľkokalibrových revolverov a vojenských útočných zbraní a dokonca aj výbuchy granátov. Technici pritom nestrieľali na auto bezhlavo, ale cielene sa zamerali na najslabšie body, napríklad na rámy dverí alebo okná. Limuzína síce po tejto skúške vyzerala ako ementál, posádka však neutŕžila ani škrabanec.

Na prvý pohľad bežná výrobná linka. Zdanie klame 9 fotografií v galérii Na prvý pohľad bežná výrobná linka. Zdanie klame Zdroj: Mercedes

Špeciálne úpravy majú pochopiteľne vplyv aj na jazdné vlastnosti. Výrobca síce upravil brzdy, tlmiče, elektroniku a aj šesťlitrový dvanásťvalec ponúka dostatočnú výkonovú rezervu, lenže tak pohodlne a ľahučko ako normálnu triedu S nemožno jej opancierovaného súkmeňovca riadiť. Mercedes preto nepredáva len auto, ale spolu s ním aj zodpovedajúci vodičský výcvik.

Facebook like button


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×