Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyššia rýchlosť šetrí čas. Naozaj?

Mnohí vodiči prekračujú povolenú rýchlosť, hoci len o 10 km/h. Reálne však získajú iba veľmi málo. Dokonca aj na dlhých trasách.
1 85 príspevkov 18.07.2012 / Soňa Zverková

Najčastejším mýtom medzi vodičmi je prekročenie rýchlosti o „zanedbateľnú” hodnotu. Väčšina z nás akosi automaticky jazdí v obciach šesťdesiatkou namiesto povolených 50 km/h, pretože policajti zväčša toto prekročenie akceptujú.

Vyhovárame sa na chybu tachometra a argumentujeme, že odchýlka býva 3 až 5 km/h oproti skutočnej rýchlosti. Rovnaký argument hovorí aj o vyššej rýchlosti na diaľnici s tým, že na dlhej trase je úspora času veľká. Je to naozaj tak?

Realita či psychológia?

Sklameme vás. Vyššou rýchlosťou v skutočnosti veľa neušetríte. Dokonca ani na dlhých trasách. Ide len o psychologický moment, ktorý nám umožňuje beztrestne porušovať predpisy a upokojovať sa, že sa predsa len do cieľa dostaneme rýchlejšie.

Je to omyl, ktorému občas podliehame všetci. Oveľa viac času vodič ušetrí voľbou vhodnej trasy a času, kedy vyrazí na cestu. Dokazuje to fyzika základnej školy a rovnica vzťahu rýchlosti, času a dráhy. Prepočet je veľmi jednoduchý a môže poslúžiť ako orientácia, nakoľko pochopiteľne do hry vstupujú viaceré faktory, najmä hustota premávky.

Vyššia rýchlosť môže vyjsť pekne draho, ak na ceste stretnete pánov v zelenom s radarom. Snímka: Soňa Zverková

Najviac času, aspoň teoreticky, ušetríte pri nižších rýchlostiach. V hustej mestskej premávke a na cestách, kde sú semafory na každom rohu, sú úspory zanedbateľné. Reálne by ste vedeli ušetriť iba mimo obce, no vodičov, ktorí takto jazdia, je málo. Obyčajne sa zvykne žartovať, že títo vodiči patria medzi najrýchlejších na svete, nakoľko sú vždy v čele kolóny.

Najväčšie prekvapenie určite vyvolajú „diaľničné” rýchlosti a vyvracajú fámu, že vyššia rýchlosť dokáže na dlhej trase ušetriť čas. Omyl. Veľa času nezískate, zato rozdiely v spotrebe medzi 130 km/h a 145 km/h môžu dosiahnuť aj niekoľko litrov na 100 km.

Prepočty času pri určitej rýchlosti

V obci

  • 50 km/h: 50 km prejdete za hodinu, 100 km prejdete za 2 hodiny
  • 60 km/h: 50 km prejdete za 50 min, 100 km za 1 h 40 min

Mimo obce

  • 80 km/h: 50 km prejdete za 38 min, 100 km za 1 h 17 min
  • 90 km/h: 50 km prejdete za 33 min, 100 km za 1 h 7 min
  • 100 km/h: 50 km prejdete za 30 min, 100 km za 1 h, 1 000 km za 10 h

Diaľnice

  • 110 km/h: 100 km prejdete za 56 min, 1 000 km za 9 h 15 min
  • 130 km/h: 100 km prejdete za 46 min, 1 000 km za 7 h 30 min
  • 145 km/h: 100 km prejdete za 42 min, 1 000 km za 7 h

Výpočet

  • 145 km za hodinu = 145 km za 60 minút = 145 : 60 = 2,4 km za minútu
  • Vzdialenosť 100 km:  100 : 2,4 = 42 min
  • Vzdialenosť 1 000 km:  420 min = 420 : 60 = 7,5 h = 7 h 30 min

BANNER300


Najnovšie články
BAC Mono: Cestné formuly na ostrove Man

Lamborghini má techniku bez zmien a kompletne novú karosériu, ktorou Okuyama vzdáva hold Marcellovi Gandinimu.

Kode 0 je Aventador s nádychom 70. rokov

V drobnom Luxembursku nastúpi do služby dvojica elektromobilov, ktoré sa majú využívať najmä diaľnici počas minimálne dvoch rokov.

Tesla Model S opäť v policajnom mundúre

Repliky slávnych superšportov nie sú na automobilovom trhu ničím výnimočným. Väčšinou ide o diela, ktoré sú od originálu doslova na nerozoznanie. Tentokrát...

Jazdené Bugatti Veyron? Stojí menej než tisícku

Honosný koncept prichádza v otvorenej verzii, ktorá má strechu zo špeciálnej tkaniny a jej pohon zabezpečuje štvorica elektromotorov.

Maybach: Najluxusnejší kabriolet sveta?

Vydať chýbajúce stavebné povolenia k pozemkom pod obchvat pomohla štátu novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb...

Práce na obchvate BA sa čoskoro začnú

Špičková verzia nemeckého vozidla vyššej strednej triedy má štylistiku, ktorá sa ubrala klasickou cestou. Po novom budú poháňané všetky kolesá.

BMW M5: Únik fotiek tesne pred debutom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×