Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer kompaktu

Automobilka Audi po prvýkrát urobila z modelu A3 sedan. Je to zmenšené A4, alebo zväčšené A3? Prvú možnosť zamietame pre jasný charakter kompaktu, druhú pre diskutabilnú pravdivosť prívlastku „zväčšené“. O čo teda ide?
30 17 príspevkov 16.10.2013 / Marián Balog

Akoby nestačilo, že ľudia si mýlia A4 s A6, Audi pridáva ďalší sedan s rovnakým výrazom. Model A3 je však iný formát a paradoxne môže pomôcť pospolitému ľudu urobiť si aký taký poriadok vo vnímaní sedanov od Audi. Na kompaktnom pôdoryse a s prislúchajúcou technikou je navyše A3 Sedan najdostupnejšou „limuzínou“ so štyrmi kruhmi.

Trojpriestorové karosérie sa v triede kompaktov príliš nenosia. Prémiová odnož však u nás nejaký potenciál istotne má 30 fotografií v galérii Trojpriestorové karosérie sa v triede kompaktov príliš nenosia. Prémiová odnož však u nás nejaký potenciál istotne má

Je pravdou, že hlavným európskym trhom kompaktné sedany veľmi nevoňajú, priemerný vyspelý Európan dáva prednosť hatchbacku, no čím ďalej na východ od Ingolstadtu a čím ďalej na západ (ale až za mlákou) sú trojpriestorové karosérie v kurze. Slovensko je tak na hranici, no nová karosárska verzia modelovému radu A3 u nás isto neuškodí.

My sme si vyskúšali, aká je mini limuzína od Audi s motorom 1.4 TFSI a dvojspokovou prevodovkou S tronic. Motor bol navyše vybavený systémom vypínania valcov, ktorý z Audi A3 robí miestami dvojvalec. Keďže sme techniku Audi A3, ktorá je prakticky spoločná pre všetky karosárske verzie, lúskali už v teste trojdveráku aj Sportbacku, v nasledujúcich riadkoch sa sústredíme najmä na klady a zápory trojpriestorovej koncepcie.

A ty si kto?

Ja som sedan Audi. Ale ktorý? Tak A4 rozhodne nie, veď si len porovnajme rozmery. Audi A4 vo verzii sedan je o 24 centimetrov dlhšie než A3 sedan. Komunistom by sa to rozhodne nepáčilo, to sú veľké triedne rozdiely. Vo výsledku by aj netrénované oko malo rozlíšiť týchto dvoch príbuzných, aj keď tváre majú, akoby ich jedna mater mala. Ostatné dimenzie sú s jednou výnimkou veľmi podobné. Audi A3 Sedan je o štipku nižšie, o štipku užšie, ale má výrazne kratší rázvor (-17 cm). Napriek veľkému rozdielu však ľudská optika kratšiu vzdialenosť medzi nápravami odhaliť nedokáže.

Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt 30 fotografií v galérii Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt

Voči Audi A4 sa teda A3 Sedan s prehľadom vyčlení, v porovnaní s trojdverovým A3 s ešte väčším prehľadom (kratší rázvor, menej dverí, stupňovitá zadná časť), ani so Sportbackom si ho nezmýlite, a to nielen pre trčiaci zadok. Rozdiel človek pocíti po nastúpení na zadné sedadlá. Sedan poskytne o trochu menej miesta na hlavu.

Predošlé generácie formátu A3 sa stupňovitej zadnej časti vyhýbali. Ďaleký západ a ďaleký východ však oddelený kufor zbožňuje 30 fotografií v galérii Predošlé generácie formátu A3 sa stupňovitej zadnej časti vyhýbali. Ďaleký západ a ďaleký východ však oddelený kufor zbožňuje

Už 175 centimetrov vysoký cestujúci bude zježeným účesom kefovať tapacírung stropu. Prečo? Lebo A3 Sedan má vzdialenosť medzi sedákom a stropom o centimeter a pol menšiu než predchádzajúca generácia A3 Sportback, či Audi A1 Sportback a o tri centimetre menšiu než súčasný Sportback. Na kolená je však miesta dosť, zadné sedadlá sú teda vhodné pre pasažierov typu Gargamel – dlhé nohy, krátky trup. Miesto vpredu tabuľky definujú tiež o 1,5 centimetra skromnejšie než pri Sportbacku, no v praxi pri sedadle v najnižšej polohe pasažier, ktorý bol vzadu atakovaný stropom, vpredu s prehľadom prežije.

Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt 30 fotografií v galérii Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt   Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt 30 fotografií v galérii Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt
 Kufor je typický sedanovský, objemný a slabšie prístupný. Pri tomto type karosérie však nikto nečaká sťahovák a batožinový priestor je len výplňou stupňovitej zadnej časti karosérie

Posuňme sa však k ďalšej výraznej odlišnosti od doteraz dostupných karosárskych verzií Audi A3. Sedan, ako je to všeobecne v genetike trojpriestorových karosérií zakódované, ponúka väčší objem batožinového priestoru, no užšiu škálu jeho využitia. Nakladacia hrana je o centimeter vyššie než u hatchbackov, no to vám bude jedno. Rovnako vám bude jedno, že vstupný otvor do kufra je menší a maximálna využiteľnosť batožinového priestoru (aj pri sklopených zadných operadlách) je limitovaná fixnou výškou. S tým však človek pri kúpe sedanu počíta.

Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt 30 fotografií v galérii Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt 30 fotografií v galérii Test Audi A3 Sedan: Tretí rozmer pre kompakt
Strecha sedanu je o niekoľko milimetrov nižšie než u hatchbackov, navyše nad hlavami zadných pasažierov už klesá. V rámci rodiny A3 sedan ponúka najmenej miesta na hlavu

Pochváliť treba veko batožinového priestoru, ktoré má v rámci možností zapustené vzpery a dobrý uhol vyklopenia. Nemusíte sa teda báť kolízie čela s jeho spodnou hranou. Pri vrodenom hendikepe sedanu vás nebude mrzieť ani schod, ktorý vznikne pri sklopení operadiel.

BANNER300

NeCODCODáka

Pod kapotou testovaného auta pracoval schizofrenický štvorvalec, ktorý pri slabej záťaži dokázal konvertovať na dvojvalcové vierovyznanie. Po skúsenosti s fígľom zvaným Cylinder on Demand (COD) počas prezentácie Audi A3 Sportback sme sa trochu obávali pohonnej jednotky v režime dvojvalca, no na naše milé prekvapenie sa žiadna vibračno-zvuková masáž nekonala. Pritom malo auto za sebou iba prvých niekoľko sto kilometrov.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 395 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
5 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500 - 3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
7-stupňová DSG

V praxi systém COD znamená, že pri nízkej záťaži sa odstaví prívod paliva do druhého a tretieho valca. Audi A3 vás na prechod medzi režimami motora nijako graficky neupozorní, ako to býva zvykom pri väčších motoroch s rovnakým systémom. Prechody sú plynulé a prakticky nezaznamenateľné zmyslami.

Prevodovka S tronic k motoru 1.4 TFSI pasuje, treba si však priplatiť 1 560 eur 30 fotografií v galérii Prevodovka S tronic k motoru 1.4 TFSI pasuje, treba si však priplatiť 1 560 eur

Charakteristika podvozka sedanu A3 sa od hatchbackov nelíši. V testovanom vozidle sme nemali k dispozícii voľbu režimov, takže celý čas sme jazdili na tom jedinom, štandardne istom, smerom ku komfortu ladenom podvozku. Riadenie nám pripadalo dosť preposilňované a privítali by sme aj strmší prevod. Možno sme však boli trochu zmätení po bezprostrednom presedlaní z Golfu GTI.

Ani surový sa neprežiera

Vypínanie valcov by sa malo prejaviť na spotrebe a to sa aj deje. Ale v našom prípade iba v tabuľke výrobcu. Nadspotrebu voči motoru 1.4 TFSI v dávnejšie testovanom trojdveráku pripisujeme nezabehnutému motoru. Po rozjazdení by mohli byť čísla oveľa krajšie.

Spotreba 
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km

Radšej opatrne

Za kompaktný sedan si Audi v porovnaní so Sportbackom pýta o 740 eur viac. Komparácia sa však začína až od motorizácie 1.4 TFSI bez COD, lebo jednotku 1.2 TFSI do sedanu zatiaľ nemontujú. Ponuka sedanu je takisto oklieštená o silnejšiu verziu motora 1.6 TDI (81 kW/110 k) a motor 2.0 TDI naladený na 135 kW (184 k).

Štandardná cenníková cena s DPH 
Základná cena modelu
od 22 890 €
Základná cena verzie
od 26 050 €
Cena testovaného exemplára
34 071 €

V základe dostanete už tradične Audi A3 s manuálnou klimatizáciou, bez hmloviek, na oceľových diskoch a bez tempomatu. Za všetky extra príjemnosti si musíte priplácať a najvýhodnejšie sa javí nakupovať po balíkoch. To, že sú xenóny, vyhrievanie sedadiel, či lepší multimediálny systém za príplatok, ešte prehltneme, no tempomat by v aute začínajúcom na sume skoro 23 tisíc nemusel chýbať.

Cenu testovačky vyhnal do výšky kopec drobností za niekoľko stovák. Najviac rozpočet zaťažili 17-palcové disky, ktoré pre základnú výbavu Attraction stoja šialených 1 294 eur. Bi-xenóny prihodili ďalších 1 091 eur. Pri kúpe Audi skrátka treba krížikovať s rozvahou.

Pre malých šéfov

Audi A3 Sedan je v našich končinách menšinový žáner. Je určený pre tých, ktorí dávajú do popredia eleganciu a majú konzervativistické sklony. Zároveň sú ochotní obetovať trochu komfortu zadných pasažierov, prevozy rozmerného nákladu a nejaké euráče navyše. Do tejto schémy zapadajú napríklad firemní zákazníci, pre ktorých je A4 už mimo cenníkových mantinelov a A3 Sportback príliš „free“. Fleet manažéri, nezabudnite však zaškrtnúť položku tempomat, inak vás vodiči budú preklínať.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Suvisiace s temou


Najnovšie články
Šprintérsky Lexus: Nový svetový rekord

V krajinách V4 bolo k dispozícii vyše 4,2 jazdeniek, na Slovensku ich bolo inzerovaných viac ako pol milióna. V porovnaní s ostatnými krajinami Slováci platili...

Vlani bolo na trhu vyše pol milióna jazdeniek

Na karosérii crossoveru sa objavia nadstavce blatníkov, prahov i nárazníkov. Zásadnú rolu majú zohrať uhlíkové vlákna.

RevoZport plánuje upravovať Model X

Maďarská fabrika Audi zaznamenala pokles výroby vozidiel aj motorov. Z toho dôvodu sa znížil počet pracovných zmien a stovky ľudí boli preradené do iných...

Výroba v Audi Hungaria vlani klesla

Zverejnenie detailu zadných partií dokazuje autentickosť fotiek prototypu. Výrobca sa rozhovoril o vzduchovej brzde i špeciálnych krídlových dverách.

McLaren ukáže v Ženeve nový superšport

Dopravná značka „Stoj, daj prednosť v jazde“ je na našich cestách bežná. Poznáte však skutočne všetky pravidlá, ktoré so „stopkou“ súvisia? Poradíme, ako...

„Stopka“: Ozaj poznáte pravidlá zastavenia?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 19. januára 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×