Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Legendárne autá socializmu: Na čom sme jazdili pred rokom 1989?

Zaspomínajme si, ako vyzerali československé cesty pred rokom 1989. Najprv sa budeme venovať automobilom z domáceho chovu.
20 180 príspevkov 08.05.2012 / Marián Balog

Za socíku naším cestám dominovala domáca Škoda. Prvé miesto v predajnosti si dodnes česká značka udržala, no už nemá takmer stopercentný podiel. Obraz našich ciest zmenila aj možnosť dovozu jazdených automobilov zo zahraničia. Ako to u nás vyzeralo pred revolúciou?

Škode patrí vrchol od nepamäti

Asi ani neexistuje dobová fotografia československého parkoviska, na ktorom je menej Škodoviek než automobilov iných značiek. Výsadné postavenie domácej značky sa výrazne podpísalo na jej produktovej palete, ktorá dlhé desaťročia pozostávala z jedného alebo dvoch modelov a ich verzií.

TIP: Desať nezabudnuteľných socialistických automobilov

Prvou Škodou v socialistickej ére Československa bol typ 1200 z roku 1952, ktorý po úpravách (1201, 1202) prežil až do začiatku sedemdesiatych rokov. Paralelne s ním sa však v roku 1955 začal vyrábať menší model 440, ktorý s faceliftom dostal meno Octavia. Verzia kombi sa udržala vo výrobe do roku 1971.

Prvá Octavia ukončila na dlhý čas éru motora vpredu v Škode 20 fotografií v galérii Prvá Octavia ukončila na dlhý čas éru motora vpredu v Škode Zdroj: Škoda  

V tom čase však už mali Čechoslováci inú vysnívanú Škodovku. Od roku 1964 sa vyrábala embéčka, ktorá presedlala z dovtedy zaužívanej koncepcie motora uloženého vpredu a pohonu zadných kolies na koncepciu „všetko vzadu“. Nikoho vo vedení automobilky netrápilo, že výrobcovia spoza opony už pomaly začínali uprednostňovať schému „všetko vpredu“. Veď prečo by aj trápilo, keď odbyt mali zaručený tak či onak. Škodu 1000 MB vystriedal koncom šesťdesiatych rokov model 100, ktorý bol opäť iba jej derivátom s mierne aktualizovaným dizajnom.

Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R 20 fotografií v galérii Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R Zdroj: Škoda Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R 20 fotografií v galérii Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R Zdroj: Škoda
Embéčka je blízkym príbuzným elegantného kupé 110 R

Väčší skok zaznamenala Škoda v roku 1977 s modelovým radom 105/120, ktorý si však zachoval v tom čase už skutočne archaickú koncepciu motora vzadu. Cenník Mototechny z rokov 1977 – 1978 prezrádza, že Škoda 105 S stála 56 000 Kčs, 120 L stála 58 800 Kčs a za vrchol s výbavou GLS si pýtali 65 000 Kčs. Najdrahšou Škodou v tom čase bola Erka (110R) za 66 800 Kčs. V roku 1977 bola priemerná mzda v Československu 2 412 Kčs. Na stopäťku ste teda potrebovali viac než 23 výplat, na vzrušujúcu Erku takmer 28 výplat.

Ďalšia modernizácia zmenila v podstate iba plechy 20 fotografií v galérii Ďalšia modernizácia zmenila v podstate iba plechy Zdroj: Škoda

Prechod na pohon predných kolies prišiel až tesne pred pádom totality. Škoda predstavila moderný Favorit s karosériou hatchback. O jeho vzhľad sa postaralo preslávené štúdio Bertone.

Nástup Faťáka

Cena nového Favoritu bola 84 600 Kčs, no dostať sa k nemu nebolo také jednoduché. Dnes sú už ľudové poradovníky a nepretržitá občianska stráž pred Mototechnou legendou. Priemerná hrubá mzda bola v Československu v roku 1988 na úrovni 3 020 Kčs. Novému Favoritu sa teda rovnalo asi 28 výplat. V roku 2011 bola na Slovensku priemerná hrubá mzda 786 eur. Najlacnejšia Škoda Citigo dnes stojí 7 390 eur, čo zodpovedá asi deväť a pol násobku priemerného hrubého mesačného príjmu Slováka.

Favorit spôsobil v roku 1987 senzáciu 20 fotografií v galérii Favorit spôsobil v roku 1987 senzáciu Zdroj: Škoda

Poviete si: ale veď Favorit sa s Citigo nedá porovnávať, to bolo rodinné auto. Poďme sa teda pozrieť optikou čísel, ako sa Citigo líši od slávneho Faťáka. Pre úplnosť uvádzame aj miery Fabie, ktorá momentálne štartuje cenou 8 407 eur, teda takmer 11 priemerných platov.

 
Škoda Favorit
Škoda Citigo
Škoda Fabia
Dĺžka (mm)
3815
3563
4000
Šírka (mm)
1620
1641
1642
Výška (mm)
1415
1478
1498
Rázvor (mm)
2450
2420
2465
Bat. Priestor (l)
251
251
315

Ak sa na to pozrieme z druhej strany, 28 dnešných hrubých výplat vyváži auto za 22 000 eur. Vlajková loď Škoda Superb začína od 23 087 eur. K tomu netreba žiadny komentár. Favorit však nebol základným modelom. Do roku 1990 sa vyrábali ešte Škodovky s motorom vzadu. Model 105 stál v roku 1988 57 780 Kčs. Stopäťku teda vyvážilo necelých 19 výplat.

Aby bola mozaika kompletná, pozrime sa aj na cenu benzínu. V roku 1988 stál liter 8,80 Kčs. Z priemernej hrubej mzdy sa dalo teda natankovať 343 litrov benzínu. Z minuloročnej priemernej hrubej mzdy sa dá pri cene 1,592 €/l natankovať 494 litrov.

Porovnanie platov v minulosti a súčasnosti je iba čisto informatívne a má iba orientačný charakter. Článok si nekladie za cieľ detailne skúmať rozdiely v životnej úrovni, vývoji trhov a ďalších spoločenských aspektoch rozdielnych období.

 

Za Tatrou sa blýska

S nástupom socíku sa mnohí menší výrobcovia povojnového Československa s produkciou osobných automobilov rozlúčili. Vytratili sa značky ako Aero, Praga, či Walter. Okrem Škody zostala pri individuálnej osobnej preprave ešte Tatra, ktorá však nebola práve ľudovou automobilkou.

Plánované hospodárstvo nastupujúcej Komunistickej strany splodilo prvú Tatru v roku 1948, kedy sa začala výroba modelu T600 nazývaného Tatraplan. Po troch rokoch súdruhovia rozhodli, že Tatra sa má sústrediť iba na výrobu nákladných áut a výrobu Tatraplanu presťahovali do továrne Škoda, kde sa pokračovateľ prúdnicovej tradície vyrábal do roku 1952. Priamy nástupca bol zamietnutý s tým, že luxusné vozidlá pre politické a hospodárske špičky sa budú dovážať od veľkého sovietského brata.

Prvou súdružskou Tatrou bol Tatraplan 20 fotografií v galérii Prvou súdružskou Tatrou bol Tatraplan Zdroj: Tatra

Pochybná kvalita a oneskorené dodávky sovietskych limuzín prinútili našich súdruhov prehodnotiť svoje rozhodnutie a oštempľovať odobrenie výroby luxusného koča na domácej pôde. Zrodila sa famózna Tatra 603, ktorá je na jednej strane mementom komunistického režimu, no ak sa odosobníme, aerodynamický koráb je pýchou histórie československého automobilizmu.

Šesťstotrojka bola postrachom a zároveň pýchou 20 fotografií v galérii Šesťstotrojka bola postrachom a zároveň pýchou Zdroj: Tatra

Šesťstotrojka mala vzduchom chladený osemvalec s objemom 2,5 litra umiestnený vzadu. Výkon 70 kW (95 k) stačil na rýchle a elegantné presuny v maximálnom pohodlí. Za dvadsať rokov produkcie sa vyrobilo cez 20 tisíc kusov v troch verziách. Šesťstotrojky sa len zriedka dostali do rúk súkromných vlastníkov, boli vyhradené na prevoz politikov a reprezentantov štátnych podnikov.

Tatra 613 stála 284 tisíc korún 20 fotografií v galérii Tatra 613 stála 284 tisíc korún Zdroj: Tatra

Nástupca, Tatra 613, prišiel v roku 1974. Zachoval koncepciu predchodcu, no dostal moderné, hranatejšie tvary od karosárne Vignale. Tatra 613 sa po niekoľkých modernizáciách vyrábala až do polovice deväťdesiatych rokov. Cenník Mototechny z roku 1977 hlási, že šesťstotrinástka stojí závratných 284 tisíc Kčs. Aby si ju bežný smrteľník mohol kúpiť, potreboval na to skoro 118 mesačných platov. Premietnuté na dnešné pomery, cenovým ekvivalentom Tatry 613 je auto za asi 93 000 eur, teda napríklad solídne vybavené sedmičkové BMW, Audi A8, alebo Mercedes triedy S.

V ďalšom pokračovaní článku sa budeme venovať totalitnej ponuke zahraničných automobilov. Neobídeme produkciu krajín na východ ani na západ od nás a zaspomíname si, kto bol do roku 1989 kráľom československých ciest.

BANNER300


Najnovšie články
Dražiť sa bude unikátna zbierka Porsche

Stredne veľké SUV prispieva k budovaniu mena švédskeho výrobcu, pyšný môže byť taktiež Volkswagen s tromi prvenstvami.

Najbezpečnejšou novinkou je Volvo XC60

Nemecký off-road spája tradičné silné stránky s výdobytkami súčasnej techniky, vďaka čomu by predchodcu mal prekonať vo všetkých smeroch.

Mercedes-Benz triedy G: Moderná klasika

Bentley dostalo motor prevzatý z modelu Panamera Turbo, ktorý dosahuje výkon 404 kW (550 k). Okrem toho uvádza automobilka aj gigantické brzdy.

Bentayga prichádza s ďalším osemvalcom

Výdavky a odškodnenia, ktoré musí Volkswagen vyplácať v súvislosti s dieselgate, sa nekončia. Po miliardách v USA musí kanadským motoristom vyplatiť ďalšie...

Volkswagen zaplatí ďalšie milióny

Ropné trhy testujú 70-dolárovú hranicu a hoci sa očakáva, že táto hranica bude ešte odolávať, jedného dňa ju prelomia. Podľa analytikov sa to odzrkadlí aj...

Pripravte si peňaženky: Benzín aj nafta zdražia

Elektrické kupé má prepracovanú aerodynamiku zadnej časti a silnejšie elektromotory, vďaka ktorým má dosiahnuť vyše 354 km/h.

Chevrolet Corvette na batériu je realitou
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×