Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyklápacie svetlá: Pekný detail, ktorý sa vytratil

Vyklápacie svetlá dnes už patria minulosti, no boli časy, kedy sa nimi pýšilo množstvo áut, od prístupných, športovo ladených hatchbackov, až po nedostupné superšporty.
83 14 príspevkov 30.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Boli časy, a nebolo to až tak dávno, keď mávali autá len kruhové, alebo hranaté predné svetlá. No predsa aj vtedy mali konštruktéri a dizajnéri ešte jednu možnosť ako spraviť ich prednú časť atraktívnejšiu – mohli byť vyklápacie. Cez deň pokorne zatvorené, aby nenarúšali ladné línie karosérie a nebránili jej obtekaniu vzduchom a v noci smelo vystrčené do tmy, aby svietili na cestu.

Úplne prvým automobilom s vyklápacími svetlami bol Cord 810 z roku 1935, patriaci vo svojej dobe k tomu najexkluzívnejšiemu a zároveň technicky najpokrokovejšiemu, čo sa na štyroch kolesách dalo kúpiť. Bol vybavený snáď všetkým, čo bolo vtedy dobré a drahé zároveň. Jedinečné detaily sa k tomu priam pýtali, a tak preň dizajnér Gordon Buehrig navrhol unikátne svetlomety, ktoré sa vyklápali z blatníkov. Rovnakú myšlienku potom zopakoval aj o dva roky neskôr na type 812.

zdroj: Auto BILD 83 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD

Zlaté časy pre vyklápacie svetlá nastali začiatkom 70-tych rokov a trvali viac než dve dekády. Obľúbili si ich najmä výrobcovia športových automobilov, ktorí nimi radi zvýrazňovali klinovité tvary svojich karosérií. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, tí všetci sa vtedy pre takého riešenie priam nadchli. Pri svojich typoch s motorom vpredu im verilo aj Porsche, hoci 928 si vystačila aj bez klapiek.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Módna vlna však zasiahla aj masových výrobcov, malo ich malé kupé Fiat X1/9, aj o takmer 20 rokov mladšia Mazda MX-5 prvej generácie, ktorá s nimi vydržala až do roku 1998. Vyklápacie svetlá ale dokázali dodať športový šmrnc aj hatchbacku a tak sa stali poznávacím znamením automobilov, ako napríklad Volvo 480 z polovičky 80-tych rokov či Mazda 323 F.

˃˃˃ Autá s vyklápacími svetlami prinášame v galérii ˂˂˂

Postupom času však záujem o vyklápacie svetlá začal rapídne opadať. Ako dôvod sa zvykne spomínať bezpečnosť, tá je však v tomto prípade druhoradá. Pravou príčinou je technický vývoj, pretože dnešné svetlomety potrebujú na dostatočný výkon oveľa menšie teleso než pred niekoľkými rokmi. Navyše, akýkoľvek pohyblivý mechanizmus je pre každého výrobcu vždy komplikáciou navyše, ktorá zvyšuje náklady a zvyšuje riziko poruchy. S návratom vyklápacích svetiel teda príliš počítať nemožno, aspoň nie v hromadnej sériovej výrobe. Na tie najzaujímavejšie príklady z minulosti si ale môžeme spomenúť v galérii.

˃˃˃ Vozidlá s vyklápacími svetlami nájdete v galérii ˂˂˂


Najnovšie články
Ford to opäť rozbalil v továrni Craiova

Revolučná technológia mení reflektory na moderné projektory, ktoré dokážu popri dokonalom ožiarení okolia aj vytvárať rôzne obrazce.

Mercedes-Benz vyvíja digitálne svetlá

Turbodiesel talianskeho sedanu má po zásahoch do elektroniky maximum 162 kW (220 k), jeho krútiaci moment stúpol až na 530 Nm.

BR-Performance posilňuje naftovú Giuliu

Štvordverovému bestselleru chce dať japonský výrobca svojský dizajn, zatiaľ ho naznačil záberom na zadné svetlo.

Toyota Camry bude výrazne emotívnejšia

Automatizované systémy vo vozidlách síce majú slúžiť na zvýšenie bezpečnosti posádky, no nepochopenie ich činnosti zo strany predajcov aj vodičov môže viesť...

Automatizovaná jazda vyvoláva chaos

Mladá Boleslav si pripomína historický typ Trekka, ktorý začala montovať takmer presne pred polstoročím na Novom Zélande.

SUV Škoda, o ktorom ste nikdy nepočuli

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká...

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×