Pre vojnu na Ukrajine zatvorili v rámci vlastného sankčného balíka svoje výrobné haly v Rusku rôzne automobilky. Pre nedostatok komponentov však musia zatvárať už aj továrne v Európe, keďže veľa súčiastok odoberali práve z napadnutej Ukrajiny. Čiastočne preto odstavili výrobu v materskej továrni Volkswagenu v Nemecku. Podľa slovenskej hovorkyne Lucie Kovarovič Makayovej zatiaľ podobný scenár v bratislavskom závode nehrozí, no v najbližšom čase sa to môže stať.
Vojna na Ukrajine je nepochybne najväčším vojenským konfliktom v Európe od 2. svetovej vojny, ktorý spôsobuje obrovské výpadky rôzneho príslušenstva na svetovom trhu. Problémom sa nevyhlo ani odvetvie výroby automobilov, pre ktoré je typické, že sa jednotlivé diely vyrábajú v rôznych častiach sveta. Nemecký Volkswagen už musel pre nedostatok káblových zväzkov, ktoré sa vyrábajú práve na Ukrajine, zastaviť výrobu niektorých elektrických modelov.
Odstavenie niektorých výrobných liniek sa očakáva aj v materskom závode Volkswagenu vo Wolfsburgu. Dlhodobé problémy s niektorými dielcami hlási aj fabrika Volkswagenu v Bratislave. „Máme tu v podstate dlhodobú krízu s nedostatkom polovodičov. Začiatkom týždňa sme museli kvôli tomu prerušiť výrobu v dvoch segmentoch,“ povedala pre Nový Čas hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová. Upozorňuje však, že tento problém je dlhodobý a nesúvisí s vojnou na Ukrajine, keďže polovodiče sa vyrábajú na celom svete.
Pomáhajú ukrajinským zamestnancom
Bratislavský Volkswagen zatiaľ nemá taký extrémny problém s výpadkami dodávok z Ukrajiny ako jeho sesterské závody v západnej Európe. „Niektoré nemecké závody museli zatvoriť výrobu práve preto, že majú priamych dodávateľov z Ukrajiny,“ vysvetľuje Makayová. Nevylučuje, že sa situácia v najbližšej budúcnosti môže zhoršiť. Pripomína, že do globálnej dodávateľskej siete koncernu Volkswagen, ktorá zahŕňa viac ako 40-tisíc dodávateľov, patria aj spriaznené továrne zo západu Ukrajiny.
„Na základe aktuálnej situácie v tomto regióne môže prísť k obmedzeniam v dodávateľskom reťazci. To môže viesť k prispôsobovaniu produkcie v jednotlivých koncernových závodoch vrátane Volkswagenu Slovakia. Koncern je v intenzívnom kontakte s danými dodávateľmi a preveruje alternatívne riešenia,“ dodala Makayová. Zároveň uviedla, že fabrika v Bratislave zamestnáva aj množstvo Ukrajincov, ktorým sa snaží v tejto ťažkej situácii pomôcť.
Výpadky zamestnancov z krajiny napadnutej Ruskom zatiaľ bratislavský závod nepociťuje. „Spolu s partnerskými firmami intenzívne hľadáme aj možnosti adresnej humanitárnej pomoci pre ukrajinských spolupracovníkov a ich rodiny, ktoré postupne prichádzajú na Slovensko,“ uzavrela Makayová.
Problémy hlásia aj ďalší výrobcovia
Nedostatok komponentov z Ukrajiny si už vyžiadal zastavenie výroby niektorých elektrických modelov značky Volkswagen v Nemecku. Podobne je na tom aj Audi, ktoré obmedzuje pre nedostatok súčiastok výrobu hybridných modelov - ide najmä o modely A4, A5, A6 a A7. Zastaviť výrobu muselo vo svojej továrni v Lipsku už aj Porsche. Škoda zas musí zastaviť výrobu elektromobilu Enyaq iV. Všetky tieto automobilky vrátane ďalších luxusných, ako sú Bentley, Aston Martin či Rolls-Royce, zakázali predaj či export svojich vozidiel do Ruska.
Čo odoberajú z Ukrajiny
- káblové zväzky
- spínače do interiéru