Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Sportage 1.7 CRDi: Výrazne lacnejší

Výkonnostným základom ponuky modelu Sportage po facelifte je naftová jednasedmička. Je to reálne rozumná voľba?
6 6 príspevkov 19.06.2014 / Ján Trangel

Kia Sportage nedávno prešla modernizáciou, ktorá zľahka zasiahla krivky a trošku výraznejšie techniku na čele s podvozkom. Detailne sme sa faceliftu venovali pri teste s dvojlitrovým dieselom poháňajúcim obe nápravy. Teraz sme po populárnom SUV siahli ešte raz, avšak s výrazne lacnejším motorom 1.7 CRDi, ktorý tvorí výkonnostný základ celej ponuky. A na test sme si ju vybrali iba s jediným cieľom: zistiť, či má základná motorizácia pod kapotou tohto kórejského SUV zmysel.

Sportage po modernizácii už poznáme. Tento raz nás zaujíma najslabšia dostupná motorizácia 6 fotografií v galérii Sportage po modernizácii už poznáme. Tento raz nás zaujíma najslabšia dostupná motorizácia Zdroj: Ján Trangel

Deficit výkonu iba na diaľnici

Motor 1.7 CRDi sa dodáva jedine v kombinácii s pohonom prednej nápravy a v jedinom naladení na 85 kW (115 k). Nedá sa k nemu objednať ani automatická prevodovka, čo je štandardom napríklad pre ten istý motor pod kapotou kompaktu Hyundai i40. V prípade modelu Sportage je automat určený jedine motorizáciám 2.0 GDI (verzie 2WD/4WD) a 2.0 CRDi (verzia 4WD).

Výkon 85 kW (115 k) produkovaný malým naftovým motorom síce nie je dych vyrážajúci, ale pre pokojnú jazdu je v plnom rozsahu dostatočný. V meste je všetko v najlepšom poriadku, na okreskách si predbiehanie treba lepšie premyslieť a pripraviť. Za traktormi sa ale rozhodne plaziť nebudete...

Deficit výkonu je badateľný až pri zrýchľovaní na diaľniciach. Agregát dobre pracuje iba v relatívne úzkom spektre, horné pásma otáčkomera vôbec nemá zmysel navštevovať. Motor reálne podáva výkony maximálne do štyroch tisíc, nad nimi sa už iba zbytočne trápi a viac hučí než ťahá.

Výkon ani krútiaci moment síce nie sú papierovo oslnivé, pri troche snahy ale vedia byť dostupné vtedy, kedy ich vodič najviac potrebuje 6 fotografií v galérii Výkon ani krútiaci moment síce nie sú papierovo oslnivé, pri troche snahy ale vedia byť dostupné vtedy, kedy ich vodič najviac potrebuje Zdroj: Ján Trangel

Precízna práca s radiacou pákou je teda jedným z pilierov úspešného spolužitia. Výrobca to našťastie nepodcenil a samotná prevodovka je spracovaná veľmi dobre. Nemá zbytočne dlhé dráhy chodu páky, jednotlivé prevodové stupne dobre dosadajú a v prípade potreby je možné preradiť veľmi rýchlo.

Žerie primerane

Sprevodovanie je primerané výkonu motora, aj keď pri diaľničnom tempe točí až 2600 otáčok. Utiahnuť s takýmto výkonom 1,6-tonové auto s vyššou stavbou však nie je jednoduchou úlohou, takže mu vyššie otáčky vieme tolerovať. Odrážajú sa však na spotrebe.

BANNER300

Pri diaľničnom tempe si Sportage s motorom 1.7 CRDi vypýta priemerne 7,7 litra nafty na 100 km. Po spomalení na 110 km/h spotreba klesne na 6,7 litra. V meste sme namerali vyšší priemer než sme pôvodne čakali, až 7,1 litra. Na okreskách si naopak vypýtal slušných 5,8 litra. Ešte musíme podotknúť, že auto sme testovali počas veľmi teplých dní a klimatizácia pracujúca na plný výkon bola nevyhnutnosťou.

Vyššia stavba si žiada obete pri spotrebe. Výsledky ale napriek tomu nie sú zlé 6 fotografií v galérii Vyššia stavba si žiada obete pri spotrebe. Výsledky ale napriek tomu nie sú zlé Zdroj: Ján Trangel

Kultúra chodu nepatrí medzi disciplíny, kde by sa mal agregát 1.7 CRDi uchádzať o ocenenia. Hrubý, typicky naftový rapot je počuť napriek celým spektrom otáčok i na voľnobehu. Inžinierom sa našťastie dobre podarilo utlmiť vibrácie. Na sedadlách i volante ich cítiť iba minimálne.

Netreba ho zatracovať

Motor 1.7 CRDi je najslabším z celej aktuálnej ponuky pre Sportage. Má výkon iba 85 kW (115 k), avšak slušný krútiaci moment 260 Nm. Aj keď z týchto papierových hodnôt nikto na zadok nepadne, kórejský výrobca nám neservíruje kombináciu, ktorej by sa bolo treba báť. Pokojnejší vodič si nič nezvyčajné nevšimne, tí dynamickejší budú hromžiť iba na diaľniciach, kde si pri zrýchľovaní vyžaduje umnú prácu s radiacou pákou.

Silným tromfom v rukáve základného naftového agregátu je cena. V štartovacej výbave Silver sa dá kúpiť už za 20 160 eur, čo je o výrazných 2 320 eur menej, než si Kia pýta za to isté auto s motorom 2.0 CRDi naladeným na 100 kW (136 k). A tento rozdiel sa nemení ani s naskakujúcou výbavou. Pri takomto zásadnom cenovom odskoku medzi jednotlivými agregátmi to už rozhodne stojí za zváženie. A pritom netreba robiť ani veľa kompromisov...

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu

Novinka s označením Kamiq svojou vizážou pripomína súrodencov. Odhalená je v predstihu, premiéru má absolvovať na autosalóne v Pekingu.

Prekvapenie: Škoda pripravuje ďalšie SUV

GR Super Sport Concept vo veľkej miere vychádza z vytrvalostného pretekára, okrem dizajnu bol motoršport aj zdrojom pohonu.

Toyota odhalila kupé s výkonom 1 000 koní

Zlodeji využijú čokoľvek, aby sa dostali k peniazom alebo cennostiam motoristov. V Česku, neďaleko našich hraníc, sa začínajú množiť krádeže podľa overeného...

Zlodeji oživili úspešný trik a vykrádajú vozidlá

Podľa predbežných údajov sme aj vlani prekonali miliónovú hranicu vozidiel vyrobených na Slovensku. Z hľadiska počtu vyrobených áut na 1 000 obyvateľov sme aj...

Vlani sa u nás vyrobilo vyše milióna áut

Netradičný kríženec kupé a hatchbacku sa rozmerovo takmer nezmenil. Má však upravený dizajn, lepšie vybavenie a tri pohonné jednotky.

Hyundai Veloster dostal rovno aj verziu N
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×