Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4

Prvý redakčný test nám ukázal, že verzia s prívlastkom 4x4 prinesie do ponuky Octavie Combi III viac než len o dve poháňané kolesá navyše.
22 20 príspevkov 03.02.2014 / Ladislav Malák

Do ponuky tretej generácie Octavie si s odstupom nejakých pár mesiacov našiel cestu aj pohon všetkých štyroch kolies. Kombinuje sa výlučne s karosériou typu kombi a z bohatého arzenálu pohonných možností si vyberá buď jeden benzínový alebo dva naftové motory. Na test sme zvolili prvú spomenutú alternatívu, čo znamená, že pod kapotou pracoval prepĺňaný štvorvalec TSI objemu 1,8 litra s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG.

Škoda Octavia Combi 4x4 22 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 4x4

Poviete si, to už poznáme, veď o tom ste písali aj prvý veľký test, až na ten pohon všetkých kolies a iný typ karosérie. Lenže okrem základného údaja o výkone a základného označenia robotizovanej dvojspojkovej prevodovky sa tento konkrétny variant líši aj vo viacerých aspektoch, ktoré by ste možno ani nečakali.

Ani Octavia s karosériou typu kombi vám nie je z našich stránok neznáma, už sa tu objavila v ostrej verzii RS a naopak aj s podstatne skromnejším základným naftovým pohonom a výbavou pod hranicou 20 tisíce eur v spotrebiteľskom teste. Nebudeme teda opakovať to, čo už dobre poznáme, zameriame sa tu len na novoty a odlišnosti.

Kufor ako v dvojkolke

V koncerne VW sme si už zvykli na to, že pohon všetkých kolies zvykne ubrať z batožinového priestoru. Aktuálne sa to týka napríklad sedmičkového Golfa, ktorému štvorkolka zmenší kufor z 380 na 343 litrov. Kombi verzia Golf Variant však už o nič nepríde. A ani Octavii Combi neuberie 4x4 z kufra ani kubický milimeter. Úbytok sa udeje  iba pri voľbe rezervného kolesa namiesto lepiacej sady, tak isto ako pri dvojkolke, čiže zo 610  na 588 litrov.

4x4 nijako nezmenší batožinový objem. Aj v tejto pohonnej verzii a aj s rezervným kolesom sa do tejto jaskyne hravo navešia 588 až 1718 litrov netopierov 22 fotografií v galérii 4x4 nijako nezmenší batožinový objem. Aj v tejto pohonnej verzii a aj s rezervným kolesom sa do tejto jaskyne hravo navešia 588 až 1718 litrov netopierov

Podľa očakávania pribudlo nejakých pár desiatok kíl hmotnosti, nedá sa to však priamo porovnávať s adekvátne motorizovanými dvojkolkami, lebo pohon 4x4 prináša so sebou aj iné technické rozdiely ku ktorým sa dostaneme nižšie. Navonok by ste ale inak štvorkolku ani nespoznali, nebyť plakiet 4x4 na veku kufra či páke prevodovky.

Podvozkové plusy, mínusy a otázniky

Vrabce čvirikajú, že aj v aktuálnej generácii Octavie vznikne verzia Scout a že pridá asi 20 mm svetlej výšky. Zatiaľ je oproti štandardu, ktorý má štvorkolka o nepodstatný milimeter nižší od dvojkolky (139 vs 140 mm), k dispozícii iba zvýšenie pomocou príplatkového balíka na zlé cesty (+15 mm). Či ale prinesie Scout ešte o ďalších 20 mm viac než tento paket, čiže dokopy plus 35 mm, alebo či tých cca plus 20 mm pribudne iba nad úroveň štandardnej svetlej výšky, to zatiaľ nevedno.

Vyzerá byť nízka, že? A aj je: štandardná svetlá výška je na úrovni dvojkolky. Za príplatok dostanete paket na zlé cesty, ktorý zodvihne podvozok o 15 mm 22 fotografií v galérii Vyzerá byť nízka, že? A aj je: štandardná svetlá výška je na úrovni dvojkolky. Za príplatok dostanete paket na zlé cesty, ktorý zodvihne podvozok o 15 mm

Pohon 4x4 však prináša bonusy aj bez toho, aby ste si priplácali za odolnejší podvozok. Štvorkolka ho totiž má zosilnený už v základe, aj vo verzii so štandardnou svetlou výškou. A keď sa k tomu pridali aj kvalitnejšie tlmiče, hneď to prinieslo aspoň čiastočné odstránenie typického neduhu Octavie III – prenosu nárazov kolies na nerovnosti do formy dunivého hluku v kabíne. Nehovoriac o tom, že štvorkolka má so všetkými dostupnými motormi k dispozícii vzadu viacprvkovú nápravu, na rozdiel od dvojkolky, kde sa kombinuje iba s výkonom 180 koní a vyšším.

Aj na tejto konkrétnej testovanej kombi štvorkolke sme aj reálne pocítili výhody zadného multilinku, hlavne v zákrutách s nerovným povrchom a pri náhlych zmenách smeru jazdy, kedy je zadnica auta citeľne stabilnejšia. Okrem toho prispel k slušnejšiemu správaniu tohto jedinca na ceste aj samotný pohon všetkých kolies: benzínový turbomotor vďaka nemu bez problémov efektívne preniesol celú svoju silu na cestu, bez zbytočného preklzu jedinej hnanej nápravy či zbytočného obmedzovania výkonu trakčnou kontrolou.

Toto označenie pri novej Octavii Combi znamená použitie piatej generácie Haldexu 22 fotografií v galérii Toto označenie pri novej Octavii Combi znamená použitie piatej generácie Haldexu Octavia 4x4, tak ako aj aktuálny Golf VII, majú k dispozícii piatu generáciu medzinápravovej spojky Haldex, ktorá je ľahšia a opäť pracuje o niečo rýchlejšie a viac proaktívne. Za normálnych okolností síce nijako dramaticky nemení prirodzené samoriadiace schopnosti Octavie, ktorá zostáva dobre ovládateľnou a vypočítateľnou, s prirodzenou miernou nedotáčavosťou.

Pohon dozadu však vie v prípade potreby putovať tak rýchlo, že na extra klzkom podklade, napríklad na šotoline, nemáte problém pri adekvátnej snahe a obmedzenej funkčnosti stabilizačnej elektroniky poslať zadok do zákruty rýchlejšie než predok a mierny driftík podržať až po výjazd z oblúka. Zjavnú chybu sme nenašli ani na spolupráci riadiacej jednotky Haldexu s elektronickým stabilizačným systémom: žiadne hysterické reakcie, žiadne náhle tvrdé priškrtenie výkonu či pribrzdenie. Aj plne aktívna elektronika je tu citeľne viac na pomoc, než na škodu.

Nie je 180 koní ako 180 koní

Ak vidíte v ponuke Octavie motor označený 1.8 TSI, v žiadnom prípade to neznamená tie isté parametre pri každej jeho aplikácii. Dôkazom je aj testovaná kombi štvorkolka. Výkon je síce rovnaký ako pri agregáte z prvého veľkého testu, teda 132 kW (180 k). Tento motor ho však dosahuje o 600 otáčok skôr: už od 4500 za minútu, pričom rovnú čiaru ťahá rovnako ako kolega až do 6200. Hlavne však pribudlo krútiaceho momentu, konkrétne +30 Nm, na výsledných 280Nm.

Pod týmto nič nehovoriacim krytom spočíva prepĺňaná benzínová jednaosmička, ktorá má pri štvorkolke vyšší krútiaci moment než pri dvojkolke 22 fotografií v galérii Pod týmto nič nehovoriacim krytom spočíva prepĺňaná benzínová jednaosmička, ktorá má pri štvorkolke vyšší krútiaci moment než pri dvojkolke

Tieto zmeny súvisia práve s pohonom všetkých štyroch kolies. S ním totiž Škoda nemôže skombinovať sedemstupňový robot DSG, musel sa použiť šesťstupňový. Ten však na druhej strane „viac znesie“, okrem iného vďaka tomu, že jeho dve spojky pracujú v olejovom kúpeli. A tak mohol ísť krútiaci moment hore a otáčkový vrchol výkonu dolu.

V praxi to znamená, že aj keď je kombi štvorkolka ťažšia, jej objektívna dynamika je takmer rovnaká: stovku dá iba o nepodstatnú desatinku pomalšie. Subjektívne však pôsobí ešte o málo živšie, aj vďaka tomu, že ako už bolo povedané, ani pri prudkej akcelerácii sa žiadna časť sily motora neutápa v preklze či elektronickom obmedzení ťahu.

S pohonom 4x4 sa kombinuje iba šesťstupňové DSG, ktoré síce nepomôže spotrebe v meste, na diaľnici však nepredstavuje oproti sedemstupňovému žiadnu nevýhodu 22 fotografií v galérii S pohonom 4x4 sa kombinuje iba šesťstupňové DSG, ktoré síce nepomôže spotrebe v meste, na diaľnici však nepredstavuje oproti sedemstupňovému žiadnu nevýhodu Šesťstupňová dvojspojková prevodovka v Octavii III je v kombinácii s pohonom 4x4 nielen konštrukčnou povinnosťou, ale si aj reálne lepšie rozumie s jej benzínovým motorom než s inými kombináciami v iných koncernových modeloch. Radí hladko, v manuálnom režime by mohla reagovať o máličko promptnejšie, inak ale hádže kvalty celkom pekne rýchlo.

Šesťkvalt však má oproti sedemkvaltu aj svoje nevýhody. Tušíte správne, reč je o spotrebe. Nielen kilá navyše, ktoré priniesol pohon 4x4, ale aj menej presné využitie potenciálu motora nižším počtom prevodov s väčšími intervalmi otáčok, nám zodvihli konzum hlavne v meste. Papierový údaj sme síce preliezli ani nie o jedno veľké pivo, pod hranicu deviatich litrov sme sa ale zmestili iba pri dávke sebaovládania a jazde s väčšinou davu. Myšičky a úteky od svetiel pošlú konzum prudko dvojciferne na sever.

Mimo mesta už to bolo o niečo lepšie, teda o to viac, čím ustálenejšia bola jazda. Pohodovým štýlom na vidieckych okreskách sa poľahky dostanete pod hranicu 7 litrov, diaľnicu dáte za osem a pol. V poslednom zmienenom režime dosť pomáha, že napriek menšiemu počtu prevodov točí šesťstupňové DSG pri 130 km/h skoro to isté, čo je sedemstupňový kolega, teda približne nejakých 2600-2700 za minútu.

Ak chcete mestský konzum dostať pod deväť litrov, musíte sa dosť krotiť 22 fotografií v galérii Ak chcete mestský konzum dostať pod deväť litrov, musíte sa dosť krotiť

Spotrebu tak či onak v konečnom účtovaní pochváliť nemôžeme. Ani pri slušne dynamickej štvorkolke. Vieme ju nanajvýš akceptovať. Povedzme ako daň za pozitíva, ktoré má testovaný benzínový motor oproti naftovým: oveľa širšie pásmo využiteľných otáčok, podstatne lepšia kultúra chodu a nižšia hlučnosť či rýchlejšie zohrievanie, teda eliminovanie poškodzovania motora krátkymi studenými jazdami.

Prémiová výbava s prémiovou cenou

Pohľad do cenníka Octavie 4x4 odhalí fakt, že ani v aktuálnej generácii si príliš nenavyberáte z kombinácií karosérií, motorov a prevodoviek. Páči sa vám liftback? Sorry, ten vám predajú len ako dvojkolku. Chcete diesel? OK, s pohonom 4x4 dostanete síce dva, ale iba s manuálom. Preferujete benzín? Dobre, je váš, ale iba jeden jediný, pričom zabudnite na manuál a pripravte sa na povinné DSG. Chápeme isté konštrukčné obmedzenia pohonu všetkých kolies a aj marketingové a obchodné záležitosti, aj tak si ale myslíme, že tu ešte aspoň dve tri kombinácie pribudnúť mohli.

Najlacnejšia kombi štvorkolka štartuje na cenníkovej sume 22 120 eur, s dieselom 1.6 TDI vo výkonovej verzii 77 kW (105 k) a strednou výbavou Ambition. Ak si pozrieme adekvátnu dvojkolku, zisťujeme, že za zadnú poháňanú nápravu priplatíte 2350 eur. Zdá sa vám to veľa? Nám ani nie, pretože okrem všetkého vyššie spomenutého, čo vám priamo aj nepriamo prinesie pohon 4x4, je tu ešte aj lepšia prevodovka: štvorkolka má štandardne šesťkvalt, dvojkolka iba päťkvalt.

Test Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 22 fotografií v galérii Test Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 Test Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 22 fotografií v galérii Test Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4
Ak chcete takýto elegantný a prémiovou kvalitou zaváňajúci interiér, máte dve možnosti: buď najvyššiu výbavu Elegance, alebo špeciálnu verziu Octavia Business

Rozdiel na ešte výraznejší oproti cene úplne najzákladnejšej Octavie Combi (od 14 690 eur) samozrejme narastá aj príplatkovou výbavou. Konkrétne nami testované auto bolo v špeciálnej verzii Business, ktorá má už sériový balík natlačený kopou zaujímavých prvkov typu adaptívnych bixenónových svetiel, parkovacích senzorov vpredu aj vzadu, svetelného a dažďového senzora, tempomatu či interiérových materiálov na úrovni najvyššej štandardnej výbavy Elegance. Aj tu sa však ešte dá vyberať z príplatkového zoznamu, ktorý rozhodne nie je krátky a obsahuje okrem iného asistenčné systémy udržania v pruhu, varovania pred kolíziou či stráženia pozornosti vodiča.

Prepočet finálnej ceny konkrétneho testovaného kusa na starú menu ho posiela jasne nad miliónovú hranicu. Každému rozumnému človeku musí byť zrejmé, že toto auto nie je zostavené ako reálne predajný kus. A aj napriek tomu je to užitočný exemplár. Jednak preto, lebo poukáže na fakt, že dnes už má Octavia k dispozícii také bohaté možnosti individuálnej konfigurácie výbavy, aké boli donedávna typické len pre prémiový segment a aké mimo neho nenájdete ani dnes u väčšiny jej konkurentov.

A tak trochu pomôže nami testovaná „miliónová Octavia“ aj tým, že poslúži ako varovný prst: takto to môže dopadnúť, keď sa pri konfigurovaní nebudete krotiť a necháte sa predajcom ukecať na kopu príplatkových prvkov, ktoré ste pôvodne ani nechceli. Mnohé z nich sa síce dajú vytiahnuť z kôpky užitočných, viaceré však pochádzajú aj z chlievika čačiek, mačiek a hračiek, ktorých absencia by nijako nezmenila objektívne kvality Octavie Combi 4x4, akurát by trochu poľudštila jej cenu.

Potrebujete ju?

Nová Octavia s pohonom 4x4. Na záver tohto testu konštatujeme, že misku váh s výhodami stlačila podstatne nižšie než tú s mínusmi. Ale potrebujete ju vôbec? Samozrejme, ak jazdíte pohodovým štýlom iba po nížinných mestských a prímestských cestách, v zime auto radšej nevyťahujete a na lyžovačku chodíte vlakom alebo autobusom, tak pre vás nebude reálnym bonusom. Svoje výhody však pohon 4x4 má, aj v tomto konkrétnom aute a nie sú len psychologické, ale za istých okolností aj celkom pragmatické a rozumovo zdôvodniteľné.

Octavia Combi s pohonom všetkých kolies rozhodne neosloví Oldu Šetrného, za svoju cenu však ponúka adekvátnu protihodnotu 22 fotografií v galérii Octavia Combi s pohonom všetkých kolies rozhodne neosloví Oldu Šetrného, za svoju cenu však ponúka adekvátnu protihodnotu

Ak hľadáte dostatok dobrých dôvodov na jej kúpu, tak počítajte s tým, že vám reálne môže zlepšiť jazdné vlastnosti aj komfort, pomôže efektívnejšie preniesť silu motora na cestu, ale pritom nijako nezmenší objem batožinového priestoru. V kombinácii s benzínom si síce užijete kultivovaný a dynamický pohon, nepočítajte však s hviezdnou spotrebou. A hlavne pozor pri konfigurovaní výbavy: je síce plná užitočných a príjemných lákadiel, ale tie paralelne s vylepšovaním vysneného auta pošlú do nečakaných výšin aj finálnu cenu.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Ruské Lamborghini Huracán má 1 459 koní

Britský špecialista pre dvojlitrový motor prichystal turbodúchadlo, ladený výfuk, medizchladič či karbónový tepelný štít.

Mazda MX-5 so silným dopingom od BBR

Polícia v Británii má novú zbraň. Tentokrát nejde o žiadnu technickú vymoženosť, ale o možnosť konfiškácie vozidla na základe agresívnej či neprispôsobivej...

Superšporty z požičovne im zabavila polícia

Automobilový priemysel tvorí 44-% podiel na celkovej produkcii krajiny a z hľadiska vývozu predstavuje 35 %. V roku 2016 bolo na Slovensku vyrobených 1,04...

Automobilový priemysel čelí rizikám

Honda stanovila nový rekord na Nürburgringu, limitovanú verziu nemeckého súpera prekonala o viac než tri sekundy.

Civic Type R: Opäť najrýchlejší v triede

Vzhľad britského elektrického SUV sa podľa šéfdizajnéra značky zásadne nebude meniť, rošáda nečakaná ani technické parametre.

Jaguar I-Pace: Sériovka už vo Frankfurte

Kúpou auta s nižšou spotrebou možno v konečnom dôsledku ušetriť aj tisíce eur. Je tento parameter dôležitý aj pre vás? Pozrite si prehľad 68 obľúbených áut...

Najobľúbenejšie u nás: Reálna spotreba 68 áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×