Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nulová tolerancia alkoholu pre cyklistov zostáva

KOMENTÁR   Traja poslanci strany Most-Híd navrhovali, aby zákon zvýšil toleranciu alkoholu cyklistom na 0,5 promile. Ich návrh neprešiel. Našťastie.
2 2 príspevky 29.10.2012 / Soňa Zverková

Parlament v treťom čítaní nepodporil návrh novely zákona troch poslancov strany Most-Híd, ktorý chcel odstrániť nulovú toleranciu alkoholu pre cyklistov. Navrhovali zvýšiť toleranciu na 0,24 mg/l alkoholu, čiže 0,5 promile.

Nové znenie príslušných paragrafov

§ 4, ods. 2, písm. c):

Vodič nesmie

c) viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme; to neplatí, ak ide o cyklistu vedúceho bicykel a množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou,

§ 137, ods 2, písm. a):

Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je

a) jazda pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, to neplatí, ak ide o cyklistu podľa § 4 ods. 2 písm. c),

Prečo len cyklisti?

Podľa nás však takéto ustanovenie nie je na mieste. Predkladatelia návrhu argumentujú lekárskymi zisteniami, že etanol je prirodzenou súčasťou ľudského metabolizmu a „v tráviacom trakte sa môže minimálnom množstve vytvoriť po vypití väčšieho množstva ovocnej šťavy, nealkoholického nápoja z vysokým obsahom cukru či po zjedení väčšieho množstva sladkého ovocia”.

Možno to zo súdnolekárskeho hľadiska platí, zaujímavé však je to, že väčšina vodičov alebo cyklistov je aj napriek tomu schopná nafúkať nulu. Navyše policajti by mali v prípade nejednoznačného výsledku nechať vodiča či cyklistu fúkať znova po 20 minútach a každý účastník cestnej premávky má právo požiadať aj o krvný test.

Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V.

Pokiaľ sa navrhovatelia oháňajú takýmito lekárskymi zisteniami, prečo by sme nepovolili rovnakú toleranciu aj vodičom? Veď človek je človek a ak je 0,5 promile bežnou súčasťou ľudského organizmu prípadne môže vyplynúť z tzv. laboratórnej chyby, v zásade by malo byť jedno, či sedí za volantom alebo na bicykli. Načo sme vlastne novelizovali trestný zákon a z jazdy pod vplyvom viac než jedného promile sme urobili trestný čin? Aký to malo vlastne význam, keď sa nájdu poslanci, ktorí evidentne nedomysleli dôsledky svojho návrhu? Dobrými úmyslami je dláždená cesta do pekla a tento návrh je podľa nás toho dôkazom.

Podaj prst, prídeš o ruku

Slovenská nátura sa nanešťastie riadi heslom: podaj prst, prídeš o ruku. Inými slovami, ak zákon povolí akúkoľvek hranicu alkoholu môže to väčšina cyklistickej Slovače považovať za povolenie piť a následne do seba šupne o jednu borovičku či pivko (alebo oboje) viac, než by to urobil doteraz.

Argument, že v takom prípade by nemali piť ani chodci, ktorí sú tiež účastníkmi cestnej premávky, podľa nás neobstojí. Opitý chodec totiž podstatne ľahšie udrží rovnováhu na dvoch nohách než porovnateľne opitý cyklista na dvoch kolesách. A pravdepodobnosť, že pod kolesá auta padne podgurážený chodec, chodiaci hlavne po chodníkoch, je podľa nás oveľa nižšia než u cyklistu, ktorý jazdí po cestách.

Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V.

Podivné hlasovanie v parlamente

Na návrhu poslancov strany Most-Híd nás zarazilo pomerne zvláštne hlasovanie v parlamente, ktoré navodzuje dojem akejsi politickej hry v pozadí.

Na hlasovaní v prvom čítaní bolo prítomných 139 poslancov, z čoho návrh podporilo až 129 a desať sa hlasovania zdržalo. To znamená, že za návrh hlasovali tak opozičné strany, ako aj vládny Smer-SD. V treťom čítaní sa však zrazu väčšina zúčastnených, najmä v tábore vládnej strany, zdržala hlasovania. Zo 131 hlasujúcich návrh podporilo 40 poslancov, 19 bolo proti a až 72 sa hlasovania zdržalo.

Ak tento návrh nemal šancu od začiatku, prečo ho parlament nezmietol zo stola hneď v prvom čítaní? Namiesto toho ho nechal prejsť celým legislatívnym procesom, aby skončil v poslednom čítaní. Prečo poslanci Smeru nehlasovali „proti”, ale návrh poslali do dejín zdržaním sa? Žeby sa báli prejaviť svoj názor a povedať „nie”? Nemyslíme si to. Skôr im to bolo jedno alebo išlo o akési politické taktizovanie. Nech bol dôvod akýkoľvek, poznajú ho len zasvätení.

BANNER300


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×