Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Dacia Duster dCi: Dochutené pečivo

Duster sa nielen na slovenskom trhu predáva ako čerstvé rožky. Čo však primiešal majster pekár do novej vylepšenej receptúry?
24 6 príspevkov 17.03.2014 / Ladislav Malák

Modernizačné nájazdy dizajnérov a konštruktérov z materského francúzskeho koncernu na produkty rumunskej dcérskej značky si model Duster nedávno odskákal vo forme faceliftu. Tomu sme sa dosť podrobne venovali už v rámci prvých jazdných dojmov na medzinárodnej prezentácii.

Dacia Duster pri našom prvom domácom redakčnom teste po facelifte 24 fotografií v galérii Dacia Duster pri našom prvom domácom redakčnom teste po facelifte

Doma je ale doma, takže k poznatkom, ktoré sme získali koncom vlaňajška v zahraničí, si môžete pripočítať aj naše zistenia z nášho prvého redakčného testu priamo na Slovensku. Na ten sme si vybrali samotný vrchol ponuky, ktorý predstavuje silnejší variant poldruhalitrového naftového štvorvalca v kombinácii s pohonom všetkých kolies a najvyššou výbavou Exception.

Zdržiavať teoretickým výpočtom všetkého, čo vyzerá inak, sa tu už nemusíme, v našich prvých jazdných dojmoch to zaznelo dosť podrobne. A nebudeme márniť čas ani opakovaním všetkých základných faktov o Dusteri, ktoré sa faceliftom nezmenili a nájdete ich v našom teste benzínovo-plynovej verzie. Na niektoré odlišnosti však prirodzene narazíme pri praktickom posudzovaní inovovaného zovňajška aj kabíny. Minimálne na tie, čo nás oslovili najviac....

Na novej tvári a hlavne pod ňou

Autá predáva dizajn, to nie je nijako prevratné zistenie, a tak sa aj vo svete tých lacných snažia ich autori obetovať časť kruto škrteného rozpočtu na parádu. A tak tu pribudli  neprehliadnuteľné robustné strešné nosníky s nápismi Duster alebo výraznejšie rebrovanie mreže chladiča či dynamickejší vzhľad svetiel. Poďme však z exteriéru do interiéru, tu je toho nového, a to nielen na efekt, predsa len viac.

Hurá, konečne ovládanie okien na dverách! Milá Dacia, k nemu by sme si ale prosili už aj ten nešťastný pozdĺžne nastaviteľný volant.... 24 fotografií v galérii Hurá, konečne ovládanie okien na dverách! Milá Dacia, k nemu by sme si ale prosili už aj ten nešťastný pozdĺžne nastaviteľný volant....

Výrobcovia a používatelia áut mnohých iných značiek sa možno zasmejú, ale pre Daciu predstavuje ozajstnú ergonomickú revolúciu presunutie otvárania okien z „lacnej“ pozície na stredovej konzole na tú „drahšiu“ priamo vo dverách. Aj my sme sa potešili faktu, že snaha o vládanie okien sa už v tomto konkrétnom rumunskom prípade nezačína zbytočným podvedomým šmátraním po dverách.

Multimediálny systém s navigáciou v takto lacnom aute poteší, z ergonomického hľadiska je však jeho displej „zavesený prekliato nízko“ 24 fotografií v galérii Multimediálny systém s navigáciou v takto lacnom aute poteší, z ergonomického hľadiska je však jeho displej „zavesený prekliato nízko“

Podstatne menej hračkársky vyzerá trojbudíková prístrojovka s galvanizovaným lemovaním a palubným počítačom v extra priestore vpravo. A celkom vážne pôsobí aj dotykový displej, ktorý zobrazí aj navigáciu. V jeho prípade sa však opakovane musíme posťažovať na príliš nízke umiestnenie. Navyše, neprišli sme na to, ako sa z navigačného menu dostaneme k rádiu bez toho, aby sme museli elektronického cestovného sprievodcu zakaždým reštartovať.

Test Dacia Duster dCi 24 fotografií v galérii Test Dacia Duster dCi Test Dacia Duster dCi 24 fotografií v galérii Test Dacia Duster dCi
Sedadlá sú stále pomerne mäkké a na dlhších cestách neposkytujú najmä statnejším postavám práve ideálne ortopedickú oporu

Tajne sme dúfali, že sa pri facelifte dočkáme vyriešenia aj bezpochyby najvýraznejšej ergonomickej „lacnoty“ – volantu nastaviteľného iba výškovo. Márne. Pozdĺžne nastavovanie sa stále schováva medzi transylvánskymi jedľami a aj za to výškové si musíte, tak ako predtým, v nižších výbavách priplatiť. Ozaj netušíme, či tento prejav nízkorozpočtového produktu jeho výrobca nevie alebo nechce vyriešiť....

Test Dacia Duster dCi 24 fotografií v galérii Test Dacia Duster dCi Test Dacia Duster dCi 24 fotografií v galérii Test Dacia Duster dCi
Pohon všetkých kolies síce zmenší základný kufor zo 475 na 408 litrov, stále tu však ostáva slušne využiteľný priestor pravidelných tvarov a pod ním dosť miesta na plnohodnotnú rezervu

No ale predsa len ešte jedna dobrá správa z interiéru na záver tejto kapitoly: potešilo nás počuteľne lepšie odhlučnenie interiéru, potvrdzujeme dobré prvé dojmy z medzinárodnej prezentácie. Hlavne studený štart naftového štvorvalca už nie je až tak traktorovo zúfalý ako býval a aj po zahriatí sa jeho hukot a dunenie tlačí do kabíny zreteľne menej. K slušnému priemeru segmentu kompaktných SUV už Duster v tomto smere ozaj nemá ďaleko.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Šesť krátkych

Už sme sa okrajovo dotkli aj pohonu testovaného Dustera. Naftový štvorvalec s objemom 1,5 litra pre nás nie je žiadnou novinkou, z minulosti ho už dobre poznáme, napríklad z testu pod kapotou MPV modelu Dacia Lodgy. Jeho silnejšia verzia (80 kW/109 k) sa na rozdiel od slabšej (66 kW/90 k) kombinuje aj s pohonom všetkých kolies. Stále však iba s manuálnou prevodovkou. Pri tej sa ale na chvíľu pristavíme.

Naftový štvorvalec 1.5 dCi: starý známy, po facelifte pod kapotou Dustera však o niečo lepšie umlčaný 24 fotografií v galérii Naftový štvorvalec 1.5 dCi: starý známy, po facelifte pod kapotou Dustera však o niečo lepšie umlčaný

Šesťstupňový manuál je rozhodne presnejší než tradičné päťrýchlostné gumené varechy francúzskych šéfkuchárov. Pre kombináciu s naftovým motorom je ale až nepochopiteľne krátko sprevodovaný 24 fotografií v galérii Šesťstupňový manuál je rozhodne presnejší než tradičné päťrýchlostné gumené varechy francúzskych šéfkuchárov. Pre kombináciu s naftovým motorom je ale až nepochopiteľne krátko sprevodovaný Je totiž nutné pripomenúť istý konflikt očakávaní s realitou. Poviete si: šesťkvalt v naftovom SUV, to bude určite parádna kombinácia na dlhé diaľničné presuny. Chyba. Sprevodovanie je totiž až nepochopiteľne krátke, napriek vyššiemu počtu stupňov: na šestke pri 130 km/h točí motor celé tri tisícky za minútu. A patrične si pri tom aj zahučí a vypije: pri tejto pohonnej verzii reálne počítajte s hodnotami nad sedem a pol litra.

Skutočne je to však chyba sprevodovania, nie motora. Pretože keď pracuje vo svojom optimálnom pásme niekde okolo dvoch tisícov otáčok, vie byť ozaj úsporný. Pohodové motkanie sa po okreskách bratislavského kraja sme zvládli ani nie za 4 a pol litra. Dokonca aj v meste sa viete dostať v pohode pod sedemlitrovú hranicu, ak sa trochu snažíte. To znamená ak sa nenecháte nekontrolovane zlákať pozitívnym efektom krátkeho sprevodovania: ozaj slušnou dynamikou a pružnosťou pri rozjazdoch.

Terénny talent za trochu hluku

Aj keď Duster nemá žiadne technické systémy tvrdých offroadov ako sú uzávierky či redukcie, jeho terénne parametre sú veľmi slušné aj v rámci samotných základných mier. Svetlá výška 210 mm (pre dvojkolky 205 mm), predný nájazdový uhol 29,3°, prejazdový uhol 23° a zadný nájazdový uhol až 34,9°, navyše všetko v kombinácii s relatívne nízkou hmotnosťou, sú hodnoty, ktoré vo svete SUV ťažko hľadajú relevantných konkurentov.

Box Autobazar

Terénne schopnosti musíme Dusteru rozhodne pripísať k dobru. A v kombinácii s pohonom všetkých kolies nám všetky tie parádne čísla z predošlého odseku už konečne neprídu tak zbytočne premrhané ako pri predfaceliftovom teste benzínovo-plynovej dvojkolky. Palec hore dostáva Duster aj za to, že si pri ňom pomocou ovládača dokážete vynútiť pohon iba dvoch kolies v situácii, keď štvorkolku reálne nepotrebujete a rovnomerné rozloženie pohonu na obe nápravy, keď ju potrebujete až veľmi.

Chrómovaný kondóm na výfuku je novotou viac-menej iba na parádu, zadný nájazdový uhol takmer 35 stupňov je však jednou z reálne užitočných terénnych mier tohto lacného SUV 24 fotografií v galérii Chrómovaný kondóm na výfuku je novotou viac-menej iba na parádu, zadný nájazdový uhol takmer 35 stupňov je však jednou z reálne užitočných terénnych mier tohto lacného SUV

Jazdné vlastnosti síce nenahrávajú extra dynamickému jančeniu, ale sú predvídateľné a bezpečné, s dobrou dávkou mechanického komfortu pruženia. Dokonca máme pocit, že napriek vyššej stavbe karosérie je Duster stabilnejší a ovládateľnejší, než niektoré nižšie Dacie, s ktorými sme v poslednom čase mali tú česť. Pri faceliftovom odhlučňovaní kabíny trochu stíchol aj podvozok, nie však až tak výrazne ako pohon a v konečnom dôsledku sme boli radi, že do nerovností na slovenských hrboľodrómoch narážali iba 16-palcové kolesá s relatívne vysokým, 65-percentným profilom.

Stále lacnejší než kabelka?

Na úsmevnú televíznu reklamu na Duster s urazenou dámou a jej drahou kabelkou sa len tak ľahko nedá zabudnúť. Najmä keď sa aj po facelifte a viacerých vylepšeniach cenník opäť začína magickou štvormiestnou sumou 9990 eur. Pravdou však znovu je aj fakt, že za túto cenu si asi Dustera nikto reálne nekúpi, pretože v štartovacej výbave Acces je tak ošklbaný, až vás prekvapuje, že má vôbec volant.

Ak si však odmyslíme tento teoretický výbavový stupeň, kombinovaný iba s jediným motorom a pohonom len prednej nápravy, dokážete nájsť v tabuľkách aj pár príjemných prekvapení. Napríklad klimatizáciu: za tú si okrem socky menom Access nemusíte priplácať už ani v jednej z troch „normálnych“ výbav Cool, Artica a Exception.

V najvyššej výbave dostanete 16-palcové pneumatiky štandardne natiahnuté na hliníkových diskoch 24 fotografií v galérii V najvyššej výbave dostanete 16-palcové pneumatiky štandardne natiahnuté na hliníkových diskoch

To isté platí o elektrickom ovládaní okien. Dve najvyššie výbavy ho dokonca majú s impulzným otváraním okna vodiča a v najvyššej výbave vám už zmiznú otáčacie kľuky aj zo zadných dverí. Rovnaké zastúpenie vo výbavových stupňoch má aj ďalší potešujúci artikel, pre Daciu ešte v nie tak dávnej minulosti zapovedaný: tempomat.

Cena nami testovaného exemplára sa už od zázračnej štartovacej sumy líši dosť výrazne, treba však pripomenúť, že to bola najvyššia verzia Exception, ešte doplnená o pár príplatkových prvkov, napríklad čalúnenie z koženky a kože za 430 eur, vyhrievanie predných sedadiel za 200 eur či mapovú databázu Európy za 120. Samotný multimediálny systém s navigáciou však už bol v sérii. A ani v druhej najvyššej výbave Arctica by vás nestál majland: iba 250 eur. Schválne: skúste si zrátať, koľko by vás vyšlo pri tejto výbave „normálne“ SUV....

Najpoctivejší Rumun

Po prvom redakčnom teste nám Duster príde byť po facelifte asi najpoctivejšie vypracovaným produktom značky Dacia. Rozhodne máme z neho dojem solídnejšieho, pevnejšieho a lepšie ovládateľnejšieho auta než z naposledy testovaného nového kombi Logan MCV. A to stále za ceny, ktoré hlboko podliezajú priemer toho, čo si za podobné pohonné verzie s podobne bohatou výbavou pýtajú konkurenti.

Ak by sme mali označiť aktuálne najpoctivejšie vypracovaný produkt tejto značky, ukazovák by jednoznačne zamieril na faceliftovaný Duster 24 fotografií v galérii Ak by sme mali označiť aktuálne najpoctivejšie vypracovaný produkt tejto značky, ukazovák by jednoznačne zamieril na faceliftovaný Duster

Prejavy tvrdo cenovo orientovaného auta tu však stále sú: síce zlepšené, stále však nie celkom uspokojivé odhlučnenie, najmä od podvozka, príliš nízko umiestnený centrálny displej, lacné plasty v interiéri, iba výškovo nastaviteľný volant a sem tam aj nejaké to zavŕzganie či zahrkotanie jazdenkového akustického charakteru. Ak však toto nie sú faktory, ktoré by vám trhali žily, tak dokážete kúpou tohto auta ozaj reálne čosi ušetriť. A užiť si jeho slušný priestor, bezpečné jazdné vlastnosti a v kombinácii s pohonom všetkých kolies aj terénne schopnosti.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Kamionisti podvádzajú s emisiami

Ceny palív na Slovensku zastavili prudký rast a aspoň nateraz to vyzerá, že sa už výraznejšie meniť nebudú. Analytici v nadchádzajúcich týždňoch očakávajú skôr...

Nafta a benzín: Za aké ceny budeme tankovať?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na pondelok 23. januára 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Stačí trošku nepozornosti, pohotová kamera a hneď je človek hviezdou internetu, či už chce, alebo nechce. Presne tak, ako vodiči v nasledujúcich príbehoch.

Babráci za volantom nemajú ani trošku citu

Návrhy grafických dizajnérov často dráždia našu fantáziu. Výnimkou nie je ani upravený Ford Mustang, ktorý dostal karosériu typu sedan.

Nová verzia legendy: Mustang aj ako sedan?

KLEBETY TÝŽDŇA Civic Type R bude mať len manuál, Kia chystá malé SUV a omladená trieda S má byť špičkou v autonómnych technológiách.

Corvette ZR1 a Focus štvrtej generácie

Automobily, ktoré vznikli v časoch socializmu, sú na našich cestách vidieť čoraz menej. Pripomeňte si ich v dnešnom kvíze, pamätáte si ešte na ich názvy...

Kvíz: Ako dobre poznáte legendy socializmu?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×