Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ford: Ako jazdí úžitkový elektromobil či hybridný sedan

PRVÉ JAZDNÉ DOJMY V európskom testovacom stredisku Ford sme si krátko vyskúšali úžitkový Transit Connect Electric a sedan Fusion Hybrid.
19 26.10.2011 / Marek Pokrývka

Belgické testovacie stredisko v Lommel bolo miestom nášho zoznámenia s dvojicou zaujímavých Fordov. Ford Transit Connect Electric je komerčne orientovaný elektromobil, ktorý je už v súčasnosti dostupný aj verejnosti. Automobilka ho prvýkrát prezentovala v roku 2009 ako koncept na autosalóne v Chicagu. V decembri 2010 sa začala jeho produkcia, v súčasnosti je dostupný na amerických aj európskych trhoch.

Elektrický Transit Connect už je v predaji v Amerike, automobilka v súčasnosti pripravuje jeho uvedenie do Európy, stále však slúži aj ako testovací automobil. Ford dôsledne sleduje aspekty jeho reálnej prevádzky. Spolupracuje s viacerými spoločnosťami, univerzitami i samosprávami v Nemecku a Británii. Popri Transite Connect Electric testuje aj elektrifikovanú verziu veľkého Transitu.

V nemeckom Kolíne možno stretnúť elektrický Transit i Transit Connect 19 fotografií v galérii V nemeckom Kolíne možno stretnúť elektrický Transit i Transit Connect

Model Fusion poznáme aj z nášho trhu ako päťdverový hatchback. V Amerike sa však pod týmto názvom predáva sedan strednej triedy. Jeho verzia Hybrid sa na trh dostala v roku 2010. V tom istom roku získal tento model ocenenie Auto roka Severnej Ameriky. Na ďalšie trhy ho automobilka zatiaľ uviesť neplánuje.

Známy pracant s ekologickým srdcom

Autá sme mali možnosť krátko vyskúšať v stredisku Ford Proving Grounds. Transit Connect už na prvý pohľad prezradil svoj pohon množstvom nálepiek. Okrem nich je elektrická verzia identická s bežnými modelmi. Veľké rozdiely nenájdeme ani v interiéri, zmenila sa páka prevodovky, otáčkomer nahradil ukazovateľ dojazdu.

BANNER300

Na skutočné spoznanie rozdielu je treba otočiť kľúčikom. Po naštartovaní pohonného systému sa totiž nestane nič. Na uistenie sa, či je automobil naozaj pripravený na jazdu, je treba posunúť prevodovku do pozície D a Transit Connect sa bez akéhokoľvek hluku začne pohybovať vpred.

Úžitkový Transit Connect pri nabíjaní v Kolíne 19 fotografií v galérii Úžitkový Transit Connect pri nabíjaní v Kolíne

Pri akcelerácií sa spod kapoty ozýva tichý bzukot, ktorý vo vyšších rýchlostiach súperí s aerodynamickým hlukom karosérie. Elektrický Transit Connect dokáže prekvapujúco zrýchľovať aj pri obsadení troma pasažiermi. V prípade naloženia nákladom by sa dynamika prirodzene zhoršila, brzdou premávky však úžitkový elektromobil nebude.

Všetky bežné systémy fungujú v Transite Connect rovnako ako v bežnom automobile. Ovládať elektrický pohon je hračka, kvôli absencii preraďovania stupňov je jazda ešte plynulejšia a jednoduchšia než pri klasických automobiloch so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou.

Dávkovanie plynu i bŕzd je intuitívne a zvyknúť si na ovládanie trvá len chvíľku. Jediným citeľným rozdielom je väčšia brzdná sila pôsobiaca na auto pri ubratí plynu. Dôvodom je rekuperácia brzdnej energie. Jej úroveň môže vodič ovládať pomocou radiacej páky - okrem pozícií P, N, R a D má na výber čísla 1 a 2, ktoré upravia úroveň rekuperácie.

Transit Connect Electric na trati číslo 7 v Lommel 19 fotografií v galérii Transit Connect Electric na trati číslo 7 v Lommel

Pohon od Azure Dynamics a Johnson Controls-Saft

Na pohon auta slúži systém s označením Force Drive. Pozostáva z elektromotoru od Azure Dynamics a jednostupňovej prevodovky. Poháňané sú predné kolesá. Elektromotor ponúka výkon 55 kW (75 k), krútiaci moment dosahuje slušných 340 Nm. Transit Connect Electric dosiahne maximálnu rýchlosť 120 km/h.

Elektrická energia je uskladnená v kvapalinou chladenej batérii zo spoločnej produkcie Johnson Controls-Saft. Akumulátor má kapacitu 28 kWh, ktorá vystačí na dojazd maximálne 130 kilometrov. Pri nabíjaní zo zásuvky s napätím 240V by plné nabitie malo trvať šesť až osem hodín. Vo vybavení auta je prenosný nabíjací kábel.

Batéria má veľký podiel na tom, že elektrický Transit Connect je o 100 kg ťažší než naftový model, čo však pri jazde necítiť. Negatívom je úžitková hmotnosť znížená na 410 kilogramov. Okrem hlavného akumulátoru je v aute aj bežná 12V batéria, ktorá poháňa periférne zariadenia a funkcie. Jej dobíjanie má na starosti centrálna batéria.

Elektromotor pochádza od spoločnosti Azure Dynamics 19 fotografií v galérii Elektromotor pochádza od spoločnosti Azure Dynamics

Ford odhaduje, že životnosť elektrického vanu je minimálne desať rokov. Počas tohto obdobia by sa mala vďaka lacnej prevádzke viac ako vrátiť vyššia vstupná investícia. Elektrický Transit Connect sa na americkom trhu predáva za 65-tisíc dolárov (47-tisíc eur), čo je asi dvojnásobok ceny naftového modelu.

Fúzia elektriny a benzínu pre Ameriku

Americký sedan Fusion Hybrid je klasický paralelný hybrid, kombinujúci benzínový motor a elektromotor, pričom pohony môžu pracovať jednotlivo alebo spoločne. Od benzínových modelov sa hybrid odlišuje iba novým dizajnom kolies a upravenými otvormi v prednom nárazníku, nechýbajú štítky na batožinovom priestoru a predných dverách.

Štart sedanu taktiež nesprevádza zvuková kulisa. Pri rozbiehaní pracuje len elektromotor, benzínová jednotka sa štartuje pri prudšom stlačení plynu a vo vyšších rýchlostiach. Jej nábeh nesprevádzajú žiadne výrazné vibrácie ani trhanie, badateľný je iba zvuk benzínového štvorvalca.

Americký hybrid Ford Fusion prišiel do Belgicka 19 fotografií v galérii Americký hybrid Ford Fusion prišiel do Belgicka

Od tlaku na plynový pedál sa odráža nielen bod nástupu spaľovacieho motora, ale prirodzene aj spotreba. K jej zníženiu dopomáha zaujímavý prístrojový panel Smart Gauge, ktorý prírodnou grafikou „odmeňuje“ za úspornú jazdu. Okrem toho samozrejme zobrazuje aktuálnu či priemernú spotrebu, stav nabitia batérie a využitia hybridného systému.

Benzínový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom

Pod kapotou sedanu pracuje benzínový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle. Dosahuje maximálny výkon 116 kW (156 k) pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 185 Nm už pri 2 250 ot./min. Spaľovacej jednotke sekunduje elektromotor od firmy Sanyo s najvyšší výkonom 79 kW (106 k). Ford udáva ako kombinovaný spoločný výkon systému 142 kW (191 k).

Čo je Atkinsonov cyklus?

Atkinsonov cyklus sa od bežného Ottovho cyklu líši rozdielom v kompresnom a expanznom pomere. Vzniká dlhším otvorením sacieho ventilu. Ten ostáva otvorený aj počas úvodnej fázy kompresie, umožňuje spätné prúdenie zmesi do sacieho potrubia a znižuje kompresný pomer. Výsledkom je vyššia účinnosť motora.

Elektromotor čerpá energiu z malej batérie typu Ni-Mh. Kapacita akumulátora vystačí na prevádzku v elektrickom režime s maximálnou dĺžkou 3,2 kilometra. Fusion v ňom teoreticky dokáže vyvinúť rýchlosť až 75 km/h, treba na to však veľmi citlivú nohu. V reálnej premávke sa spaľovací motor spustí pri rýchlostiach 30 až 50 km/h.

Vďaka svojmu pohonnému systému je hybridný Fusion na americkom trhu slušnou konkurenciou pre hybridnú Toyotu Camry či Nissan Altima. Ford predáva rovnakú techniku aj v Lincolne MKZ Hybrid. Pred časom bol tretím súrodencom Mercury Milan Hybrid, automobilka však už v súčasnosti ukončila výrobu všetkých modelov tejto značky.

1055794:gallery:true:true:true

Elektrická energia v autách nie je budúcnosť, ale súčasnosť

Dvojica automobilov od Fordu je dôkazom, že hybridy a elektromobily už nie sú budúcnosťou, ale súčasnosťou. Transit Connect Electric je priestorný minivan, ktorý je tichý a jednoduchý na ovládanie. Fusion Hybrid je zase veľmi civilizované spojenie benzínovej a elektrickej sily, ktoré sa odvďačí nižšou spotrebou paliva.

Hybridný sedan je už niekoľko rokov na americkom trhu, k nám sa však nedostane. Transit Connect Electric uvádza Ford na rozdiel od Fusionu aj na európske trhy. Dôležitým krokom v elektrifikácii ponuky bude elektrický Focus, ktorý má prísť do predaja budúci rok. V roku 2013 príde minivan C-Max vo verziách Hybrid a Energi Plug-in Hybrid.

Americký Ford Fusion Hybrid je na trhu od minulého roku 19 fotografií v galérii Americký Ford Fusion Hybrid je na trhu od minulého roku

Ford predpokladá, že v roku 2015 budú hybridné a elektrické vozidlá tvoriť 2-5 % celkového objemu predaja, pričom majoritu budú tvoriť klasické paralelné hybridy. V roku 2020 by tento podiel mal byť v rozmedzí 10 až 25 %. Prevládať budú stále klasické hybridy, štvrtinový podiel by mali mať plug-iny hybridy a narastie i počet elektrických automobilov.

Cestu a pobyt redaktora v Lommel hradila spoločnosť Ford.


Najnovšie články
Balíte sa na dovolenku? Pozor, pokuta až 5 000 €

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na stredu 24. mája 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Kategória automobilových sleeperov dostala nový prírastok. Je ním staré Audi S2 Avant, ktoré po úpravách šikovných mechanikov zrýchľuje závratnou rýchlosťou.

Staré Audi S2 Avant má pod kapotou 812 koní

Mladoboleslavský sedan sa zmenil na kupé s vyklápacou zadnou časťou, má motor uprostred a asi trikrát vyšší výkon než originál.

Extrémna Škoda 120: Prekvapuje motorom

PRVÁ JAZDA Piata generácia Nissanu Micra sa pokúša o reštart. So svojimi predchodcami štýlová novinka totiž nemá prakticky nič spoločné. Aký je drobný Japonec...

Nissan Micra číslo päť: Podarená premena

Malý hatchback má pomerne dravý vzhľad, podľa zákulisných zdrojov bude dostupný s motormi schopnými spaľovať benzín i etanol.

Fiat Punto nahradí originálny typ Argo

Mark Fields odchádza do dôchodku po 28 rokoch práce vo firme. Vo funkcii ho vystrieda Jim Hackett, ktorý prišiel do automobilky v roku 2013.

Ford potvrdil výmenu generálneho riaditeľa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×