Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Naostro sme vyskúšali, čo spôsobuje telefonovanie za volantom

VIDEO
REÁLNY TEST Rozhodli sme sa otestovať niekoľko vodičov a zistiť, ako rozptyľovanie ovplyvňuje ich štýl jazdy. Video
2 39 príspevkov 05.04.2012 / redakcia

To, že telefonovanie za volant nepatrí, je známa vec. Aj keď mnohí vodiči radi tvrdia, že bez problémov zvládajú telefonovanie aj sledovanie premávky, opak býva pravdou. Nanešťastie sa o tom presvedčia, až keď sa niečo stane.

V samostatnom článku sme sa zaoberali teóriou rozptyľovania za volantom.  Najväčším rizikom akejkoľvek činnosti, ktorá nesúvisí so šoférovaním, je odpútanie pozornosti. V takom prípade stačí doslova zlomok sekundy a nešťastie je na svete. Teória je však nudná, preto sme sa rozhodli vyskúšať si telefonovanie za volantom v praxi.

Zisťovali sme vplyv telefonovania

Chceli sme zistiť, ako a či vôbec telefonovanie ovplyvňuje pozornosť vodiča. V uzatvorenom areáli školy šmyku v Orechovej Potôni sme postavili testovaciu trať, ktorá pozostávala zo slalomu a následného vyhýbacieho manévru. Prekážku, ktorej sa mali vodiči vyhnúť, simulovala svetelná signalizácia.

Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková 2 fotografie v galérii Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Keďže sme v rámci možností chceli dosiahnuť aspoň určitú mieru objektivity, na test sme vybrali troch vodičov: muža-profesionála, ženu-profesionálku a muža-začiatočníka. Profesionálov zastupoval inštruktor Driving Academy Ján Močko, šoférsky dorast Andrej Andil a nežnú polovicu motoristickej verejnosti redaktorka AutoMoto.sk Soňa Zverková.

Vodiči mali prejsť vyznačenú trať čo najrýchlejšie s najvyšším možným dôrazom na presnosť. Maximálnu rýchlosť sme obmedzili na 40 km/h. V prvej časti testovací jazdci prechádzali trať bežným spôsobom. V druhej etape telefonovali s mobilom pri uchu a v tretej používali hands-free. Jeden z účastníkov projektu dával vodičom relatívne jednoduché otázky, ktoré však neraz vyžadovali zamyslenie. V teste sme hodnotili čas a chybovosť jazdy, ako aj správnosť odpovedí.

Práve otázky, ktoré sme vodičom počas jazdy kládli, zvyšovali mieru stresu a spolu s tým aj rozptýlenie. Preto napríklad môžete vidieť na videách nesprávne odpovede aj pri úplne jednoduchých otázkach, časté pýtanie sa na niektorú časť otázky, prípadne prosby o zopakovanie celej otázky či odmlky, ktoré vodiči robili počas komplikovaných jazdných situácií.

Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková 2 fotografie v galérii Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Ján Močko: Profík sa nezaprie

Profesionál za volantom sa nezaprel a trať vo všetkých troch prípadoch prešiel najrýchlejšie. Rozptýlenie sa napriek tomu prejavilo dlhším časom prejazdu a najpomalšie zajazdil práve s telefónom pri uchu. Vďaka svojim skúsenostiam dokázal správne zodpovedať väčšinu otázok, paradoxne najmenej správnych odpovedí dosiahol pri jazde s hands-free. Môže to však súvisieť skôr s typom otázok, na ktoré jednoducho nepoznal správnu odpoveď.

V celkovom hodnotení by ale testovací jazdec-profesionál mal dostať najnižšie možné hodnotenie. Počas pokusu s telefónom pri uchu ho otázky natoľko rozptýlili, že úplne zabudol zastaviť na jednom z určených bodov a zastavil na inom. Trať dobre poznal, krátkodobá strata pozornosti teda bola spôsobená rozptýlením.

 
Čas jazdy
Počet chýb
Testovacie otázky
Počet zodpovedaných otázok
Počet správnych odpovedí
Úspešnosť
Samostatná jazda
00.30:04
0
-
-
-
Telefón pri uchu
00:37:00
0
5
4
80 %
Hands-free
00:31:01
0
4
1
25 %

Andrej Andil: Smola na otázky

 

Najviac sa na trati potrápil začiatočník Andrej. Napriek minimálnym skúsenostiam rozdiel v čase prejazdu traťou medzi ním a ďalšími dvomi vodičmi nebol veľmi výrazný. Nedostatok skúseností sa prejavil skôr v nesprávnych odpovediach, nakoľko Andrej venoval pozornosť skôr správnemu prejdeniu trate než rozmýšľaniu nad riešeniami našich záludných otázok.

 
Čas jazdy
Počet chýb
Testovacie otázky
Počet zodpovedaných otázok
Počet správnych odpovedí
Úspešnosť
Samostatná jazda
00:37:00
0
-
-
-
Telefón pri uchu
00:44:04
0
8
3
37,5 %
Hands-free
00:40:08
0
7
2
28,6 %

Soňa Zverková: Ženská obozretnosť

Ženská obozretnosť sa prejavila najmä pri samostatnej jazde, keď si Soňa zvolila „ohmatanie” trate, o čom svedčí pomalší čas. Pri telefonovaní sa už čas prejazdu trate výrazne zlepšil a šoférka získala aj najlepšie skóre správnych odpovedí. No rovnako ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch aj tu bol čas prejazdu s hands-free rýchlejší a istejší než s telefónom pri uchu.

 
Čas jazdy
Počet chýb
Testovacie otázky
Počet zodpovedaných otázok
Počet správnych odpovedí
Úspešnosť
Samostatná jazda
00:56:04
0
-
-
-
Telefón pri uchu
00:35:07
0
6
4
66,70%
Hands-free
00:32.02
0
4
3
75 %

Čo sme zistili

Telefonovanie vodiča rozptyľuje a ovplyvňuje tak štýl jeho jazdy, ako aj pozornosť a sme presvedčení, že zákaz telefonovania bez hands-free je odôvodnený. Všetci traja vodiči boli pri jazde s hands-free rýchlejší ako s telefónom pri uchu. Otázky, trať aj vyhýbací manéver zvládli lepšie a s väčšou istotou. Rovnako sme dokázali, že najlepšie vodiči zajazdili bez akéhokoľvek rozptýlenia. Tento fakt sa nám potvrdil aj pri ďalších disciplínach. Ako ich naši testovací jazdci zvládli, si na AutoMoto.sk budete môcť prečítať už o niekoľko dní.

Hoci rozdiely medzi jednotlivými testovacími jazdami spomínanými v dnešnom článku boli zväčša niekoľko sekúnd, tento čas nemožno podceňovať. Vozidlo totiž pri rýchlosti 50 km/h prejde za sekundu až 14 metrov. Navyše náš test sa konal v uzavretom priestore a vodiči presne vedeli, čo ich čaká. Situácia v premávke sa však dynamicky a nepredvídateľne mení. A ak pri telefonovaní nesledujete spätné zrkadlá, to, čo by ste za normálnych okolností poľahky zvládli, zmení sa na tragédiu.

Projekt Rozptyľovanie za volantom pripravila redakcia AutoMoto.sk v spolupráci s partnermi: Škola šmyku Driving Academy, Policajný zbor SR, Ústav súdneho inžinierstva, Záchranná služba Falck.


Najnovšie články
Polestar 1: Hybridné kupé má 600 koní

Ku koncu septembra zaregistrovali 378 žiadateľov o podporu na elektrické batériové vozidlá (BEV) a plug-in hybrid (PHEV).

Záujem o hybridy a elektromobily rastie

Britský kabriolet má elegantný kryt textilnej skladacej strechy, ktorá pozostáva z ôsmich vrstiev. Jeho dynamické parametre nepoznáme.

Aston Martin DB11 Volante: Zatiaľ len s V8

Koncept vyniká svojou konštrukciou, ktorá je zložená z dvoch častí. Na platformu s hardvérom sa môže pripnúť nákladový priestor či osobná kabína.

Rinspeed Snap: Modulárna autonómia

Napriek znižovaniu počtu pracovníkov Tesla rastie a priberá nových zamestnancov po celom svete. Na svojej stránke ponúka viac ako 2 000 voľných pracovných...

Tesla Motors prepúšťa stovky pracovníkov

Ropa sa na svetových trhoch hýbe na sever, medzinárodné ceny palív však stagnujú. A to znamená aspoň dočasnú úľavu vo forme stagnácie maloobchodných cien palív.

Benzín ani nafta teraz iste nebudú zlacňovať

KLEBETY TÝŽDŇA Aston Martin prebral kľúčových ľudí Ferrari, Ford Focus má byť prémiovejší a Mercedes-Benz testuje novú triedu A.

Jaguar F-Type SVR a revolučná Corvette
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×