Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Jazdené naftové Subaru Forester: Pozor na motor

Forester tretej generácie dostal pod kapotu dlho očakávaný vznetový motor. Nízku spotrebu však zatienili jeho detské choroby. Pozrite sa, na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného exemplára.
13 16 príspevkov 26.03.2016 / Redakcia AUTO BILD

Subaru patrí k značkám s najlojálnejšími zákazníkmi. Tí európski im však roky vyčítali, že hoci vyrábajú naozaj spoľahlivé štvorkolky so zážihovými motormi, vznetový nemajú v ponuke ani jeden. Iné automobilky by to riešili kooperáciou, v tomto prípade však agregát od iného výrobcu neprichádzal do úvahy. Nič s tradičným radovým usporiadaním totiž jednoducho do priestoru pod prednou kapotou, koncipovaného pre boxer, nemohlo zapasovať.

Subaru Forester 13 fotografií v galérii Subaru Forester

Japonci si teda museli pomôcť sami. Či mali so pri prvom pokuse šťastnú ruku? O tom by sa dalo pochybovať, pretože od roku 2008 v Európe ponúkaný vznetový plochý dvojliter, interne označený kódom EE20, bol síce technicky nadmieru zaujímavý, no jeho vývoj jednoducho nebol dotiahnutý. Trpeli najmä hlavné ložiská kľukového hriadeľa, vstrekovače, turbodúchadlo, vyskytovali sa poruchy mazania, no v prvom rade išlo problémy s filtrom pevných častíc.

Motory na benzín sa odporúčajú

Hrou osudu sa začiatok predaja vznetového boxera prakticky zhodoval s nábehom výroby tretej generácie typu Forester. A Subaru práve vtedy pokleslo v hodnoteniach spoľahlivosti. Na zážihové motory sa však neponosoval nikto. Tie slúžili ako hodinky - tak, ako bývalo zvykom, 200 000 a dokonca aj 300 000 kilometrov bez akejkoľvek poruchy pri nich nebolo výnimkou, ale bežným pravidlom.

Subaru Forester 13 fotografií v galérii Subaru Forester

Ak sa pri nich predsa len nejaké problémy vyskytli, najčastejšie boli spôsobené prestavbou na LPG. Vtedy boli nielen nespoľahlivé, ale z dôvodu poškodení hláv valcov niekedy aj nehospodárne. Ojazdený Forester tretej generácie, jazdiaci výlučne na benzín však možno bez výhrad odporučiť. A kto chce aj redukčnú prevodovku do terénu, iná možnosť ako tento motor v kombinácii s manuálom mu ani neostáva.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Forester číslo tri bol jedným z posledných Subaru s vysoko umiestnenými sedadlami a hlavne s výborným pružením, z čoho vyplával aj nadpriemerný jazdný komfort. Dôvod na sťažnosti nedával ani interiér a kokpit vodiča. Väčšina prvkov príplatkovej výbavy, vrátane navigácie, bola zoskupená v balíčkoch.

Subaru Forester 13 fotografií v galérii Subaru Forester

Väčšinu majiteľov určite uspokojí aj skutočne slušný objem batožinového priestoru, ktorý v základnom usporiadaní dosahuje 450 l a po sklopení zadných sedadiel vzrastie až na 1 660 litrov. Jeho dĺžka sa pritom mení od 0,81 až po 1,64 metra. Pod podlahou sa pritom našlo aj miesto na plnohodnotné rezervné koleso a vďaka štandardne dodávanej automatickej regulácii svetlej výšky sa netreba báť ani nákladu na hornej hranici nosnosti.

O vznetovom motore rozhoduje rok výroby aj prevádzka

Ale čo s tým nešťastným vznetovým motorom? Pri ňom všetko nadmieru závisí od roku výroby auta a spôsobu, ako s ním jazdil jeho predchádzajúci majiteľ. Tie najväčšie problémy sa týkali ročníkov 2008, 2009 a 2010. Od roku 2011 to už bolo výrazne lepšie.

Dôležitý je však aj spôsob akým bol prevádzkovaný. Na naftu jazdiaci boxer Subaru nemá rád krátke jazdy, príliš nízku, alebo vysokú rýchlosť a ani príves. A to je škoda, pretože Forester má povolené ťahať až dve tony. Platí to aj pre modely so zážihovým motorom, len v spojení s automatickou prevodovkou, ktorá je k dispozícii iba s ním, obmedzil výrobca hmotnosť prípojného vozidla na 1 500 kg.

Subaru Forester 13 fotografií v galérii Subaru Forester

Vyzerá to, že vznetový boxer od Subaru je jednoducho poriadne chúlostivý stroj, ktorý nadmieru citlivo reaguje predovšetkým na regeneráciu filtra pevných častí a kvalitu paliva. Majitelia pri sťažnostiach zväčša hlásia sporadicky sa ohlasujúce a následne miznúce búchanie, občasný pokles výkonu, vibrácie a neustále sa opakujúce problémy s upchatým filtrom pevných častíc.

Servisy sa snažili o nápravu výmenou turbodúchadiel aj spomenutých časticových filtrov, menia aj vstrekovače od firmy Denso, pôvodné za otestované, čistia ventily recirkulácie výfukových plynov a v neposlednom rade nahrávajú aktualizácie riadiacich jednotiek. Vo väčšine prípadov ich snaha našťastie končí citeľným zlepšením niekedy však nastáva len v malých krokoch.

Oveľa lepšie je na tom podvozok, na riadenie, alebo nápravy sa nesťažuje prakticky nikto. Je to ale aj vďaka tomu, že majitelia Subaru len veľmi zriedka zaťažia zavesenie nejakými zbytočne širokými pneumatikami. Na koróziu sa podľa prieskumov sťažovalo sedem percent vlastníkov, väčšinou mali zasiahnuté prahy, podvozok a lemy zadných blatníkov.

Praktické tipy na prehliadku ojazdeného auta

Pri prehliadke zospodu sa okrem karosérie a podvozku odporúča zvlášť dôkladne skontrolovať výfuk, ktorý býva často napadnutý hrdzou. Pomerne zložitý systém s dvomi vetvami nie je pri výmene vôbec lacný. Zvláštnu pozornosť si zaslúži aj spojka. Jej pedál by pri zošliapnutí nemal byť mäkký a príliš poddajný a pri pohybe späť by sa nemal vracať príliš pomaly.

Subaru Forester 13 fotografií v galérii Subaru Forester Pri samotnom motore, myslíme práve ten nešťastný vznetový, je s ohľadom na viacnásobné vylepšenia, ktoré boli priebežne k dispozícii, oveľa dôležitejšia jeho servisná história, ako počet najazdených kilometrov. Nakoniec je pravda, že sa dá nájsť aj dobrý Forester Diesel.

Majitelia tretej generácie typu Forester inak bývajú so svojim autom veľmi spokojní. Pri otázke ohľadne voľby ďalšieho auta však treba medzi nimi rozlišovať. Vlastníci benzínových verzií sa ukazujú byť verní značke a až 61 percent z nich chce prejsť na Forester štvrtej generácie. Z tých, ktorí jazdia na naftu si 15 percent hodlá v budúcnosti kúpiť radšej zážihový motor.

Oplatí sa?

Forester tretej generácie je rovnako bezproblémové vozidlo ako obe predošlé generácie, ale iba pokiaľ ide o modely so zážihovým motorom. Ak má pod kapotou vznetový agregát, v prípade poruchy môže byť z neho poriadny žrút peňazí. Pre tých, ktorí kupujú ojazdené auto predstavuje riziko.


Najnovšie články
Most Horelica v Čadci postavia nanovo

Hybridné kupé sa prestalo vyrábať ešte vo februári. Za zhruba tri roky vzniklo približne 2 800 exemplárov tohto modelu.

Cadillac ELR v tichosti skončil

V nedávnej histórii sveta áut môžeme nájsť skutočné klenoty, ale tiež slepé uličky vývoja. Pozrite sa s nami na desať sériovo vyrábaných áut s jedinečným...

10 automobilov s unikátnymi motormi

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na utorok 24. mája 2016. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Šofér sa snažil príliš skoro zaradiť pred ťahač a bokom vozidla narazil do jeho prednej časti. Následný šmyk nezvládol.

PIT manéver vodiča pick-upu

Cez víkend sa na severe Talianska konala tradičná udalosť Concorso d’Eleganza, ktorá každoročne priťahuje desiatky majiteľov historických automobilov. Vidieť...

Motoristická smotánka pri jazere Como

Počet novozaregistrovaných osobných automobilov sa v roku 2015 zvýšil o 14 % na 81 196. Na konci minulého roka evidovali úrady v balkánskej krajine celkovo...

V Slovinsku vlani pribudlo 12 % nových áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×