Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip

Automobilky pociťujú nedostatok komponentov z napadnutej Ukrajiny: Zastaví vojna výrobu Volkswagenu v Bratislave?!

Čaká bratislavský Volkswagen podobný osud ako koncernové fabriky na Západe?

Pre vojnu na Ukrajine zatvorili v rámci vlastného sankčného balíka svoje výrobné haly v Rusku rôzne automobilky. Pre nedostatok komponentov však musia zatvárať už aj továrne v Európe, keďže veľa súčiastok odoberali práve z napadnutej Ukrajiny. Čiastočne preto odstavili výrobu v materskej továrni Volkswagenu v Nemecku. Podľa slovenskej hovorkyne Lucie Kovarovič Makayovej zatiaľ podobný scenár v bratislavskom závode nehrozí, no v najbližšom čase sa to môže stať.

Vojna na Ukrajine je nepochybne najväčším vojenským konfliktom v Európe od 2. svetovej vojny, ktorý spôsobuje obrovské výpadky rôzneho príslušenstva na svetovom trhu. Problémom sa nevyhlo ani odvetvie výroby automobilov, pre ktoré je typické, že sa jednotlivé diely vyrábajú v rôznych častiach sveta. Nemecký Volkswagen už musel pre nedostatok káblových zväzkov, ktoré sa vyrábajú práve na Ukrajine, zastaviť výrobu niektorých elektrických modelov.

Odstavenie niektorých výrobných liniek sa očakáva aj v materskom závode Volkswagenu vo Wolfsburgu. Dlhodobé problémy s niektorými dielcami hlási aj fabrika Volkswagenu v Bratislave. „Máme tu v podstate dlhodobú krízu s nedostatkom polovodičov. Začiatkom týždňa sme museli kvôli tomu prerušiť výrobu v dvoch segmentoch,“ povedala pre Nový Čas hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová. Upozorňuje však, že tento problém je dlhodobý a nesúvisí s vojnou na Ukrajine, keďže polovodiče sa vyrábajú na celom svete.

Otvoriť galériu

Pomáhajú ukrajinským zamestnancom

Bratislavský Volkswagen zatiaľ nemá taký extrémny problém s výpadkami dodávok z Ukrajiny ako jeho sesterské závody v západnej Európe. „Niektoré nemecké závody museli zatvoriť výrobu práve preto, že majú priamych dodávateľov z Ukrajiny,“ vysvetľuje Makayová. Nevylučuje, že sa situácia v najbližšej budúcnosti môže zhoršiť. Pripomína, že do globálnej dodávateľskej siete koncernu Volks­wagen, ktorá zahŕňa viac ako 40-tisíc dodávateľov, patria aj spriaznené továrne zo západu Ukrajiny.

„Na základe aktuálnej situácie v tomto regióne môže prísť k obmedzeniam v dodávateľskom reťazci. To môže viesť k prispôsobovaniu produkcie v jednotlivých koncernových závodoch vrátane Volkswagenu Slovakia. Koncern je v intenzívnom kontakte s danými dodávateľmi a preveruje alternatívne riešenia,“ dodala Makayová. Zároveň uviedla, že fabrika v Bratislave zamestnáva aj množstvo Ukrajincov, ktorým sa snaží v tejto ťažkej situácii pomôcť.

Výpadky zamestnancov z krajiny napadnutej Ruskom zatiaľ bratislavský závod nepociťuje. „Spolu s partnerskými firmami intenzívne hľadáme aj možnosti adresnej humanitárnej pomoci pre ukrajinských spolupracovníkov a ich rodiny, ktoré postupne prichádzajú na Slovensko,“ uzavrela Makayová.

Problémy hlásia aj ďalší výrobcovia

Nedostatok komponentov z Ukrajiny si už vyžiadal zastavenie výroby niektorých elektrických modelov značky Volkswagen v Nemecku. Podobne je na tom aj Audi, ktoré obmedzuje pre nedostatok súčiastok výrobu hybridných modelov - ide najmä o modely A4, A5, A6 a A7. Zastaviť výrobu muselo vo svojej továrni v Lipsku už aj Porsche. Škoda zas musí zastaviť výrobu elektromobilu Enyaq iV. Všetky tieto automobilky vrátane ďalších luxusných, ako sú Bentley, Aston Martin či Rolls-Royce, zakázali predaj či export svojich vozidiel do Ruska.

Čo odoberajú z Ukrajiny

- káblové zväzky

- spínače do interiéru

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Oliver Andrejčák, Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Šéf Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus.
Šéf WHO o útoku na Rafah na juhu Gazy: Mohlo by sa to skončiť... to snáď nie!
Man in prison hands of behind hold Steel cage jail bars. offender criminal locked in jail.
Oceňované divadelníčky sedia v base v Rusku: Súd je nekompromisný, prišla ďalšia rana
Foto
Martin Pospíšil chýbal v zostave Slovenska: Ramsay ozrejmuje dôvod!
(ilustr. foto)
Klimatická zmena má na čmeliaky katastrofálny vplyv: Hrozí im... Toto neveští nič dobré
Na archívnej snímke z 22. apríla 2024 turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.
Turecko stoplo obchod s Izraelom: Nechceme tu vidieť konflikt, krv a slzy, vysvetľuje Erdogan
Foto
Fastfood do seba tlačila 5-krát denne: Vyjedla sa na 127 kilogramov! Uvidíte ju teraz, odpadnete
Šéf sekcie vzdušných síl USA letel v stíhačke F-16, ktorú ovládala umelá inteligencia.
Foto
Šéf sekcie vzdušných síl USA letel v unikátnom stroji: Pozrite sa, čo dokáže! Reakcia hovorí za všetko
Foto
Slováci rozhodli o triumfe už v úvodných minútach, Poliaci sa presadili iba raz
Generálna prokuratúra
Generálna prokuratúra si posvieti na reedukačné centrá: Vážne podozrenia! Čo sa tam malo diať?
66-ročná Mária Kyselová.
Foto
Mária odišla od dcéry a už jej niet: Nevideli ste ju? Akákoľvek informácia má cenu zlata
Ústnu hygienu by ste nemali zanedbávať.
Toto miesto si v ústach ZABÚDATE umyť: Kvôli tomu vám SMRDÍ z úst!
Close-up Focus on Person's Hands Typing on the Desktop Computer Keyboard. Screens Show Coding Language User Interface. Software Engineer Create Innovative e-Commerce App. Program Development
USA odsúdili ruské kyberútoky v Európe: Hovoria o zlomyseľnosti! Na pretrase bolo aj Slovensko