Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vláda rokuje o návrhu štátneho dopravného servisu

Vláda dnes rokuje o návrhu na zriadenie štátneho dopravného servisu, ktorého zriadenie by malo stáť 150 miliónov eur.
2 18 príspevkov 06.07.2012 / Soňa Zverková

Slovenská vláda sa na dnešnom rokovaní bude zaoberať návrhom ministerstva dopravy na zriadenie inteligentných dopravných systémov (IDS), v rámci ktorých vznikne aj Národné dopravné informačné centrum (NDIC). Po schválení v parlamente by mal zákon vstúpiť do platnosti 1. októbra 2012.

Financovanie štátneho dopravného servisu

Ministerstvo predpokladá, že NDIC by mal začať vznikať v roku 2014. Podľa predloženého návrhu by projekt mal v rokoch 2014 až 2020 zhltnúť celkovo 150 miliónov eur, z čoho 120 miliónov eur by malo plynúť z európskych peňazí a zvyšok zabezpečí štátny rozpočet.

Tým sa však náklady na NDIC nekončia. Ministerstvo dopravy odhaduje, že NDIC bude na svoju prevádzku potrebovať každoročne 374 600 eur, z čoho materiálne zabezpečenie bude stáť 200 000 eur a zvyšok pohltia mzdy a odvody. Časť prevádzkových nákladov bude hradiť prevádzkovateľ NDIC z príjmov zo svojich služieb.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Ministerstvo dopravy uvažuje, že v budúcnosti sa niektoré dopravné informácie spoplatnia a z týchto príjmov by sa hradila časť výdavkov NDIC. Ako nám povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa, rozsah platených a bezplatných informácií stanoví až vyhláška. Podľa jeho slov však európska smernica stanovuje, že verejnosť má nárok na bezplatné informácie, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť a plynulosť premávky.

Zatiaľ nie je známy presný spôsob fungovania NDIC, ako aj to, či centrum bude polícii posielať záznamy priestupkov alebo bude prepojené s Integrovaným záchranným systémom. Martin Kóňa vysvetľuje, že tieto informácie vyplynú až z realizačného projektu, ktorý vznikne po schválení príslušnej legislatívy.

Národné dopravné informačné centrum

Zákon definuje NDIC ako pracovisko, ktoré zhromažďuje, overuje a poskytuje dopravné informácie a zabezpečuje ich výmenu v rámci Európskej únie. Informácie budú dostupné najmä prostredníctvom internetu a médií.

Ilustračná snímka. Zdroj: Thinstock 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Thinstock Zdroj: Thinstock

Informácie pre NDIC budú bezplatne poskytovať polícia, správcovia komunikácií, hasiči, zdravotná záchranná služba, Slovenský hydrometeorologický ústav, colníci, Rozhlas a televízia Slovenska, ako aj samotní dopravcovia.

Ministerstvo predpokladá, že inteligentné dopravné systémy a NDIC by mali mať pozitívny vplyv na premávku. Dopravcovia by mohli ušetriť 10 percent času a osem percent finančných prostriedkov, náklady na logistiku by mali klesnúť o dve až tri percentá.

Motoristická verejnosť by mala ťažiť z poklesu preťaženia ciest zhruba o 2,5 percenta a škody, ktoré vznikajú pri dopravných nehodách, by mali klesnúť asi o sedem percent.

BANNER300


Najnovšie články
Honda Insight má jazdiť pod päť litrov

Francúzska značka začína byť silným hráčom na dôležitom indickom trhu. Model Kwid zaknihoval veľký úspech a Renault vraj chystá podobnú obdobnú novinku, ktorá...

Renault: Ešte lacnejšie SUV než Dacia Duster?

Francúzska automobilka Renault ukončila minulý rok s rekordnými číslami. Predaj potiahol región Ázie a Tichomoria, predovšetkým však Čína.

Renault v rekordérskej nálade

Polčasové zmeny zasiahli typ Active Tourer i jeho väčšieho brata. Prinášajú nielen osvieženú vizáž, ale aj dvojspojkovú prevodovku.

BMW modernizuje svoje kompaktné MPV

Neznámy milovník deväťstojedenástky zhromažďoval pod jednou strechou to najlepšie z ikonickej generácie 964. Čoskoro jeho kolekcia poputuje do aukcie.

Dražiť sa bude unikátna zbierka Porsche

Stredne veľké SUV prispieva k budovaniu mena švédskeho výrobcu, pyšný môže byť taktiež Volkswagen s tromi prvenstvami.

Najbezpečnejšou novinkou je Volvo XC60

Nemecký off-road spája tradičné silné stránky s výdobytkami súčasnej techniky, vďaka čomu by predchodcu mal prekonať vo všetkých smeroch.

Mercedes-Benz triedy G: Moderná klasika
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×