Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nevraživosť sa v zime nevypláca

Téma vodiči kontra chodci sa s rastúcou intenzitou premávky priostruje. V zime je však potrebné vzájomnú nevraživosť odložiť.
2 38 príspevkov 29.01.2014 / Soňa Zverková

Zima sa tento rok neponáhľala. Hoci prvé náznaky sa v niektorých regiónoch vyskytli už začiatkom jesene, na väčšine územia Slovenska mrazivá dáma čakala do druhej polovice januára. Nezávisle od toho, ako dlho sa zima zdrží a aké teploty nám nadelí, vodiči majú najvyšší čas prepnúť psychiku do príslušného režimu.

Znamená to spomenúť si na elementárnu fyziku. Nie je potrebné poznať poučky ani vzorce. Všetky totiž možno z pohľadu vodiča zhrnúť do jednoduchej rovnice: sneh = menšia priľnavosť vozovky = dlhšia brzdná dráha. Podobná rovnica platí aj v zákrutách, avšak k brzdnej dráhe sa pridáva aj hrozba šmyku. Pokiaľ budete mať vždy a za každých okolností na mysli túto jednoduchú rovnicu a prispôsobíte tomu svoj jazdný štýl, riziko, že spôsobíte nehodu, klesne na minimum.

Tip redakcie

Chodci kontra vodiči

To, čo je na ceste najdôležitejšie, je ohľaduplnosť vodičov voči chodcom a naopak. Vzhľadom na to, že pod kolesami sa nachádza šmykľavejší povrch, vodiči by mali vždy počítať s dlhšou brzdnou dráhou. A rovnako aj s ignoranciou mnohých chodcov, ktorí zo zákona ovládajú len jednu vetu: Chodec má na prechode prednosť. To, že zákon ukladá chodcom ďalšie povinnosti, je zrejme vedľajšie.

„Zebry“ sa stávajú šmykľavou pascou. 2 fotografie v galérii „Zebry“ sa stávajú šmykľavou pascou. Zdroj: Dreamstime

Odporúčame preto zvýšiť pozornosť na maximum najmä v blízkosti škôl, nemocníc a zastávok mestskej hromadnej dopravy. Akonáhle vidíte blížiaceho sa chodca, radšej spomaľte alebo zastavte, nakoľko nikdy neviete, či bezhlavo nevstúpi do vozovky. Navyše častokrát nekvalitné „zebry“ sa v zime stávajú nebezpečnou šmykľavou pascou. Vždy počítajte s možnosťou, že chodec spadne. Najmä vtedy, keď sa snaží čo najrýchlejšie uvoľniť cestu.

Ohľaduplnosť sa pýta aj zo strany chodcov. Každý by si mal uvedomiť, že pri zrážke s plechom ťahá ľudské telo za oveľa kratší koniec. Navyše podľa novely zákona o premávke je chodec povinný dať prednosť električke nezávisle od toho, či je na prechode pre chodcov alebo nie. Chrániť zdravie si musí každý človek sám, nemožno túto zodpovednosť hádzať výlučne na vodičov. Fyzikálne zákony prednosť nezaujíma. Ak je vodič naplno sústredený a okamžite šliapne do pedálov, nemusí to pomôcť. Na klzkom povrchu vozidlo bude pokračovať v pôvodnom smere. Inými slovami, auto vždy zastaví. Otázka znie, kde.

Kto bude ťahať za kratší koniec? Odpoveď je jasná 2 fotografie v galérii Kto bude ťahať za kratší koniec? Odpoveď je jasná Zdroj: Dreamstime

Škatuľkovanie tu naozaj nie je namieste. Medzi vodičmi sa určite nájdu arogantní „majstri volantu“. No aj medzi chodcami sú ignoranti so samovražednými sklonmi, ktorí vidia prechod a bez ohľadu na realitu zabudnú na zdravý rozum a vstúpia do vozovky. To ale neznamená, že všetci vodiči a všetci chodci spadajú pod tieto definície. Väčšina vodičov sú slušní ľudia a väčšina chodcov takisto samovražedné tendencie nemá. A niekedy stačí chvíľa nepozornosti alebo nešťastná zhoda okolností...


Najnovšie články
Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

Päťdverový hatchback mierne narástol a je štylisticky ovplyvnený väčšími súrodencami, vrcholný variant má dosahovať výkon 147 kW (200 k).

Audi A1: Drobec dostal nabrúsenú fazónu

Farmári z viacerých regiónov Slovenska smerujú do Bratislavy tromi trasami: z Michaloviec, Námestova a Veľkého Medera. Hoci polícia avizovala niektoré...

Protest farmárov: Obrňte sa trpezlivosťou

Automobilka v týchto dňoch odhalila tretí variant crossoveru, pre ktorý bude ponúkať dva akumulátory. Pôjde o najrýchlejšieho člena modelového radu.

Niro na elektrinu: Kedy príde do predaja?

Volkswagen potvrdil, že v súvislosti s vyšetrovaním emisného škandálu vyšetrovatelia zadržali šéfa Audi Ruperta Stadlera.

Dieselgate: Šéfa Audi zadržala polícia

Superšporty vyrábajú výlučne prestížne automobilky. Čo keby však majú takéto autá v ponuke aj bežné značky? Mohli by vyzerať napríklad takto.

7 bežných áut v podobe luxusných superšportov

Aféra dieselgate síce ešte ani zďaleka nekončí, no minimálne podľa predajných čísiel sa zdá, že Volkswagen sa z najhoršieho otriasol. V máji predal viac áut...

VW sa otriasol, jeho predaj stúpa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×