Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Vyklápacie svetlá: Pekný detail, ktorý sa vytratil

Vyklápacie svetlá dnes už patria minulosti, no boli časy, kedy sa nimi pýšilo množstvo áut, od prístupných, športovo ladených hatchbackov, až po nedostupné superšporty.
83 14 príspevkov 30.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Boli časy, a nebolo to až tak dávno, keď mávali autá len kruhové, alebo hranaté predné svetlá. No predsa aj vtedy mali konštruktéri a dizajnéri ešte jednu možnosť ako spraviť ich prednú časť atraktívnejšiu – mohli byť vyklápacie. Cez deň pokorne zatvorené, aby nenarúšali ladné línie karosérie a nebránili jej obtekaniu vzduchom a v noci smelo vystrčené do tmy, aby svietili na cestu.

Úplne prvým automobilom s vyklápacími svetlami bol Cord 810 z roku 1935, patriaci vo svojej dobe k tomu najexkluzívnejšiemu a zároveň technicky najpokrokovejšiemu, čo sa na štyroch kolesách dalo kúpiť. Bol vybavený snáď všetkým, čo bolo vtedy dobré a drahé zároveň. Jedinečné detaily sa k tomu priam pýtali, a tak preň dizajnér Gordon Buehrig navrhol unikátne svetlomety, ktoré sa vyklápali z blatníkov. Rovnakú myšlienku potom zopakoval aj o dva roky neskôr na type 812.

zdroj: Auto BILD 83 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD

Zlaté časy pre vyklápacie svetlá nastali začiatkom 70-tych rokov a trvali viac než dve dekády. Obľúbili si ich najmä výrobcovia športových automobilov, ktorí nimi radi zvýrazňovali klinovité tvary svojich karosérií. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, tí všetci sa vtedy pre takého riešenie priam nadchli. Pri svojich typoch s motorom vpredu im verilo aj Porsche, hoci 928 si vystačila aj bez klapiek.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Módna vlna však zasiahla aj masových výrobcov, malo ich malé kupé Fiat X1/9, aj o takmer 20 rokov mladšia Mazda MX-5 prvej generácie, ktorá s nimi vydržala až do roku 1998. Vyklápacie svetlá ale dokázali dodať športový šmrnc aj hatchbacku a tak sa stali poznávacím znamením automobilov, ako napríklad Volvo 480 z polovičky 80-tych rokov či Mazda 323 F.

˃˃˃ Autá s vyklápacími svetlami prinášame v galérii ˂˂˂

Postupom času však záujem o vyklápacie svetlá začal rapídne opadať. Ako dôvod sa zvykne spomínať bezpečnosť, tá je však v tomto prípade druhoradá. Pravou príčinou je technický vývoj, pretože dnešné svetlomety potrebujú na dostatočný výkon oveľa menšie teleso než pred niekoľkými rokmi. Navyše, akýkoľvek pohyblivý mechanizmus je pre každého výrobcu vždy komplikáciou navyše, ktorá zvyšuje náklady a zvyšuje riziko poruchy. S návratom vyklápacích svetiel teda príliš počítať nemožno, aspoň nie v hromadnej sériovej výrobe. Na tie najzaujímavejšie príklady z minulosti si ale môžeme spomenúť v galérii.

˃˃˃ Vozidlá s vyklápacími svetlami nájdete v galérii ˂˂˂


Najnovšie články
Tesla viezla spiaceho vodiča

Zvukové výstražné znamenie v aute sa môže používať len v špecifických situáciách, kedy hrozí nebezpečenstvo. Vodiči však mimoriadne často vytrubujú neoprávnene...

Viete, ako sa má správne používať klaksón?

Tuner hovorí o štvrťmíľovom šprinte za 11,5 sekundy a maximálnej rýchlosti 300 km/h. Okrem mechanických úprav sa venoval aj vzhľadu.

BMW X6 M od G-Power má 750 koní

MPV je natiahnuté o zhruba 24 centimetrov, sedem dielikov pripadá aj na rázvor. Riešením koncových svetiel pripomína väčšieho brata Espace.

Renault Grand Scénic má nový zadok

Fotka brožúry z domáceho trhu prezradila chystané dizajnové úpravy kompaktu. Tie sa uberú rovnakým smerom ako pri väčších súrodencoch.

Mazda3: Facelift bude decentný

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah, kde mal vychádzať, je nestabilný a mohlo by dôjsť k zosuvu pôdy.

D1 pri Ružomberku má byť dostavaná do roku 2020

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov má autorizované zastúpenie v Bratislave. Plne funkčná je predajňa i servis.

Na slovenský trh prichádza Maserati
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×