Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Superb 2.0 TSI: Budúca elita

Juniorský šampión sa pomaly začína tlačiť medzi dospelých. Na nich ale motoru 2.0 TSI ešte niečo chýba.
19 23 príspevkov 26.11.2013 / Ján Trangel

Škoda Superb v modernizovanej podobe už brázdi naše cesty. Facelift však skôr menil tvary plechov či plastov a multimediálne drobnosti v rámci príplatkovej výbavy. O krivkách a filozofii sme už popísali viac než dosť po medzinárodnej prezentáciiprvom teste kombi verzie. Tentokrát nás zaujalo niečo iné – dvojlitrový benzínový turbomotor 2.0 TSI, ktorého aktuálnou úlohou je zapĺňať stokoňovú medzeru medzi „ľudovým“ 1.8 TSI a vrcholným šesťvalcom.

Modernizovaný Superb s opäť o niečo decentnejším vzhľadom 19 fotografií v galérii Modernizovaný Superb s opäť o niečo decentnejším vzhľadom Zdroj: Ján Trangel

Ponuka pre motor 2.0 TSI je škodovke prekvapivo chudobná. Na trhu už je dva roky, na výber je ale iba jedno výkonnostné naladenie a výhradná kombinácia s robotizovanou dvojspojkovou prevodovkou DSG a pohonom prednej nápravy. Manuál jednoducho nedostanete - to je zatiaľ výhradou Passatu. A dostupný nie je ani pohon všetkých štyroch kolies, čo sa ukázalo ako zásadnejší nedostatok. V svete benzínu si ho Škoda šetrí jedine pre slabší agregát 1.8 TSI, alebo potom pre vrcholnú šesťvalcovú motorizáciu 3.6 FSI.

Problém elektroniky

Dvojlitrový benzínový motor ponúka výkon 147 kW (200 k) a slušný krútiaci moment 270 Nm dostupný od 1 700 otáčok. Síce to zďaleka nie sú rekordné hodnoty, do ponuky najväčšej škodovky ale pasuje veľmi dobre. Slušné papierové výkony však v praxi degraduje horšie nastavená elektronika.

Pri rozbehoch netreba zatlačiť plynový pedál ani do polovice a aj na suchej vozovke sa začne ozývať pískanie pneumatík a dostavia sa nie príliš šetrné zásahy trakčnej kontroly. Za mokra sa tento neduh ešte stupňuje. Takto by sa auto strednej triedy za tieto peniaze, správať nemalo.

Štyri výfuky určite zaujmú 19 fotografií v galérii Štyri výfuky určite zaujmú Zdroj: Ján Trangel

Zvažovali sme aj to, či by na príčine nemohli byť pneumatiky, naše auto však obúvalo dobre zajazdené letné gumy Continental – a to v čase, keď sa stabilná denná teplota držala nad 15 °C. Nuž, na trhu sa nachádza aj mnoho silnejších automobilov hrabúcich prednými, ktorých elektronika dokáže problémy s trakciou riešiť efektívnejšie. Samozrejme, tieto neduhy dokáže odstrániť citlivejšia pravá noha a pokojnejšie rozbehy. Kto by si však do Superbu priplatil oturbený dvojliter, keď by chcel jazdiť v seniorskom režime? Reálny výkon tak využijete skôr pri predbiehaní na okreskách, prípadne diaľniciach v Nemecku.

Silnou zbraňou motora 2.0 TSI je kultúra chodu. Na voľnobehu je pod kapotou veľmi dobre utlmený a nepočuť ho ani pri pokojnej jazde s otáčkami v bežných prevádzkových pásmach. Ozývať sa začne až keď ručička prekročí trojtisícovú hranicu. Štyri výfukové koncovky sa však o akustickú symfóniu nepostarajú. Dvojliter má úplne štandardný zvuk motora z rodiny TSI, nič extra netreba čakať.

Aj po facelifte ostalo netradičné riešenie sedan/liftback. Len sa zmenil spôsob prepínania na otváraní časti alebo celého veka kufra 19 fotografií v galérii Aj po facelifte ostalo netradičné riešenie sedan/liftback. Len sa zmenil spôsob prepínania na otváraní časti alebo celého veka kufra Zdroj: Ján Trangel

Spotreba čisto orientačná

Z moderného štandardu sa testovaný motor nevymyká ani v oblasti spotreby. Výrobca pre mesto uvádza 10,6 litra. Účtovníkov isto poteší, že pri pokojnejšom tempe (ktoré si auto samo žiada) nie je problém túto hodnotu výrazne podliezť. My sme so Superbom 2.0 TSI jazdili v meste za rovných deväť litrov, čo je rozdiel ozaj výrazný. Keď sme však aktivovali športový režim, spotreba vystrelila strmo nahor k dvanástim litrom.

Tohto robota už dôkladne poznáme z mnohých ďalších koncernových automobilov 19 fotografií v galérii Tohto robota už dôkladne poznáme z mnohých ďalších koncernových automobilov Zdroj: Ján Trangel Spotreba na okreskách výrazne závisí od miery predbiehania. Náš výsledok 7,1 litra možno považovať za stredovú hodnotu, ktorá úplne pokojne môže byť o liter vyššia i nižšia. Na diaľnici točí motor pri 130 km/h na šiestom prevodovom stupni 3200 otáčok a spotreba je stabilných 8,8 litra.

Štandardne dodávaná šesťstupňovaná robotizovaná prevodovka typu DSG ide v známych koľajach. Je dostatočne rýchla aj pre dynamickú jazdu. V meste sme výraznejšie kopance nespozorovali a automat ani zbytočne motor nedusí v neprirodzene nízkych otáčkach. Prítomný je manuálny aj športový režim, pri jazde dole kopcom dokáže prevodovka samovoľne začať vodičovi pomáhať a pribrzďovať motorom. Celkovo máme z kombinácie 2.0 TSI a DSG lepší pocit, než pri automatickom dvojlitrovom nafťáku.

Ešte nie je jeho čas

Motor 2.0 TSI v ponuke Superbu veľmi efektívne zapĺňa medzeru medzi 1.8 TSI a šesťvalcom 3.6 FSI, papierovo vyzerá ako ideálny produkt kompromisu. V praxi na nás ale extra veľký dojem nespravil. Dodáva sa jedine s pohonom prednej nápravy, ktorá predovšetkým pri rýchlych rozbehoch nedokáže zabezpečiť efektívny prenos sily na vozovku.

TIP: Poctivý šesťvalec vs. malé turbo: Spotreba rastie rovnako

Lepšou benzínovou voľbou pre Superb je síce o 29 kW (40 k) slabší, ale úspornejší a výrazne lacnejší motor 1.8 TSI. A pokiaľ si v najväčšej škodovke želáte maximálny výkon, do hľadáčika sa tlačí mocný a časom overený atmosférický šesťvalcový agregát, ktorý sa navyše štandardne kombinuje s pohonom všetkých štyroch kolies.

Situácia sa už ale čoskoro môže zmeniť. Šesťvalec bude s najväčšou pravdepodobnosťou popravený byrokratmi z Bruselu. Pozíciu elitnej motorizácie v ponuke českej automobilky tak preberie práve testovaný  štvorvalec 2.0 TSI. Dúfajme len, že do ponuky pribudne aj silnejšie naladenie na 162 kW (220 k) známe z Octavie RS, možnosť kombinácie s manuálnou prevodovkou a že nemeckí kormidelníci dovolia Škode pridať k nemu aj štvorkolku. To je už ale iná pesnička.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Najnovšie články
Slováci si vyberali z pol milióna jazdeniek

Hmotnosť pick-upu klesla o zhruba 200 kilogramov. Disponovať bude aj motormi V8, ktoré môžu teoreticky pracovať len na jeden valec.

Chevrolet Silverado podstúpil veľkú diétu

GR Super Sport Concept vo veľkej miere vychádza z vytrvalostného pretekára, okrem dizajnu bol motoršport aj zdrojom pohonu.

Toyota odhalila kupé s výkonom 1 000 koní

Zlodeji využijú čokoľvek, aby sa dostali k peniazom alebo cennostiam motoristov. V Česku, neďaleko našich hraníc, sa začínajú množiť krádeže podľa overeného...

Zlodeji oživili úspešný trik a vykrádajú vozidlá

Podľa predbežných údajov sme aj vlani prekonali miliónovú hranicu vozidiel vyrobených na Slovensku. Z hľadiska počtu vyrobených áut na 1 000 obyvateľov sme aj...

Vlani sa u nás vyrobilo vyše milióna áut

Netradičný kríženec kupé a hatchbacku sa rozmerovo takmer nezmenil. Má však upravený dizajn, lepšie vybavenie a tri pohonné jednotky.

Hyundai Veloster dostal rovno aj verziu N

Fiat Chrysler sa chce v budúcnosti zamerať na segment SUV a využiť pritom potenciál značky Jeep. Do roka 2022 by tak mohol zvýšiť zisk až dvojnásobne.

Fiat Chrysler chce zdvojnásobiť zisky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×