Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyklápacie svetlá: Pekný detail, ktorý sa vytratil

Vyklápacie svetlá dnes už patria minulosti, no boli časy, kedy sa nimi pýšilo množstvo áut, od prístupných, športovo ladených hatchbackov, až po nedostupné superšporty.
83 14 príspevkov 30.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Boli časy, a nebolo to až tak dávno, keď mávali autá len kruhové, alebo hranaté predné svetlá. No predsa aj vtedy mali konštruktéri a dizajnéri ešte jednu možnosť ako spraviť ich prednú časť atraktívnejšiu – mohli byť vyklápacie. Cez deň pokorne zatvorené, aby nenarúšali ladné línie karosérie a nebránili jej obtekaniu vzduchom a v noci smelo vystrčené do tmy, aby svietili na cestu.

Úplne prvým automobilom s vyklápacími svetlami bol Cord 810 z roku 1935, patriaci vo svojej dobe k tomu najexkluzívnejšiemu a zároveň technicky najpokrokovejšiemu, čo sa na štyroch kolesách dalo kúpiť. Bol vybavený snáď všetkým, čo bolo vtedy dobré a drahé zároveň. Jedinečné detaily sa k tomu priam pýtali, a tak preň dizajnér Gordon Buehrig navrhol unikátne svetlomety, ktoré sa vyklápali z blatníkov. Rovnakú myšlienku potom zopakoval aj o dva roky neskôr na type 812.

zdroj: Auto BILD 83 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD

Zlaté časy pre vyklápacie svetlá nastali začiatkom 70-tych rokov a trvali viac než dve dekády. Obľúbili si ich najmä výrobcovia športových automobilov, ktorí nimi radi zvýrazňovali klinovité tvary svojich karosérií. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, tí všetci sa vtedy pre takého riešenie priam nadchli. Pri svojich typoch s motorom vpredu im verilo aj Porsche, hoci 928 si vystačila aj bez klapiek.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Módna vlna však zasiahla aj masových výrobcov, malo ich malé kupé Fiat X1/9, aj o takmer 20 rokov mladšia Mazda MX-5 prvej generácie, ktorá s nimi vydržala až do roku 1998. Vyklápacie svetlá ale dokázali dodať športový šmrnc aj hatchbacku a tak sa stali poznávacím znamením automobilov, ako napríklad Volvo 480 z polovičky 80-tych rokov či Mazda 323 F.

˃˃˃ Autá s vyklápacími svetlami prinášame v galérii ˂˂˂

Postupom času však záujem o vyklápacie svetlá začal rapídne opadať. Ako dôvod sa zvykne spomínať bezpečnosť, tá je však v tomto prípade druhoradá. Pravou príčinou je technický vývoj, pretože dnešné svetlomety potrebujú na dostatočný výkon oveľa menšie teleso než pred niekoľkými rokmi. Navyše, akýkoľvek pohyblivý mechanizmus je pre každého výrobcu vždy komplikáciou navyše, ktorá zvyšuje náklady a zvyšuje riziko poruchy. S návratom vyklápacích svetiel teda príliš počítať nemožno, aspoň nie v hromadnej sériovej výrobe. Na tie najzaujímavejšie príklady z minulosti si ale môžeme spomenúť v galérii.

˃˃˃ Vozidlá s vyklápacími svetlami nájdete v galérii ˂˂˂


Najnovšie články
Babráci za volantom mali opäť skvelú žatvu

Dizajnové štúdio zverejnilo obrázky športiaku s interným označením C120, ktoré má rovnaký základný tvar ako štúdia s parížskym rodokmeňom.

Takto mal vyzerať nový Caterham

Extrémny hybrid má byť vďaka vycibrenej aerodynamike rýchlejší než štandardný model, má to však niekoľko háčikov.

McLaren P1 LM si brúsi zuby na rekord

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na nedeľu 28. augusta 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Tretia generácia triedy E prišla natlačená technikou, zvyšujúcou bezpečnosť aj komfort jazdy. No len keď nebola pokazená, čo nebývalo pravidlom. Pozrite sa,...

Jazdený Mercedes E: Luxus len za 10-tisíc eur

Byť ekologický sa dnes nosí. Tento trend nasleduje aj kórejská automobilka Kia. Ceny hybridného modelu Niro sú nastavené priaznivo.

Kia Niro: Poznáme slovenské ceny novinky

Populárny Brit prednedávnom zverejnil zoznam jeho desiatich najobľúbenejších automobilov súčasnosti. Tentokrát sa venoval najhorším z najhorších.

Desať najhorších áut podľa Jeremyho Clarksona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×