Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Fabia 1.2 TSI: Konečne poriadny benzín

Najpredávanejšiemu autu na Slovensku donedávna chýbal moderný malý benzínový motor. V redakčnom teste sme zisťovali, či tieto očakávania naplní nový štvorvalec 1.2 TSI.
24 06.03.2011 / Ladislav Malák

Kapitola clanku

Škoda Fabia 1.2 TSI 24 fotografií v galérii Škoda Fabia 1.2 TSI Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor Škoda Fabia je na Slovensku stále bestsellerom. Svoju klientelu si našla aj v zahraničí, napriek tomu, že dizajn jej druhej generácie mal isté problémy s prijatím u časti verejnosti.

Zákazníci, ktorí sa od mierne škatuľovitej polovysokej štylistiky dokázali odosobniť, si však pochvaľujú pomer medzi cenovou úrovňou a poskytovanou protihodnotou.

Veľké medzi malými

Všetko zlé je na niečo dobré. Vyššia karoséria vytvorila jeden z najpriestrannejších interiérov v triede malých áut. O málo kolmejšie sedenie čiastočne eliminovalo aj negatívny dopad pomerne krátkeho rázvoru na priestorové podmienky v pozdĺžnom smere.

Škoda Fabia – batožinový priestor 24 fotografií v galérii Škoda Fabia – batožinový priestor Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor Vyššia karoséria do istej miery prispela aj k dosiahnutiu batožinového priestoru so základnou kapacitou 315 litrov, na hatchback segmentu B vysoko nadpriemernou. Aj maximálnych 1180 litrov si na pomery malého auta zaslúži uznanie.

Pri uvádzaní Fabie druhej generácie na trh výrobca zdôrazňoval, že napriek nárastom rozmerov nedošlo k zvýšeniu hmotnosti. Ani konkrétna nami testovaná verzia nepatrila k ťažkotonážnym. Po odpočítaní normovaného údaja 68 kg pre vodiča a 7 kg pre batožinu ostáva údaj, ktorý iba mierne prekračuje jednu tonu. A to je na jedno z najväčších malých áut skutočne skromné číslo.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4000 mm
Šírka
1642 mm
Výška
1498 mm
Rázvor náprav
2541 mm
Pohotovostná hmotnosť
1041 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1116 kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
1571 kg
Objem batožinového priestoru
315/1180 l
Objem palivovej nádrže
45 l

Silná stránka: jazda

Do výkladnej skrine Fabie rozhodne patria aj jej jazdné vlastnosti. Je obratná, agilná a príkladne neutrálna. Typický neduh jednoduchej zadnej nápravy s vlečenými ramenami – odskakovanie v hrboľatých zákrutách – sa prejavuje iba mierne. Stačí vozidlo čiastočne zaťažiť a vymizne takmer úplne.

BANNER300

Podvozok je ladený relatívne tvrdo, nárazy na nerovnosti sú však odhlučnené slušne. Podvozok samotný buchoce iba veľmi mierne. Nie celkom ideálne sa ale podarilo odfiltrovať prenos nárazov kolies do karosérie: jedinci s citlivejším sluchom ho vnímajú ako trochu nepríjemné nízkofrekvenčné dunenie. Dynamické nároky, ktorými ho zaťažuje motor, zvláda podvozok s veľkou rezervou.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,7 s

Motorická moderna minulosti

Škoda Fabia 1.2 TSI 24 fotografií v galérii Škoda Fabia 1.2 TSI Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor Pod kapotou Fabie dvoch generácií sa vystriedalo množstvo rozličných pohonných agregátov. Nedá sa povedať, že by žiaden z tých benzínových pri svojom uvedení nebol dostatočne moderný. Každý z nich sa však časom prekonal a vznikol dopyt po novom motore.

Materský koncern Volkswagen ešte v predošlej generácii Fabie aplikoval pod jej kapotou 16-ventilový štvorvalec s objemom 1,4 litra. Vo verzii s výkonom 55 kW/75 k patril pri svojej premiére k najvyrovnanejším motorom svojej triedy, bez vážnejších slabín. Doba však pokročila, je tu už faceliftovaná podoba Fabie druhej generácie. A tento motor na rozdiel od auta nijako výrazne neomladol. Až na miernu úpravu výkonu na 63 kW/85 k.

Ako veľmi moderné sa svojho času uviedli aj benzínové trojvalce 1.2 HTP. Teda moderné najmä s ohľadom na to, že vystriedali desaťročia starý a iba čiastkovo priebežne modifikovaný osemventilový škodovácky agregát 1.4 MPI s rozvodom ventilov OHV. Oproti nemu boli podstatne úspornejšie a mali slušný ťah v nízkych a stredných otáčkach. Lenže aj tu doba pokročila a nová Fabia si pýta viac. Navyše, nie každý si zvykol na charakteristickú zvukovú kulisu trojvalcového motora.

Objem alebo turbo?

Fabia má v ponuke dva motory s identickým výkonom. Objemovo väčší atmosférický 1.4 16V a menší prepĺňaný 1.2 TSI z nami testovaného vozidla. Druhý menovaný je jasne dynamickejší. Je však drahší. Vyplatí sa teda táto investícia? Odpoveď výrazne závisí od toho, s ktorým motorom sa vám podarí dosiahnuť akú reálnu spotrebu.

Fabia 1.2 TSI 63 kW Fabia 1.4 16V
Pohotovostná hmotnosť 1041 kg 1029 kg
Výkon 63 kW / 85 k 63 kW / 85 k
Krútiaci moment 160 Nm 138 Nm
pri otáčkach 1500-3500/min 3800/min
Max. rýchlosť 177 km/h 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s 12,2 s
Kombinovaná spotreba 5,2 l/100 km 5,9 l/100 km
Cena od 9 499 € od 9 129 €

 

Motorická moderna súčasnosti

Prepĺňaný radový benzínový štvorvalec 1.2 TSI 63 kW 24 fotografií v galérii Prepĺňaný radový benzínový štvorvalec 1.2 TSI 63 kW Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor Spôsob, akým Fabia môže dobehnúť náskok konkurencie segmentu malých áut v oblasti maloobjemových benzínových motorov, prišiel s faceliftom jej druhej generácie. Pod jej kapotu sa dostali prepĺňané štvorvalce 1.2 TSI vo dvoch výkonových verziách: 63 kW/85 k a 77 kW/105 k. My sme redakčnému testu podrobili Fabiu so slabšou verziou tohto agregátu.

Už pri pohľade do tabuľky technických údajov je jasné, kde sú silné stránky nového malého turbomotora. Je to v nízkych a stredných otáčkach. Jeho charakteristika v tomto smere je takmer dieselová: výkon vrcholiaci pri hodnote 4800 za minútu hovorí jasnou rečou. Oveľa viac než tento údaj nás však zaujímal praktický dopad vrcholu krútiaceho momentu, ktorý prichádza už pri 1500 otáčkach, čo je dokonca ešte nižšie, než pri mnohých naftových motoroch.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1197 cm3
Max. výkon
63 kW/85 k
pri otáčkach
4800/min
Max. krútiaci moment
160 Nm
pri otáčkach
1500-3500/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
5-stupňová manuálna

Teória overená praxou

Praktické dojmy dokonalo potvrdili teoretické očakávania. Motor skutočne ťahá už v polovici medzi 1 000 a 2 000 otáčkami. V horných pásmach otáčkomera mu síce už citeľne dochádza dych, využiteľný rozsah otáčok je však viac než dostatočne široký a nie je potrebné často radiť.

Brat a konkurent

Koncern Volkswagen uplatňuje downsizing veľmi dôsledne aj v triede malých áut. Okrem Fabie poháňa turbomotor TSI aj Seat Ibiza a VW Polo. Zaujímavejší než takmer identický nemecký a španielsky príbuzný je však pohľad na francúzskeho súpera, ktorý s týmto typom motora prišiel skôr. Keďže je však výkonnejší, než nami testovaná slabšia verzia motora TSI, pridali sme do tabuľky pre objektívnejšie porovnanie aj tú silnejšiu.

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW Škoda Fabia 1.2 TSI 77 kW Renault Clio 1.2 TCE
Rozmery (DxŠxV) 4000x1642x1498 mm 4000x1642x1498 mm 4027x1707x1497
Pohotovostná hmotnosť 1041 kg 1055 kg 1070 kg
Výkon 63 kW / 85 k 77 kW / 105 k 74 kW / 100 k
Krútiaci moment 160 Nm 175 Nm 152 Nm
Max. rýchlosť 177 km/h 191 km/h 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s 10,1 s 11,0 s
Kombinovaná spotreba 5,2 l/100 km 5,3 l/100 km 5,5 l/100 lm
Cena od 9 499 € od 9 989 € od 10 890 €

 

Keď sme avizovali podobnosť otáčkovej charakteristiky s naftovým motorom, musíme tiež rýchlo zdôrazniť, že o kultúre chodu to naopak vôbec neplatí. Vo voľnobehu je motor taký tichý, že keď vám hrá rádio, prakticky ho ani nepočujete. Po dunení či prenose vibrácií do kabíny niet ani stopy. Počas jazdy závisí miera prenikania hluku motora do kabíny od sily, ktorou stláčate akcelerátor.

Pri plynulom zrýchľovaní je motor stále veľmi kultúrny. Keď však potrebujete využiť jeho maximálne dynamické danosti, počítajte s trochu energickejším akustickým prejavom. Farba zvuku motora je však príjemná, je to niečo úplne iné ako nervózne bručanie malých trojvalcov HTP. Zaujímavé zistenia na margo nového motora sme zaznamenali aj v oblasti spotreby. Venujeme im samostatnú kapitolu.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Škoda Fabia 1.2 TSI 24 fotografií v galérii Škoda Fabia 1.2 TSI Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor Výrobca avizuje pri slabšej verzii štvorvalca TSI kombinovanú spotrebu mierne nad 5 litrov. Tú sme síce počas testu nedosiahli, ale dobre vieme prečo. A zistili sme tiež, ako by sme ju dosiahnuť mohli. Všetko je o práci s akcelerátorom.

Ak zrýchľujete plynulo, s ľahkou nohou na plyne, motor vie byť ozaj veľmi úsporný. V meste sme ani pri bežnej jazde nemali problém dosahovať aj nižšie hodnoty spotreby, než sa uvádza v technických parametroch. Pri eko-jazde sme dokonca atakovali hranicu šiestich litrov. Stačilo však turbo výraznejšie roztočiť prudkými akceleráciami a zo šiestich litrov bolo razom deväť.

Citlivosť turbomotora na štýl jazdy sa prejavila aj mimo mesta. Pri ustálenej diaľničnej rýchlosti ani nie, ale pri sérii rýchlych zákrut na okreske cez horský priesmyk o to viac. Tu nám motor dokonca zaútočil na dvojciferné hodnoty spotreby. Resumé spotreby jednou vetou: áno, motor TSI chce a vie byť veľmi úsporný, ale iba ak aj vy chcete a viete jazdiť úsporným štýlom.

Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Priemer testu
6,8 l/100 km

Výsledný priemer spotreby počas testu na palubnom počítači 24 fotografií v galérii Výsledný priemer spotreby počas testu na palubnom počítači Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor

Emisie
Emisie CO2 kombinované
121 g/km
Emisná norma
Euro 5

Účtovanie

Týždeň, ktorý sme strávili s Fabiou a jej novým motorom 1.2 TSI, vieme zhrnúť do jedného slova: konečne! Fabia si takýto kvalitný agregát ozaj zaslúžila. Výborne zapadá do celkového kontextu automobilu. A to platí nielen pre teoretické východiská na papieri, ale aj pre naše praktické zistenia pri teste.

Okrem spomínaného mierneho prenosu dunenia od kolies do interiéru a citlivosti motora na štýl jazdy prakticky nemáme dôvody na akékoľvek vážnejšie výhrady. Toto auto si rozhodne zaslúži svoju obstarávaciu cenu.

Cena s DPH
Základná cena modelu
od 7 499 €
Základná cena verzie
od 9 499 €
Cena testovaného exemplára
11 389 €

Kapitola clanku

 

Škoda Fabia 1.2 TSI 24 fotografií v galérii Škoda Fabia 1.2 TSI Zdroj: Nikoleta Viznerová a autor

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1197 cm3
Max. výkon 63 kW/85 k
pri otáčkach 4800/min
Max. krútiaci moment 160 Nm
pri otáčkach 1500-3500/min
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka 4000 mm
Šírka 1642 mm
Výška 1498 mm
Rázvor náprav 2541 mm
Pohotovostná hmotnosť 1041 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU) 1116 kg
Užitočná hmotnosť 530 kg
Celková hmotnosť 1571 kg
Objem batožinového priestoru 315/1180 l
Objem palivovej nádrže 45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť 177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná 6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná 4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná 5,2 l/100 km
Mesto - počas testu 7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu 6,4 l/100 km
Priemer testu 6,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované 121 g/km
Emisná norma Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu od 7 499 €
Základná cena verzie od 9 499 €
Cena testovaného exemplára 11 389 €

BANNER300


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×