Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Test BMW X1: Bavorská racionalizácia

Aké sú plusy a mínusy koncepčného obratu iks-jednotky postavenej na architektúre s predným pohonom? Zisťovali sme to na slovenských cestách.
42 43 príspevkov 29.03.2016 / Marek Pokrývka

V priebehu ostatných mesiacov došlo v Mníchove k niečomu, čo spustilo slušnú vlnu kontroverzie. Napriek svojmu ideologickému odporu uviedlo BMW do sveta prvé modely s predným pohonom. Nešlo pritom len o úplne nové autá ako je MPV Active Tourer spadajúce pod rad 2. Napríklad taký typ X1 pôvodne uznával zadné kolesá, ale teraz sa od základu zmenil.

BMW X1 sme testovali vo verzii xDrive20d s automatom 42 fotografií v galérii BMW X1 sme testovali vo verzii xDrive20d s automatom

Druhá generácia najmenšieho bavorského SUV prešla na platformu UKL, ktorú zdieľa so spomínanou dvojkou i modelmi dcérskej značky MINI. V základe ide teda o prednokolku. Aké sú plusy a mínusy tohto koncepčného obratu sme zisťovali v teste na slovenských cestách, ktorému sme podrobili model xDrive20d s automatickou prevodovkou a slušným balíkom vybavenia.

Jednoznačne priestrannejší interiér

Premena architektúry je evidentná na prvý pohľad, BMW X1 má totiž úplne inú siluetu než v minulosti. Upratala sa do klasických proporcií áut svojho segmentu. Vozidlo je kratšie, širšie a vyššie. Najvýraznejšou zmenou je absencia dlhej prednej kapoty, ktorá vychádzala z konfigurácie pohonu. Umiestnenie motora naprieč umožnilo výrazne skrátiť tieto partie. Čerpal z toho interiér, ktorý je jednoznačne priestrannejší aj napriek skresaniu rázvoru o celých deväť centimetrov.

Druhá generácia SUV má úplne inú siluetu než predchodca 42 fotografií v galérii Druhá generácia SUV má úplne inú siluetu než predchodca

Do pôvodnej iks-jednotky sa štvorica dospelých zmestila, no až teraz môžu rátať so slušnejším priestorovým komfortom. Vnútro mníchovského SUV narástlo vo všetkých smeroch. Pasažieri sedia vyššie a vzpriamenejšie, pričom najmä na zadných sedadlách majú vďaka tomu výrazne viac miesta v oblasti kolien. Kabína je však citeľne vzdušnejšia aj na šírku.

Kufor potvrdzuje nárast vnútorných objemov, zväčšil sa na základných 505 litrov. To je o pätinu viac než pri predchodcovi. Batožinový priestor ponúka možnosť sklápania zadných sedadiel priamo zozadu, pričom túto činnosť má na starosti elektrina. Potom poskytuje 1 550 litrov objemu. Operadlá síce netvoria schod, ale nejdú ani celkom do roviny.

Kabína vozidla je citeľne vzdušnejšia vo všetkých smeroch 42 fotografií v galérii Kabína vozidla je citeľne vzdušnejšia vo všetkých smeroch

S reálnymi dimenziami kufra možno čarovať vďaka posuvnému druhému radu sedadiel, ktorý už poznáme z príbuzných MPV radu 2. Nejde o jediný spoločný prvok. Interiér nijako neskrýva spriaznenosť s ďalšími modelmi BMW postavenými na rovnakej architektúre, skôr naopak. Popri sedačkách možno príbuzenské vzťahy vidieť v množstve ovládacích prvkov.

Genofond je jasný z volantu, prístrojov či panela klimatizácie, no všetko je zasadené v mierne odlišne tvarovanej palubnej doske. Tá nadväzuje na upravenú centrálnu konzolu. Na nej zaujme vysoko vystupujúci okraj na strane spolujazdca i schránka s dvojitými dvierkami. Je to možno efektné, no z praktického hľadiska sa nám viac pozdáva riešenie použité v typoch Active Tourer/Gran Tourer. Našťastie, hodnotne pôsobiace materiály i široké možnosti vybavenia tieto vozidlá zdieľajú. Z hľadiska vyhotovenia šiel interiér jednoznačne smerom nahor.

X1 neskrýva spriaznenosť s ďalšími modelmi na platforme UKL 42 fotografií v galérii X1 neskrýva spriaznenosť s ďalšími modelmi na platforme UKL

Naftový dvojliter na všetky kolesá

BMW X1 nieslo v testovanej verzii prívlastok xDrive20d, čo znamená dvojlitrový turbodiesel spriahnutý s pohonom 4x4. Posledným článkom reťazca je osemstupňový automat. Ten spracúva maximálny výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm. V porovnaní s rovnako označeným starším agregátom je teda motor o niečo silnejší, no zároveň je aj kultivovanejší. Stále však nedosahuje uhladený prejav niektorých súperov.

Dvojlitrový vznetový motor má maximálny výkon 140 kW (190 k) 42 fotografií v galérii Dvojlitrový vznetový motor má maximálny výkon 140 kW (190 k)

Naftový štvorvalec dáva iks-jednotke slušnú dynamiku. Takmer dve stovky koní zvládajú 1,5-tonové vozidlo rozbehnúť z pokoja na 100 km/h v priebehu 7,6 sekundy a dostať až po číslo 219 na rýchlomere. Turbodiesel však na tom nemá zásluhu sám. Akcelerácia pôsobí celkom razantne aj vďaka rýchlej prevodovke a dobre fungujúcemu pohonu na všetky kolesá.

Napriek slušnému výkonu dokáže dvojliter svoj apetít držať na uzde. V meste sme s ním jazdili za 6,6-litrový priemer a mimo neho šli čísla ešte o kus nižšie. Potešila nás najmä diaľnica. Turbodiesel pracoval pri rýchlosti 130 km/h tempom tesne nad 2000 otáčok a priemerne si pýtal 6,1 litra nafty. Pri pokojne jazde vidiekom sme dosiahli výsledok 4,8 l/100 km. Ak si to porovnáme s číslami nameranými pri predchodcovi, všimneme si celoplošne šetrnejšiu náturu motora.

Ochotou rezať zákruty sa toto SUV radí k najlepším v segmente 42 fotografií v galérii Ochotou rezať zákruty sa toto SUV radí k najlepším v segmente

Vzhľadom na platformu sme očakávali výraznú zmenu jazdných vlastností, čo nám test potvrdil. Limity koncepcie favorizujúcej predné kolesá sa SUV oklamať nepodarilo. V našom prípade ich však čiastočne eliminoval systém xDrive, ktorý správanie auta vhodne reguluje bez potreby zásahov ESP. Stabilizácia sa dostáva k slovu až v naozaj rizikových situáciách. Tie však nie sú bežným parketom BMW X1, aj s architektúrou UKL má totiž tento model slušné schopnosti a jazdí naozaj dobre.

Druhá generácie vozidla už síce nepôsobí tak priamočiaro ako originál, ale ochotou rezať zákruty sa radí k najlepším v segmente. Dynamicky sa s ňou dá vyžiť najmä v športovom režime. Ten v našom prípade upravoval aj činnosť adaptívnych tlmičov, ktoré citeľne stuhli a znížili pohyby karosérie. Zároveň však obmedzili komfort. Z tohto hľadiska nájdeme v segmente aj schopnejších súperov, iks-jednotka patrí k dobrému priemeru. V našom prípade obúvala sedemnásťpalcové kolesá.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Tesne pod hranicou tridsaťtisíc

Na slovenskom trhu sa BMW X1 druhej generácie tesne zmestilo pod tridsaťtisícovú hranicu, základná cena tohto SUV je stanovená na čiastku 29 800 eur. Nami skúšaná motorizácia vyjde na 37 750 eur, v čom však ešte nie je započítaná samočinná prevodovka za zhruba dve tisícky. Okrem nej bolo testované vozidlo vybavené množstvom ďalších extra prvkov.

Testovaná motorizácia vyjde bez príplatkov na 37 750 eur 42 fotografií v galérii Testovaná motorizácia vyjde bez príplatkov na 37 750 eur

Medzi zásadné príplatkové opcie možno zaradiť elektronickú reguláciu tlmičov, vyhrievanie volantu, variabilné zadné sedadlá, parkovaciu kameru či audiosystém Harman/Kardon. Súčet všetkých príplatkov presiahol šestnásťtisíc a prispel k tomu, že finálny účet sa vyšplhal na sumu 53 481 eur.

Premenu SUV hodnotíme pozitívne

BMW X1 prešlo naozaj výrazným medzigeneračným skokom. Zmena architektúry má mnoho dôsledkov: na prvý pohľad sú viditeľné odlišné proporcie a tiež lepšie priestorové pomery v interiéri, vrátane kufra. To sú najväčšie pozitíva platformy UKL. SUV však má okrem toho aj hodnotnejšie vyhotovenú kabínu, v nami skúšanej naftovej verzii je navyše silnejšie a šetrnejšie než v minulosti.

Rozhodnutie zmeniť architektúru BMW X1 má trhové základy 42 fotografií v galérii Rozhodnutie zmeniť architektúru BMW X1 má trhové základy

Zarytým odporcom predného pohonu sa to iste nebude páčiť, no premenu iks-jednotky hodnotíme jednoznačne pozitívne. Ide prosto o bavorskú racionalizáciu. V danom segmente ide totiž po dynamických jazdných vlastnostiach zanedbateľné percento zákazníkov, praktickosť je silnejšou hracou kartou. Rozhodnutie zmeniť architektúru má teda jasné trhové základy. Dôraz značky na jazdné vlastnosti musel síce ustúpiť, no X1 patrí z tohto hľadiska aj tak k najlepším v segmente. Reálne dôvody na kategorické odmietanie postupu BMW preto neexistujú.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 439 mm
Šírka
1 821 mm
Výška
1 598 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 550 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 625 kg
Užitočná hmotnosť
595 kg
Celková hmotnosť
2 145 kg
Objem batožinového priestoru
505/1 550 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
219 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
128 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 29 800 €
Základná cena verzie
od 37 750 €
Cena testovaného exemplára
53 481 €

Najnovšie články
Individuálne farby pre BMW i8

Podľa agentúry Bloomberg vedenie koncernu začalo rokovania s prípadnými záujemcami o jeho kúpu. Medzi nimi je aj finančný investor KKR.

Takata hľadá východisko z krízy

Prototyp kórejského hot-hatchu sa zúčastní na vytrvalostných pretekoch, s prepĺňaným dvojlitrom sa predvedie na Nürburgringu.

Hyundai ďalej vyvíja ostrý model i30

Kompakt so štyrmi kruhmi na maske chladiča drží krok s dobou. Veľa zdedil po väčšom type A4 a nesklamal ani so základným litrovým motorom.

Audi A3: Prémiové aj s trojvalcom

Po príjemnom období lacných palív si to ropa namierila nahor a zdá sa, že trend zdražovania benzínu a nafty sa tak skoro neskončí. Možno by stálo za úvahu...

11 zásad úspornej jazdy: Neutraťte plat na palivo

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na piatok 27. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Cieľom trate s dĺžkou pol míle prešlo Gallardo s dvojitým prepĺňaním rýchlosťou 355 km/h, čím zlomilo nielen lokálny rekord.

Turbo-Lambo na rýchlostnej súťaži
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×