Nový Čas zisťoval, koľko sa chystajú politické strany minúť na svoju predvolebnú propagáciu a výdavky sme porovnali s kampaňou v roku 2010. Kým SNS a SDKÚ chcú minúť oveľa menej prostriedkov, Most a SaS investujú o niečo viac. Zákon hovorí, že na kampaň môžu strany použiť ľubovoľnú sumu. Do roku 2002 platilo obmedzenie do výšky 12 miliónov korún.
Smer 2 milióny eur
Kampaň v roku 2010: 2,15 mil. €
Najsilnejšia strana chce investovať podobnú sumu ako v predchádzajúcej kampani. Financie čerpajú zo zdrojov za hlasy v predošlých voľbách a zobrali si aj úver. „Veľkých mítingov budeme mať 24, okrem toho budeme mať stovky menších stretnutí s občanmi, pretože každý náš líder má aj svoj vlastný program,“ uviedol podpredseda Smeru Marek Maďarič. Na niektorých mítingoch vystúpi v programe skupina Drišľak, spevák Oto Weiter a na poslednom mítingu v Bratislave český spevák Michal David.
SDKÚ 2 milióny eur
Kampaň v roku 2010: 3,12 mil. €
Líder pravice SDKÚ do kampane podľa oficiálnych informácií vrazí o milión menej ako v roku 2010. „Na volebnú kampaň sme si zobrali úver vo výške 2 mil. €,“ povedal Novému Času hovorca strany Michal Lukáč.
KDH 1 milión eur
Kampaň v roku 2010: 940-tis. €
Kresťanskí demokrati cez víkend zverejnili svoj volebný program, ktorý zhrnuli do sloganu Prácou všetko začína. „Plánované výdavky na predvolebnú kampaň sú v rozsahu 1 milióna eur, pričom najväčšiu položku predstavuje kampaň v médiách,“ uviedol hovorca KDH Matej Kováč.
Most-Híd 700 - 750-tisíc eur
Kampaň v roku 2010: 690-tis. €
Kampaň Mostu-Híd bude stáť približne 700 000 až 750 000 €. „Neplánujeme si zobrať úver, vychádzali sme z finančných možností strany,“ informovala hovorkyňa Nora Czuczorová. Dodala, že bugárovci budú mať kampaň formou bilbordov, letákov či inzercie. Neplánujú však televízne a rozhlasové spoty. Čo sa týka umelcov, stavia na Cigánskych diablov, skupinu Kochanski, Roba Opatovského i Senzus. Čaká ich približne 80 stretnutí s občanmi. Cez víkend vo Valtickej doline predseda Béla Bugár s nezávislým kandidátom Andrejom Hrnčiarom ponúkali maďarskú klobásu a pálenku.
SNS 1 milión eur
Kampaň v 2010: 2,7 mil. €SNS chce zaujať potenciálnych voličov bilbordmi, osobnými stretnutiami aj súťažou o iPad. „Na kampaň plánujeme minúť okolo milióna eur, je to však živé číslo, ktoré sa počas nej bude ešte modifikovať podľa toho, kde budeme chcieť propagáciu zosilniť - či už to budú stretnutia s občanmi alebo bilbordy či tv spoty,“ uviedla hovorkyňa SNS Jana Benková.
SaS 780-tisíc eur
Kampaň v 2010: 530-tis. €
Generálna manažérka strany Jana Kiššová informovala, že náklady liberálov na kampaň budú približne 780 000 €. „Plánujeme využiť príspevky od štátu, vytvárali sme si rezervu na tieto účely. Ďalej plánujeme využiť aj členské príspevky a pôžičky od našich zakladajúcich členov,“ priblížila. SaS využíva na kampaň aj bilbordy či internet. S občanmi budú podobne ako v prvej kampani komunikovať aj cez sociálne siete.
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti 500-tisíc až milión eur
Kampaň v roku 2010: -
Tučnú sumu do kampane vloží aj nová strana Igora Matoviča. „Sumu odhadujeme niekde medzi 500-tisíc až 1 milión €, budeme sa však snažiť, aby sa to skôr priblížilo k tej 500-ke. Vybavujeme si úver, uvidíme, či ho dostaneme. Neviem presne, čo bude v kampani najdrahšie. Je tam viacero, asi 5 či 6 rovnakých položiek - bilbordy sú určite drahé, najdrahšie budeme mať asi tlačoviny,“ povedal Igor Matovič.
Wienk: Strany majú aj neoficiálne rozpočty
Podľa Zuzany Wienk z Aliancie Fair-Play majú strany popri oficiálnych rozpočtoch aj tie neoficiálne, ktoré sú vyššie. „Politické strany skrývajú časť nákladov, ktoré nevedia podložiť príjmami. Buď pochádzajú od darcov, ktorí chcú zostať v utajení, alebo tieto prostriedky pochádzajú z úplatkov a provízií,“ vysvetlila Wienk.