Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Trest za stáčanie kilometrov: Štekanie na nesprávny strom?

KOMENTÁR    Navrhovaná trestnoprávna zodpovednosť za stáčanie kilometrov je správny krok. No zmeniť sa musí oveľa viac, aby sa nestala len výstrelom do prázdna.
3 52 príspevkov 25.06.2013 / Soňa Zverková

Poslanci KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký predložili do parlamentu návrh, ktorým sa dopĺňa Trestný zákon. Jeho cieľom je zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť za manipuláciu počtu najazdených kilometrov vozidla. Poslanci navrhujú platnosť od 1. novembra, prvý legislatívny krok, čiže prerokovanie návrhu vo výboroch parlamentu, je naplánovaný až na koniec augusta.

Návrh sám o sebe nás veru z biedy nevytrhne. Hoci ho považujeme za krok správnym smerom, ide len o prvý krôčik. Pokiaľ nepríde k ďalšej legislatívnej práci na národnej aj európskej úrovni, môže sa stať, že budeme štekať na nesprávny strom. V prvom rade preto, že k manipulácii odometra môže dôjsť kedykoľvek v priebehu života vozidla, zahraničie nevynímajúc. Na možnosť vypátrania skutočného vinníka sa preto aj po schválení návrhu pozeráme skôr skepticky.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Odkaz do Bruselu: Čo tak pre zmenu niečo užitočné?

Problém nie je len našou lokálnou špecialitou, ale záležitosťou celej Európy. Najideálnejším riešením by bolo nakopnúť Európsku komisiu do členku, aby namiesto niektorých do neba volajúcich hlúpostí vyprodukovala aj niečo užitočné, čo motoristickej verejnosti reálne pomôže. Ako príklad nezmyselného nariadenia môžeme pokojne uviesť nápad každoročnej STK, ktorý chvalabohu neprešiel a putoval presne tam, kam patril: do plechového fascikla s označením OK (Odpadkový Kôš).

BANNER300

Sme presvedčení, že by mala vzniknúť celoeurópska databanka, do ktorej by všetky značkové servisy posielali údaje o prehliadkach a opravách vozidla podľa VIN čísla. Okrem týchto údajov a stavu počítadla kilometrov by mohla obsahovať aj popis výbavy vozidla. Postupne by sa do nej mohli pripojiť stanice STK/EK a poisťovne so svojimi zmluvnými servismi. Ak by mal klient záujem, dostal by akýsi rodný list, ktorý by zdokumentoval celú históriu vozidla nezávisle od toho, kde bolo vozidlo prvýkrát zaregistrované a do akých krajín sa počas svojej existencie dostalo.

V súčasnosti existuje viacero internetových aplikácií, ktoré umožňujú kontrolu histórie vozidla. 3 fotografií v galérii V súčasnosti existuje viacero internetových aplikácií, ktoré umožňujú kontrolu histórie vozidla. Zdroj: archív

Dôsledné vedenie evidenčného systému

A možno by úplne stačilo, keby automobilky začali pracovať dôsledne. Ako je inak možné, že niektoré slovenské značkové servisy dokážu zistiť minulosť vozidla povedzme z Nemecka, ale nie z Talianska?

Ďalším možným riešením je nečakať na EÚ, kde je schvaľovací proces zdĺhavý a reálne by sme sa takejto zmeny dočkali bohvie kedy. Mohli by sme začať na národnej úrovni. Slovensko by pokojne mohlo schváliť právny predpis, ktorý by všetkým automobilovým značkám na našom trhu nariadil viesť komplexnú databanku vývoja najazdených kilometrov podľa VIN čísla.

Je nám jasné, že automobilky by spočiatku vykrikovali o dodatočných nákladoch, väčšina z nich však tento systém má. Len by sme ich prinútili k dôslednosti, ktorú by navyše mohli ľahko použiť ako marketingovú výhodu. Ak by chcel niekto kúpiť staršie aut, zabehne do značkového servisu a tam mu na základe VIN čísla ukážu, ako sa vyvíjali najazdené kilometre a prípadne aj výbavu, s ktorou sa pôvodne predal. Stačí jeden pokles alebo dlhodobejšia stagnácia počítadla a už by mal byť kupujúci v strehu a keď nič iné, aspoň začať klásť otázky.

Zodpovednosť za svoje peniaze nesie každý sám. Zdroj: Dreamstime 3 fotografií v galérii Zodpovednosť za svoje peniaze nesie každý sám. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Osobnej zodpovednosti sa nikto nevyhne

Nech to dopadne akokoľvek, najdôležitejším faktorom bol, je a vždy bude kupujúci. Ľudia si musia uvedomiť, že za svoje investície a rozhodnutia nesú zodpovednosť len a len oni sami. Pri kúpe jazdenky každý musí odložiť prirodzenú dôverčivosť, mierna paranoja vôbec nemusí byť na škodu.

Od kúpy je vhodné odskočiť už pri najmenšom podozrení, že niečo nie je v poriadku. Nech by sa mu ponúkané auto akokoľvek páčilo, za neskoršie problémy to naozaj nestojí. Stokrát meraj a raz rež. Táto múdrosť našich predkov platí dodnes a v súčasnej ekonomickej situácii viac než kedykoľvek predtým.


Najnovšie články
Benzín a nafta: Kam sa pohne cena palív u nás?

Tri čínske automobilky vytvoria platformu pre spoločné cestovanie, tzv. zdieľanie jázd. Pre služby mienia využívať aj robotické vozidlá.

Čínske automobilky podporujú zdieľanie jázd

Francúzska automobilka Renault predala v prvej polovici roka na nemeckom trhu historicky najviac elektromobilov.

Elektromobily Renaultu sú u Nemcov obľúbené

Angličania onedlho predstavia nový prírastok k elektrickým hyperšportom. Ich model D-1 sa snaží zaujať nielen výkonom, ale i zovňajškom.

Dendrobium D-1: Predátor poháňaný elektrinou

Českí umelci aplikovali na karosériou modelov i3 a i8 státisíce zrniek zlatého prachu, výsledok má pripomínať nočnú oblohu.

Česi vytvorili pre dvojicu BMW lak zo zlata

Jedno z najúspešnejších malých vozidiel sveta čoskoro dostane už svoju piatu generáciu. Veľká premiéra sa odohrá na jeseň, my však máme prvé informácie už...

Renault Clio: Prvé detaily o piatej generácii

Súdny proces s Volkswagenom zasiahol aj jeho najväčšieho dodávateľa Bosch. Súd mu totiž nariadil uvoľniť interné dokumenty, vrátane písomnej komunikácie s VW.

Dieselgate: Bosch musí zverejniť dokumenty
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×