Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nazreli sme do zákulisia testovania automobilov

VIDEO
REPORTÁŽ Špeciálne klopené dráhy, prudké stúpania, klimatické komory i obrovské vrtule – to všetko sa používa pri testovaní nových automobilov.
15 04.11.2011 / Marek Pokrývka

Pred tým, ako sa automobil dostane na cesty, musí prejsť rozsiahlym testovaním. Automobilka Ford otvorila pre novinárov brány svojho testovacieho strediska Ford Proving Grounds a poodhalila tak spôsoby, ktorými sa bežne testujú nové autá pred tým, ako si ich kúpi prvý zákazník.

Stredisko sa nachádza pri belgickom meste Lommel. Rozkladá sa na 322 hektároch a obsahuje vyše osemdesiat kilometrov ciest. Americká automobilka tu môže testovať prakticky všetky potrebné vlastnosti nových vozidiel.

Nazreli sme 15 fotografií v galérii Nazreli sme

Automobily Ford sa v Lommel testujú od roku 1966. Pri spustení obsahovalo zariadenie asi 40 kilometrov ciest. V súčasnosti je ich dĺžka zhruba dvojnásobná. Okrem exteriérových ciest obsahuje stredisko klimatické komory, rôzne meracie zariadenia, čerpaciu stanicu či umývačku.

Nazreli sme 15 fotografií v galérii Nazreli sme

Akcelerácia, maximálna rýchlosť i jazdné vlastnosti

Jednou z centrálnych súčastí strediska je 4,2-kilometrový klopený okruh. Automobilka na ňom testuje maximálnu rýchlosť, akceleráciu vo vysokých rýchlostiach, ale aj priemernú spotrebu. Pre potreby testov zrýchlenia či brzdenia je k dispozícii niekoľko ďalších rovných úsekov i veľké „parkovisko“.

V areáli nájdeme niekoľko technicky zameraných úsekov, ktoré výrobca využíva na testovanie ovládania a jazdných vlastností. Okrem časti s výborným povrchom slúžia na skúmanie jazdných vlastností aj časti so štrkovým povrchom. Asi najdôležitejšou spomedzi asfaltových ciest je technická trať označená číslom 7.

Nazreli sme 15 fotografií v galérii Nazreli sme

Trať číslo 7 sme si prešli na sedadle spolujazdca s profesionálnymi pilotmi za volantom. Testovací jazdci automobilky predvádzali svoju zručnosť, technickú úroveň trate a prevetrali svalnaté kupé Mustang Boss 302 aj limitovaný model Focus RS500.

Kopce ako v San Franciscu

Testovanie neprebieha len na rovnom teréne. V areáli je niekoľko kopcovitých úsekov, pričom sklon v niektorých miestach dosahuje až 33 %. Automobilka tak môže simulovať zrýchľovanie a jazdu v miestach pripomínajúcich kopcovité San Francisco. Podobne ako niektoré ďalšie disciplíny, aj tieto prekážky musia autá absolvovať s dvojtonovým prívesom.

Nazreli sme 15 fotografií v galérii Nazreli sme

Súčasťou areálu sú tiež úseky presne vytvarované podľa reálnych ciest vo svete. Nájdeme tu napríklad úsek cesty z britského Duntonu, z Paríža či Bruselu. Tie najhoršie dokonca pripomínali jarnú Bratislavu, aj keď toto Ford oficiálne nepriznal. Automobilka tu testuje najmä podvozok a pruženie. Všíma si však aj vibrácie v karosérii, podvozku aj v interiéri, ale tiež zvuky, ktoré jednotlivé dielce môžu vydávať.

Medzi ďalšie sledované parametre prototypov patrí citlivosť na bočný vietor. Pre tento účel je postavený špeciálny úsek s veľkými vrtuľami, ktoré simulujú silný bočný vietor. Ford taktiež sleduje schopnosti chladiaceho systému, tesnosť proti vode či odolnosť voči korózii. Pre tieto účele má k dispozícii aj klimatické komory a slané kúpele.

Týranie na dennom poriadku

Samostatnou kapitolou pri príprave nového automobilu sú testy výdrže, interne označované aj ako „testy týraním“. Konštruktéri sa v nich snažia simulovať zhruba desaťročný život automobilu. Keďže však majú na túto simuláciu v priemere asi tri mesiace, autá podstupujú naozaj náročné testovanie.

Nazreli sme 15 fotografií v galérii Nazreli sme

Autá čaká niekoľko kilometrov nehostinných povrchov. Okrem dlaždíc z centier starých miest sú na testovanie pripravené cesty zo zabetónovaných kameňov, rôzne výmole, diery a jamy. Jednou z najextrémnejších disciplín je nájazd na obrubník, ktorý autá opakovane absolvujú aj v rýchlosti 50 km/h.

V Lommeli testuje automobilka aj bezpečnostné systémy automobilov, ako sú ABS, ESP, automatické brzdenie či udržiavanie jazdných pruhov. Areál poskytuje dosť priestoru na bezpečné odskúšanie všetkých potrebných systémov. Poslednou kapitolou testovacej biblie sú multimédiá, audiosystémy, ovládanie hlasom a pod.

Lommel je jedným z mnohých

Automobily výrobcovia testujú naozaj vo veľkom. V Lommel údajne testovacie automobily počas najvyťaženejších dní dokážu najazdiť dohromady až 40-tisíc kilometrov. To je prakticky cesta okolo sveta za jediný deň. Všetko za vysokými plotmi testovacieho centra, mimo dohľadu verejnosti. Na jeden deň sa ale brány otvorili a my sme vám mohli sprostredkovať dojmy z toho, ako bežne prebieha testovanie nových modelov v uzatvorených areáloch všetkých významných svetových automobiliek.

Cestu a pobyt redaktora v Lommel hradila spoločnosť Ford.


Najnovšie články
Balíte sa na dovolenku? Pozor, pokuta až 5 000 €

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na stredu 24. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Kategória automobilových sleeperov dostala nový prírastok. Je ním staré Audi S2 Avant, ktoré po úpravách šikovných mechanikov zrýchľuje závratnou rýchlosťou.

Staré Audi S2 Avant má pod kapotou 812 koní

Mladoboleslavský sedan sa zmenil na kupé s vyklápacou zadnou časťou, má motor uprostred a asi trikrát vyšší výkon než originál.

Extrémna Škoda 120: Prekvapuje motorom

PRVÁ JAZDA Piata generácia Nissanu Micra sa pokúša o reštart. So svojimi predchodcami štýlová novinka totiž nemá prakticky nič spoločné. Aký je drobný Japonec...

Nissan Micra číslo päť: Podarená premena

Malý hatchback má pomerne dravý vzhľad, podľa zákulisných zdrojov bude dostupný s motormi schopnými spaľovať benzín i etanol.

Fiat Punto nahradí originálny typ Argo

Mark Fields odchádza do dôchodku po 28 rokoch práce vo firme. Vo funkcii ho vystrieda Jim Hackett, ktorý prišiel do automobilky v roku 2013.

Ford potvrdil výmenu generálneho riaditeľa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×